Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Remote Desktop disabled - ändå genereras cachefiler ?

Permalänk
Medlem

Remote Desktop disabled - ändå genereras cachefiler ?

Jag har aldrig använt remote desktop och när jag installerade win10 i mars var det en av sakerna jag avaktiverade direkt och tjänsten är fortfarande avaktiverad. Ändå ser jag idag att det genereras cachefiler. Det var CCleaner som upptäckte att det fanns sådana.

bmc-filen skapades 30 augusti och de tre bin-filerna 5 resp 7 dec. Fattar ingenting?

Är detta normalt eller måste jag börja audita burken efter trojaner?

Permalänk
Medlem

Afaik skapas de på dator 1 när den ansluter till en dator via RDP-protokollet (inte nödvändigtvis Remote Desktop Connection) till dator 2 och dator 2 har inställt att klient (dator 1) ska använda cache om möjligt.
Så om du inte RDP:at till annan dator låter det märkligt. Du har inte kopplat upp sig mot jobbets RDS eller något sådant?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Afaik skapas de på dator 1 när den ansluter till en dator via RDP-protokollet (inte nödvändigtvis Remote Desktop Connection) till dator 2 och dator 2 har inställt att klient (dator 1) ska använda cache om möjligt.
Så om du inte RDP:at till annan dator låter det märkligt. Du har inte kopplat upp sig mot jobbets RDS eller något sådant?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, jag har liksom aldrig använt RDP överhuvudtaget i hela mitt liv. Dessutom jobbar jag hemma.

Kan sånt här triggas av att man försöker nå en annan dator inom sitt LAN via explorer/filhanteraren?

Permalänk
Medlem

@guermantes: Tyvärr vet jag inte då. Det enda jag kan då tipsa om är kanske att monitorera mappen där de skapas och försöka få fram en notis till dig när det skapas en ny så att du lättare kan relatera till vad du gör. Så är det uteslutet iaf.
Kan väl kanske också vara något program som du installerat som använder sig av själva RDP-protokollet men jag vet inte vad det skulle kunna vara...

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@guermantes: Tyvärr vet jag inte då. Det enda jag kan då tipsa om är kanske att monitorera mappen där de skapas och försöka få fram en notis till dig när det skapas en ny så att du lättare kan relatera till vad du gör. Så är det uteslutet iaf.
Kan väl kanske också vara något program som du installerat som använder sig av själva RDP-protokollet men jag vet inte vad det skulle kunna vara...

Found it!
Det är Windows Sandbox som skapar filerna. BMC-filen skapas direkt när Sandox startas, och bin-filerna verkar skapas vid 2:a och 3:e starten med kort mellanrum. Där ser man...

Permalänk
Medlem

@guermantes: Gött!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-