Permalänk

AOC skärm får "No signal"

har hjälp en vän bygga en dator.. den har fungerat felfritt hemma hos mig då vi byggde den, men igår köpte han en monitor AOC 27" nånting, minns ej exakt modell men curved 144hz .

Problemet är att efter en tids användande får "no signal" o helt svart skärm.

jag var där idag 4h o felsökte, prövade lite olika kablar, uppgraderade bios o lite annat.. då funkar datorn/skärmen hela tiden..
men så fort jag satt mig i bilen o börja köra hemåt så ringde han o sa de hänt igen. Skärmen bara slocknar o datorn tuffar på som om inget hänt

Grafikkortet är ett Strix 5700XT.. mobo Strix z390-Gaming-H .. minnen Venegance 3000mhz 2x8gb nätdel Corsair Rx750

det jag felsökt är. Grafikkortet strömförsörjt.. moderkort strömförsörjt.. Ram-test minnen.. uppgraderat bios o drivare.. provat 3 olika HDMI samt Displayport kabeln som följde med monitorn.

kan de vara att han får i nått viloläge på monitorn på nått vis? Datorn har inte blåskärmat o vi spelade lite spel för grafikkortet skulle svettas lite men inget hände då jag va där.

tips? nån som upplevt liknande?

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Han har inte kommit åt och ändrat från auto igenkänning till endast dvi el liknande? brukar finnas en dedikerad knapp för att ändra bildingång runt strömbrytaren och menyknapparna.

Permalänk
Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Bildexpert 📺

@westrandy: Typiskt för den här sortens problem är inte att det är skärmen utan grafikkortet som av olika anledningar stänger ned sig.

Går alltid att dubbelkolla efter problem med DP-kablar och pinne 20. Detta kan man testa genom att köra annan kabel, exempelvis HDMI och se ifall det uppstår samma problematik.

Permalänk
Medlem

Har han något mjukvara som ex MSI Afterburner installerad?

Permalänk
Medlem

Sen hjälper det naturligtvis inte att det är ett Strix som har problem med VRM-kylningen bland annat.

Finns en BIOS-fix som gör något tricks men problemet kvarstår ändå att VRM inte får tillräcklig kylning och de blir varma...

Men BIOS för GPU är värt att prova: https://www.asus.com/Graphics-Cards/ROG-STRIX-RX5700XT-O8G-GA...

Kolla att modellen stämmer överens, har själv inte sett andra varianter av Strix, själv skulle jag byta ut det mot Gigabyte eller Sapphire Nitro.