Blev skammad och hotad på facebook

Permalänk

Blev skammad och hotad på facebook

Tjena. Jag är med i en facebookgrupp som heter elektronik köp/sälj med cirka 27k medlemmar. Naiv som jag var så swishade jag över pengar till en kille jag ''köpte'' en ryzen 2700x och 16 gb ram av. Han svarade mig aldrig när jag frågade om han hade skickat grejerna men sen så gjorde jag ett alt konto och skrev till honom och då skrev han såhära.

Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Börja med att göra en polisanmälan. Går alltid att dra tillbaka den om grejerna kommer fram.
Hur många dagar har det gått?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBringer123:

Tjena. Jag är med i en facebookgrupp som heter elektronik köp/sälj med cirka 27k medlemmar. Naiv som jag var så swishade jag över pengar till en kille jag ''köpte'' en ryzen 2700x och 16 gb ram av. Han svarade mig aldrig när jag frågade om han hade skickat grejerna men sen så gjorde jag ett alt konto och skrev till honom och då skrev han såhära.

Vad ska jag göra?

Gör en polisanmälan för statistikens skull. Vet om det kommer hända så mycket, men det skulle jag göra i alla fall.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBringer123:

Tjena. Jag är med i en facebookgrupp som heter elektronik köp/sälj med cirka 27k medlemmar. Naiv som jag var så swishade jag över pengar till en kille jag ''köpte'' en ryzen 2700x och 16 gb ram av. Han svarade mig aldrig när jag frågade om han hade skickat grejerna men sen så gjorde jag ett alt konto och skrev till honom och då skrev han såhära.

Vad ska jag göra?

Framför allt sluta betala i förskott. Det är det dom lever på, om ingen betalade i förskott skulle dom inte kunna göra detta utan att lägga ned mer jobb. Men polisanmäl både detta och hotet att slå in ansiktet.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd

Polisanmäl personen du swishat till?
Kontakta även din bank och berätta och se vad de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Framför allt sluta betala i förskott. Det är det dom lever på, om ingen betalade i förskott skulle dom inte kunna göra detta utan att lägga ned mer jobb. Men polisanmäl både detta och hotet att slå in ansiktet.

Fast ingen skickar ju en obetald vara heller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Polisanmäl. har du swisha så är det lätt att sätta dit någon. Kanske tar ett år eller så men sannolikheten är hygglig att han torskar.

Vet om personer som gjort liknande scam fast via blocket och swish. Dom åkte dit i tinget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

I ärlighetens namn förstår jag inte personer som köper gris i säcken , personligen skulle jag aldrig göra det. Face to face eller nada!

Anmäla ska du göra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Framför allt sluta betala i förskott. Det är det dom lever på, om ingen betalade i förskott skulle dom inte kunna göra detta utan att lägga ned mer jobb. Men polisanmäl både detta och hotet att slå in ansiktet.

Skulle du skicka nåt innan du fått pengar då?
Nää. ingen skickar utan att fått pengar först.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med subforumreglerna*

Observera att vi inte tillåter personuppgifter/uthängning. Detta då sådant i värsta fall, oavsett sanningshalten i påståendet, kan rubriceras som förtal.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@muSashi: Han svarade precis att personen som äger kontot sitter i fängelse i 3 år och att jag kommer få se om honom först om 3 år om han sköter sig. vet inte hur jag ska tolka det. Är kontot hackat? stulet? hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBringer123:

@muSashi: Han svarade precis att personen som äger kontot sitter i fängelse i 3 år och att jag kommer få se om honom först om 3 år om han sköter sig. vet inte hur jag ska tolka det. Är kontot hackat? stulet? hur?

Helt irrelevant. sluta prata med han och anmäl.

Polisen får reda ut resten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av LightBringer123:

@muSashi: Han svarade precis att personen som äger kontot sitter i fängelse i 3 år och att jag kommer få se om honom först om 3 år om han sköter sig. vet inte hur jag ska tolka det. Är kontot hackat? stulet? hur?

Load of BS, 2/3 av tiden är det då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast ingen skickar ju en obetald vara heller?

Skickades från m.sweclockers.com

Va så du skickar pengar till en helt okänd person i hopp om att denne ska skicka varan till dig?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av quattro-2.6:

Load of BS, 2/3 av tiden är det då

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar legitimt om jag söker på namnet. Han är åtalad för ett flertal grejer enligt mrkoll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBringer123:

@muSashi: Han svarade precis att personen som äger kontot sitter i fängelse i 3 år och att jag kommer få se om honom först om 3 år om han sköter sig. vet inte hur jag ska tolka det. Är kontot hackat? stulet? hur?

Tolkar det som att han drar en rövarhistoria, anmäl honom, även om jag inte tror att det kommer leda någonstans. Kanske tar polisen det mer på allvar eftersom han även använder sig av hot.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Va så du skickar pengar till en helt okänd person i hopp om att denne ska skicka varan till dig?

Skulle du skicka en vara till någon utan att få betalt innan?

Edit: de flesta tjänster kräver att köparen betalar först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Va så du skickar pengar till en helt okänd person i hopp om att denne ska skicka varan till dig?

Ja jag vet att jag var naiv. Jag tyckte hans profil såg helt legitim ut då den var helt public, kunde hitta honom på instagram och så skicakde han bilder på grejerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Skulle du skicka en vara till någon utan att få betalt innan?

Edit: de flesta tjänster kräver att köparen betalar först.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle aldrig betala ett köp utan en säkerhet men det är klart jag litar inte på någon. Så du som köpare skulle alltså betala först till en helt okänd person för att kanske få trasigt grafikkort?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Det är en bedragare och det går inte lita ett skit på vad denna påstår. Du får polisanmäla och ta det som läropengar.

Nästa gång så gör ej affärer där du förskottsbetalar till personer som du ej vet mycket om. Det finns lite grundläggande kontroller som man kan göra som att ringa upp den personen som utger sig att sälja. Du skaffar telefonnumret genom någon internet-telefonbok.
Idag minskas antalet fasta telefoner, men mobiler är en liten säkerhet.

Som jag tolkar TS inlägg så har hen i princip inget alls att gå på, det är mer att hoppas att fler anmäler personen.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är en bedragare och det går inte lita ett skit på vad denna påstår. Du får polisanmäla och ta det som läropengar.

Nästa gång så gör ej affärer där du förskottsbetalar till personer som du ej vet mycket om. Det finns lite grundläggande kontroller som man kan göra som att ringa upp den personen som utger sig att sälja. Du skaffar telefonnumret genom någon internet-telefonbok.
Idag minskas antalet fasta telefoner, men mobiler är en liten säkerhet.

Antingen en bedragare eller någon ''kompis'' eller en hacker som har tagit över kontot och använder det för att scamma andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Skulle aldrig betala ett köp utan en säkerhet men det är klart jag litar inte på någon. Så du som köpare skulle alltså betala först till en helt okänd person för att kanske få trasigt grafikkort?

Skulle du som säljare skicka ett grafikkort utan att få betalt?
Jag har köpt och sålt varor, aldrig varit med om att säljaren ska skicka först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av LightBringer123:

Antingen en bedragare eller någon ''kompis'' eller en hacker som har tagit över kontot och använder det för att scamma andra.

Och det är lätt att vara eftertänksam, det är så många saker som jag själv skulle vilja ändra i mitt liv.
Nå för din del så skulle du ha ringt upp personen före, då hade många av de risker du nämnde minskas. Nå pengarna är spårbara och polisanmäler du plus säkerligen minst 10 andra personer som råkade ut för samma person så kanske polisen prioriterar upp fallet.

Permalänk
Medlem

Polisanmäl och kontakta banken om att få tillbaka pengarna.
Sluta diskutera vidare här. De kommer inte leda nånstans. Du har blivit blåst. Enkelt.
"hackat konto". Verkar finnas en väldans massa folk som e super hackers på facebook markets.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Skulle du som säljare skicka ett grafikkort utan att få betalt?
Jag har köpt och sålt varor, aldrig varit med om att säljaren ska skicka först.

Skickades från m.sweclockers.com

Aldrig att jag skulle skicka eller betala nånting utan att det finns en tjänst som skyddar mig som köpare eller säljare. På andrahandsmarknaden måste man åka hem till folk, som köpare kontrollera att hårdvara fungerar och som säljare kontrollera att pengar finns.

Köper och säljer man på distans får du räkna med att bli lurad det är dagens bistra sanning.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Aldrig att jag skulle skicka eller betala nånting utan att det finns en tjänst som skyddar mig som köpare eller säljare. På andrahandsmarknaden måste man åka hem till folk, som köpare kontrollera att hårdvara fungerar och som säljare kontrollera att pengar finns.

Köper och säljer man på distans får du räkna med att bli lurad det är dagens bistra sanning.

Inte min erfarenhet, men kanske olika för alla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Aldrig att jag skulle skicka eller betala nånting utan att det finns en tjänst som skyddar mig som köpare eller säljare. På andrahandsmarknaden måste man åka hem till folk, som köpare kontrollera att hårdvara fungerar och som säljare kontrollera att pengar finns.

Köper och säljer man på distans får du räkna med att bli lurad det är dagens bistra sanning.

Eller att man har något att gå på. Säg någon som har varit medlem här i över 10 år och har skrivit tusentals inlägg. Skulle denna person då bara försvinna så har personen lämnat mängder av ledtrådar. Även om någon här skulle falla i dumma tankar, så skulle hen då nog skapa ett nytt forum med mindre spår.

Ett konto kan självklart bli kidnappad, det är därför man ska kontakta personen genom en annan kanal som telefon där man själv kontrollerar numret. Se tänket lite som tvåfaktorauktorisering vid inloggning på sidor.

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Aldrig att jag skulle skicka eller betala nånting utan att det finns en tjänst som skyddar mig som köpare eller säljare. På andrahandsmarknaden måste man åka hem till folk, som köpare kontrollera att hårdvara fungerar och som säljare kontrollera att pengar finns.

Köper och säljer man på distans får du räkna med att bli lurad det är dagens bistra sanning.

Nja, har handlat extremt mycket över distans av privatpersoner.

Gäller att vara uppmärksam och verkligen göra sina efterforskningar innan man sätter över pengar. Verkar något "för bra för att vara sant" eller fishy på annat sätt så backar man direkt.

Förstår dock inte varför blocket ej insatt något system för betyg likt tradera eller ebay. När man nu för tiden använder ett privat konto på siten.

Har klarat mig utan att bli lurad hittills (jinxad nu ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

(jinxad nu ).

Gillar din humor nä men i dagens läge så gäller det att vara extremt försiktigt, man tänker att man ska sälja sin gamla gpu en enkel affär men det kan slå helt fel.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Polisanmäl och kontakta banken om att få tillbaka pengarna.
Sluta diskutera vidare här. De kommer inte leda nånstans. Du har blivit blåst. Enkelt.
"hackat konto". Verkar finnas en väldans massa folk som e super hackers på facebook markets.

Glöm det, banken drar inte tillbaka överförda pengar.