Finns det bättre alternativ till NUC Hades Canyon för skrivbords vm host? mITX?

Permalänk

Finns det bättre alternativ till NUC Hades Canyon för skrivbords vm host? mITX?

Jag tänkte bygga en ny server för att labba med diverse hypervisors, filsystem, brandväggar, docker o.s.v. Utbudet av små skrivbordsvänliga servrar är dock väldigt klent, iallafall om man har dubbla NIC som krav.

Kraven är dubbla intel nic (vill slippa allt strul med Realtec/Broadcom) samt att den är hyfsat tyst och har en liten formfaktor så att man kan ha den framme på skrivbordet.

En mITX baserad maskin är kanske ett alternativ som ger mer flexibilitet?
Då kan man ju iallafall stoppa i ett https://www.dustin.se/product/5010901755/intel-i350-dp för att lösa NIC problemet.

Vilka komponenter rekommenderar ni för ett mITX serverbygge som kan står på skrivbordet?

Mitt företag betalar så priset är inte så viktigt, liten och tyst är viktigare.

// Andreas

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem

Ta en titt på Supermicro det borde vara mer ändamålsenliga burkar enligt din beskrivning. Dem har mini/embedded-enheter i snarlik formfaktor.

https://www.supermicro.com/en/products/embedded/compact-and-i...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Supermicro är helt klart intressant, men det jobbiga är att det är svårt att få tag på dem, vem har dessa specialmodeller i lager? Vill inte behöva beställa online och vänta flera veckor på leverans...
Betydligt enklare att köpa något från t.ex. Webhallen...

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem

Ja, det är sant. Lagerhållningen kan vara ett issue om du ska ha den ”direkt”. Men jag skulle nog kolla med Mullet och se vilka leveranstider dem har.

Skickades från m.sweclockers.com