Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Postnord betalar inte tillbaka deklarationsavgiften - när dom missar att skicka ut paketet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2020

Postnord betalar inte tillbaka deklarationsavgiften - när dom missar att skicka ut paketet

Jag har haft problem med Postnord ett antal gånger men det här tar ändå priset och jag undrar ifall det dom gör är "lagligt".

Jag betalde in deklartionsavgiften den 29:e november 2019 för ett utlandspaket.

Den 8:e januari i år hör jag av mig till dom och undrar var mitt paket är och får följande svar:

"Jag ser inga skanningar på försändelsen sedan den 3/12, om du fortfarande inte tagit emot försändelsen så rekommenderar dig till att kontakta avsändaren för att upprätta en reklamation. Vi följer de internationella avtal som finns mellan oss postoperatörer, Universal Postal Union (UPU), dessa styr hur t.ex. reklamationer ska hanteras mellan två länder. En reklamation ska alltid registreras i avsändarlandet där frakten är köpt."

Då hör jag av mig igen och får till svar att dom inte betalar tillbaks avgiften...
Vadå! Betalar dom inte tillbaks en avgift jag betalat för att dom ska leverara ett paket til mig men sedan leverarar dom inte paketet till mig men behåller ändå avgiften jag betalt för att få mitt paket???

Svar från dom den 10:e januari i år:

"Tack för ditt svar.

Angående deklarationsavgiften så återbetalas den tyvärr inte. I och med att försändelsen har hanterats av oss så har vi redan haft de kostnader som ligger till grund för hanteringsavgiften, personal/system/lageryta. Enligt villkoren för hanteringsavgiften utgår ingen ersättning . Villkoren gällande tullombudvillkor finns att läsa på betalsidan där du betalade avgiften.
https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-ann...

För importmomsen behöver du ta kontakt med Tullverket då vi betalar ut den till dem direkt. Du kan då göra en omprövning av momsen om du inte mottagit försändelsen. För en omprövning behöver du till tull-ID och varupostnummer vilket du kan se nedan:
Varupostnummer: 3
Tull-ID: NOD6195991"

Det är en liten summa som jag blir av men är det verkligen laglit det dom gör, någon som kan ge klarhet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

@teDDoSeven: Prova höra med konsumentverket, de måste ju ha varit med om detta förut.

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ]
[ Sony AF9 65" | HTC Vive | Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jun 2011

Jag kan inte svara på hur det är här, om de tagit ut en korrekt avgift och sedan inte kunnat leverera paketet. Däremot har jag haft ett paket som felaktigt belades med avgift och moms. Det tog en jäkla tid och många mail/chatter men fick till slut tillbaka både moms (från tullverket - det gick smidigt och bra) och avgiften från posten (allt annat än smidigt men det gick).

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

avgiften får du inte tillbaka nä, sjukt men så är det..

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Nästan samma sak hände mig där någon avi aldrig dök upp och paketet låg och väntade på lokala utlämningsstället tills det skickades tillbaka. Småpengar men oerhört irriterande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Posten gillar inte ansvar.

Vi skickar spårbara försändelser i jobbet. Det spelar ingen roll om försändelsen försvinner, blir stulen av deras egna medarbetare, etc, vi får ändå knappt någon ersättning alls för deras uppenbara misslyckanden och får glatt själva ta kostnaden.

Gaming: ASUS TUF B450M-PRO GAMING | AMD Ryzen 7 3700X | iGame GeForce GTX 1080Ti Vulcan AD 11 GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200 MHz | Corsair RM750X V2 | Samsung 850-Series EVO 500GB | 3XHDD | FD Node 804 | Philips Brilliance 40" BDM4037UW | Acer Predator X34A

Filserver: MK Asus E35M1-I Deluxe | ASUS GeForce GT 710 2GB LP | Corsair 4GB DDR3 | 2x8GB WD Red | FD Array R2 300W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

Samma sak hände mig när dem introducerade avgiften. Tror deras svar var att avgiften inte är kopplad till tjänsten av att leverera paketet. Så betalade tullavgift för ett paket som aldrig dök upp. Fick alltså inga pengar tillbaka för paketet heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

"I och med att försändelsen har hanterats av oss så har vi redan haft de kostnader som ligger till grund för hanteringsavgiften, personal/system/lageryta."

Haha, det här är ju helt sjukt. Ungefär som att servitören skulle tappa ens mat på golvet och sedan säga att man varken får ny mat eller pengarna tillbaka eftersom de redan lagt resurser på att laga och servera maten.

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Shakermaker:

Posten gillar inte ansvar.

Vi skickar spårbara försändelser i jobbet. Det spelar ingen roll om försändelsen försvinner, blir stulen av deras egna medarbetare, etc, vi får ändå knappt någon ersättning alls för deras uppenbara misslyckanden och får glatt själva ta kostnaden.

Inte konstigt att stora företag med tonvis av försändelser säger upp sina avtal och byter leverantörer.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013

De har reserverat lageryta och bilar för att transportera paketet. Detta kostar. Att paketet sen inte dyker upp är ju inget posten kan rå för. Men kostnaden finns kvar!

Vem ska då betala? Posten är självklart inte villiga att stå som garanti för en avsändares eventuella problem. Så vänd dig till avsändaren.

Vad har avsändaren svarat på din reklamation att du inte fått något paket? (för du har väl reklamerat till avsändaren??) De bör rimligen ersätta dig dina omkostnader.

Och ni som klagar på att ni inte får ersättning när postens paket försvinner... har ni försäkrat godset som ni skickar? För då får ni ersättning för varuvärdet istället för vikten. Står tydligt i avtalet som ni skriver på (som företagskund bör man åtminstone läst detta, kan förstå att man hoppar över det som privatperson som skickar lite då o då).

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2007

PostNord borde försättas i konkurs och bli uppköpt utav någon som vet hur logistik fungerar på ett större plan.

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderbärke
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av talonmas:

De har reserverat lageryta och bilar för att transportera paketet. Detta kostar. Att paketet sen inte dyker upp är ju inget posten kan rå för. Men kostnaden finns kvar!

Vem ska då betala? Posten är självklart inte villiga att stå som garanti för en avsändares eventuella problem. Så vänd dig till avsändaren.

Vad har avsändaren svarat på din reklamation att du inte fått något paket? (för du har väl reklamerat till avsändaren??) De bör rimligen ersätta dig dina omkostnader.

Och ni som klagar på att ni inte får ersättning när postens paket försvinner... har ni försäkrat godset som ni skickar? För då får ni ersättning för varuvärdet istället för vikten. Står tydligt i avtalet som ni skriver på (som företagskund bör man åtminstone läst detta, kan förstå att man hoppar över det som privatperson som skickar lite då o då).

Hur är det inte Postnords fel att Postnord tappar bort paket efter att de anlänt till Sverige? Om det är försäkrat eller inte spelar ingen roll, det är oavsett Postnords fel om de själva tappar bort försändelser. Nämn en annan bransch där det är acceptabelt att

  1. Ta betalt för en tjänst

  2. Inte genomföra den

  3. Sedan ändå ha mage att behålla pengarna för tjänsten?

Håller helt med i denna jämförelse:

Skrivet av Jonny Myran:

...
Ungefär som att servitören skulle tappa ens mat på golvet och sedan säga att man varken får ny mat eller pengarna tillbaka eftersom de redan lagt resurser på att laga och servera maten.

Nörd, utvecklare, pappa, löpartokig, vegan och besserwisser.

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av talonmas:

De har reserverat lageryta och bilar för att transportera paketet. Detta kostar. Att paketet sen inte dyker upp är ju inget posten kan rå för. Men kostnaden finns kvar!

Vem ska då betala? Posten är självklart inte villiga att stå som garanti för en avsändares eventuella problem. Så vänd dig till avsändaren.

Vad har avsändaren svarat på din reklamation att du inte fått något paket? (för du har väl reklamerat till avsändaren??) De bör rimligen ersätta dig dina omkostnader.

Och ni som klagar på att ni inte får ersättning när postens paket försvinner... har ni försäkrat godset som ni skickar? För då får ni ersättning för varuvärdet istället för vikten. Står tydligt i avtalet som ni skriver på (som företagskund bör man åtminstone läst detta, kan förstå att man hoppar över det som privatperson som skickar lite då o då).

Men Posten måste väl anses ansvarig om det är just Posten som har tappat bort paketet. Eller menar du att avsändaren gick in på Postens lager eller in i Postbilen och nallade paketet?

Det är detta som är problemet, "ingen" känner ansvar för "något". Mottagaren får betala för Postens service att lägga paketet i soptunnan.

/z

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

@HazZarD: Varför skulle det vara sjukt? De har ju utfört en uppgift, att ta hand om deklarationen av paketet. Det arbetet har de utfört och bör då också få betalt för det. Vad sedan gäller leverans av paketet så är det något helt annat. Det får du precis som de säger kontakta avsändaren så får denne göra en reklamation.
Det är alltså 2 helt skilda handlingar som sker.
1. Deklaration av paket och
2. Leverans av paket.

1 har de ju uppenbarligen utfört och bör då också få betalt för det.
2 har de möjligen inte utfört men detta har inget med 1 att göra utan det här får du som sagt var kontakta avsändaren så får denne reklamera leveransen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

@zonar: De är ansvariga för det. Och det är precis det de säger. Köparen ska i det här fallet kontakta säljaren så denne kan reklamera leveransen av varan. Det här har inget med deklarationsavgiften att göra. Det är två helt skilda händelser/ärenden.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö 🌆
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av talonmas:

De har reserverat lageryta och bilar för att transportera paketet. Detta kostar. Att paketet sen inte dyker upp är ju inget posten kan rå för. Men kostnaden finns kvar!

Njaa. Om postnord får in paket till sin moms/tullavgiftcentral så är det för att just postnord också ska hantera leveransen av det här paketet. Kommer paketet inte fram till avsändaren efter att ha varit på denna avgiftcentral så är det väl faktiskt just postnord som är ansvariga för att inte ha fått fram paketet sista biten. Så jag skulle nog säga som så att postnord visst kan rå för den delen.

Skrivet av talonmas:

Vem ska då betala? Posten är självklart inte villiga att stå som garanti för en avsändares eventuella problem. Så vänd dig till avsändaren.

Vad har avsändaren svarat på din reklamation att du inte fått något paket? (för du har väl reklamerat till avsändaren??) De bör rimligen ersätta dig dina omkostnader.

Kommer paketet inte in till postnords avgiftcentraler så kommer de inte heller kunna skicka ut en faktura för moms för denna försändele. Postnord saknar information om att paketen ens finns tills postnord faktiskt får in paketen. Så får man en sådan faktura från postnord så är det för att de faktiskt tagit emot paketet. Så i det här fallet borde det inte ha med avsändaren att göra riktigt.

Skrivet av talonmas:

Och ni som klagar på att ni inte får ersättning när postens paket försvinner... har ni försäkrat godset som ni skickar? För då får ni ersättning för varuvärdet istället för vikten. Står tydligt i avtalet som ni skriver på (som företagskund bör man åtminstone läst detta, kan förstå att man hoppar över det som privatperson som skickar lite då o då).

Man kan väl säga som så att man inte teckanar avtal med respektive lands postgång specifikt om man beställer något som kommer utanför europa. Avsändaren avtalar med sitt lands nationella postgång. Sedan finns det internationella avtal mellan olika länders postverk att hjälpa varandra sista biten. Men det där avtalet gör man inte riktigt som kund när man väljer vanlig postgång. Däremot får man just det valet om man väljer en privat aktör som ska sköta leveransen hela vägen. DHL och liknande.

🎮 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech g603 / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö 🌆
Registrerad
Apr 2007

Det är helt klart en intressant situation. För det är två olika tjänster.
Det postnord påstår stämmer väl på sätt och vis. De har blivit ålagda att sköta momshanteringen på ett paket och tar en avgift för denna hantering. Denna hantering kan bli utförd och faktureringsberättigad även om de i senare skede misslyckas med sin andra tjänst - att leverera paketet.
Det här kanske blir enklare att se skillnaden i tjänsterna om man tänker sig att ett annat företag än postnord skött momsbetalningsbiten (vilket ju är ett möjligt upplägg).

Men samtidigt blir det väldigt märkligt att ta ut en avgift för pakethantering som samma företag sedan inte levererar. Det här är inge vidare vackert alltså. På nå sätt känns det som att man medvetet undviker ett holistiskt tänk.

🎮 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech g603 / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

För att förtydliga lite för er som reagerar och tycker det är konstigt. I svaret som TS får så står det bland annat "Angående deklarationsavgiften så återbetalas den tyvärr inte. I och med att försändelsen har hanterats av oss så har vi redan haft de kostnader som ligger till grund för hanteringsavgiften, personal/system/lageryta."

Detta avser alltså personal/system/lageryta för att hantera just deklarationen av paketet. INTE personal/system/lageryta för att hantera leveransen av paketet. Det är det här de tar betalt för. Att de har behövt avsätta plats och personal för att sköta just deklarationen. Hade TS eller någon annan redan skött deklarationen av paketet så hade heller inte postnord tagit ut någon av gift för detta. Men nu har de fått sköta den delen och då ska de ju ha betalt för det också.

För att göra det extra tydligt. Om det hade varit något annat företag som DHL t.ex som hade tagit över den sista biten av leveransen och misslyckats och paketet inte skulle kommit fram skulle ni då även tycka att postnord ska betala tillbaka deklarationsavgiften?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013

Ett paket är ALLTID avsändarens ansvar till dess att mottagaren har tagit emot godset. Så självklart måste man vända sig till avsändaren. Har mottagaren omkostnader (t.ex hyrt en truck för att lasta av gods som inte kommer) så ska dessa reklameras till avsändaren, som i sin tur får reklamera till transportföretagen.

I det här fallet blir det extra komplext för att det är en internationell postleverans mellan olika aktörer. Men som postnord svarat så regleras detta i UPU hur eventuella reklamationer ska göras.

Som tidigare påpekats, skilj på deklarationstjänsten (som utförts, dock ej till belåtenhet för mottagaren) och leveransen (som är avsändarens huvudbry).

Till TS: Kräv en ny leverans samt omkostnader för deklarationen (i form av avdrag på din faktura t.ex)

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av NisseG91:

Hur är det inte Postnords fel att Postnord tappar bort paket efter att de anlänt till Sverige? Om det är försäkrat eller inte spelar ingen roll, det är oavsett Postnords fel om de själva tappar bort försändelser. Nämn en annan bransch där det är acceptabelt att

  1. Ta betalt för en tjänst

  2. Inte genomföra den

  3. Sedan ändå ha mage att behålla pengarna för tjänsten?

Håller helt med i denna jämförelse:

Men de har ju genomfört tjänsten importdeklaration så det finns inget att klaga på där, det är leveransen som inte genomförts och det är avsändaren som reklamerar den.
Handlar man inom EU så gäller EUs konsumentskydd och man slipper sånt här men även många större utom-EU aktörer sköter om importdeklarationen i egen regi.
Lagen säger att en vara blir köparens när den levereras så varan i sig tillhör säljaren tills den levereras så mottagaren har bara fått betala för en tjänst som är utförd medans säljaren behöver reklamera transporten och ev krav från köparen bör alltså ställas mot säljaren som inte levererar varan enligt avtalat.
Gillar man inte lagarna så får man ta det via politiken och vill man ha ett starkt konsumentskydd så ska man inte handla av företag utanför EU.

Jag tycker alltså det är fel att klumpa ihop 2 olika klagomål till ett för importdeklarationen har inget direkt samband med transporten och säljaren kunde lika gärna ha gjort importdeklarationen.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alvesta
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Veni:

PostNord borde försättas i konkurs och bli uppköpt utav någon som vet hur logistik fungerar på ett större plan.

Vilket företag skulle ta över den verksamheten i så fall, dhl, schenker etc? Omdömen, från ex trustpilot, för de företagen är inte direkt positiva, samma sak för större företag som UPS, FedEx osv. Ett par tusen missnöjda kunder per år är väl egentligen ingenting med tanke på hur mycket paket/brev etc som PostNord hanterar dagligen. Exempel från januari 2018 (enligt statistik från PostNord) så hanterade de 160 000 000 försändelser, med utdelningsprocent på runt 99% för leverans inom två dagar. Har svårt att tro att någon annan aktör skulle göra ett bättre jobb.

Intel Core i7 860| Asus P7P55D EVO | Corsair 8GB Ram 1600Mhz | Powercolor HD5850 1GB | Coolermaster ATCS 840 | Soundblaster X-Fi Titanium | Corsair HX750 | Intel X-25-M G2 80GB | WD 640/640 GB Blue & WD 1TB Green | Win 7 Pro 64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av ToddTheOdd:

För att förtydliga lite för er som reagerar och tycker det är konstigt. I svaret som TS får så står det bland annat "Angående deklarationsavgiften så återbetalas den tyvärr inte. I och med att försändelsen har hanterats av oss så har vi redan haft de kostnader som ligger till grund för hanteringsavgiften, personal/system/lageryta."

Detta avser alltså personal/system/lageryta för att hantera just deklarationen av paketet. INTE personal/system/lageryta för att hantera leveransen av paketet. Det är det här de tar betalt för. Att de har behövt avsätta plats och personal för att sköta just deklarationen. Hade TS eller någon annan redan skött deklarationen av paketet så hade heller inte postnord tagit ut någon av gift för detta. Men nu har de fått sköta den delen och då ska de ju ha betalt för det också.

För att göra det extra tydligt. Om det hade varit något annat företag som DHL t.ex som hade tagit över den sista biten av leveransen och misslyckats och paketet inte skulle kommit fram skulle ni då även tycka att postnord ska betala tillbaka deklarationsavgiften?

Men nu är det inte DHL utan postnord som skall transportera paketet också. så alltså samma företag som hanterar och transporterar paketet.
Du har ett passande namn här på SweC måste jag säga.

TBD

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö 🌆
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Veni:

PostNord borde försättas i konkurs och bli uppköpt utav någon som vet hur logistik fungerar på ett större plan.

Den delen av postgången som postnord sköter tror jag visserligen postnord är bättre på än de privata aktörerna.
Det är en viss skillnad i upplägg. Postnord får utan förvarning ett gäng hundratusen paket varje dag som står "vid deras dörr" och som ska köras ut.
Så ser inte upplägget ut för de andra leveransföretagen. Övriga leveransföretag har lyxen att först få fakturera för hela jobbet. De får först pengarna och de får reda på var paketet kommer ifrån och var det ska innan de tar emot paketet.

Dessutom har de privata företagen inte samma ansvar som det statliga postverket att förhålla sig till. De får fritt sätta sina avgifter som de vill och neka de jobb de inte är så intresserade av. Den lyxen har inte postnord.

Jag är inte helt övertygad om att jobbet är helt lockande att ta över med de rådande villkoren faktiskt. En privatisering av den delen kommer antagligen kräva en del ändrade spelregler. Hade postnord fått möjlighet till de ändrade spelreglerna så hade de också fått andra förutsättningar att tackla uppgiften. Men så ser det inte riktigt ut.

🎮 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech g603 / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Postnord måste vara världens sämsta bolag
Majoriteten anställda verkar vara Fas3'are med samma IQ som skostorlek, och ingen servicekänsla öht.

Sen trots bland de högsta avgifterna i världen så driver de skiten så uselt att de varje år går back miljarder som skattebetalarna får pröjsa.
Lägg ner skiten

***bort/mod***

§1 /Kent, moderator
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017

Härligt att folk sitter och försöker förklara att posten beter sig dåligt som det vore ok. Hoppas alla era paket går i retur med den glädjande vetskapen att posten har ju iallafall inte gjort nått fel med tulldeklaration.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö 🌆
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av etnica33:

Härligt att folk sitter och försöker förklara att posten beter sig dåligt som det vore ok. Hoppas alla era paket går i retur med den glädjande vetskapen att posten har ju iallafall inte gjort nått fel med tulldeklaration.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänker mig att det handlar om att förklara snarare än att försvara.
Det handlar om två olika tjänster. Så är det ju. Och den delen de fakturerar för har de ju faktiskt utfört.

Men som jag tidigare skrivit så är det ändå problematiskt. Inte minst för att flertalet avsändare antagligen inte kommer ge en tillbaka pengar för deklarationsavgiften.

🎮 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech g603 / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Söderbäck:

Den delen av postgången som postnord sköter tror jag visserligen postnord är bättre på än de privata aktörerna.
Det är en viss skillnad i upplägg. Postnord får utan förvarning ett gäng hundratusen paket varje dag som står "vid deras dörr" och som ska köras ut.
Så ser inte upplägget ut för de andra leveransföretagen. Övriga leveransföretag har lyxen att först få fakturera för hela jobbet. De får först pengarna och de får reda på var paketet kommer ifrån och var det ska innan de tar emot paketet.

Dessutom har de privata företagen inte samma ansvar som det statliga postverket att förhålla sig till. De får fritt sätta sina avgifter som de vill och neka de jobb de inte är så intresserade av. Den lyxen har inte postnord.

Jag är inte helt övertygad om att jobbet är helt lockande att ta över med de rådande villkoren faktiskt. En privatisering av den delen kommer antagligen kräva en del ändrade spelregler. Hade postnord fått möjlighet till de ändrade spelreglerna så hade de också fått andra förutsättningar att tackla uppgiften. Men så ser det inte riktigt ut.

Det är väl ganska uppenbart att inga privata vill konkurera med dem på riktigt för avregleringen gjorde ju bara att det blev mycket sämre för det dök upp en del "storstadsbolag" och inga som ens försöker täcka hela landet, ungeföääär som med apoteken, nu kan man köpa smink och proteinbars i vartannt kvarter i städerna medan man kan ha 10 mil till apoteket i norrland.

Skrivet av Klubba:

Postnord måste vara världens sämsta bolag
Majoriteten anställda verkar vara Fas3'are med samma IQ som skostorlek, och ingen servicekänsla öht.

Sen trots bland de högsta avgifterna i världen så driver de skiten så uselt att de varje år går back miljarder som skattebetalarna får pröjsa.
Lägg ner skiten

TS, låt dig inspireras av Thomas McIlvane

Postnord är inte perfekta men det är ju ett politiskt beslut att de inte ska vara, du kan tacka Maud som beslutade att skapa dem av posten med de underliga villkor som danskarna jublar för....

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av ToddTheOdd:

@zonar: De är ansvariga för det. Och det är precis det de säger. Köparen ska i det här fallet kontakta säljaren så denne kan reklamera leveransen av varan. Det här har inget med deklarationsavgiften att göra. Det är två helt skilda händelser/ärenden.

Precis:

  • köparen av transporttjänsten är avsändaren

  • köparen av administrationskostnaden är mottagaren

Här kanske den logiska luckan framkommer?

Mottagaren kan alltså inte reklamera sin kostnad när Postmord dumpar paketet i soptunnan på gården!
Eller menar du att avsändaren ska ersätta mottagaren för Postens administrativa avgift?

/z

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av teDDoSeven:

Jag har haft problem med Postnord ett antal gånger men det här tar ändå priset och jag undrar ifall det dom gör är "lagligt".

Jag betalde in deklartionsavgiften den 29:e november 2019 för ett utlandspaket.

Den 8:e januari i år hör jag av mig till dom och undrar var mitt paket är och får följande svar:

"Jag ser inga skanningar på försändelsen sedan den 3/12, om du fortfarande inte tagit emot försändelsen så rekommenderar dig till att kontakta avsändaren för att upprätta en reklamation. Vi följer de internationella avtal som finns mellan oss postoperatörer, Universal Postal Union (UPU), dessa styr hur t.ex. reklamationer ska hanteras mellan två länder. En reklamation ska alltid registreras i avsändarlandet där frakten är köpt."

Då hör jag av mig igen och får till svar att dom inte betalar tillbaks avgiften...
Vadå! Betalar dom inte tillbaks en avgift jag betalat för att dom ska leverara ett paket til mig men sedan leverarar dom inte paketet till mig men behåller ändå avgiften jag betalt för att få mitt paket???

Svar från dom den 10:e januari i år:

"Tack för ditt svar.

Angående deklarationsavgiften så återbetalas den tyvärr inte. I och med att försändelsen har hanterats av oss så har vi redan haft de kostnader som ligger till grund för hanteringsavgiften, personal/system/lageryta. Enligt villkoren för hanteringsavgiften utgår ingen ersättning . Villkoren gällande tullombudvillkor finns att läsa på betalsidan där du betalade avgiften.
https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-ann...

För importmomsen behöver du ta kontakt med Tullverket då vi betalar ut den till dem direkt. Du kan då göra en omprövning av momsen om du inte mottagit försändelsen. För en omprövning behöver du till tull-ID och varupostnummer vilket du kan se nedan:
Varupostnummer: 3
Tull-ID: NOD6195991"

Det är en liten summa som jag blir av men är det verkligen laglit det dom gör, någon som kan ge klarhet?

Jag måste fråga: framgår det i spårningen att paketet hade anlänt till Sverige för tullklarering innan du betalade deklarationsavgiften? Eller betalade du in den innan ens paketet spårbart hade nått fram till Sverige?

Om du betalade deklarationsavgiften till dem när den kommit fram, vilket jag antar är fallet, så är det ju deras uppgift att också föra vidare. Även om det är olika avdelningar (leverera paket och deklarera åt Tullverket(!)) så är det ju inom samma ansvariga bolag (PostNord) som jag tolkar det.

Eller är det så absurt att det är PostNords ansvar att tulldeklarera åt Tullverket och sedan är det Tullverkets uppgift att överlämna tulldeklarerade varor åt PostNord och sedan levererar PostNord tulldeklarerade varor, så mellersta steget där är friansvarsskrivet för PostNord? Låter helt orimligt. Hela grejen med med att PostNord sköter biten var väl för att lätta på trycket hos Tullverket?

Svaret du fått låter bara som byråkratisk gymnastik medan förnuftet säger att de har haft något stolpskott som slarvat bort eller stulit godset helt enkelt. Liknande inträffar också vid mindre kurirföretag där fraktsedlar anländer utan något som fraktas (farsan som avdankad lastbilschaufför har berättat) vilket är vad som händer när vem som helst får arbeta med andras ägodelar.

Det låter som om det är något eller några stolpskott hos PostNord som verkar stjäla paket vilket är extremt olagligt då det är mycket allvarligt brott att förskingra människors privata post. Fattar inte att vem som helst får arbeta med sådana känsliga uppgifter (tänk de som väntar på räkningar som de ska betala för de kan ej hantera internet som exempelvis gamlingar eller de som väntar på viktiga intyg via post) medan det är svårare att få arbeta vid bank, sjukvård, polis, säpo, osv., "som vilken person som helst", av uppenbara anledningar.

Varför får vilken Slowpoke till människa som helst arbeta vid Svea Rikes nationella Postmyndighet???

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av AplAy:

Jag måste fråga: framgår det i spårningen att paketet hade anlänt till Sverige för tullklarering innan du betalade deklarationsavgiften? Eller betalade du in den innan ens paketet spårbart hade nått fram till Sverige?

Om du betalade deklarationsavgiften till dem när den kommit fram, vilket jag antar är fallet, så är det ju deras uppgift att också föra vidare. Även om det är olika avdelningar (leverera paket och deklarera åt Tullverket(!)) så är det ju inom samma ansvariga bolag (PostNord) som jag tolkar det.

Eller är det så absurt att det är PostNords ansvar att tulldeklarera åt Tullverket och sedan är det Tullverkets uppgift att överlämna tulldeklarerade varor åt PostNord och sedan levererar PostNord tulldeklarerade varor, så mellersta steget där är friansvarsskrivet för PostNord? Låter helt orimligt. Hela grejen med med att PostNord sköter biten var väl för att lätta på trycket hos Tullverket?

Svaret du fått låter bara som byråkratisk gymnastik medan förnuftet säger att de har haft något stolpskott som slarvat bort eller stulit godset helt enkelt. Liknande inträffar också vid mindre kurirföretag där fraktsedlar anländer utan något som fraktas (farsan som avdankad lastbilschaufför har berättat) vilket är vad som händer när vem som helst får arbeta med andras ägodelar.

Det låter som om det är något eller några stolpskott hos PostNord som verkar stjäla paket vilket är extremt olagligt då det är mycket allvarligt brott att förskingra människors privata post. Fattar inte att vem som helst får arbeta med sådana känsliga uppgifter (tänk de som väntar på räkningar som de ska betala för de kan ej hantera internet som exempelvis gamlingar eller de som väntar på viktiga intyg via post) medan det är svårare att få arbeta vid bank, sjukvård, polis, säpo, osv., "som vilken person som helst", av uppenbara anledningar.

Varför får vilken Slowpoke till människa som helst arbeta vid Svea Rikes nationella Postmyndighet???

Du missar att paketet "ägs" av säljaren till leverans skett till köparen och att säljaren alltså är den som behöver reklamera transporten, köparen har inte ingått nått transportavtal med Postnord utan i juridisk mening så har köparen inte fått varan levererad av säljaren och det är till säljaren man ska klaga eller ställa krav på leveverans.
Man kan tycka att lagarna är felaktiga men det är så de ser ut, EU har ett starkt konsumentskydd men det är väldigt svagt på många andra plater och det är svårt att för politiken att lösa det, se bara på det absurda att vi betalar kinesiska företags porto och hur länge det har tagit att ändra de reglerna, "mottagaren betalar portot genom högre porto i hemlandet"
Vi behöver uppdatera handelsavtalen men inget hindrar ju heller att säljaren tar hand om "allt" och det gör ju en del stora aktörer på gott och ont för det är ju inte bara positivt att göda Bezos heller så att han går från oligopol till monopol.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.