Permalänk
Medlem

Uppgradera CPU samt GPU

Hej!

Jag har idag införskaffat ett MSI GTX 1080 men känner att komponenterna jag har nu är lite för dåliga för att orka kortet. Jag vill uppgradera min CPU men jag måste införskaffa mig ett helt nytt moderkort då Skylake inte stödjer de nya som finns på marknaden idag.

Idag har jag detta i min dator:

Kab Fractal Design Define R5 Black Pearl
DVD±RW ASUS Intern DRW-24 F1MT/BLK/G/AS SATA
MK ASUS Z170 PRO GAMING ATX, Z170, 1151
SSD 250GB Samsung 850 EVO
1TB WD Black 7200rpm 64MB
Noctua NH-U14S
CPU Intel Core i5 6600K 3.5 GHz, 6MB, Socket 1151
PSU EVGA Supernova G2 750W
GK Gigabyte GeForce GV-N970XTREME-4GD
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX

Det jag har beställt nu är:

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance

Det jag undrar över är ifall jag kommer kunna använda dessa komponenter i samma burk samt använda de gamla komponenterna förutom de som jag nu har bytt ut.

Nya datorn lär se ut så här:

Kab Fractal Design Define R5 Black Pearl
DVD±RW ASUS Intern DRW-24 F1MT/BLK/G/AS SATA
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
SSD 250GB Samsung 850 EVO
1TB WD Black 7200rpm 64MB
Noctua NH-U14S
Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB
PSU EVGA Supernova G2 750W
MSI GTX 1080
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance

Detta kommer fungera utan problem för mig?

Det är väl bara o byta ut det som krävs och sedan starta datorn utan problem, min största fråga här.

Vänligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av xziaz:

Det är väl bara o byta ut det som krävs och sedan starta datorn utan problem, min största fråga här.

Hårdvarumässigt skall det fungera fint, men om du byter moderkort så vill du antagligen installera om Windows. Du behöver nästan garanterat uppdatera/byta ut ett antal drivrutiner åtminstone.

Hursomhelst - innan du börjar byta ut någonting, ta backup på alla filer du absolut inte vill förlora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Hårdvarumässigt skall det fungera fint, men om du byter moderkort så vill du antagligen installera om Windows. Du behöver nästan garanterat uppdatera/byta ut ett antal drivrutiner åtminstone.

Hursomhelst - innan du börjar byta ut någonting, ta backup på alla filer du absolut inte vill förlora.

Tack för svar! Misstänkte det, gjorde en formatering rätt nyligen får ta och lösa en till då. Anledning till att jag bytar är då jag vill uppleva högre fps i spelen idag. Klarar mig galant i spel som CS då jag uppnår 300 utan problem. Men Fivem bland annat kräver otroligt mycket på mitt CPU och där rullar jag med 30 FPS.

Vill bara att datorn skall fungera klockrent och att spel inte kommer ge mig huvudvärk på ett tag.