Permalänk

Benq W6000 - gett upp?

Har en äldre benq W6000 som en dag bara gav upp.
Den har legat ett tag men tänkte ta tag i det nu.

När jag startar projektorn får jag ingen bild och får felmeddelandet:
Power - Orange ljus
Temp - Off
Lamp - Rött ljus

Detta enligt manualen betyder att lampan är skadad eller ej propely attached.

Köpte en ny lampa - fick samma fel så bstämde mig för att öppna upp den och kolla läget.
Det låg lite klibb på moderkortet som jag tog bort. Alla fläktar fungerar som de ska, alla kablar var inkopplade. Blåste ut damm med luft på burk.

Får samma felmeddelande.
Projektorn startar, fläktarna går igång som de ska. När den e kopplad till en dator så känner datorn av den som bildskärm.
Inget ljus kommer alls från linsen.

Något tips?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ILTotoRiina:

Det låg lite klibb på moderkortet som jag tog bort.

Klibbet skulle kunna vara en kondensator som gått sönder, spruckit och läckt ut.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Klibbet skulle kunna vara en kondensator som gått sönder, spruckit och läckt ut.

Klibbet låg över olika delar av moderkortet utan direkt koppling till varandra. Kan det vara att flera har spruckit på olika ställen? Googlade och de hade samma mörkbruna-ish färg som Klibbet på projektorn.
Vad kan jag se för tecken på själva kondensatorn om den har gått sönder?
Är vätskan frätande elr på något sätt dålig för moderkortet eller räcker det att bara torka bort allt ocj sen byta kondensator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Klibbet låg över olika delar av moderkortet utan direkt koppling till varandra. Kan det vara att flera har spruckit på olika ställen? Googlade och de hade samma mörkbruna-ish färg som Klibbet på projektorn.
Vad kan jag se för tecken på själva kondensatorn om den har gått sönder?
Är vätskan frätande elr på något sätt dålig för moderkortet eller räcker det att bara torka bort allt ocj sen byta kondensator?

ta bild behöver inte vara något alls.
Ja elektrolyt är frätande bör rengöras ordentligt.
Du kan titta på om kondensatorerna svällt.

Är nog rätt troligt all ballasten gått brukar felindikera på samma sätt..

Permalänk
Skrivet av jimjans:

ta bild behöver inte vara något alls.
Ja elektrolyt är frätande bör rengöras ordentligt.
Du kan titta på om kondensatorerna svällt.

Är nog rätt troligt all ballasten gått brukar felindikera på samma sätt..

Använde aceton och bomullspuffar, fick bort det mesta men kan se om det finns något kvar att ta bild på.

Misstänkte att det var ballasten, kollade noga på den men säg inget som såg ut att vara fel, säkrast att byta ut den ändå?