Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Cad-filer eller mått?

Letar efter cad-filer eller ritningar med utsatta mått.

Det jag letar efter är följande:

# Itx bottenplatta samt bakstycke (ihop) för två kortplatser

# itx bottenplatta samt bakstycke i "sandwich" layout (typ ghost). Alt måttet från pcie-kontakten och fästet i bakkant.

Har haft tankar ett tag på att få ihop ett chassie i valnöt och lönn eller liknande och nu har jag lite lämpliga bitar över.

Permalänk
Medlem

Mått för moderkort och kortplatser, och liknande finns ju i ATX standard specifikationen, sök på typ "atx measurements" eller liknande så hittar du säkert något som passar.
Men denna är väl OK som referens: https://www.silverstonetek.com/techtalk_cont.php?area=th&tid=...
Samt: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd...

En Sandwich layout är ingen standard utan det är något man får bygga upp själv.

Permalänk
Medlem

Loque har väl släppt CAD-filer på Ghost?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skrev för ett tag sedan och frågade om ungefär samma sak här.
Om de måtten stämmer eller inte vet jag inte för började rita ett nytt chassi istället och har ännu inte hunnit bygga det. Men Laine har väl byggt chassin så man skulle ju kunna tro att de skulle stämma i alla fall.

Här borde du kunna hitta mått för hålen till moderkortet och såg att det långt ner i tråden fanns någon som hade gjort en ritning som kan vara värd att kolla på.

Ett annat alternativ är ju att mäta på något chassi du har liggandes.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Letar efter samma sak även om det kanske inte är så svårt att bygga ihop en låda själv men guld värt att han något att utgå ifrån. Funderar på att göra en låda i tunn plywood eller liknande.

Hade tänkt att köpa en Kolink Satellite å slakta den för delar, kostar bara 300kr i vissa fall. Skall du ha en av-på-knapp med USB-kontakter och audio etc. + en förlängning med apparatkontakter så hamnar du lätt över 300kr (om man vill ha grejerna fort). Man kan säkert använda PCI slottarna och MK-brickan till bygget med.

Finns säkert snorbilligt ifrån kina att köpa men då är kvalitet och leveranstid andra frågor.

Permalänk

Här har du en länk som ganska väl beskriver de olika standerna just i chassibyggarsyfte