Bästa upplevelsen av ljud via Bluetooth

Permalänk
Medlem

Bästa upplevelsen av ljud via Bluetooth

Hej!

Jag har tänkt införskaffa mig ett par Bose 700 och en tillhörande Modmic Wireless för att bli helt sladdfri. Dock har jag insett att begränsningen med att köra trådlöst ljud är Bluetooth protokollen men även där finns det lite olika varianter.

Så till er som vet lite mer om ämnet. Vilken är den bästa USB-dongeln till datorn jag kan köpa på marknaden för att inte få 1 kbits-ljud? Och vad behöver man tänka på?

Jag vet att kabel fortfarande är att föredra men nu har jag mer och mer börjat prioritera att vara kabelfri.

Permalänk
Medlem

Se till att dina bluetooth-prylar stödjer aptX så ska det vara lugnt, både sändare och mottagare. Bluetooth är alltid komprimerat, men kör du aptX istället för standard SBC så får du en högre bandbredd, och du slipper oroa dig för "1 kbits-ljud". Sen är det ju en digital överföring så efter det beror ju ljudkvaliteten på hur bra lurar och mic är i sig.

Edit: AAC är också en annan bra codec som är bra mycket bättre än standard SBC, så det kan också vara ett kvalitetsmärke om prylarna klarar av

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Se till att dina bluetooth-prylar stödjer aptX så ska det vara lugnt, både sändare och mottagare. Bluetooth är alltid komprimerat, men kör du aptX istället för standard SBC så får du en högre bandbredd, och du slipper oroa dig för "1 kbits-ljud". Sen är det ju en digital överföring så efter det beror ju ljudkvaliteten på hur bra lurar och mic är i sig.

Edit: AAC är också en annan bra codec som är bra mycket bättre än standard SBC, så det kan också vara ett kvalitetsmärke om prylarna klarar av

Ser att lurarna har Bluetooth-codec: SBC, AAC och Bluetooth-profil: A2DP och version 5.0.

Är det bra eller dåligt? Vad för krav ska jag kolla efter när jag letar efter en bluetooth sändare? För mig spelar priset ingen roll bara det är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Ser att lurarna har Bluetooth-codec: SBC, AAC och Bluetooth-profil: A2DP och version 5.0.

Är det bra eller dåligt? Vad för krav ska jag kolla efter när jag letar efter en bluetooth sändare? För mig spelar priset ingen roll bara det är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

A2DP krävs för att få ljud i stereo istället för mono, så det säger inget om ljudkvaliteten mer än att allt utan är värdelöst. Version 5.0 ger mer bandbredd överlag för dataöverföring, men mig veterligen har de inte ändrat något i allokeringen för ljud, så Blutetooth 3, 4 eller 5 spelar mindre roll för ljudkvaliteten.

Har lurarna inte aptX så är det AAC som gäller, men det verkar vara svårt att hitta donglar som stödjer det... De få som gör det kostar lite mer, typ 500:-

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII