Permalänk
Medlem
Skrivet av Cazioz:

VVFS (Vägverkets författningssamling) 2003:19 4:e kapitlet §33 säger att "... A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal.". Att du stryper motorn innebär inte att motorns ursprungliga max varvtal ändras (alltså det den är typad med) vilket är det man utgår från.

Jag är inte expert på detta men vet flera stycken som kör singellåda med varvtalsbegränsning istället, men de kanske typat om motorn? Vad vet jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag är inte expert på detta men vet flera stycken som kör singellåda med varvtalsbegränsning istället, men de kanske typat om motorn? Vad vet jag...

Vad för bilar kör de och är lådorna helt oförändrade? Är de besiktade med singellåda? På bilar med lågväxel kan man oftast köra med singellåda just eftersom de oftast hamnar under 10km/h på lägsta växlen vid 2/3 av maxvarv

Permalänk
Rekordmedlem

Dieslar varvar mindre. många a traktorer har också dieselkonverterats, kanske inte bara för att kunna stjäla diesel av nån förälders företag utan just för att de varvar mindre och brukar ha otroligt mycket högre vridmoment vid låga varv. Många mopedbilar har också dieselmotorer.
Å andra sidan så har bra elcyklar och elmopeder nästan samma vrid som en småbil.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var ju den typen av fordon som var tanken med a traktorer, mopedersättare till tonåringar är ett missbruk av dem och de borde i stället förbjudas för de fyller ingen funktion.

Finland inför en lösning på detta genom fordonskassen lätt bil som tillåts från 1 nov 2020, man kan alltså strypa en vanlig ny bil till 60 km/h i max 10 år sedan omvandlas den återigen till bil om man inte sjäälv ostryp den till bil innan den tiden.
Man slipper alltså alla gamla rishögar och fordonet går att ostrypa och använda som bil när man tagit bilkörkort.

Lätta bilar

En lätt bil är en ombyggd och ändringsbesiktad personbil vars maximala hastighet har begränsats till 60 km/h. Syftet med lätta bilar är att ge unga förare ett säkert alternativ till mopeder och mopedbilar. Lätta bilar får köras med samma körkort som mopedbilar (AM/121-, B- eller A-kort), men endast i Finland.

Lätta bilar ska försäkras och beskattas som en personbil, dvs. bil- och fordonsskatt. Den periodiska besiktningen av lätta bilar regleras genom förordning*.

Ett högst 10 år gammalt fordon som togs i bruk tidigast år 2015 kan användas som lätt bil. Genom kravet försöker man se till att unga förare får tillgång till bilar som är nyare än genomsnittet och som samtidigt är säkrare och miljövänligare.

När fordonet inte längre används som en lätt bil kan det ändras tillbaka till en annan bil. En lätt bil ska omvandlas till en bil senast när det har gått 10 år sedan fordonet togs i bruk. Detta görs genom att man tar bort hastighetsbegränsaren och ändringsbesiktar den lätta bilen.
https://www.traficom.fi/sv/kevytautot

Jovisst dem har ingen nyttofunktion längre så där har du rätt, funkar dock bra för oss som inte får ta vanligt körkort.

Men Finlands alternativ är bra mycket bättre, har läst om det innan och jag gillar tanken skarpt. Hoppas Sverige tar efter.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Jovisst dem har ingen nyttofunktion längre så där har du rätt, funkar dock bra för oss som inte får ta vanligt körkort.

Men Finlands alternativ är bra mycket bättre, har läst om det innan och jag gillar tanken skarpt. Hoppas Sverige tar efter.

Ja framförallt så innebär det att inga gamla bilar kan byggas om och får användas, lättbilen blir därför både säkrare och mer miljövänlig och man kan ganska enkelt omvandla den till vanlig bil igen om man tar bilkörkort så det är ju som att skaffa en bil för egen lärarlös övningskörning.
Många småbilar är ju dessutom billigare än en mopedbil och man ska ju inte ens jämföra säkerhetsnivån för mopedbilar är nog det farligaste fordonet som får finans ute i trafiken eftersom det får många att tro att det är en bil medans deras skyddsnivå kombinerat med den falska känslan av skydd snarare gör dem värre än både vanliga mopeder och cyklar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja framförallt så innebär det att inga gamla bilar kan byggas om och får användas, lättbilen blir därför både säkrare och mer miljövänlig och man kan ganska enkelt omvandla den till vanlig bil igen om man tar bilkörkort så det är ju som att skaffa en bil för egen lärarlös övningskörning.
Många småbilar är ju dessutom billigare än en mopedbil och man ska ju inte ens jämföra säkerhetsnivån för mopedbilar är nog det farligaste fordonet som får finans ute i trafiken eftersom det får många att tro att det är en bil medans deras skyddsnivå kombinerat med den falska känslan av skydd snarare gör dem värre än både vanliga mopeder och cyklar.

Håller med dig på alla plan. är enbart ett win win scenario. Förstår bara inte varför vi ska envisas med att behålla dessa skrothögar och då menar jag både dem och mopedbilar. Tycker EU ska göra om sitt regelverk helt när det kommer till fyrhjuliga mopedbilar, 425 kg tjänstevikt är makabert!

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog snart löst på riktigt, när autonoma fordon kommer ut på riktigt så är det bara att förbjuda övriga typer så fort som möjligt, det är ett måste både för miljön och säkerheten, människor ska inte köra "bilar"

Snart?

Jag definierar ordet "snart" som "inom överskådlig framtid" iallafall. Oftast inom ett än mer snävt tidsspann.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Snart?

Jag definierar ordet "snart" som "inom överskådlig framtid" iallafall. Oftast inom ett än mer snävt tidsspann.

Jag bor ju i bilindustriområdet i väst och man kommer att släppa loss autonoma fordon här under året för testande och det har ju redan varit en del tester redan på andra ställen.
Både Nevs och T engineering kommer att ha självkörande fordon ute i trafik under 2020 och Volvo är ju inte heller så långt bort och de har ju också en del på gång inom det området.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Man brummar på en kort sträcka på Innovatum, inget mer är väl planerat?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Skaffa en bil med hög/låg-växel för att uppfylla kravet om 10 km/h på första växeln som redan diskuterats, sätt sedan in elektronisk begränsning som dödar tändningen vid viss hastighet. Noll ingrepp i drivlinan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Valonen:

@mrqaffe:

Man brummar på en kort sträcka på Innovatum, inget mer är väl planerat?

Brummar ? Ja det ska börjas nånstans, jag tror däremot inte att det tar så länge innan mänskliga förare är ett undantag, kanske i samband med att man i praktiken förbjuder foslibränsledrivna fordon.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag bor ju i bilindustriområdet i väst och man kommer att släppa loss autonoma fordon här under året för testande och det har ju redan varit en del tester redan på andra ställen.
Både Nevs och T engineering kommer att ha självkörande fordon ute i trafik under 2020 och Volvo är ju inte heller så långt bort och de har ju också en del på gång inom det området.

Volvo kör hela tiden runt med ett par autonoma XC90. Jag satt på lindholmen fram tills vintern och jag såg dem åka förbi från mitt skrivbord. Ibland ser man dom längre bort, men mest på lindholmen. Vita XC90 med en hel del utrustning på taket. Men de kör med säkerhetsförare hela tiden så jag vet inte om det betyder att de autonoma bilarna kommer snart. Steget är ganska långt från att köra under konstant övervakning till att låta bilarna köra på egen hand liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cazioz:

Vad för bilar kör de och är lådorna helt oförändrade? Är de besiktade med singellåda? På bilar med lågväxel kan man oftast köra med singellåda just eftersom de oftast hamnar under 10km/h på lägsta växlen vid 2/3 av maxvarv

Volvo 740 bland annat, annars har du Cayenne-EPAn i videon ovan. Dom sa i klippet att bara dator-boxen var inlämnad och strypt av tillverkaren, allt annat var standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Volvo 740 bland annat, annars har du Cayenne-EPAn i videon ovan. Dom sa i klippet att bara dator-boxen var inlämnad och strypt av tillverkaren, allt annat var standard

Volvon är förmodligen inte reggad med singellåda, Cayennen har mest troligtvis lågväxel och är därför laglig. Däremot är jag definitivt ingen expert

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av snajk:

Fördelen med en mopedbil är ju att det finns färdiga fordon att köpa nya så man slipper bygga själv eller lita på att en femtonåring har byggt allt på ett bra sätt.

Nu är det ju inte så mycket att bygga i och för sig. Man skaffar en bil med lågväxel (Cayenne, Range Rover, Vitara, Navara, Amarok med flera) och sen betalar man någon för att programera om ECU:n eller köper en varvtalsregulator.

Skrivet av snajk:

Personligen hade jag hellre tagit en plastig ful mopedbil som gick i 45 över en Cayenne eller liknande som bara får gå i 30, men det kanske bara är jag.

Jag skulle aldrig sätta mig i en.
Knycklas ihop som konservburkar...

Dold text

...om de inte välter i en kurva (sett det hända, krävs nästan ingenting)...

Dold text

...eller välts av ett gäng mobbare först.

Dold text
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Vänligen håll er till trådens ämne, har dödat ett sidospår om autonoma fordon.

Vill ni prata autonoma fordon går det med fördel starta en egen tråd om detta.

/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Macluc123:

Sedan undrar jag om det är någon som vet en bra bil man kan göra a-traktor av. Jag vill att man ska kunna spärra den i färddatorn. Utan höga varv och skit. Och ja jag vet att det finns h-reg. Men som sagt har inte råd med en speciell växellåda. Och så hade det vart smidigt att ha en 2 dörrars bil. Då man inte behöver bygga lika mycket stålramar i bilen.

De 2 dörrars med lågväxel som finns verkar vara Suzuki Jimny, Suzuki Vitara X-90, Suzuki Grand Vitara, Mitsubishi Pajero, Mercedes-Benz G-Klass, Jeep Wrangler, Landrover Defender och Lada Niva.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@PeNMaX: Ah där ser man.