Ska köpa min första gaming dator någonsin

Permalänk
Medlem

Ska köpa min första gaming dator någonsin

Hej gott folk! Ny medlem och noob här

Det är så att jag för första gången någonsin tänkt investera i en gaming dator, ett kraftfullt paket och inte en vanlig surfdator som jag alltid använt mig av.

Min budget kommer att ligga på max 16.000 kr!

Så för att försöka hålla frågan så kort och simpel som möjlig; Vad är det absolut bästa jag kan få för 16.000 kr? Spelar ingen roll om det är en färdigbyggd dator eller en dator som behöver byggas, så länge jag får valuta för pengarna.

Jag vill verkligen kunna maximera ut det bästa av pengarna, vill verkligen inte köpa mig något för att sedan hitta något bättre jag kunde få för samma pris.

Skulle verkligen uppskatta om ni kunde bygga era bästa datorer för budget på 16.000 kr, eller om ni som sagt känner till nån färdigbyggd dator för runt den summan som ni tycker är värd att lägga pengarna på. Misstänker dock att folket på Sweclockers inte är större fan av färdigbyggda datorer.

Tack på förhand!

Edit: Mus, tangentbord och skärm har jag! Så det är endast själva datorn jag är intresserad av!
Just nu spelar jag mest League of legends i och med att jag inte haft en jättebra dator, men med en gaming dator är jag villig att spela/testa det mesta

Permalänk
Medlem

@Merovin: Du får nästan alltid en bättre dator om du köper komponenter, men klarar du av att bygga ihop den själv eller behöver man räkna in kostnad för att få den ihop byggd? Hur gör du med OS? Behöver man få med en windows nyckel i priset eller löser du det på annat sätt?

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RX7600 - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 VI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

@Merovin: Du får nästan alltid en bättre dator om du köper komponenter, men klarar du av att bygga ihop den själv eller behöver man räkna in kostnad för att få den ihop byggd? Hur gör du med OS? Behöver man få med en windows nyckel i priset eller löser du det på annat sätt?

Min bror kan sätta upp datorn

Hur brukar man göra med OS med datorer man bygger själv? Jag har ingen windows licens så antar väl att jag behöver köpa en

Permalänk
Medlem

@Merovin: En windows licens går på ungefär 1000-1300 om du köper en riktig, du kan köpa en mera suspekt på ebay för typ 50spänn och hoppas den fungerar (brukar göra det), det är ju mest en samvetsfråga.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RX7600 - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 VI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merovin:

Min bror kan sätta upp datorn

Hur brukar man göra med OS med datorer man bygger själv? Jag har ingen windows licens så antar väl att jag behöver köpa en

Du kan köpa en licens på nätet, exempel www.g2a.com runt 300:- istället fört 1200:-

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

@Merovin: En windows licens går på ungefär 1000-1300 om du köper en riktig, du kan köpa en mera suspekt på ebay för typ 50spänn och hoppas den fungerar (brukar göra det), det är ju mest en samvetsfråga.

Det där kan jag nog lösa, har ett par vänner som är duktiga på sånt. Jag är som sagt amatör. Men ville fortfarande fråga på detta forum än mina vänner om råd för kommande gaming dator.

Som sagt, budget 16000, kör inget om det går upp med 3-400 kr extra, men där nånstans är det totalstopp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Du kan köpa en licens på nätet, exempel www.g2a.com runt 300:- istället fört 1200:-

Tack!

Permalänk
Medlem

Har du övriga tillbehör såsom tangentbord, mus och skärm el ska det vara inkluderat i dina 16k?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

Har du övriga tillbehör såsom tangentbord, mus och skärm el ska det vara inkluderat i dina 16k?

Mus, tangentbord och skärm har jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merovin:

Ok topp! Nästa fråga blir ju då - är det en 1080/1440/4k-skärm du sitter på? Vad för spel och övrigt ska datorn nyttjas till? Frågorna är för att kunna pinpointa snabbare vad som skulle kunna funka för dig

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

Ok topp! Nästa fråga blir ju då - är det en 1080/1440/4k-skärm du sitter på? Vad för spel och övrigt ska datorn nyttjas till? Frågorna är för att kunna pinpointa snabbare vad som skulle kunna funka för dig

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/dat...

Denna skärm har jag, kanske inte den bästa, men!

Just nu spelar jag League of legends. I och med att jag haft vanliga surfdatorer så har jag inte haft möjlighet att kunna spela mer avancerade spel. Men får jag en dator med kapacitet så kommer jag experimentera fritt och spela det som ser intressant ut.
Jag vill försöka vara så obegränsad som möjlig. Hittar jag ett spel som verkligen lockar så vill jag inte behöva oroa mig om datorn pallar trycket osv. Så en obegränsad och bra dator som möjligt för dom pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merovin:

Mus och tangetbord är ju bra att du har. Dock när det kommer till skärm så är de flesta "kontorsskärmar" 1080P och 60hz.

1080p syfter på upplösningen, hur många pixlar som bilder är byggs upp av. Ju högre desto bättre bild får man. Men högre upplösning betyder också att det kräver mer av grafikkortet, så man måste anpassa dessa lite hand i hand.

60 hz handlar om hur ofta bilden uppdaterar. Antar att du vet att man pratar om FPS i spel, Hz är hur många FPS din skärm kan visa. Spelskärmar har ofta 120/144 hz för att få en snabbare bild och bättre flyt i spelet. Framför allt gör detta extra mycket i snabba spel som t.ex CS, battlefield, Overwatch etc.

Det är rimligt att bygga datorn kring skärmen, för det finns inte mycket mening att ha en dator som kan köra 200 FPS om din skärm ändå bara kan visa 60. Då är det isf bättre att du bygger en "lite sämre" dator men använder en del av budgeten du har till att också köpa en bättre skärm. Jag skulle nog rekommendera att lägga 13000kr på datorn och kanske 3000kr på en skärm istället.

PS: Ett tips är att börja uppdatera din originalpost med de svaren du ger här i tråden. Ju längre den blir desto fler kommer inte läsa hela konversationen som skrivs ut. Uppdaterar du din post kommer du få bättre svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Mus och tangetbord är ju bra att du har. Dock när det kommer till skärm så är de flesta "kontorsskärmar" 1080P och 60hz.

1080p syfter på upplösningen, hur många pixlar som bilder är byggs upp av. Ju högre desto bättre bild får man. Men högre upplösning betyder också att det kräver mer av grafikkortet, så man måste anpassa dessa lite hand i hand.

60 hz handlar om hur ofta bilden uppdaterar. Antar att du vet att man pratar om FPS i spel, Hz är hur många FPS din skärm kan visa. Spelskärmar har ofta 120/144 hz för att få en snabbare bild och bättre flyt i spelet. Framför allt gör detta extra mycket i snabba spel som t.ex CS, battlefield, Overwatch etc.

Det är rimligt att bygga datorn kring skärmen, för det finns inte mycket mening att ha en dator som kan köra 200 FPS om din skärm ändå bara kan visa 60. Då är det isf bättre att du bygger en "lite sämre" dator men använder en del av budgeten du har till att också köpa en bättre skärm. Jag skulle nog rekommendera att lägga 13000kr på datorn och kanske 3000kr på en skärm istället.

PS: Ett tips är att börja uppdatera din originalpost med de svaren du ger här i tråden. Ju längre den blir desto fler kommer inte läsa hela konversationen som skrivs ut. Uppdaterar du din post kommer du få bättre svar.

Så, ändrade originalposten, tack!

Uppdatering av skärm kommer nog inom 1-3 månader, så låt det inte hindra datorbygget! Med en gamingdator så kommer jag givetvis anpassa skärmen efter det. Nu har jag en billigare version av en gamingskärm i och med att jag inte behövt en mer avancerad skärm..men det kommer nog i och med att jag införskaffar en gamingdator.

Permalänk
Medlem

Detta är inget bygge jag skulle rekommendera direkt men ger en bild vad man borde kunna få för pengarna.

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 3700X (3 490 kr hos Komplett)
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 2070 SUPER Phantom GS (6 099 kr hos Komplett)
Chassi: Phanteks Eclipse P400A Svart (799 kr hos Inet)
Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F Gaming (1 099 kr hos Komplett)
RAM: G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C (1 490 kr hos NetOnNet)
SSD: Crucial P1 3D NAND M.2 NVMe SSD 1TB (1 379 kr hos Komplett)
PSU: be quiet! Pure Power 11 600W (929 kr hos Inet)
Summa: 15 285 kr

Det som bör kikas på om grafikkort och PSU är semi-passiva. Dvs fläktarna är avstängda om du inte spelar. Grymt skönt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet så tyckte jag upplevelsemässigt att gå över till 1440p var som natt och dag. Men ska man bara spela FPS spel med hög framerate så är ju 1080p bättre. men om du kommer spela MMO eller spel som inte går jätte jättefort, så rekommenderar jag att satsa på 1440p Om du ändå ska köpa en ny skärm menar jag @Merovin

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Detta är inget bygge jag skulle rekommendera direkt men ger en bild vad man borde kunna få för pengarna.

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 3700X (3 490 kr hos Komplett)
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 2070 SUPER Phantom GS (6 099 kr hos Komplett)
Chassi: Phanteks Eclipse P400A Svart (799 kr hos Inet)
Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F Gaming (1 099 kr hos Komplett)
RAM: G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C (1 490 kr hos NetOnNet)
SSD: Crucial P1 3D NAND M.2 NVMe SSD 1TB (1 379 kr hos Komplett)
PSU: be quiet! Pure Power 11 600W (929 kr hos Inet)
Summa: 15 285 kr

Det som bör kikas på om grafikkort och PSU är semi-passiva. Dvs fläktarna är avstängda om du inte spelar. Grymt skönt.

Tack!
Men varför skulle du inte rekommendera detta bygge?

Permalänk
Medlem

@Merovin: Här har du ett exempel på hur en dator skulle kunna se ut.
Processor: Tycker denna passar dig utmärkt
Chassi: Här är ju mycket personlig smak, men detta är ett lite mindre chassi som är riktigt bra. Men du kanske vill ha ett med mer RGB eller kanske ingen glassida. Kika över vad som finns.
SSD: Perfekt SSD för gaming, men det finns andra alternativ. Jag tycker 1 TB är ganska lagom att börja med. Behöver du mer utrymme senare går det ju alltid lägga till mera.
Grafikkort: Finns olika alternativ. Kan snåla in lite på andra delar och ha råd med ett bättre grafikkort, men det är som jag skriv tidigare, mest rimligt att anpassa efter skärm.
Nätagg: Kvalitetsmodell som brukar räknas till de bästa modellerna för rimliga pengar.
Moderkort: Finns modeller med olika funktioner som Wifi påbyggt etc, har man inga speciella önskemål så klara man sig på ett "standard" moderkort.
Ram: Vettiga ramminnen för Ryzen. Man kan spara en 500kr här och gå ner till Corsairs Vengeance 3200 mhz istället och du kommer inte märka någon större skillnad. Men du skrev att du ville ha det bästa för pengarna.

Not. Gjorde bygget innan du skrev att du hade pengar till skärm vid ett senare tillfälle. Behåll allt men byt upp dig till ett 2070 Super och sen lägg till en vettigare kylare till processorn så flyttar du upp detta paketet till 16k.

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

@Merovin: Här har du ett exempel på hur en dator skulle kunna se ut.
Processor: Tycker denna passar dig utmärkt
Chassi: Här är ju mycket personlig smak, men detta är ett lite mindre chassi som är riktigt bra. Men du kanske vill ha ett med mer RGB eller kanske ingen glassida. Kika över vad som finns.
SSD: Perfekt SSD för gaming, men det finns andra alternativ. Jag tycker 1 TB är ganska lagom att börja med. Behöver du mer utrymme senare går det ju alltid lägga till mera.
Grafikkort: Finns olika alternativ. Kan snåla in lite på andra delar och ha råd med ett bättre grafikkort, men det är som jag skriv tidigare, mest rimligt att anpassa efter skärm.
Nätagg: Kvalitetsmodell som brukar räknas till de bästa modellerna för rimliga pengar.
Moderkort: Finns modeller med olika funktioner som Wifi påbyggt etc, har man inga speciella önskemål så klara man sig på ett "standard" moderkort.
Ram: Vettiga ramminnen för Ryzen. Man kan spara en 500kr här och gå ner till Corsairs Vengeance 3200 mhz istället och du kommer inte märka någon större skillnad. Men du skrev att du ville ha det bästa för pengarna.

https://komponentkoll.se/bild/UDYLS.png

Tack! Glöm inte att du fortfarande har ca 3000 kr att leka med av budgeten! Av dom resterande 3000 kr som är kvar, vilken del ska man förbättra allra mest, grafikkortet?

Det ytliga bryr jag mig inte om. Så länge det är svart/silver/grått i färg så lägger jag ingen större vikt på chassit alls.

Permalänk
Medlem

Wow! Mina kunskaper är inte så höga, men detta såg väldigt bra ut, tack!

Finns det möjlighet att beställa alla varor från samma plats? Blir lite jobbigt att beställa från 3 olika sidor om jag nu bestämmer mig för denna xD

Permalänk
Viking
Skrivet av Merovin:

Wow! Mina kunskaper är inte så höga, men detta såg väldigt bra ut, tack!

Nackdelen är att det "bara" är 500gb lagring, men det kan man klara sig på ett tag. Annars kan man ju välja en lite sämre cpu:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm? Upplösning kan vara viktig till exempel. Vad har du för krav? Vill du spela med hög framerate (låg upplösning) eller bättre upplösning? Spelar du främst FPS eller annat?

Permalänk
Viking
Skrivet av Merovin:

Finns det möjlighet att beställa alla varor från samma plats? Blir lite jobbigt att beställa från 3 olika sidor om jag nu bestämmer mig för denna xD

Scrollar du ner så kan du se vad det kostar att köpa hos färre butiker

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett par saker:
32GB ram!
1TB nvme!

Resten ser toppen ut överlag... 3700x är fint för framtiden.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad har du för skärm? Upplösning kan vara viktig till exempel. Vad har du för krav? Vill du spela med hög framerate (låg upplösning) eller bättre upplösning? Spelar du främst FPS eller annat?

Denna skärm har jag för tillfället https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/dat...

Men i och med att jag kommer att köpa/bygga en gaming dator så kommer jag att anpassa skärmen efter det, men inte direkt efter datorköpet, någon eller några månader efter.

Jag spelar league of legends för tillfället men är nyfiken på det mesta när jag väl får en kapabel dator. Kommer testa mig fram och utforska med spelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nackdelen är att det "bara" är 500gb lagring, men det kan man klara sig på ett tag. Annars kan man ju välja en lite sämre cpu:
https://komponentkoll.se/bild/fUFMB.png

Hmm, skulle det inte vara bättre att ha din första lista? Sedan kan man köpa till en extra hårddisk vid ett annat tillfälle kanske? Lär inte förbruka all lagingsminne på ett bra tag, då är det väl bättre att ha en bättre cpu?

Grafikkortet du la kostar förövrigt 6490 på netonnet såg jag precis! Så ca 1500 kr sparas då och kan kanske läggas på just hårddisk?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Permalänk
Viking
Skrivet av Merovin:

Hmm, skulle det inte vara bättre att ha din första lista? Sedan kan man köpa till en extra hårddisk vid ett annat tillfälle kanske? Lär inte förbruka all lagingsminne på ett bra tag, då är det väl bättre att ha en bättre cpu?

Ja, det låter bra. Det är ju inte så svårt att sätta i en m.2 eller hårddisk...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En tweak av Donnerstals build. betydligt bättre SSD, bättre RAM och ett något sämre grafikkort ger enligt mig en bättre balans och helhetskänsla vid användning av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

En tweak av Donnerstals build. betydligt bättre SSD, bättre RAM och ett något sämre grafikkort ger enligt mig en bättre balans och helhetskänsla vid användning av datorn.
https://komponentkoll.se/bild/uRSvs.png

Nice, Tack!!
Men i och med att det fortfarande återstår 1000kr av budgeten kan man inte lägga den extra tusingen på denna?

Permalänk
Viking
Skrivet av Merovin:

Nice, Tack!!
Men i och med att det fortfarande återstår 1000kr av budgeten kan man inte lägga den extra tusingen på denna?

Det där är knappt bättre, om det ens är bättre. Om du vill ha bättre kylare så är det definitivt bättre med det här:
https://www.komplett.se/product/1135676/datorutrustning/dator...

Visa signatur