Permalänk
Medlem

Nybörjarguide till hacking

Till en början så vill jag be om ursäkt för hur ospecifik min rubrik är, men jag var osäker på hur jag skulle formulera mig. Hursomhelst, jag är en relativ nybörjare till att hacka, men kan det absolut simplaste inom det teoretiska (Betydelsen av ordet hacking, olika användningar för till exempel penetration testing, etc.) Jag söker en relativt nybörjarvänlig bok som kan ge mig den kunskap jag behöver för att enklare kunna förstå mig på vad exakt hacking innebär, och hur datasäkerhet fungerar. Jag söker inte bok om hur exakt man hackar, utan mer en introduktion till ämnet. Jag ber återigen om ursäkt för att jag låter edgy, men jag är verkligen intresserad och hoppas på en framtid inom information-och-datasäkerhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Da_Jumpa:

Till en början så vill jag be om ursäkt för hur ospecifik min rubrik är, men jag var osäker på hur jag skulle formulera mig. Hursomhelst, jag är en relativ nybörjare till att hacka, men kan det absolut simplaste inom det teoretiska (Betydelsen av ordet hacking, olika användningar för till exempel penetration testing, etc.) Jag söker en relativt nybörjarvänlig bok som kan ge mig den kunskap jag behöver för att enklare kunna förstå mig på vad exakt hacking innebär, och hur datasäkerhet fungerar. Jag söker inte bok om hur exakt man hackar, utan mer en introduktion till ämnet. Jag ber återigen om ursäkt för att jag låter edgy, men jag är verkligen intresserad och hoppas på en framtid inom information-och-datasäkerhet.

Är det inte IT-säkerhet som du är ute efter? "White hat hacking" bör ju ingå i paraplybegreppet?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Jo, något sådant.

Permalänk
Medlem

Kul att du intresserar dig. IT-säkerhet är hett ämne och kommer så vara för en bra tid framåt oxå.
Tror du får mest ut av att fokusera på säkerheten istället. Det är egentligen bara andra sidan av samma mynt och man måste förstå det ena för att bemästra det andra.

Oavsett, om du ligger på basic-nivå så kan Hacking for dummies vara en bra ingång.

Alternativt lite tyngre så är Kali erkänt bra dist som fokuserar på ämnet och även har böcker & liknande som stödjer temat;