Permalänk
Medlem

BIOS visar fel RAM-hastighet

Hej!

Känner mig lite förvirrad.

Jag har just installerat ett ASUS ROG x570 WiFi och satt i 2 st 16 GB Corsair Ballistix Sport LT 3200. I BIOS står däremot under DRAM Status (EZ Mode) att DIMM_A2 och DIMM_B2 har "CORSAIR 16384MB 2400MHz" installerade.

Jag har aktiverat D.O.C.P. till den enda profilen som fanns, och då ändras hastigheten (Advanced Mode) till de önskade 3200 MHz men i EZ-Mode står fortfarande under DRAM Status att "CORSAIR 16384MB 2400MHz" är installerade.

Kanske är det bara något jag inte förstår, men det känns som om BIOS anser att jag har 2400-minne installerat och överklockar till 3200...

Är det något fel någonstans, eller är det mig det är fel på?

Visa signatur

• Windows 10
• AMD Ryzen 7 3700X
• ASUS Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waiter:

Hej!

Känner mig lite förvirrad.

Jag har just installerat ett ASUS ROG x570 WiFi och satt i 2 st 16 GB Corsair Ballistix Sport LT 3200. I BIOS står däremot under DRAM Status (EZ Mode) att DIMM_A2 och DIMM_B2 har "CORSAIR 16384MB 2400MHz" installerade.

Jag har aktiverat D.O.C.P. till den enda profilen som fanns, och då ändras hastigheten (Advanced Mode) till de önskade 3200 MHz men i EZ-Mode står fortfarande under DRAM Status att "CORSAIR 16384MB 2400MHz" är installerade.

Kanske är det bara något jag inte förstår, men det känns som om BIOS anser att jag har 2400-minne installerat och överklockar till 3200...

Är det något fel någonstans, eller är det mig det är fel på?

Det är nog inget fel.

Jag skulle gissa att det handlar om att 2400MT/s är baserat på hastigheten enligt SPD, och att hastigheten som står på kartongen (3200MT/s) enbart är representerad i XMP ("DOCP" om du så vill).
Dvs, du får olika hastighet beroende på vilken profil du använder; SPD som används automatiskt utan att ställa in något eller XMP som man måste aktivera själv.

Det kan du ju se som "att jag har 2400-minne installerat och överklockar till 3200" om du vill, men om minnena säljs som 3200MT/s så är det ju en av tillverkaren testad och godkänd hastighet.
Det blir mer en filosofisk fråga om vad definitionen av minnenas faktiska hastighet, vet ej hur intressant den är. Rent praktiskt spelar det ju ingen direkt roll.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waiter:

16 GB Corsair Ballistix Sport LT 3200

Redan här är något galet. Ballistix är Crucials varumärke, inte Corsairs.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Redan här är något galet. Ballistix är Crucials varumärke, inte Corsairs.

Sant, sannolikt är det väl dock bara att TS av misstag skrivit Corsair istället för Crucial.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det kan du ju se som "att jag har 2400-minne installerat och överklockar till 3200" om du vill, men om minnena säljs som 3200MT/s så är det ju en av tillverkaren testad och godkänd hastighet.

Tackar för svaret. Det handlar väl i så fall inte om vad jag "vill" utan om att det känns helt idiotiskt att jag köper minne med en listad hastighet och har en processor och ett moderkort som stödjer den hastigheten men kör på 2/3 om jag inte går in och mekar med BIOS. Dessutom borde det som står på den sidan vara namnet/typen på modulerna som är installerade, oavsett vad jag kör för hastighet (det står ju på andra ställen), och det är ju inte fallet.

F.ö. listade försäljaren (Amazon) hastigheten på minnet som 3200 MHz, men när du skrev MT/s så googlade jag lite, och sedär, så fick man lära sig något nytt idag också. Tackar jag för!

Skrivet av LemonIllusion:

Redan här är något galet. Ballistix är Crucials varumärke, inte Corsairs.

Sorry, hjärnsläpp. Jag tittade mycket på Corsair innan jag handlade och namnen är ju inte helt olika...

Lyckades igen...
Visa signatur

• Windows 10
• AMD Ryzen 7 3700X
• ASUS Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waiter:

Tackar för svaret. Det handlar väl i så fall inte om vad jag "vill" utan om att det känns helt idiotiskt att jag köper minne med en listad hastighet och har en processor och ett moderkort som stödjer den hastigheten men kör på 2/3 om jag inte går in och mekar med BIOS. Dessutom borde det som står på den sidan vara namnet/typen på modulerna som är installerade, oavsett vad jag kör för hastighet (det står ju på andra ställen), och det är ju inte fallet.

F.ö. listade försäljaren (Amazon) hastigheten på minnet som 3200 MHz, men när du skrev MT/s så googlade jag lite, och sedär, så fick man lära sig något nytt idag också. Tackar jag för!

Sorry, hjärnsläpp. Jag tittade mycket på Crucial innan jag handlade och namnen är ju inte helt olika...

Det är antagligen för att ditt moderkort inte stödjer högre än 2400MHz utan "överklockning"(XMP) som då dina minnen i 3200MHz klassas som.

Det är alltså inte dina minnens fel

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@Pamudas: Ah, det kan det ju tydligen vara. Jag är tydligen mosig i huvudet efter att ha byggt ihop det här idag, moderkortet är inget ROG (det är grafikkortet som heter så) utan ett ASUS TUF Gaming x570 wifi. På ASUS hemsida står hastigheter upp till 2666, däröver är alla märkta med (O.C.). Det har jag inte förstått vad det betydde innan.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

• Windows 10
• AMD Ryzen 7 3700X
• ASUS Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waiter:

Tackar för svaret. Det handlar väl i så fall inte om vad jag "vill" utan om att det känns helt idiotiskt att jag köper minne med en listad hastighet och har en processor och ett moderkort som stödjer den hastigheten men kör på 2/3 om jag inte går in och mekar med BIOS. Dessutom borde det som står på den sidan vara namnet/typen på modulerna som är installerade, oavsett vad jag kör för hastighet (det står ju på andra ställen), och det är ju inte fallet.

F.ö. listade försäljaren (Amazon) hastigheten på minnet som 3200 MHz, men när du skrev MT/s så googlade jag lite, och sedär, så fick man lära sig något nytt idag också. Tackar jag för!

Sorry, hjärnsläpp. Jag tittade mycket på Crucial innan jag handlade och namnen är ju inte helt olika...

Att behöva "meka" i bemärkelsen att aktivera XMP-profilen för att faktiskt använda den angivna hastigheten är dock normalt för minnen med höga klockfrekvenser.

Det är väl en kombination av några faktorer som leder till detta. Parametrarna i SPD är väl hårdare kopplad till JEDECs standardisering av den aktuella minnestypen (exvis DDR4), så där handlar det ju mycket om vilka parametrar som går för sig enligt standarden.
XMP är friare gällande hur parametrarna kan väljas och även vilka som kan petas på, så det förekommer ju både minnen som har högre hastigheter än vad som ens existerar enligt standarden men även andra parametrar som kan väljas på sätt som kanske inte strikt faller inom ramarna som JEDEC satt upp.

En sådan grej som är rätt vanlig är ju t.ex. att minnen behöver något högre spänning för att fungera korrekt i den angivna hastigheten. Normalt kör ju DDR4 på 1.2V, men det är ju väldigt många snabba minnen som behöver 1.35V.

Skrivet av Pamudas:

Det är antagligen för att ditt moderkort inte stödjer högre än 2400MHz utan "överklockning"(XMP) som då dina minnen i 3200MHz klassas som.

Det är alltså inte dina minnens fel

Minneskontrollern är ju dock integrerad i CPUn nuförtiden, så det är väl inte egentligen moderkortet som avgör så mycket som att det är anpassat (även gällande dokumentation) efter processorerna.
Ryzen 3000 har ju dock DDR4-3200 som specad hastighet, så jag köper inte riktigt det resonemanget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Jag tror att det du råkat ut för, är samma som mig, med mina gskill flare-x minnen, i bios står det på första sidan att mina minnen är 2400 minnen, sen, lite längre ner, har jag en "drop-down" meny, där jag aktiverat DOCP 3200, och minnena kör i 3200 då, även om det står 2400 några rader ovanför.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

@Waiter: Det som står under DRAM Status är inte vilken hastighet som minnena kör i utan vad moderkortet identifierar dem som (deras "namn"), och detta kommer aldrig ändras hur du än ställer in minnena. Vad du ska kolla efter är istället vad som står efter Memory i rutan Information ovanför DRAM Status, där borde det stå 3200 MHz om du ställt in minnena rätt.

Permalänk
Medlem

@perost: Tack, jag har förstått det. Det jag fortfarande tycker är galet är att det står fel "Namn" där, om man nu ska betrakta tillverkarens angivna hastighet som en del av namnet. Det är helt missvisande att det står 2400 där när jag har köpt 3200-DDR4. I synnerhet om den beteckningen som står där inte anger vilken hastighet som minnet momentan körs i så borde det vara tillverkningsnamnet som står där, inte ett påhittat namn som bygger på moderkortets eller processorns begränsningar.

Det är ju dock inget som går att ändra på, huvudsaken är att jag har fattat att det inte är fel på minnet.

Visa signatur

• Windows 10
• AMD Ryzen 7 3700X
• ASUS Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Waiter: Det som står under DRAM Status är inte vilken hastighet som minnena kör i utan vad moderkortet identifierar dem som (deras "namn"), och detta kommer aldrig ändras hur du än ställer in minnena. Vad du ska kolla efter är istället vad som står efter Memory i rutan Information ovanför DRAM Status, där borde det stå 3200 MHz om du ställt in minnena rätt.

Skrivet av Waiter:

@perost: Tack, jag har förstått det. Det jag fortfarande tycker är galet är att det står fel "Namn" där, om man nu ska betrakta tillverkarens angivna hastighet som en del av namnet. Det är helt missvisande att det står 2400 där när jag har köpt 3200-DDR4. I synnerhet om den beteckningen som står där inte anger vilken hastighet som minnet momentan körs i så borde det vara tillverkningsnamnet som står där, inte ett påhittat namn som bygger på moderkortets eller processorns begränsningar.

Det är ju dock inget som går att ändra på, huvudsaken är att jag har fattat att det inte är fel på minnet.

"Namn" känns nog missvisande att kalla det, det är ju rimligen inte någon text med modellbeteckning eller liknande som den siffran står i. Snarare är det väl just hastigheten enligt SPD (se tidigare inlägg).

Om du t.ex. kör CPU-Z och tittar i SPD-fliken så får du iaf en liten översikt av vilken typ av parametrar som finns att läsa av, och som ditt "BIOS" Setup (säkerligen UEFI, men strunt samma) kombinerat till den där texten. (Om du exporterar en rapport så får du ännu mer data att titta på.)

Exempel på hur det typiskt kan se ut (notera olika hastighet enligt SPD respektive XMP, samt även andra parametrar som skiljer, inklusive högre spänning i den högre hastigheten som garanterat är vad som står på kartongen):

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304