Permalänk
Medlem

Alldeles nyss så spottade jag ut den sista prillan - nu är det slut, över! Dags att se hur svårt det kommer bli... redan direkt efter så kände man efter i fickan om dosan var där.

Permalänk
Snusfri

1 år och 11 månader för mig nu.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Vecka 4
Det går bättre och bättre, har inte haft något sug på flera dagar nu och det är väldigt befriande men kan väl inte säga att jag mår särskilt bra trots det. Gnällspik!
Sömnen strular en hel del, vaknar med morgonångest som försvinner så fort man fått något i sig.
Har lite tomhetskänslor och svårt med att ta tag i saker. Sötsuget är borta men har ändå unnat mig en del kakor nu i jul.

Såg en studie som visar på att det tar 6-12 veckor för hjärnan att ställa om sig från ett nikotinberoende.
https://archives.drugabuse.gov/news-events/nida-notes/2009/10...

Läser mycket på slutasnusa.se och tar mig friheten att kopiera in en dagbok som inspirerar mig.

Citat:

vecka 1: ren galenskap , tunnelseende m.m

vecka 2: lite lättare abstinens. i ett vakum.vaknar på nätterna

vecka 3: fruktat snussug, riktigt jobbigt. meningslöshet, känner t.o.m hat

vecka 4:abstinens släpper lite, men kraftiga humörsvängningar, utbrott

vecka 5: abstinens släpper riktigt, bra vecka, sover som en stock

vecka 6: sömnen ändrar sig, sover bättre, vaknar fortfarande på nätterna men färre ggr.

vecka 7: kraftigt oväntat snussug. nära återfall, lämnar forumet. depression…

vecka 8: Sparkar ut ”herr abstinens”

vecka 9:börjar kännas bra på riktigt, sover riktigt bra. humöret allt bättre

vecka10 : flyter på av bara farten,

vecka 11: flyter på, börjar fundera varför jag slutade….och slutar fundera på det..omedelbart.

vecka 12: dvs nu , absolut på rätt väg………to be continued…..

Permalänk

Någon som känner till självhjälpsgrupper för nikotinister?
De jag vet är Anonyma nikotinister som kör på 12-stegsprogrammet. De har jag hittat en sida för men inga kontaktuppgifter till grupper:
https://www.nicotine-anonymous.org/svenska
I en 20 år gammal artikel i Aftonbladet står att de ska finnas i Stockholm och Helsingfors:
https://www.aftonbladet.se/halsa/a/G134x4/6-metoder-som-hjalp...
https://sverigesradio.se/artikel/362297

Sen finns också Smart recovery som riktar sig mot alla former av beroende och är mer baserat på kognitiv beteendeterapi. De har möten online på Zoom och i Malmö.
https://www.smartrecoverysverige.se/

Permalänk
Skrivet av Ecthelion:

Alldeles nyss så spottade jag ut den sista prillan - nu är det slut, över! Dags att se hur svårt det kommer bli... redan direkt efter så kände man efter i fickan om dosan var där.

Hur går det för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thetotalend:

Någon som känner till självhjälpsgrupper för nikotinister?
De jag vet är Anonyma nikotinister som kör på 12-stegsprogrammet. De har jag hittat en sida för men inga kontaktuppgifter till grupper:
https://www.nicotine-anonymous.org/svenska
I en 20 år gammal artikel i Aftonbladet står att de ska finnas i Stockholm och Helsingfors:
https://www.aftonbladet.se/halsa/a/G134x4/6-metoder-som-hjalp...
https://sverigesradio.se/artikel/362297

Sen finns också Smart recovery som riktar sig mot alla former av beroende och är mer baserat på kognitiv beteendeterapi. De har möten online på Zoom och i Malmö.
https://www.smartrecoverysverige.se/

Personligen funkade det grundläggande konceptet som ligger bakom Allen Carr's Easy Way to Stop Smoking. Nämligen att man inte gör en uppoffring när man slutar, utan ett val att kliva ifrån något som aldrig varit bra från början. Vid det läget blir räknandet av dagar och en massa köpslående med en själv meningslöst. När sista prillan åkt ut eller cigaretten fimpats har man gått vidare.

Rekommenderar den boken som ett psykologiskt hjälpmedel.

Permalänk

"Ren" i två veckor nu. Är väl tredje gången jag slutar på 3 år, så uppehåll kanske är mer ärligt.

Åkte på en rejäl sväng av Covid och låg utslagen i en vecka utan snus, så tog ett beslut och kastade allt snus jag hade hemma när jag väl kom upp. Känner ingenting av det mer än ett rejält sötsug och kanske lite uttråkad.

Den riktiga utmaningen blir nog att komma tillbaks till kontoret då jag är i snus-branschen och typ 90% på kontoret snusar. Någon öl på en AW och att vara omringad av snus brukar vara slutet på slutandet, men är inställd på att stå på mig denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bovinejoni:

"Ren" i två veckor nu. Är väl tredje gången jag slutar på 3 år, så uppehåll kanske är mer ärligt.

Åkte på en rejäl sväng av Covid och låg utslagen i en vecka utan snus, så tog ett beslut och kastade allt snus jag hade hemma när jag väl kom upp. Känner ingenting av det mer än ett rejält sötsug och kanske lite uttråkad.

Är själv på dag 39 utan snus, och slutade på ungefär samma sätt som dig. (Har dock typ 4 stockar snus kvar i frysen.) Från början var planen att hålla upp någon månad eller två, men nu vet jag inte...

Efter ungefär tio dagar utan snus började det kännas som att jag vill ha den där sköna känslan man får när man lägger in en snus, men jag vill inte snusa längre. Jag har nog inte känt något direkt sug efter snus efter det, så jag tror att jag helt enkelt fortsätter med att inte snusa.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av thetotalend:

Hur går det för dig?

Du, det hände faktiskt en hel del personligt skit bara för att som hade brutit ned vilken människa som helst, så jag köpte faktiskt med mig en dosa när man skulle till släkten över nyår. Tog inte mer än kanske 3-4 prillor över tre dagar (totalt, inte per dag), och nu känner jag ändå inget sug efter det.

Så allt som allt så går det nog bra.

Permalänk
Skrivet av bovinejoni:

Den riktiga utmaningen blir nog att komma tillbaks till kontoret då jag är i snus-branschen och typ 90% på kontoret snusar. Någon öl på en AW och att vara omringad av snus brukar vara slutet på slutandet, men är inställd på att stå på mig denna gång.

Jag har plöjt hur många sluta snusa-trådar på olika forum som helst och vore miljonär om jag fick en krona för alla de som trillat dit igen efter några öl. Bäst är ju att hålla uppe med alkoholen ett par månader med, men det gör man som man vill.

Skrivet av Ecthelion:

Du, det hände faktiskt en hel del personligt skit bara för att som hade brutit ned vilken människa som helst, så jag köpte faktiskt med mig en dosa när man skulle till släkten över nyår. Tog inte mer än kanske 3-4 prillor över tre dagar (totalt, inte per dag), och nu känner jag ändå inget sug efter det.

Så allt som allt så går det nog bra.

Låter fint! Återfall är ett del av tillfrisknandet som det heter.

Permalänk
Medlem

Då får det min tur att slänga prillan i papperskorgen. Har snusat sen jag var 17 och är 33 idag så lite jobbigt kommer det allt bli. Men denna gången ska jag fokusera på att inte låta familjen bli påverkade av mitt dåliga humör jag får när jag har försökt sluta förr.

Några tips på hur man kan tygla sitt humör ?

Permalänk
Skrivet av landqvist00:

dag 8 utan snus, har gått förvånansvärt bra hela vägen.
Skrev härom dagen att jag var nervös inför 6h bilfärden utan snus, men det känns rätt lugnt för att vara ärlig. En bra ljudbok så går det nog fort förbi

Första 48h var extremt jobbiga, tjurig och arg på allt och alla.

dag 3-6 var mest att det fattades något under läppen, inget direkt sug, men vanan att efter att man sätter sig i bilen på morgonen, så borde det ligga en snus under läppen.
dag 7-8 helt glömt att jag ens haft snus under läppen, håller mig rätt sysselsatt vanligtvis så är endast vid stunder av att sitta framför tvn/datorn som beroendet gör sig lite påminnt.

Kaffe smakar skit utan snus? Någon som känner igen sig?

Nu gäller det bara att hålla i

still going strong, så jävla värt att sluta.

Permalänk

Vecka 7
Kan nog lugnt säga att jag har slutat nu. Har inte haft något sug på länge och inbillar mig inte längre att det är nåt jag egentligen ville göra, att det skulle sätta guldkant på tillvaron och såna tokigheter beroendet försöker lura i en.
Det var en taskig vana och en besatthet som det är ruskigt skönt att slippa.
Ska försöka vara ödmjuk och inte bli så rigid och fanatisk mot dom som har det svårare med att släppa sin snusidentitet och tröstare.

Permalänk
Medlem

Snusfri sen nyår. Får väl se hur länge det håller, känner fortfarande en längtan efter det svarta guldet. Tankar som "jag kan ju snusa bara lbland" och liknande kommer. Självklart funkar det inte att snusa bara ibland (inte för mig iaf) utan då kommer man att vara heltidssnusare igen inom kort om man tar en.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Snusfri

Idag så firar jag 2 år som snusfri.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Idag så firar jag 2 år som snusfri.

Snyggt, grattis!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av THB:

Idag så firar jag 2 år som snusfri.

Starkt! Läste just på Reddit i sluta med kaffe-forumet en som menade på att oavsett vilken drog det gällde, så var att sluta ett 2 års-projekt. Känner du igen dig nåt i det? Alltså att man fortfarande kan få dippar och positiva effekter även riktigt lång tid efter att man slutat. Låter ganska deppigt..

Permalänk

Håller på att trilla tillbaka...

Slutade snusa i augusti förra året. Blev med hus i oktober och kunde distrahera mig med att spackla, slipa och måla hela huset i princip. Sen blev jag pappa i november som också var en bra distraktion, allt fokus blev på dottern och inga tankar på snusen. Men de senaste veckorna har varit tuffa nu när vi börjar komma tillbaka i "normala" rutiner igen. Sömnbristen tillsammans med stressen att jag nu även ska byta jobb har gjort att jag drömt om att få snusa igen dom senaste nätterna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjukihuvet:

Håller på att trilla tillbaka...

Slutade snusa i augusti förra året. Blev med hus i oktober och kunde distrahera mig med att spackla, slipa och måla hela huset i princip. Sen blev jag pappa i november som också var en bra distraktion, allt fokus blev på dottern och inga tankar på snusen. Men de senaste veckorna har varit tuffa nu när vi börjar komma tillbaka i "normala" rutiner igen. Sömnbristen tillsammans med stressen att jag nu även ska byta jobb har gjort att jag drömt om att få snusa igen dom senaste nätterna...

Skitsnack! Rent skitsnack! Du har ju bevisat för för dig själv att du klarar dig utan snus? Precis. Så sluta med bortförklaringarna, ryck upp dig och fortsätt på samma bana framåt!

/ En stark jävel som firar 2 år och 1 månad som snusfri.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wescan:

Skitsnack! Rent skitsnack! Du har ju bevisat för för dig själv att du klarar dig utan snus? Precis. Så sluta med bortförklaringarna, ryck upp dig och fortsätt på samma bana framåt!

/ En stark jävel som firar 2 år och 1 månad som snusfri.

Grattis! vad pengar du har sparat under denna tiden, man får väl försöka sig på detta också vad dumt det är egentligen när jag tänker , en rapé lös om dagen blir nästan 50 000kr på 2 år och 1 månad. wow om jag hade varit fri sålänge som du hade jag sparat in det!! Det har jag aldrig räknat på förut, du gav mig motivation faktiskt att försöka börja sluta.

+1 till dig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjukihuvet:

Håller på att trilla tillbaka...

Slutade snusa i augusti förra året. Blev med hus i oktober och kunde distrahera mig med att spackla, slipa och måla hela huset i princip. Sen blev jag pappa i november som också var en bra distraktion, allt fokus blev på dottern och inga tankar på snusen. Men de senaste veckorna har varit tuffa nu när vi börjar komma tillbaka i "normala" rutiner igen. Sömnbristen tillsammans med stressen att jag nu även ska byta jobb har gjort att jag drömt om att få snusa igen dom senaste nätterna...

Ja, för snusen är också ett hanteringsbeteende man använt när saker blivit jobbiga, känslosamma, stressande, och så vidare. Det har med andra ord blivit för dig vad en napp är för ett barn, inget mer. Nu behövs det hittas nya rutiner och sätt att hantera sånt.

Permalänk
Medlem

4 år sedan jag slutade. Såg denna tråd i flödet och upptäckte att jag inte ens tänkt på snus på flera månader.
Ville bara säga att man tillslut blir helt av med suget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Grattis! vad pengar du har sparat under denna tiden, man får väl försöka sig på detta också vad dumt det är egentligen när jag tänker , en rapé lös om dagen blir nästan 50 000kr på 2 år och 1 månad. wow om jag hade varit fri sålänge som du hade jag sparat in det!! Det har jag aldrig räknat på förut, du gav mig motivation faktiskt att försöka börja sluta.

+1 till dig iaf.

Ja en väldans massa pengar har man sparat, så det är en del av det positiva. Men kan göra stor skillnad på flera sätt Citerar mig själv nedanför för lite mer inspiration.

Skrivet av Wescan:

Den 25 december 2020 var tanken att jag skulle skriva i denna tråd. Men jag glömde bort det. Så jag skriver nu, såhär 10 mån senare, att den 24 december klockan 23 tog jag min sista snus. Och nu 10 mån snusfri efter 17 års snusande! Förbaskat stolt över mig själv!

Under dessa 17 år har jag försökt sluta snusa 5-6 ggr tidigare. Alla ggr har slutat exakt likadant, att jag gett upp efter 3-4 veckor när hjärnspökena börja komma. Min fru och folk runt mig sa att man måste verkligen vilja sluta snusa för att lyckas. Jag svarade att jag ville ju verkligen men det gick inte. Men nu förstår jag att man VERKLIGEN MÅSTE VILJA sluta snusa. Vilket jag ville denna gång. 2017 när min dotter föddes hade jag lovat sluta snusa men kom givetvis med massa undanflykter när det väl gällde. Samma sak när sonen föddes 2019. Men under 2020 började jag få en känsla att jag skulle hålla det jag lovar. Även en känsla av jag vill sluta snusa. Hade en snus inne hela tiden förutom när jag åt eller sov. 1 dosa portion om dagen. Ibland två i samtidigt. Jag kände inte den här goda smaken längre. Förutom på morgonen, med en kaffe till. Annars hade man ju snus inne konstant så smaklökarna fick ju aldrig vara utan smaken för att längta efter den i princip.

Känslan att jag ville sluta snusa växte sig bara starkare. Att snus bara var något onödigt. Då kände jag att nu får det va nog och jag bestämde mig för att på julafton, av alla dagar, ska jag sluta under julledigheten. Sagt och gjort så tog jag sista snusen på julaftonskvällen. Märkte en stor skillnad denna gång mot alla andra gånger. Att även om det var jobbigt, så gick det mycket lättare än de andra ggr. Förmodligen för att jag VERKLIGEN VILLE sluta snusa. När jag passerade den jobbiga gränsen 3-4 veckor som jag tidigare misslyckades vid, kände jag mig stark. Att klarar jag detta klarar jag allt! Så jag kände att jag tar tag i vikten också, få bort dom här ca 15kg övervikt jag haft i många år. Så jag plockade bort alla godsaker och började promenera. Detta ledde till ett intresse för träning igen. Och jag började styrketräna igen vilket jag inte gjort på 10 år.

Nu 10 mån senare så är jag inte bara snusfri. Jag är 16kg lättare, med mer muskler än fett på kroppen. Ett bättre självförtroende och en bättre hälsa! En mer ork att leka med barnen också. Så snuset fick mig även att ändra livsstil. Och jag känner absolut inget sug att ta en snus och har inte gjort det heller på många månader

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Ja en väldans massa pengar har man sparat, så det är en del av det positiva. Men kan göra stor skillnad på flera sätt Citerar mig själv nedanför för lite mer inspiration.

Dold text

En stor skillnad för både mig själv och andra är just inställningen att man inte ger upp någonting. Det är inte längre ett straff att sluta, utan någon form av befrielse. Vad är meningen bakom vanan, liksom?

Att sluta på en högtidsdag gör det ju också lätt att kolla hur lång tid som gått. Annars är jag personligen inte den som tycker tidsaspekten är viktig. För vad räknar man upp till?

Permalänk
Skrivet av Wescan:

Skitsnack! Rent skitsnack! Du har ju bevisat för för dig själv att du klarar dig utan snus? Precis. Så sluta med bortförklaringarna, ryck upp dig och fortsätt på samma bana framåt!

/ En stark jävel som firar 2 år och 1 månad som snusfri.

Tack för peppen, jag kämpar på!

Permalänk

Okej... I och med att det varit mycket snus-relaterat måste jag berätta lite...

Bare with me... don't hate me yet....

När man var typ 15år, runt 1991 så var snus en grej... Så man provade och det var "najs" eller vad man ska kalla det.

Bakade "Röda Lacket" till en boll och man kunde studsa det mot skåpdörrarna.... trust me, det var en grej.... en dosa kostade 9kr. Och såldes till 15åringar.

Fast forward...

Typ 2008....

Snusade General konstant ibland Grov. Köpa en dosa General och för att inte få needs. Det var bara gött att lägga in en snus..... så får man smakerna... och resten är ingenting.... och när man lägger ut får man en kick... för man på nåt sätt förväntar sig att en ny snus kommer in som löser problemet tillfälligt...

Jag hade en flickvän från Tyskland som skulle besöka mig inom ett halvår..... och en dag när jag gick ner till restaurangen bestämde jag mig..... "Jag orkar fan inte åka och köpa snus för 49kr om nåt saknas"..... och så slutade jag..

Snusar man i 15år och lägger in en snus, så ger det ingenting.... Jag kan idag känna roten av tänderna om jag känner i snusgropen, på båda sidorna.

Avvärjning:

Okej.... nu när man slutade snusa så var nog inte abstinensen värst, utan all jävla saliv som producerades.... kanske bara jag...

Så, det fanns sorter som Enico (?) eller nåt sånt som var portionssnus som var helt utan nikotin, kan inte komma ihåg namnet....

Men iaf, jag och en arbetskamrat snusa det i typ 20 minuter... för jävla påsarna var fyllda med majsstärkelse.

Majsstärkelse + saliv = socker

Fräter på tänderna så in i helvete... Går inte att missa... De finns nog inte idag... men i alla fall..

Envishet krävs, kanske en kompis som tar fokus från saker.

Andra tips:

  • Kanel på tungan.... det funkar även på andra som vill minska sockersug

  • Kryddstark mat

  • Fokusera på något du vill göra, fast du dregglar över en snus du inte vill ha.

  • Godis... starkt godis, salmiakki, lakris, nåt annat, problematiskt laxerande säkerligen, men måste ha nåt i käften.

-----------------

Anyways......

Efter en stund så var det happy days.... tänkte inte på snus på något sätt... bara öl och whisky osv... och på min flickvän förståss

----------

Sen kom en konstig period..... för ca 5 år sen...

Varje vecka drömde jag att jag hade käften full med snus. Ni som snusar lössnus vet hur det kan vara, man spyr nästan. Och det gick ut på att jag lära hitta någon blomkruka eller något annat att lägga ut den i. Även om det är en dröm så smakade det som på riktigt.

Och jag drömde det 1 gång i veckan, under år...

Jag tröttna... jag gick och köpte en dosa General Portion.... som jag snusat i över 14år.. en snus kan väl inte förändra allt... jag är ju envis av mig...

La in en portion av Generalens guld....

Jävlar vad illa jag mådde.... jag höll ut i 1 minut, sen lära jag lägga ut snusen....

Sen dess har jag inte drömt den där jävla drömmen igen...

EDIT:

Fisherman's Friend i munnen..... lite laxerande, men ta det, och kämpa på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Fisherman's Friend i munnen..... lite laxerande, men ta det, och kämpa på!

Använde också Fisherman's Friend när jag slutade snusa. Jag behövde ha något i munnen speciellt efter att jag hade ätit. Vanan att ta en snus efter maten var svår att få bort. Nikotinabstinensen försvann på ungefär en vecka, men vanan att ha något under läppen satt i mycket längre.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Skrivet av Mr. Nobby:

Använde också Fisherman's Friend när jag slutade snusa. Jag behövde ha något i munnen speciellt efter att jag hade ätit. Vanan att ta en snus efter maten var svår att få bort. Nikotinabstinensen försvann på ungefär en vecka, men vanan att ha något under läppen satt i mycket längre.

Jättebra...

Ni andra kan också göra det!

Get of the thing that girls hate Come on!

Permalänk
Medlem

Har varit snusfri i 6-7 år och får fortfarande gåshud när jag luktar på snus.
Snusa var verkligen det bästa jag visste och de gånger jag la av några månader och stoppade in en snus så var jag hookad direkt.

Min största vinst med att sluta snusa var att jag nu kan sova igen. Nikotin för mig gav mig sömnrubbningar och jag hade ingen aning om att det var nikotin som gav mig sömnproblem.
Så varje gång jag blir sugen så väger jag det mot att kunna sova, sova vinner alltid.

Permalänk

Initialt..... sov om du känner att aaaargh.... det är för mycket..... sov....

Sen... Fischerman's Friend eller nåt, eller så fan går du upp och bara BOOM, idag cyklar vi 15km eller nåt sånt!