Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Sänk farten istället så har du störra chans att stanna!

Sen är ju ditt halvljus konstruerat att lysa höger diket redan som det är!

Det ena utesluter inte nödvändigtvis det andra.
Sen generaliserar du nog lite väl gällande dimljus.
Dom är konstruerade ganska olika varandra.

De jag har är exempelvis konstruerade ungefär som en ”fisheye” lins och strålar 178 grader åt sidorna, vilket gör dem helt fenomenala på smala mörka skogsvägar där de lyser på skog och fält på båda sidorna om bilen.

Men jag säger inte emot att man ska släcka dem vid möte, det är vad regeln säger. Det enda jag sagt är att jag själv inte förstår den för jag upplever inte att jag blir bländad.

Att jag inte förstår en regel är inte detsamma som att jag skulle ignorera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Det här! Det här!
Jag har en dålig ovana att titta på vad folk har för däck, började med att brorsan köpte däck som hette typ Plingplong och har sedan dess insett att det finns så mycket konstiga däckmärken...
Nu kan det vara fördomar - De däcken är kanske JÄTTEBRA - men jag tycker det känns för jäkla konstigt att köpa en bil för flera hundra tusen, barnskydd modell asdyrt - Och sedan köper man de billigaste kina-däcken man hittar på Bythjul som man kör på tills de är blankslitna...?
Är det verkligen inte värt några hundralappar extra per däck och få ett som är funktionstestat för den svenska marknaden, och sedan kanske byta däcken i tid...?
Jag förstår liksom när det är bilar för 5000:-, du vill inte köpa däck för mer än vad bilen är värd, men när man betalar en årslön för bilen lär man väl kunna lägga några kronor extra för att få vettiga däck.

Jotack, du ska se vad det är för däck ibland på dyra bilar (typ porsche corvette motorstarka audi/bmw etc)
Kombinera det då med folk som kör linglong däck som dessutom är typ 1mm mönster på! Dock är min åsikt att det är bättee med fräscha kina däck än slitna märkesdäck, men köper själv alltid däck med namn jag kan uttala riktigt iallafall.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Det ena utesluter inte nödvändigtvis det andra.
Sen generaliserar du nog lite väl gällande dimljus.
Dom är konstruerade ganska olika varandra.

De jag har är exempelvis konstruerade ungefär som en ”fisheye” lins och strålar 178 grader åt sidorna, vilket gör dem helt fenomenala på smala mörka skogsvägar där de lyser på skog och fält på båda sidorna om bilen.

Men jag säger inte emot att man ska släcka dem vid möte, det är vad regeln säger. Det enda jag sagt är att jag själv inte förstår den för jag upplever inte att jag blir bländad.

Att jag inte förstår en regel är inte detsamma som att jag skulle ignorera den.

Problemet kvarstår dock fortfarande att den totala strömstyrkan blir alldeles för hög för att möta någon med.

Hade jag kunnat möta folk med helljus hade jag med gjort det! Gör jag det så bländar jag dock folk och därav blandar man ju av, och detsamma borde ju gälla dimmljus. Specielt på dagens bilar där halvljusen redan är aå starka och optimerade, då behövs det inte mycket till för att ljuset skall uppfattas som bländande

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Problemet kvarstår dock fortfarande att den totala strömstyrkan blir alldeles för hög för att möta någon med.

Hade jag kunnat möta folk med helljus hade jag med gjort det! Gör jag det så bländar jag dock folk och därav blandar man ju av, och detsamma borde ju gälla dimmljus. Specielt på dagens bilar där halvljusen redan är aå starka och optimerade, då behövs det inte mycket till för att ljuset skall uppfattas som bländande

Om du med strömstyrka menar ljusstyrka så visst, men det beror ju på hur denna styrka är riktad. 25000lumen riktad rakt ner i backen bländar inte mötande. Skulle det vara totalstyrkan som var betydande så borde man ju även reglera och kontinuerligt testa folks halvljus så att inte ljusstyrkan är för hög.

Men ja, självklart ska man alltid blända av eftersom regelverket är vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Om du med strömstyrka menar ljusstyrka så visst, men det beror ju på hur denna styrka är riktad. 25000lumen riktad rakt ner i backen bländar inte mötande. Skulle det vara totalstyrkan som var betydande så borde man ju även reglera och kontinuerligt testa folks halvljus så att inte ljusstyrkan är för hög.

Men ja, självklart ska man alltid blända av eftersom regelverket är vad det är.

Visst är det så, men nedvinklingskravet på halvljus (pratar personbilar nu) är minst 5cm/10m medans dimmljus är 10cm/10m, ett underkänt halvljus på låg inställning är 25cm/10m. Du får alltså ha ett dimmljus riktat lika högt som ett halvljus utan att bli underkänd, och väldigt många dimmljus är ställda på 10-15cm/10m vilket resulterar i att ljuset när du kommer tillräckligt nära kommer lysa den andra föraren rakt in i dennes bil.

Strömstyrka i halvljus kontrolleras delvis vid kontrollbesiktning. Har man byggt om halvljusen (tex xenon/led konvertering) så underkänns bilen.

(Ber om ursäkt för stavningen, samsungs autocorrect är rätt usel)

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

Det ena utesluter inte nödvändigtvis det andra.
Sen generaliserar du nog lite väl gällande dimljus.
Dom är konstruerade ganska olika varandra.

De jag har är exempelvis konstruerade ungefär som en ”fisheye” lins och strålar 178 grader åt sidorna, vilket gör dem helt fenomenala på smala mörka skogsvägar där de lyser på skog och fält på båda sidorna om bilen.

Men jag säger inte emot att man ska släcka dem vid möte, det är vad regeln säger. Det enda jag sagt är att jag själv inte förstår den för jag upplever inte att jag blir bländad.

Att jag inte förstår en regel är inte detsamma som att jag skulle ignorera den.

Ett problem är ju att dimljusen inte är något som testas eller kontrolleras någonstans. Bilbesiktningen kollar inte dom och jag vet att Volvo inte hade någon form av inställning av dem när de gjorde den vanliga ljusinställningen i fabriken när jag jobbade där. Däremot vet jag att BMW faktiskt gjorde ljusinställning på dem också då, vilket ljusexperten jag jobbade med tyckte var ganska roligt och totalt slöseri med pengar. Enligt honom så har de ingen funktion mer än rent estetisk. Många tycker det är snyggare helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ett problem är ju att dimljusen inte är något som testas eller kontrolleras någonstans. Bilbesiktningen kollar inte dom och jag vet att Volvo inte hade någon form av inställning av dem när de gjorde den vanliga ljusinställningen i fabriken när jag jobbade där. Däremot vet jag att BMW faktiskt gjorde ljusinställning på dem också då, vilket ljusexperten jag jobbade med tyckte var ganska roligt och totalt slöseri med pengar. Enligt honom så har de ingen funktion mer än rent estetisk. Många tycker det är snyggare helt enkelt.

Visst gör de det.
Mina kollar de på besiktningen varje år och har gjort de senaste 8år iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Finns faktiskt partier som ser ut som en rondell som faktiskt inte är det.

I allafall, testade att söka på rondell på transportstyrelsen, och det enda som fanns var:

"En cirkulationsplats är en plats där vägar möts och där det finns en rondell i mötesplatsen. Runt rondellen finns en väg för cirkulation, där trafiken kör motsols."

Gubbgnäll: Folk som inte tittar på vägmärken, cirkulationsplats ser ut så här:
https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE...

Vi har en liten cirkulationsplats i närområdet, folk stannar mitt i och släpper "fram" folk (för att de tycker att de tycker att ena vägen då kör rakt fram och de "korsar" det körfältet...). Folks oförmåga att agera korrekt på skyltningen där stör mig varje gång. Hur lyckades de bli godkända på teoriprovet OCH uppkörningen när de uppenbarligen saknar förmåga att ta in vägskyltar?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

Visst gör de det.
Mina kollar de på besiktningen varje år och har gjort de senaste 8år iaf.

Ok, det var mer än åtta år sedan jag jobbade med sånt så jag vet inte hur det funkar nu förstås. Och jag har såpass ny bil att jag slipper besiktiga den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Håller med helt.

På samma spår tycker jag alla faller som inte förstår att de kör runt med släckta lampor i mörkret. Det känns som ungefär var fjärde bil har helt släckta baklampor och mer eller mindre släckta framlampor oavsett hur mörkt det är. Ser man inte själv att ens "halvljus" bara räcker typ en meter? Har man inte hittat reglaget eller vad är det frågan om?

Skrivet av PhaCe:

Folk är vana med att "Auto" betyder att både halv- och bakljus är på tror jag.
Man har helt sonika inte koll på vad reglagen betyder på sin bil.

Det i kombination med ljussensorer för DRL som inte slår igång förrän det blir i princip kolsvart.

Vill gnälla på:
1) när folk kör utan lysen, även i dagsljus, trots att det är olagligt
2) när man lånat en bil och det visar sig vara en importbil där man måste slå på lysena manuellt, och man upptäcker det först när det börjar bli mörkt

Ang. 1 så har iaf jag lättare att som fotgängare missa en bil som kör med släckta lysen, även i dagsljus.

Förslag på åtgärd: Svenska trafikregler borde gälla i resten av världen, så att incitamentet försvinner för att tillverka bilar där lysena inte går på automatiskt

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oegat:

Vill gnälla på:
1) när folk kör utan lysen, även i dagsljus, trots att det är olagligt
2) när man lånat en bil och det visar sig vara en importbil där man måste slå på lysena manuellt, och man upptäcker det först när det börjar bli mörkt

Ang. 1 så har iaf jag lättare att som fotgängare missa en bil som kör med släckta lysen, även i dagsljus.

Förslag på åtgärd: Svenska trafikregler borde gälla i resten av världen, så att incitamentet försvinner för att tillverka bilar där lysena inte går på automatiskt

Problemet är ju att det är vi som har anpassat vår lagstiftning. Numera räcker det med varselljus fram på dagtid, vilket innebär att bakljusen är släckta, och automatik är inget krav. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler/g...

Citat:

Har din bil rätt belysning bak?
Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Om föreskrivna varsellyktor används på en bil under dagsljus, behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända. Det innebär att det finns bilar där bakljuset inte tänds samtidigt med varsellyktor. Detta är tillåtet att köra med under dagtid. Men om du kör en sådan bil, måste du försäkra dig om att halvljuset och lyktor baktill och på sidan tänds under följande omständigheter:

  • mörker

  • gryning

  • skymning

  • när vädret är dåligt (till exempel i regn, dimma, snöfall).

Observera att belysningen kan behöva tändas manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Vill gnälla på:
1) när folk kör utan lysen, även i dagsljus, trots att det är olagligt
2) när man lånat en bil och det visar sig vara en importbil där man måste slå på lysena manuellt, och man upptäcker det först när det börjar bli mörkt

Ang. 1 så har iaf jag lättare att som fotgängare missa en bil som kör med släckta lysen, även i dagsljus.

Förslag på åtgärd: Svenska trafikregler borde gälla i resten av världen, så att incitamentet försvinner för att tillverka bilar där lysena inte går på automatiskt

Måste vara gamla sunkbilar som inte har någon belysning påslagen. DLR är krav inom EU på alla personbilar tillverkade efter 7 februari 2011 och på bussar och lastbilar sedan augusti 2012.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Måste vara gamla sunkbilar som inte har någon belysning påslagen. DLR är krav inom EU på alla personbilar tillverkade efter 7 februari 2011 och på bussar och lastbilar sedan augusti 2012.

Måste en bil innan 2012 vara sunkbil menar du?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Cerb:

Har nog aldrig sett älg på våra motorvägar så skulle oroa mig mer för övriga faror faktiskt.

Så kan det vara om man mest håller sig innanför tullarna och på sin höjd nosat på Lapplands Väsby och Sötälje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Så kan det vara om man mest håller sig innanför tullarna och på sin höjd nosat på Lapplands Väsby och Sötälje.

Vilket alltså rådande gör att, håll hastigheten om omständigheterna tillåter. 0.1mm/h nederbörd gör det inte befogat att hålla halva hastighetsbegränsningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Så kan det vara om man mest håller sig innanför tullarna och på sin höjd nosat på Lapplands Väsby och Sötälje.

OT: Du vet att vi har viltstängsel vid de flesta motorvägar? Kan ärligt räkna antalet älgar jag sett i _närheten_ av vägen på mina fingrar och då har jag kört bil (även ute bland traktorer och lantisar ) i 30 år.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv

Pengar! Alltså seriöst, va fan håller vi på med? Om vi ska ta trafiken som exempel när ändå andra pratar om det.

Är det rimligt att sitta i en plåtcontainer i hundra knyck och möta andra plåtcontainrar på ca två ton? På många ställen utan något mitträcke, dike eller annat skydd alls. Varför gör vi då det, jo pga pengar och att det är viktigare än liv både på djur och människor.

Vi hade lätt kunnat bygga in vägarna så de är skyddade för både väder, vind och vilt. Vi hade kunnat elektrfiera vägen och tom med lätthet slippa köra själva på europavägarna. Men det är för dyrt!

Så eftersom ett fantasiobjekt som vi själva hittat på värdesätts mer än våra egna liv känns det lite lönlöst att tro på att vi kommer levande ur det här. Men sen tittar vi snett på de som är religiösa!? Som om gud skulle vara mindre verklig än den där skiten vi låter styra hela våra liv!

Nej vi kommer inte förflyttas tillbaka till stenåldern för att pengar försvinner. Det enda som försvinner är alla krig, all fattigdom och att du inte kan lägga vantarna på ett grafikkort just nu. Är så jävla less på att det inte finns ett större motstånd mot det här.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mindfighter:

OT: Du vet att vi har viltstängsel vid de flesta motorvägar?

Du läser inte BondvishanBladet förmodar jag. På övre halvan av E4-sträckningen (dvs halva Sverige) är viltstängsel sällsynta. För en 700 kilos brunstig älgtjur väger ett flimsigt trådstängsel väldigt lätt. Lixom, även noll-åttor får ju väja för rådjur mitt inne i stan <tm Vägens Hjältar>. Vi som bor ute på landet väjer bara för älgar, för resten av viltet är det farligare för en annan att väja ned i diket än att splatta inälvor. Dock, en galt på 300 kg är inte så kul.

Att oja sig för "gubbhattar" som kör 70 på 90-väg är så typiskt "JAG har SÅ bråttom, flytta på'rej!". Sommartid brukar min hemresor från jobbet (innan man började fjärra in) bli både tre/tre/fyra/tio gånger längre än nödvändigt - fast då kör jag MC och ser 70-gubbar som trevligt avbrott i bombandet och man kan sträcka på sig lite utan att blåsa av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Pengar! Alltså seriöst, va fan håller vi på med? Om vi ska ta trafiken som exempel när ändå andra pratar om det.

Är det rimligt att sitta i en plåtcontainer i hundra knyck och möta andra plåtcontainrar på ca två ton? På många ställen utan något mitträcke, dike eller annat skydd alls. Varför gör vi då det, jo pga pengar och att det är viktigare än liv både på djur och människor.

Vi hade lätt kunnat bygga in vägarna så de är skyddade för både väder, vind och vilt. Vi hade kunnat elektrfiera vägen och tom med lätthet slippa köra själva på europavägarna. Men det är för dyrt!

Så eftersom ett fantasiobjekt som vi själva hittat på värdesätts mer än våra egna liv känns det lite lönlöst att tro på att vi kommer levande ur det här. Men sen tittar vi snett på de som är religiösa!? Som om gud skulle vara mindre verklig än den där skiten vi låter styra hela våra liv!

Nej vi kommer inte förflyttas tillbaka till stenåldern för att pengar försvinner. Det enda som försvinner är alla krig, all fattigdom och att du inte kan lägga vantarna på ett grafikkort just nu. Är så jävla less på att det inte finns ett större motstånd mot det här.

Hur hade du tänkt att världen skulle funka utan pengar rent praktiskt? Jag blir nyfiken på hur du tänker kring våra grundläggande behov som att äta mat, ha nånstans varmt och torrt att bo etc.

Jag ser pengar som ett medel för att kunna bedriva byteshandel, så att alla slipper producera allt själva, utan pengar är vi tillbaka i att varje människa måste erövra sin egen markplätt, bygga sitt hem från naturresurser och odla egen mat.

De som idag bor mitt i stan i hyreslägenhet kommer antagligen ligga sämst till, medan bönderna som har hus och mark att odla klarar sig bäst. Det ser inte jag som att "alla krig och all fattigdom försvinner" utan som ännu större skillnader mellan olika individer.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av hasenfrasen:

Älg gör ont i närkontakt även i mesliga 70, även vilsna fjolårskalvar. Prova, du kanske gillar det. Jag gjorde det inte.

Det gör även ont att få någon som åker 40-50km/h snabbare än dig i baken. Risken för det är nog avsevärt större än att du kör på en älg på motorväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Har nog aldrig sett älg på våra motorvägar så skulle oroa mig mer för övriga faror faktiskt.

Har själv sett älg på vägen några hundratals gånger, är nog fan uppe i tusentals gånger nu. Främst på E4an och E10an.
Inga krockar än men varit så nära att jag hade lite hår från en älg på takräcket när jag stannade.

Älgar är på top3 av saker jag är orolig för på vägarna.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Måste en bil innan 2012 vara sunkbil menar du?

Nä, jag skulle så klart skrivit sunkbilar eller importer då det faktiskt varit lag på varselljus i sverige sedan 1977.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klirre:

Hur hade du tänkt att världen skulle funka utan pengar rent praktiskt? Jag blir nyfiken på hur du tänker kring våra grundläggande behov som att äta mat, ha nånstans varmt och torrt att bo etc.

Jag ser pengar som ett medel för att kunna bedriva byteshandel, så att alla slipper producera allt själva, utan pengar är vi tillbaka i att varje människa måste erövra sin egen markplätt, bygga sitt hem från naturresurser och odla egen mat.

De som idag bor mitt i stan i hyreslägenhet kommer antagligen ligga sämst till, medan bönderna som har hus och mark att odla klarar sig bäst. Det ser inte jag som att "alla krig och all fattigdom försvinner" utan som ännu större skillnader mellan olika individer.

Ja det är väl lite det här som är problemet. Utan pengar tror alla att alla bara kommer lägga sig ner och dö och inget kommer tillverkas eller bli gjort. Så är det ju naturligtvis inte och nej alla kommer inte behöva tillverka allt själva.

Ist kan vi automatisera bort alla jobb som idag måste finnas för att skatten måste in. Vi slipper ha hundra tusen på Mcd som flippar burgare och en stackare på KTH som ska lösa alla världens problem. Låt maskiner och datorer göra skitgörat och låt människan utvecklas ist för att vara nån jäkla slav under att den ekonomiska bubblan ska växa.

Det kommer finnas mer än tillräckligt med intressenter för att underhålla och utveckla maskinerna. Så vi människor kan tillåta oss att en gång för alla bli civilicerade ist för att trilskas med att vara apor i kostymer.

Permalänk
Medlem

Lite blandade quotes från flera sidor i tråden.

Skrivet av Phil88:

Gör du då om hundens 4 månader i människoår så blir hunden 3-5år gammal beroende på storlek på hunden, så det är inte jättewow att lära en 3-5år gammal människa att sitta heller som du säger.

Med samma analogi borde de ju även ha grundläggande förståelse för ett språk, eftersom de flesta 3-5 år gamla människor har det. Hunden lär ju dock endast förstå innebörden av ett fåtal ord

Skrivet av AllMessedUp:

Vi kan med denna tråd konstatera att det enda som stör oss är trafikrelaterade incidenter! Tur att jag väldigt sällan kör bil!

Är väl antagligen pga. samma anledning som att näthat är en grej, det är lättare att vara ett respektlöst svin bakom en mur av annonymitet.

Skrivet av snajk:

På samma spår tycker jag alla faller som inte förstår att de kör runt med släckta lampor i mörkret. Det känns som ungefär var fjärde bil har helt släckta baklampor och mer eller mindre släckta framlampor oavsett hur mörkt det är. Ser man inte själv att ens "halvljus" bara räcker typ en meter? Har man inte hittat reglaget eller vad är det frågan om?

Med tanke på hur ofta man ser detta har jag mer eller mindre antagit att det inte var lag på halvljus på dagen längre...

Skrivet av anon190955:

Så eftersom ett fantasiobjekt som vi själva hittat på värdesätts mer än våra egna liv känns det lite lönlöst att tro på att vi kommer levande ur det här. Men sen tittar vi snett på de som är religiösa!? Som om gud skulle vara mindre verklig än den där skiten vi låter styra hela våra liv!

Nej vi kommer inte förflyttas tillbaka till stenåldern för att pengar försvinner. Det enda som försvinner är alla krig, all fattigdom och att du inte kan lägga vantarna på ett grafikkort just nu. Är så jävla less på att det inte finns ett större motstånd mot det här.

Pengar som innovation har gjort mer för utvecklingen av vårt samhälle sedan stenåldern än vad gud har. Det är inget som styr våra liv, det är ett redskap som hjälper oss skaffa vad vi behöver och vill ha genom en motprestation.

Finns väl ingen som tvingar dig att använda pengar. Du kan påbörja ditt liv i denna utopi när du vill. Tror du rätt fort kommer inse varför det inte är en bra idé.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Nä, jag skulle så klart skrivit sunkbilar eller importer då det faktiskt varit lag på varselljus i sverige sedan 1977.

Nej det har inte varit lag på varsellykta sedan 1977. Det finns massor av bilar, även svensktillverkade som inte har det. Du tänker kanske på när varaellykta fick wn benämning och således fick monteras på bilen?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Pengar! Alltså seriöst, va fan håller vi på med? Om vi ska ta trafiken som exempel när ändå andra pratar om det.

Är det rimligt att sitta i en plåtcontainer i hundra knyck och möta andra plåtcontainrar på ca två ton? På många ställen utan något mitträcke, dike eller annat skydd alls. Varför gör vi då det, jo pga pengar och att det är viktigare än liv både på djur och människor.

Vi hade lätt kunnat bygga in vägarna så de är skyddade för både väder, vind och vilt. Vi hade kunnat elektrfiera vägen och tom med lätthet slippa köra själva på europavägarna. Men det är för dyrt!

Så eftersom ett fantasiobjekt som vi själva hittat på värdesätts mer än våra egna liv känns det lite lönlöst att tro på att vi kommer levande ur det här. Men sen tittar vi snett på de som är religiösa!? Som om gud skulle vara mindre verklig än den där skiten vi låter styra hela våra liv!

Nej vi kommer inte förflyttas tillbaka till stenåldern för att pengar försvinner. Det enda som försvinner är alla krig, all fattigdom och att du inte kan lägga vantarna på ett grafikkort just nu. Är så jävla less på att det inte finns ett större motstånd mot det här.

Vad är meningen att gå till ett jobb och producera saker i flera timmar om man inte får nått för det?? Eller ska vi hå tillbaka till att byta en kyckling mot en yxa?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Avskyr folk som går på fel sida vägen mot alla andra. Vilket gör att vi som går i motsatt riktning måste "Sicksacka", alternativt gå mitt i vägen bara för att inte krocka..... Att folk inte gå på samma jävla sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Ja det är väl lite det här som är problemet. Utan pengar tror alla att alla bara kommer lägga sig ner och dö och inget kommer tillverkas eller bli gjort. Så är det ju naturligtvis inte och nej alla kommer inte behöva tillverka allt själva.

Ist kan vi automatisera bort alla jobb som idag måste finnas för att skatten måste in. Vi slipper ha hundra tusen på Mcd som flippar burgare och en stackare på KTH som ska lösa alla världens problem. Låt maskiner och datorer göra skitgörat och låt människan utvecklas ist för att vara nån jäkla slav under att den ekonomiska bubblan ska växa.

Det kommer finnas mer än tillräckligt med intressenter för att underhålla och utveckla maskinerna. Så vi människor kan tillåta oss att en gång för alla bli civilicerade ist för att trilskas med att vara apor i kostymer.

Vem ska koda dessa program och lägga ner all tid och hur ska vi få tag i desaa rersur om det inte finns någon valuta eller vinning i att göra det?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

OT: Du vet att vi har viltstängsel vid de flesta motorvägar? Kan ärligt räkna antalet älgar jag sett i _närheten_ av vägen på mina fingrar och då har jag kört bil (även ute bland traktorer och lantisar ) i 30 år.

Jag har nog sett älg en gång vid vägen. Men jag rör mig sällan längre norrut än Oslo förstås. Däremot är det rätt ofta man hör på trafikinformationen om att det "springer älgar längs staketet" och så, men det har jag förstått är någon kod för poliskontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Avskyr folk som går på fel sida vägen mot alla andra. Vilket gör att vi som går i motsatt riktning måste "Sicksacka", alternativt gå mitt i vägen bara för att inte krocka..... Att folk inte gå på samma jävla sida.

Jag håller helt med. Hälften går på vänster sida och hälften på höger så jag får sicksacka fram och tillbaka om jag inte vill gå in i folk. Speciellt nu i conona tider där man skall försöka hålla lite avstånd dessutom. Helt hopplöst!