Permalänk
Medlem

Oj! Tack för alla svar, kan inte citera alla så detta får bli ett gemensamt inlägg till er alla!

Har lite dålig koll på hur gamla däcken är då det inte var jag som köpte dem, men ska kolla upp det! Anser mig själv som en bilförare som kör ganska lugnt och sansat. Om ni frågar min norrländska sambo så tycker hon att jag kör lite väl lugnt ibland

Men nu känner jag att det blir nog att köra upp med de däcken vi har! Sen får vi se om det blir dubbat till nästa säsong!

Och återigen, tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Fungerar finfint, så länge dom inte är slut. Ju längre norrut man kommer desto mer snö kommer det vara på vägbanan, vilket gör att dubbfria presterar helt okej. Problematiska biten är biten du har is på vägbanan, så det gäller att vara uppmärksam. Man kan ju skippa att köra om den där lastbilen som ligger i 79 på 80 vägen i snö rök och dålig sikt.

Sen så är backen upp till hotellet i hemavan inte råskoj om du har framhjulsdriven bilen, tungt lastad bak, och isigt underlag. Men du kanske inte ska dit.

Permalänk
Medlem

Som tidigare bosatt på fjället tycker jag att dubbfritt borde vara olagligt på vinterväglag. Fyrhjulsdrift och smala däck som skär genom snön är enligt min erfarenhet bäst då det inte alltid är plogat.

Spade, täcken, ficklampa och skoteroveraller i bakluckan, lika viktigt som varningstriangel och reservdäck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@prozzac: Då kan du sluta med ditt påstående att dubbfritt är lika bra nu. Kör man lite blandade områden i västerbotten/norrbotten så är dubbfritt ett väldigt dåligt alternati, särskilt den här vintern. Du bör ha varit bambi på hal is hela vintern med tanke på hur föret har varit.

DU låter väldigt kaxig, men allt han sa var att dubbfritt KAN vara bättre. Inte är det alltid är bäst. Men på ren snö så hjälper inte dubb ett skit t.ex. och kommer det partier av barmark så är dubb sämre.

Så beror helt på underlag vad som är bäst. Var den ena typen överlägsen så hade den andra inte existerat.

(Kör själv med dubbat just nu men byter lite då o då)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

DU låter väldigt kaxig, men allt han sa var att dubbfritt KAN vara bättre. Inte är det alltid är bäst. Men på ren snö så hjälper inte dubb ett skit t.ex. och kommer det partier av barmark så är dubb sämre.

Så beror helt på underlag vad som är bäst. Var den ena typen överlägsen så hade den andra inte existerat.

(Kör själv med dubbat just nu men byter lite då o då)

Om jag inte minns fel så presterar faktiskt dubbdäck bättre på snö än dubbfria. Skillnaden är dock försumbar i mina ögon, viktigare med "bra däck", iaf om man kollar på snö.
Men du har absolut rätt om att det finns tillfällen då dubbfritt är bättre än dubbade, vill minnas att vatten är ett typiskt exempel. Personligen anser jag att det går +/-0 om man utgår från en skidresa där man reser genom sverige.

Oavsett val, så tycker jag man kan lägga en 50kr på en papperstidning som testat olika däck om man tycker att ens nuvarande däck inte presterar tillräckligt. Att köpa nya däck utan att upplevt att dom presterar dåligt är dumt. Jag köpte själv ett test eller två för runt 50kr för sommardäck. En struntsumma även om mina goodyear däck kostade under 3tkr totalt. Hade jag inte gjort det så hade jag köpt ett gäng contential däck för mer pengar och dubbla ljudnivån.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte byt om däcken är bra annars. Har kört friktion på båda våra bilar men jag föredrar dubb och köper endast dubb när det är dax för nya däck. Nokia hakka 7 är det bästa däck jag kört på köper troligtvis hakka igen eller hankook som ska vara ett bra vinterdäck.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Bor i Gällivare har dubbfritt på jobbets bil, funkar helt okej om man vet om deras svagheter. Så skulle inte byta för enbart en semestertur.

Permalänk
Medlem

Grejen är ju den att även om dubbdäck inte är optimala på barmark, så funkar de ändå rätt bra, bara testa att tvärnita, nog stannar man bra nog fort om man har en välbalanserad bil.

Men om man inte har dubbar, och snön på vägen blivit hårt packad (typ jämt) eller om det blivit riktig is, ja, då kan man ju typ vare sig starta, stanna eller styra utan dubbar. Framhjulsdrivet åker rakt fram, gamla 240s snurrar runt som snorloskiga isprincessor och fyrhjulsdrivna åker i sidled. Har man nyare bil än grabbarna i Pistvakt har man ju givetvis anti spinn och ABS, men det hjälper ju inte på is, utan dubbar.

Men sen suger det ju med dubbat om man bor söder om Gävle, visst. Tusenlappar i böter på hornsgatan osv, men är man på väg mot Tärnaby och sitter som en zombie vid ratten någonstans mellan Dorotea och Vilhelmina och en hög renar skuttar fram, ja då vill man ju ha dubbar. Eller kängrugrill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeneBent:

Tjena!

Skaffade en ny(begagnad) bil för ett tag sedan och denna bil kom med fina odubbade HAKKAPELIITTA vinterdäck. Jag har alltid varit av typen att det ska vara dubbade däck, men då vi i nuläget inte långkör eller bor i de nordligaste delarna av Sverige så har jag inte kunnat motivera ett däckbyte.

Men nu till påsk så nalkas det en ganska lång resa upp till fjällen (Hemavantrakten) och funderar på om det egentligen är några problem att köra dit odubbat? Förstår självklart att det beror på väglag, trafik, väder, hastighet osv. Förstår också att dubbat är bättre på alla sätt och vis när det kommer till att köra i fjällen.

Men för att göra det kort, hade ni kört upp till fjällen med odubbade vintrdäck?

//ZeneBent

Hej
Jag vart i Idre för ca 1 månad sen och körde dubbfritt. Inga problem alls!! Före Mora vart det ingen snö men efter Mora de sista 15 milen fram till Pernilla Wiberg hotell så vart det mycket snö och is på vägen men däcken förvånade mig. Mycket bra väghållning trots väglaget. Kör på Good Year UltraGrip Ice2. Hade iofs med mig snökedjor men de behövde aldrig användas.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeneBent:

Oj! Tack för alla svar, kan inte citera alla så detta får bli ett gemensamt inlägg till er alla!

Har lite dålig koll på hur gamla däcken är då det inte var jag som köpte dem, men ska kolla upp det! Anser mig själv som en bilförare som kör ganska lugnt och sansat. Om ni frågar min norrländska sambo så tycker hon att jag kör lite väl lugnt ibland

Men nu känner jag att det blir nog att köra upp med de däcken vi har! Sen får vi se om det blir dubbat till nästa säsong!

Och återigen, tack för alla svar!

Jo då, det går o citera alla. Bara o tycka på "Citera flera" knappen fram tills sista inlägget du vill citera, då tycker du bara på "citera" klappen, så kommer den ta med alla inlägg

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Man får anpassa farten till väglaget. Det kommer man långt på. Man kan säkert åka på sommardäck bara man anpassar hastigheten.
Är man som jag en van dubb förare så kan man alltid ge sig ut och förska hitta platser där man kan panikbromsa på hala platser och se hur bilen beter sig.
Är nog inte så stor skillnad överlag då de flesta väljer däck på personliga preferenser och inte på vad som är bäst och vore något bättre än det andra gällande säkerhet skulle alla ta det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@prozzac: Då kan du sluta med ditt påstående att dubbfritt är lika bra nu. Kör man lite blandade områden i västerbotten/norrbotten så är dubbfritt ett väldigt dåligt alternati, särskilt den här vintern. Du bör ha varit bambi på hal is hela vintern med tanke på hur föret har varit.

Visa gärna upp vars jag skrev att dom är lika bra.

De är däremot ett helt ok alternativ till dubbat, även om de inte har samma grepp på blank is. De är där hjärnan måste komma att användas även om de tar emot. Kör efter föret, bilen och däcken.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Avstängd

Det kommer funka utan problem. Se bara till att anpassa farten om vädret blir riktigt illa.
Jag gillar också dubbat men har nu fått en bil med odubbat och det känns inte lika säkert och redan i lite snömodd så får man inte samma grepp som man är van vid. Har ändå fyrhjulsdrift på min bil men ska jag byta däck så blir det dubb.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Här har ni kontaktyta i olika farter och slitars
https://www.mechanum.com/dackcenter/dacktryck/
Bästa ta det lungt på vägen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av jnsson:

Jo då, det går o citera alla. Bara o tycka på "Citera flera" knappen fram tills sista inlägget du vill citera, då tycker du bara på "citera" klappen, så kommer den ta med alla inlägg

Tror han vet det, men kanske onödigt att citera 20 inlägg

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz