Fractal design de första åren

Permalänk
Medlem

Fractal design de första åren

Tiden går och eftersom det jag frågar efter är mer än 10 år gammalt så får det väl hamna under retro antar jag.

I veckan så bytte jag ett par komponenter i en väns dator, hon använder det första define chassiet (går snabbt att se pga traditionell orientering av hårddiskplatserna, Firewire-kontakt mm).

Jag blev lite nyfiken på precis hur gammalt det chassiet är så jag har googlat men misslyckats med att få fram något närmare.
Jag vet att R2:an kom mot slutet av 2009 det är lätt att få fram information om det men jag hittar inget om när det första lanserades.

Finns det någon som kommer ihåg eller hittar någon information?

Det finns inte ens med under Discontinued products på fractals sida, vill dom inte riktigt kännas vid den eftersom den inte var tillräckligt bra?

Mvh Jocke

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av JockeP:

Tiden går och eftersom det jag frågar efter är mer än 10 år gammalt så får det väl hamna under retro antar jag.

I veckan så bytte jag ett par komponenter i en väns dator, hon använder det första define chassiet (går snabbt att se pga traditionell orientering av hårddiskplatserna, Firewire-kontakt mm).

Jag blev lite nyfiken på precis hur gammalt det chassiet är så jag har googlat men misslyckats med att få fram något närmare.
Jag vet att R2:an kom mot slutet av 2009 det är lätt att få fram information om det men jag hittar inget om när det första lanserades.

Finns det någon som kommer ihåg eller hittar någon information?

Det finns inte ens med under Discontinued products på fractals sida, vill dom inte riktigt kännas vid den eftersom den inte var tillräckligt bra?

Mvh Jocke

Första Define släpptes 2008.

Permalänk
Medlem

@JonasT: Ah tackar, det var snabbt svarat! mellan 12 och 10,5 år gammalt alltså, undrar hur många överlevare det är som fortfarande är i dagligt bruk.

Permalänk
Medlem

Jag har revision 2 I daglig drift! Något smalare, inget förberedd för vattenkylning, massa 5.25 platser.

Kvalitet jämfört med r5 chassit bredvid! Det gamla kunde man ha som pall, sitta på. Det nya hade jag inte vågat sitta på.. Det var mycket mer bastant, tåligt och välbyggt.

Men med det sagt så har nya chassin så många quality of life förändringar att dom överlag är trevligare idag. Men dom var riktigt kraftigt byggda, dom första generationerna!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Ingen som har bilder på "R1" an? har letat som en galning men hittar ingenting tidigare än R2

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

@icogniito: skulle väl kunna ta någon bild när jag hälsar på nästa gång antar jag.
Är det något särskilt du undrar över?
Det hade sitt karaktäristiska utseende redan från början med den släta frontluckan och så men det var ett mycket vanligare standardchassi i övrigt.
1 120mm plats i fronten och en 120 där bak plus fläktplats i sidopanelen som var vanligt på den tiden är de enda chassifläktplatserna om jag kommer ihåg rätt

Permalänk
Medlem

Fanns gamla bilder här på sweclockers såg jag, inte så förvånande kanske
https://www.sweclockers.com/forum/trad/758714-fractal-design-define-bilder

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JockeP:

Fanns gamla bilder här på sweclockers såg jag, inte så förvånande kanske
https://www.sweclockers.com/forum/trad/758714-fractal-design-define-bilder

Jag har en R5'a, intressant att se att överdelen påminner en del om ursprunget faktiskt.

I övrigt påminner första Define mycket om vad det ändå var, ett chassi inspirerat av 00-talets chassimästare, Antec. När Antec snabbt falnade är det glädjande att se, så här långt efteråt, hur väl Fractal ändå vårdat sina produkter och utvecklat dessa utifrån tidens behov. Min R5'a känns på vissa håll gammal när man jämför med senaste generationen Define. Är själv sugen på nylanserade Compact, då jag ändå gillar Define men vill ha något mer kompakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag har en R5'a, intressant att se att överdelen påminner en del om ursprunget faktiskt.

I övrigt påminner första Define mycket om vad det ändå var, ett chassi inspirerat av 00-talets chassimästare, Antec. När Antec snabbt falnade är det glädjande att se, så här långt efteråt, hur väl Fractal ändå vårdat sina produkter och utvecklat dessa utifrån tidens behov. Min R5'a känns på vissa håll gammal när man jämför med senaste generationen Define. Är själv sugen på nylanserade Compact, då jag ändå gillar Define men vill ha något mer kompakt.

Nya Compact är en dröm så satsa på det. Så länge du inte ska ha lådan på nedre plan så bara kör på🙂.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Nya Compact är en dröm så satsa på det. Så länge du inte ska ha lådan på nedre plan så bara kör på🙂.

Vad menar du med "lådan på nedre plan"? Funderar själv på detta chassi, men skulle gärna se ett Define 7 Mini för mATX...