Fractal Design Define [bilder]

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define [bilder]

Fractal design är ett ganska nytt märke så det blev lite utav en chansning när jag bestämde mig för att köpa define chassit, men det var ju så snyggt på bilderna så jag kunde inte hålla mig borta.

Kort spec:
5,25" platser: 3
3,5" platser (synliga): 2
Interna 3,5" platser: 5
Medföljande fläkt: 1 st, 120mm (bak)
Utrymme för extra fläkt: 1st, 120mm (fram)
Anslutningsmöjligheter: 2st USB 2.0, 1st FireWire och Audio-portar på fronten
Nätagg: Nej
Storlek (BxHxD): 190 x 485 x 415 mm
Vikt: ca 7kg

På sidoplåtarna och fronten så sitter det ljuddämpningsmattor. Om det hjälper eller inte vet jag inte.

Lådan kändes rymlig att bygga i och det var inga problem att få dit moderkort och nätagget. En av anledningarna att jag ville ha just det här chassit var att hårdiskarna var riktade utåt vilket gör att de inte är svåra att byta och inte är i vägen för längre grafikkort.

Överallt i lådan så sitter det plastlås för att ersätta skruvar. Dessa fungerade inte så jättebra för mig och jag fick ändå lossa dem lite för att få i hårddiskarna villket gjorde att det hela inte blev så skruvfritt ändå.

När jag skulle trycka i grafikkortet och ljudkortet så stötte jag på ett ganska jobbigt problem. Klickfästena gjorde att bara fanns en pytteliten springa att få in grafikkortet om man hade ett dual-slot grafikkort och jag fick inte dit det. Tröttnade efter en liten stund och tog fram saxen och löste problemet med lite klippande. På ljudkortet så tog fästet i själva kortet och även där blev det lite klippande, dock väldigt lite. Lägger upp en bild på det också men det är svårt att se.

Är trots vissa motgångar väldigt nöjd med chassit och ger det 8/10. Jag tycker att är snyggt, rymligt och prisvärt.
Svarar gärna om det är någon som har några frågor.

Permalänk

Vad kostade det?

Utsidan var ju nice tycker jag.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
Vad kostade det?

Utsidan var ju nice tycker jag.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=273576

Många butiker tar runt 700kr.

Permalänk

Som jag sa i den andra tråden, utblås hålen för chassifläkten ser extremt restriktiva ut, för mycket plåt och för lite öppen yta. Vet inte om det gäller även i fronten?

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Som jag sa i den andra tråden, utblås hålen för chassifläkten ser extremt restriktiva ut, för mycket plåt och för lite öppen yta. Vet inte om det gäller även i fronten?

om nu skulle ta bort gallret hur mycket luftflöde skulle man vinna på det med orginal fläkten. jag tror no inte att det gör något men inte säker. vore kul att veta innan man plockar ut allt ur lådan.

Visa signatur

Gigabyte Ga-p35-ds3, q6600@3,2 8800gt, 4gb ocz pc6400.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackiz
om nu skulle ta bort gallret hur mycket luftflöde skulle man vinna på det med orginal fläkten. jag tror no inte att det gör något men inte säker. vore kul att veta innan man plockar ut allt ur lådan.

Du kan ju alltid testa med att känna blåset där bak genom gallret och sen ta ut fläkten och testa utan något galler och se om du märker någon stor skillnad.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

ingen större skillnad vad jag kan känna. blir nog till att kapa ut gallret nästa gång man tömmer lådan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hm...?? Finns det ingen resett ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

nej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett av de bättre alternativen för billigare chassin.
Hårddiskarna sitter rätt (utån, inte mot mbordet).

Hade själv föredragit aluminium istället för plasten designmässigt, men då skulle priset bli ett annat.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Jag har precis satt i allt mitt skit i mitt nyinköpte fractal design chassi, bytte från ett Lian-li pc7b och kan väl säga att det blev lite tystare dock. Skruvade loss hela plastskiten som ska hålla pci-korten på plats eftersom det inte gick att få i ett dualslot kort utan att det tog i plasten, så istället för att klippa så tog jag bara bort den. Designmässigt är det väldigt fint, speciellt för den låga slanten. Men så här i efterhand så ångrar jag nog att jag inte tog ett Antec P150 eller liknande istället. Insidan känns precis som ett billigt chassi och dom smidiga "klipfästena" till hdd och cd/dvd åkte ut direkt eftersom dom inte fungerade riktigt. Ventilationen är inte heller den bästa. Men som sagt, priset och designen gör att det får vara värt det.

Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Jag hade såna där hål bak på min Shuttle låda förrut. Dremlade bort det så det blev ett runt fint hål för luft att gå igenom och tempen sjönk med 3 grader.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/630 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Hm...?? Finns det ingen resett ?

MAO inte Vista kompatibelt chassie.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem

Moderkortsplatta?

Visa signatur

| Intel Core2 Duo E6420 2.13GHz @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Putto
MAO inte Vista kompatibelt chassie.

Måste vista ha en reset knapp?

Permalänk
Medlem

Jag använde inte ens "on" knappen på mitt chassi, då jag startar datorn via tangentbordet. Så att Vista skulle kräva en reset knapp är underligt.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_enn
Jag har precis satt i allt mitt skit i mitt nyinköpte fractal design chassi, bytte från ett Lian-li pc7b och kan väl säga att det blev lite tystare dock. Skruvade loss hela plastskiten som ska hålla pci-korten på plats eftersom det inte gick att få i ett dualslot kort utan att det tog i plasten, så istället för att klippa så tog jag bara bort den. Designmässigt är det väldigt fint, speciellt för den låga slanten. Men så här i efterhand så ångrar jag nog att jag inte tog ett Antec P150 eller liknande istället. Insidan känns precis som ett billigt chassi och dom smidiga "klipfästena" till hdd och cd/dvd åkte ut direkt eftersom dom inte fungerade riktigt. Ventilationen är inte heller den bästa. Men som sagt, priset och designen gör att det får vara värt det.

Mvh
Martin

Om du skruvar bort plastfästena vid pci platserna, går det då att skruva fast korten som på vanliga chassin? och de för hårddiskarna, om du tar bort de, uppstår då vibrationer från diskarna som låter?

Jag är ute efter ett tyst chassi som ser bra ut och har ett bra luftflöde till ett rimligt pris. Har funderat på att köpa ett trots bristerna, montera den medföljande fläkten i fronten och sätta en notua bak. Men om hålen är små kan det ju skapa oljud, och vill ju helst ha någon form av galler bak så att inte sladda eller katter fastnar i fläkten. kanske bättre att satsa på ett antec solo även om det inte är lika snyggt?! men deras tri cool fläkt låter på gränsen till för mycke på mellanläget. Någon som vet om det finns något galler som är avsett för att ersätta hålen bak vid 120 fläkten? det borde väl finnas något som går att skruva fast som ser ungefär ut som fläktgallren till nätagg?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

det klart det finns galler till 120 fläktar, bara leta på gtek, webhallen osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaaban
Måste vista ha en reset knapp?

Det var menat som ett skämt.

I dessa dagar när det finns vista-kompatibla musmattor osv. Sen är väl inte windows känt som ett operativsystem som aldrig crashar heller.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

Har precis köpt ett sånt här chassi men inte fått det än. Sitter och klurar lite på vilken kylare jag ska köpa så jag undrar hur stor plats (på höjden) finns det för kylare? Chassit ser relativt smalt ut.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Har precis köpt ett sånt här chassi men inte fått det än. Sitter och klurar lite på vilken kylare jag ska köpa så jag undrar hur stor plats (på höjden) finns det för kylare? Chassit ser relativt smalt ut.

Jag har en Thermaltake BigTyp och den är 15cm hög och det var inga problem, till och med lite plats över. Syns på bilderna.
Orkar inte skruva upp och mäta just nu. Hoppas det är ok

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaaban
Jag har en Thermaltake BigTyp och den är 15cm hög och det var inga problem, till och med lite plats över. Syns på bilderna.
Orkar inte skruva upp och mäta just nu. Hoppas det är ok

Tack för svaret 15cm och lite plats över, hmm tror du att man kan få in ett sånt här monster?
16 cm på höjden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Tack för svaret 15cm och lite plats över, hmm tror du att man kan få in ett sånt här monster?
16 cm på höjden.

Tveksamt. Öpnnade upp för att fuskmäta lite. Skulle inte rekomendera att gå över 15.5 cm. Risk att det tar i den ljuddämpande mattan annars. Det är möligt att det går att klämma in en 16 cm hög kylare men det är extremt på gränsen.

Permalänk
Hedersmedlem

Ok. Tack för svaret. Testar och ser hur det går. Funkar det inte så får jag lämna tillbaka kylaren helt enkelt Eftersom den inte har någon fläkt "uppåt" så går det bra om det precis går in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gillar designen på den här lådan

Ventilationen verkar dock ett litet frågetecken: är inte tex hårddiskburen extremt restriktiv? (förutom de galler som nämnts redan)
Det lär inte passera mycket luft därigenom...

Hur är det med utrymme bakom luckan förresten? Om man har fläktkontrollers med rattar som sticker ut, ryms de bakom frontluckan då?

...

Jo, skulle nån kunna plocka av fronten och ta en bild hur den ser ut innanför? Jag är nyfiken på hur luften från de där "sidohålen" i frontluckan i slutändan tar sig in i själva lådan.

Vågar man såga litegrann och pilla lite, så kan det här nog bli en rätt trevlig budgetburk med lite klass!

*edit*

Vänta nu, man kan inte använda översta 5.25 platsen, eller hur? (fast det finns snabbkopplingar där ändå?)
Lite klumpig lösning faktiskt IMO, även om det ger ett ställe att dumpa överblivna kablar

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Ja det var ju inte fint precis (enligt mig). Och det ser förbannat trångt ut också. Men man för ju det man betalar för.

Visa signatur

Speldatorn: Ryzen 5 7500f | Thermalright phantom spirit 120 CPU kylare | GTX 970 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Chieftec Pro Mini svart chassi | Crucial P3 PLUS 500GB SSD M.2 | Enermax REVOLUTION D.F. 2 850W | Windows 11 Home |

Permalänk
Medlem

Snygg låda till hyffsat liten peng, men man får nog vara rätt kreativ och modda lite. Passar bra till budgetsystem.
Ingen mer än jag som tycker silver är snyggare än svart btw?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Fyfan vilket läckert chassi, och för små pengar! Jag blev grymt sugen på ett, undrar bara om kylningen. Är det några överhettningsproblem i din dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
Snygg låda till hyffsat liten peng, men man får nog vara rätt kreativ och modda lite. Passar bra till budgetsystem.
Ingen mer än jag som tycker silver är snyggare än svart btw?

Jag håller med dig iallafall
... på alla punkter faktiskt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XiruN
Fyfan vilket läckert chassi, och för små pengar! Jag blev grymt sugen på ett, undrar bara om kylningen. Är det några överhettningsproblem i din dator?

Överhettning är inget problem men jag är ändå intresserad av att sänka mina temps. Ett insug på sidan (vid processorn) är något jag vill fixa och även bättre fläktar på alla ställen. Kan nog bli en grym låda med lite modning.