Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp och råd kring grafikkort för 5120x1440

Permalänk
Medlem

Hjälp och råd kring grafikkort för 5120x1440

Glad Påsk på er alla!

Förra året införskaffade jag en styck Samsung C49RG90.
Den ackompanjeras av ett Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming.

Generellt har jag inte spelat FPS utan hållt mig till lite sandbox-spel, RPG's á la Diablo 3 / Wolcen mm eller lite VR-spel i olika former.
Mitt 1070 har tjänat mig väl men två saker jag märkt som får mitt kära grafikkort att inte orka med.

1: Vissa sekvenser i Half-Life: Alyx blir märkbart tungt och laggar lite.

2: Jag börjat spela lite Apex Legends och där uppstår det ett tvådelat problem. Det ena är att om jag kör fullskärm så blir det väldigt många pixlar för grafikkortet att driva runt så det går inte (plus att spelet inte är väl optimerat i menyer/HUD för 5120x1440 och väldigt mycket vända på huvudet för att se ping's som visas i kanten på skärmen). Så för att få lite bättre prestanda har jag kört borderless windowed i 2560x1440 med majoriteten av inställningarna för grafiken satt på lågt eller medium. Då har jag 90-100 i menyerna och väl inne i fighter så kan det droppa lite väl mycket (osäker på hur mycket) så att det blir märkbart svårt att spela.

Jag sneglar på RTX 2070 / 2070 Super men jag vågar inte riktigt trycka på köpknappen utan att höra andras erfarenheter kring grafikkort för skärmar med hög upplösning (fördelaktigt 21:9 / 32:9).

Det som också är värt att nämna är att jag har ett Phanteks Evolv Shift X där värme kan bli ett problem samt ha ett grafikkort som är högre än två kortplatser tror jag inte är på tal.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Har avvaktat lite med mitt köp men nu börjar det bli aktuellt.

Vet att 3000-serien är på G i sensommar/höst men jag tror inte jag kan vänta så länge.

Vädjar om er hjälp att välja rätt!

Sista jag tittade på var Asus varianter av 2070 Super men de är ganska höga och det är ju inte fördelaktigt att ha fläktarna dra luft från precis bakom moderkortet när det är ännu mindre distans mellan moderkort och grafikkort med dessa.

Så jag har tittat på ASUS Geforce RTX 2070 Super Turbo Evo 8GB istället för att få bättre luftflöde i chassit. Klart det är synd att det är snålat på bandbredden i kortet men samtidigt är det en win att få ett kort som är bättre anpassat till chassit.

Sitter och väger nu på köpknappen så jag kanske kan ha kortet till helgen.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

@GreyWilk: jag hade klickat hem detta: https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

(Det står att det inte finns i lager, men man kan göra beställningen, Netonnet brukar då ofta lösa det genom att skicka ut ett splitter nytt kort). Sen hade jag kört på det till de nya grafikkortsserierna kommit samt att de största buggarna som brukar finnas i början är fixade och då sålt av det här kortet som säkerligen kommer kunna ge mellan 2500-3000:- beggat och köpt ett RTX 3070 eller liknande

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

@GreyWilk: jag hade klickat hem detta: https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

(Det står att det inte finns i lager, men man kan göra beställningen, Netonnet brukar då ofta lösa det genom att skicka ut ett splitter nytt kort). Sen hade jag kört på det till de nya grafikkortsserierna kommit samt att de största buggarna som brukar finnas i början är fixade och då sålt av det här kortet som säkerligen kommer kunna ge mellan 2500-3000:- beggat och köpt ett RTX 3070 eller liknande

Är orolig att med sina 4.65 cm i bredd den kommer för nära moderkortet och med sina två stora fläktar riskerar att mer dra runt redan varm luft snarare än att få kall luft nog längre ned från chassit.
Klart att det är delvis samma problem med mitt GTX1070 G1 Gaming som jag har idag men det är dock ungefär en centimeter smalare.

Tack för svar! Ska kolla lite mer på det kortet!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-