Swish låter användare driva in betalningar

Permalänk
Medlem

Detta lär leda till spam från folk som hoppas på att man betalar. Aldrig kännt att en sådan funktion behövs i swich. Om man glömt betala en kompis kan jubden kompisen smsa en man behöver inte skicka en "faktura"

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det här är inte indrivning.

Det här kan närmast likna en faktura (men uppfyller inte en fakturas formkrav). Det är också något som finns tillgängligt i motsvarande appar i många olika länder. Själv använder jag det i Danske Banks MobilePay, och det funkar finfint. Jag har inte heller hört om någon som skulle ha blivit scammad med det.

Ett bra bedrägeri ska ha två egenskaper: 1) Du ska kunna göra det till stora mängder människor samtidigt, 2) Chansen att åka fast snabbt ska vara mindre än möjligheten att få pengar.

Här åker bedragaren fast nästan direkt då någon anmäler begäran till Swish, som stänger av kontot och låser pengarna. Eftersom användaren är identifierad är det en enkel sak för polisen att ta saken vidare. Inga pengar, men en dom för bedrägeriförsök...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Är det något annat som mina (och min frus) barn ska ta ifrån oss bara för att vi är lite till åren? En lista vore bra att ha! Om jag börjar bli dement får nog andra uttala sig om men det kan ju finnas sådana åsikter. Vi gamlingar kan ju inte riktigt bedöma oss själva...

Snacka om att inte alls läsa det någon skriver och sen bara skriva ihop något helt random som motargument.

Gammal =/= Början till demens

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Här åker bedragaren fast nästan direkt då någon anmäler begäran till Swish, som stänger av kontot och låser pengarna. Eftersom användaren är identifierad är det en enkel sak för polisen att ta saken vidare. Inga pengar, men en dom för bedrägeriförsök...

Hur låses pengarna? (de hamnar ju på användarens konto direkt, du ska alltså få bankkontot låst, vilket inte bara görs för att någon har gjort en anmälan)

Småbelopp genererar inte Stort intresse hos polisen, d.v.s. även om du har namn, adress o.s.v., så tar det tid innan något händer polisiärt om öht, så länge de håller sig under radarn volymmässigt är risken stor att anmälningar bara läggs i runda arkivet i brist "på resurser att utreda".

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Se till att ta mobilerna av dina morföräldrar då och återkom och rapportera hur lätt det gick sen.

Jag kan klaga på körkort och andra saker som brister i det här landet också, men tråden handlar om swish.

Varför införa saker som underlättar för bedrägeri?

Varför ska jag ta dem innan det är aktuellt? De klarar fortfarande av att ha det utan att bli autoscammade.

Dessutom skulle jag påstå att det är min mor som får lösa det.

Jag håller inte alls med om att detta kommer underlätta bedrägeri

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Enligt Expressens intervju med Swish: "Det finns begränsningar. Du kan bara skicka till en person i taget och max 30 per två veckor".

Så ja, någon blir säkert lurad, men de kan inte spamma sönder er direkt.

Permalänk
Medlem

Slog av denna funktion det första jag gjorde efter uppdatering av swish.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kan inte alla återkomma med exakt hur många scam-krav de fått, och gått på om ett par veckor?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wargreymon:

Enligt Expressens intervju med Swish: "Det finns begränsningar. Du kan bara skicka till en person i taget och max 30 per två veckor".

Så ja, någon blir säkert lurad, men de kan inte spamma sönder er direkt.

Tack för lite saklig info!

Jag har väldigt svårt att se hur detta skulle kunna "massmissbrukas" med såna här begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hur låses pengarna? (de hamnar ju på användarens konto direkt, du ska alltså få bankkontot låst, vilket inte bara görs för att någon har gjort en anmälan)

Småbelopp genererar inte Stort intresse hos polisen, d.v.s. även om du har namn, adress o.s.v., så tar det tid innan något händer polisiärt om öht, så länge de håller sig under radarn volymmässigt är risken stor att anmälningar bara läggs i runda arkivet i brist "på resurser att utreda".

Nu har jag inte använt Swish (finns inte här i Finland), men nog deras konkurrenter. Här får man i alla fall inte pengarna direkt, utan man får bara bekräftelse direkt. Pengarna går via betalningsförmedlarens konto.

Sen vet jag av egen erfarenhet (samt via en god vän som är åklagare) att såna ärenden nog går vidare. Skickar du med uppgifterna om betalningen så är det en lätt sak att lösa, och åtalet görs sen som massaärenden, där det ofta ingår tiotals eller hundratals brott. Sen så vill åklagarna oftast inte driva ens talan, eftersom det handlar om småsummor, men dom kommer nog.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sando:

Nu har jag inte använt Swish (finns inte här i Finland), men nog deras konkurrenter. Här får man i alla fall inte pengarna direkt, utan man får bara bekräftelse direkt. Pengarna går via betalningsförmedlarens konto.

Så är det inte här, Swish är typ ett gränssnitt för att skicka pengar mellan bankkonton.

Citat:

Sen vet jag av egen erfarenhet (samt via en god vän som är åklagare) att såna ärenden nog går vidare. Skickar du med uppgifterna om betalningen så är det en lätt sak att lösa, och åtalet görs sen som massaärenden, där det ofta ingår tiotals eller hundratals brott. Sen så vill åklagarna oftast inte driva ens talan, eftersom det handlar om småsummor, men dom kommer nog.

Ibland är rättsväsendets prioriteringar lite konstiga, men risken lär som sagt inte vara så stor att denna form av bedrägeriförsök skulle bli så omfattande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så är det inte här, Swish är typ ett gränssnitt för att skicka pengar mellan bankkonton.
Ibland är rättsväsendets prioriteringar lite konstiga, men risken lär som sagt inte vara så stor att denna form av bedrägeriförsök skulle bli så omfattande.

Om du tar emot en betalning via Swish, står då inte Swish som betalare på ditt bankkonto? Och betalarens uppgifter enbart som meddelande/referens?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Så är det inte här, Swish är typ ett gränssnitt för att skicka pengar mellan bankkonton.

Nja, det är lite mer än ett användargränssnitt för vanliga banköverföringar även här i Sverige.

Swish tillåter nämligen överföring av pengar mellan två banker direkt, utan fördröjning. Det är snabbare än en vanlig banköverföring, som tar en vardag för överföring mellan två banker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sando:

Om du tar emot en betalning via Swish, står då inte Swish som betalare på ditt bankkonto? Och betalarens uppgifter enbart som meddelande/referens?

På SEB som jag har så dyker det upp som en Swishtransaktion. Avsändaren är betalaren, mottagaren är jag.

Swish är alltså en sorts transaktionstyp.

Så här kan det se ut (har redigerat bort känslig info) https://i.imgur.com/SNqsAA7.png

Permalänk
Medlem

Inte bra. Scenario: jag har ett vanligt namn. Många namnar. En av dessa kan utan vidare swisha en förfrågan till min morsa en fredagkväll: måste ha pengar till taxi, ont om batteri, blabla, fort, 500 räcker.

Nej, morsan skulle inte gå på det, då jag inte är social nog att vara ute på galej, och aldrig åker taxi, men det här kommer att missbrukas.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pirum:

Inte bra. Scenario: jag har ett vanligt namn. Många namnar. En av dessa kan utan vidare swisha en förfrågan till min morsa en fredagkväll: måste ha pengar till taxi, ont om batteri, blabla, fort, 500 räcker.

Nej, morsan skulle inte gå på det, då jag inte är social nog att vara ute på galej, och aldrig åker taxi, men det här kommer att missbrukas.

Det är en bra poäng! Swish skulle kunna införa en varning om man Swishar ett telefonnummer man aldrig Swishat förut. Skulle också kunna förebygga när folk Swishar till fel nummer.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Det är såklart helt ok att ogilla Swish. Det behöver dock inte gå ut över andra

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Men det stora problemet är ... de äldre mest, men även alla åldrar som inte är så duktiga på teknik som vi är. De kommer bli lurade av detta, och de kommer inte gå in och stänga av den funktionen i appen.

Håller helt med. Jag kommer garanterat behöva ta ett prat med morsan och framförallt farsan om vad det här är. Kan tyvärr tänka mig att äldre personer kommer klicka på det här "jaha, vad är det här får jag pengar, okej" och bli lurade.

Jag tycker att det är en bra funktion men jag förstår inte varför man inte behöver bekräfta med BankID när man skickar ut förfrågan, det borde vara en given lägsta nivå för att förhindra spam/missbruk.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

På SEB som jag har så dyker det upp som en Swishtransaktion. Avsändaren är betalaren, mottagaren är jag.

Swish är alltså en sorts transaktionstyp.

Så här kan det se ut (har redigerat bort känslig info) https://i.imgur.com/SNqsAA7.png

Okej, då funkar det tydligen annorlunda än motsvarande tjänster i andra länder. Tack för klargörandet!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

[...] skrämmande att ingen i utvecklingsteamet har sagt. "Skit, detta kommer utnyttjas på fel sätt"

Har dom säkert, men projektledaren och övriga som bestämmer ser hur dom kan tjäna på detta.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

"driva in betalningar". hehe.. Det låter som att dom har lagt in en direktlänk till Baltic Inkasso

Permalänk
Medlem

Liksom de flesta andra här tänkte jag direkt att risken är stor att detta missbrukas.
Bedrägerier av olika slag kostar både individer och samhället stora summor, att göra så mycket som möjligt för att hindra sådant borde vara högt prioriterat vilket det långt ifrån alltid är.

De kriminella vet ju även att det oftast görs med liten risk, då polisen långt ifrån alltid ens utreder mer eller mindre solklara fall.
Risken för repressalier el kännbara straff är mindre för kriminella med uppsåt än för någon som kör några km/h för fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Inte bra. Scenario: jag har ett vanligt namn. Många namnar. En av dessa kan utan vidare swisha en förfrågan till min morsa en fredagkväll: måste ha pengar till taxi, ont om batteri, blabla, fort, 500 räcker.

Nej, morsan skulle inte gå på det, då jag inte är social nog att vara ute på galej, och aldrig åker taxi, men det här kommer att missbrukas.

Då måste de ju göra research vem din mamma är, vad hon har för nummer etc. Väldigt mycket arbete för liten förtjänst om det lyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Då måste de ju göra research vem din mamma är, vad hon har för nummer etc. Väldigt mycket arbete för liten förtjänst om det lyckas.

Det kanske tar 20 minuter på lite sökning på nätet för att hitta 30 kvinnor som är i åldern för att kunna ha barn i t.ex äldre tonåren eller äldre. så skickar man till dessa. Av de 30 så kanske en eller två nappar så blir det 500 eller 1000 kronor. Samma som med sms som skickas och säger att man ska betala in en liten summa för att få sitt paket. Många har inget paket på väg, men en del har det.

Precis likadant här. En del mammor har barn i åldern, och om de har en tjej som är i övre tonåren så vill de gärna göra allt för att hon ska komma hem säkert. Medans andra i den åldern vet att deras barn är hemma eller inte har barn. De trycker bort och går vidare i livet, tror någon skickat till fel nummer.

Som jag skrev i ett inlägg innan i tråden, de som gör sådana här bedrägerier är små summor tillräckligt för dagen/morgondagen.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Nice, hur många bottar kommer sitta och spamma requests till folk nu och lyckas pricka rätt hos någon som precis väntar sig en förfrågan och bara trycker in sin PIN utan att läsa?

Eller är jag bara grinig nu igen?

Tror inte det eftersom dom har en limit på typ 10/30 förfrågningar varje typ vecka tror jag.
hörde detta från efter 5 igår.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Det kanske tar 20 minuter på lite sökning på nätet för att hitta 30 kvinnor som är i åldern för att kunna ha barn i t.ex äldre tonåren eller äldre. så skickar man till dessa. Av de 30 så kanske en eller två nappar så blir det 500 eller 1000 kronor. Samma som med sms som skickas och säger att man ska betala in en liten summa för att få sitt paket. Många har inget paket på väg, men en del har det.

Precis likadant här. En del mammor har barn i åldern, och om de har en tjej som är i övre tonåren så vill de gärna göra allt för att hon ska komma hem säkert. Medans andra i den åldern vet att deras barn är hemma eller inte har barn. De trycker bort och går vidare i livet, tror någon skickat till fel nummer.

Som jag skrev i ett inlägg innan i tråden, de som gör sådana här bedrägerier är små summor tillräckligt för dagen/morgondagen.

Det går bara att skicka till en person i taget. Ska de alltså sitta och vänta tills de "gått på det" eller skickat pengar och sen fortsätta?

Låter som det är mer lönsamt att gå ut och leta pant TBH.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det går bara att skicka till en person i taget. Ska de alltså sitta och vänta tills de "gått på det" eller skickat pengar och sen fortsätta?

Låter som det är mer lönsamt att gå ut och leta pant TBH.

Man kan ju skicka 30 förfrågningar under en tvåveckorsperiod, så man behöver inte vänta på en förfrågan ska bli klar.
https://www.swish.nu/faq/private/untitled-entry-2020-05-12-at-08-59-50

Om man var tvungen att vänta på varje förfrågan skulle tjänsten bli helt onödig. Denna tjänst är ju bra om man t.ex är i ett tipsgäng och ska skicka vad man har satsat på delat i antal personer. Så tjänsten i sig kanske inte är så dum som sådan, bara att den samtidigt gör det enklare för de som vill lura människor på pengar.
Dessa "små" brott hamnar oftast längst ner i högen hos polisen, men om polisen skulle hinna med sådana här brott skulle inte swish användas av bedragare.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Man kan ju skicka 30 förfrågningar under en tvåveckorsperiod, så man behöver inte vänta på en förfrågan ska bli klar.
https://www.swish.nu/faq/private/untitled-entry-2020-05-12-at-08-59-50

Om man var tvungen att vänta på varje förfrågan skulle tjänsten bli helt onödig. Denna tjänst är ju bra om man t.ex är i ett tipsgäng och ska skicka vad man har satsat på delat i antal personer. Så tjänsten i sig kanske inte är så dum som sådan, bara att den samtidigt gör det enklare för de som vill lura människor på pengar.
Dessa "små" brott hamnar oftast längst ner i högen hos polisen, men om polisen skulle hinna med sådana här brott skulle inte swish användas av bedragare.

Det måste man

"– Det finns begränsningar. Du kan bara skicka till en person i taget och max 30 per två veckor, säger Sofia Norén."

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det måste man

"– Det finns begränsningar. Du kan bara skicka till en person i taget och max 30 per två veckor, säger Sofia Norén."

Jag tolkar ju detta som att du kan bara välja en person som mottagare. 30 personer är inte jobbigt att skicka till. Texten innan syftar ju till massutskick som hon svarar på:

Skrivet av :

Länk till expressen
– Kommer det nu att bli möjligt för ”penninginsamling” ? Massutskick om önskemål att skicka pengar till välgörande ändamål? skriver en annan.

Enligt Swish är dessa scenarier inte möjliga.

– Det finns begränsningar. Du kan bara skicka till en person i taget och max 30 per två veckor, säger Sofia Norén.

Står ingenting på Swish FAQ att man måste vänta tills denna har svarat och står att Förfrågan ligger kvar tills någon har betalat eller avbrutit.

Vi får se vad som kommer hända i närmsta framtiden

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det kanske tar 20 minuter på lite sökning på nätet för att hitta 30 kvinnor som är i åldern för att kunna ha barn i t.ex äldre tonåren eller äldre. så skickar man till dessa. Av de 30 så kanske en eller två nappar så blir det 500 eller 1000 kronor. Samma som med sms som skickas och säger att man ska betala in en liten summa för att få sitt paket. Många har inget paket på väg, men en del har det.

Precis likadant här. En del mammor har barn i åldern, och om de har en tjej som är i övre tonåren så vill de gärna göra allt för att hon ska komma hem säkert. Medans andra i den åldern vet att deras barn är hemma eller inte har barn. De trycker bort och går vidare i livet, tror någon skickat till fel nummer.

Som jag skrev i ett inlägg innan i tråden, de som gör sådana här bedrägerier är små summor tillräckligt för dagen/morgondagen.

Det jag syftade på är att det finns betydligt lättare sätt att lura till sig pengar. Lägg upp en annons på valfritt ställe på en populär pryl billigt, ta emot några betalningar. Att skicka ut "Hej mamma, ge mig pengar" till en person åt gången känns jättedrygt i jämförelse.