Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Klonade Sata SSD till m.2 -> Windows startar ej

Permalänk
Medlem

Klonade Sata SSD till m.2 -> Windows startar ej

Hej,

Jag köpte en 500GB m.2 NVMe (Crucial P1) för att ersätta den 250gb SATA SSD 2.5" som satt i datorn. Jag använde Acronis programvara för att klona disken och allt gick bra. Efter att ha tagit ur den gamla SSD:n så får jag bara upp texten "Reboot and select proper boot device".

I bios har jag inga alternativ att välja på då endast en enhet finns i datorn. Jag har skapat ett USB-minne för windows installation/reparation men det säger bara att felet inte går att åtgärda. Enheterna är GPT och inte MBR. Jag testade BOOTREC /FIXMBR och /FIXBOOT. Första kommandot gick bra, det andra säger Acess denied.

Beror det här på att jag bytt från SATA till NVMe? Enligt den här sidan kan det bero på att jag behöver byta drivrutin från sata till nvme, men hur gör jag det?

Tacksam för hjälp, så jag slipper formatera om..

Permalänk
Medlem

En möjlig lösning (3e parts mjukvara involverat) är att använda Macrium https://knowledgebase.macrium.com/display/KNOW7/Re-deploying+...
Om drivrutinerna är problemet finns det kanske en annan (dock ej helt riskfri lösning). Du kan köra sysprep i din SSD installation och sedan clona. Enkelt sagt gör sysprep din windows installation till en "generaliserad" installation som letar upp alla drivrutiner när du bootar första gången. Syprep kan dock fastna under processen och sabba din fungerade SSD installation.

I regel är det bästa att göra en clean install och ha kvar båda drives. Steam/origin spel t.ex kan du kopiera över (om de ska vara din boot drive) och få Steam/Origin att verifira filerna.

Innan du gör något kan du testa om din bootmanager på nvmen är rätt konfigurerat, om du har båda drives inkopplade och du bootar via bootmanagern från SSDn kan du lägga till din nvme win installation på ssd bootmanagern och se om du kan få den att boota. Då bör det inte vara någon drivrutin som är problemet. Fungerar detta kan du manuellt fixa bootmanagern i nvmen via att kopiera vad du har på ssd bootmanagern. Har du bootat sen från nvme bootmanagern kan du ta bort ssdn och ssd win install entry från bootmanagern.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Jag ska prova det senare med boot managern i morgon.

Permalänk
Medlem

@kusk0r: Jag försökte att via BCDEdit exportera boot managern från ssd till nvme och att återskapa boot managern via reparationskonsolen. Jag kunde inte vid något tillfälle få ssd-managern att se nvme-installationen. Bootade jag till ssd så kunde jag se alla partitioner och filer i windows.

Efter ett par timmars försök med vidare googlingar gav jag upp och formaterade om. Med installation direkt till nvme funkade allt direkt, som väntat. Jag skulle tro att det hade med drivrutiner att göra och att windows var helt inställt på sata. Jag kommer ihåg nån gång för länge sedan, på xp-tiden, där man kunde göra en omstart med tvingad återdetektering av hårdvara. Jag har för mig det löste liknande problem där windows vägrade starta när jag bytt moderkort.

Hur som, tack för tipsen!

Mvh,
Björn