Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Uppgradera SSD, hur installera Windows?

Permalänk
Medlem

Uppgradera SSD, hur installera Windows?

Har nyligen köpt en Razer Blade Advance och känner att 500gb är lite trångt så jag tänkte köpa en PNY CS3030 1tb och byta med.
Min fråga är nu hur jag går till väga när jag väl fysiskt bytt själva SSD:n för att installera Windows igen?

Misstänker att det har blivit enklare och att man kanske inte behöver en produkt nyckel längre? Lite som med Apple datorer? Om inte så var kan man hitta produktnyckeln?

Har förstått att Wi-Fi drivers bör finnas på USB men finns något annat jag bör tänka på att ladda ner innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Har nyligen köpt en Razer Blade Advance och känner att 500gb är lite trångt så jag tänkte köpa en PNY CS3030 1tb och byta med.
Min fråga är nu hur jag går till väga när jag väl fysiskt bytt själva SSD:n för att installera Windows igen?

Misstänker att det har blivit enklare och att man kanske inte behöver en produkt nyckel längre? Lite som med Apple datorer? Om inte så var kan man hitta produktnyckeln?

Har förstått att Wi-Fi drivers bör finnas på USB men finns något annat jag bör tänka på att ladda ner innan?

Det kan strula med drivrutiner men då går det enkelt att ladda ner de på t ex telefonen och sen flytta över till datorn.

Permalänk
Medlem

@Chibariku: jag har en iPhone så jag tror det kan bli problematiskt:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

@Chibariku: jag har en iPhone så jag tror det kan bli problematiskt:/

Ah jag hade för mig att de hade lagt till en filhanterare nu. Men verkar kräva iTunes om man vill föra över till datorn.

Permalänk
Medlem

Gå till Microsofts officiella nedladdningsplats och ladda hem Windows 10 på ett usbminne , kommer troligast att fungera utan att du behöver några extra drivrutiner eller nyckel , byt sedan disken och installera från usb.

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Lyckades googla mig till att OEM Windows aktiveras automatiskt.

Men nu funderar jag på om den nya NVME disken måste allokeras innan jag kan göra något alls med den? Att det inte bara går att ta den rakt ur boxen och installera Windows på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Men nu funderar jag på om den nya NVME disken måste allokeras innan jag kan göra något alls med den?

Vill man inte partionera upp den så behövs det inte utan Windows kommer att sköta det automatisk under installations processen.

Även om man vill partionera upp den så gör man detta under installations process, så inget behövs göras i förväg.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: tack för svar! Vad skönt, tänkte att jag behövde köpa ett NVME case och förbereda disken innan men det kändes onödigt dyrt:)