Throttlade min CPU innan jag bytte kylpasta?

Permalänk

Throttlade min CPU innan jag bytte kylpasta?

Jag fick idag för mig att jag skulle byta kylpasta på min i9 9900KS och hoppades på att vinna någon grad, men resultatet blev något helt annat. Till en början, med Prime95 Small FFTs (utan AVX), såg det ut som om jag tjänat 2-3 grader på varmaste kärnan och CPU Package men det landade närmare 1-2 grader till slut.

Så testade jag Cinebench R20 och till min stora förvåning hoppade resultatet upp från tidigare bästa 5045 till 5188. Nästan 3% förbättring enbart med nyapplicerad kylpasta, samma Thermal Grizzly Kryonaut som tidigare. Jag har kört testet väldans massa gånger och jag körde det även direkt innan jag bytte kylpasta, jag har aldrig sett ett sådant hopp.

Det jag undrar är om CPUn kan ha throttlat lite innan?
Cinebench R15 visade ingen förbättring men den är ju kortare, kanske att värmen inte hann byggas upp tillräckligt

Men temperaturerna kom inte så jäkla högt, det va kanske som högst 88 grader på varmaste kärnan innan jag bytte kylpasta. Det ska väl inte throttla något då, men har ni någon bättre förklaring? Kan det vara någon BIOS-inställning som gör att den är lite mer försiktig med höga temperaturer?

Permalänk
Musikälskare

Har en 9900KS så jag kan göra lite tester senare idag, återkommer

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Toppen, tack!

Om vi ska jämföra så får jag nog bifoga mina RAM-inställningar också då jag överklockat det lite.
Har inte lagt ner särskilt mycket energi på timings men är ändå rätt nöjd. Ska kanske tighta till det lite nån gång framöver.
Det va samma inställningar innan och efter jag bytte kylpasta.

Här är iaf alla timings, 1.45V

Kan också lite snabbt nämna att jag undervoltat CPUn en gnutta. Dynamisk vCore -0.14V.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Galadhnen:

Toppen, tack!

Om vi ska jämföra så får jag nog bifoga mina RAM-inställningar också då jag överklockat det lite.
Har inte lagt ner särskilt mycket energi på timings men är ändå rätt nöjd. Ska kanske tighta till det lite nån gång framöver.
Det va samma inställningar innan och efter jag bytte kylpasta.

Här är iaf alla timings, 1.45V
https://i.ibb.co/djRwhn8/4000-MHz-16-16-16-34-1-45-V.png

Kan också lite snabbt nämna att jag undervoltat CPUn en gnutta. Dynamisk vCore -0.14V.

Jag körde Cinebench R20 och landade på "5132 pts", runt 85 grader under testet i snitt av kärnorna. Har bara klickat upp minnena till 3800Mhz utan någon annan ändring med timings / volt. Hoppas det hjälper dig, vi verkar ha liknande system, säg till om du vill jag provar något annat!

Har en Noctua NH-D15 kylare med samma pasta som dig också.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier

Permalänk

@flashen:
Det uppskattas verkligen, tack!

Du har nog en del mer utrymme för överklockning av ditt RAM, lite beroende på exakt vilken modell du har, och förstås vilket moderkort du har. Men det är tidskrävande om man verkligen vill pressa det.

En av mina generella funderingar gäller hur min Arctic Freezer II 360 verkligen presterar.
Den ska vara cirka 8-9 grader kallare än en D15 vid samma ljudnivå (kan säkert vara olika beroende på vilken ljudnivå man bestämt) men det är svårt att bedöma det med tanke på alla variabler.

Om du har tid och energi så vore det fantastiskt att få se en csv-log på typ 2 minuter från HWiNFO, se till att slå på loggningen efter någon minuts belastning bara så att kylaren nått "steady state". Men kör istället Prime95 Small FFTs utan AVX2 och AVX. Jag har några sådana loggar jag skulle kunna jämföra med, både innan jag bytte kylpasta, med ny kylpasta och sen även med push-pull med tre nya Noctua-fläktar.

Då kan jag se lite annat jag varit fundersam över, som t.ex. får jag för mig att spänningen (VR VOUT i HWiNFO) på min 9900KS iaf i mitt moderkort (Aorus Master) är lite högt, och jag har inte kunnat få ner det så värst mycket innan det blir instabilt.

Jag kan dela mina loggar om du vill se och jämföra något själv.

Permalänk
Musikälskare

Förstod inte hur man gjorde en sån där rapport du beskrev så jag gjorde så här istället nedan, hade alla mina Noctua NF-A14 140mm fläktar på max (6st totalt dvs inkl fläktarna på kylaren).

Idle, fläktarna på 50%

Cirka 2 min load, fläktarna på 100%

Visa signatur

📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

Trottlar gör väl CPUn ifall den går under basfrekvensen.
Det du kanske upplever är att CPUn kanske har fått lite bättre Boostklock på grund av den bättre kylpastan vilket har sänkt temperaturen. Så då är det inte konstigt att du får ett bättre resultat.

Permalänk

@flashen:
Ok så då kan jag nog konstatera att det inte är något fel på min kylare. Jag jämförde med samma mjukvara som du använde (HWMonitor) och får liknande temperaturer men drar ~207 W medan din drar ~185 W. Frågan är då om ditt moderkort efter några minuters last inte boostar längre eller om min 9900KS bara är en riktig strömslukare. För det är något jag varit lite nojig över, om kvaliten på min CPU va på den sämre sidan så den måste köras med högre spänning än andra exemplar.

Jag har manuellt stängt av C-states och andra power limits, så CPUn kör i 5GHz tills den slår i TjMAX mer eller mindre.
Vet du vad du har för inställningar på ditt moderkort? Boostar den i 5GHz även vid en längre tung last som Prime95?

Om CPUn ska prestera enligt Intels specifikation så ska den egentligen inte boosta i evighet, då är det inte en "boost" längre. Jag tror 9900KS följer samma regler som 9900K fast med högre power limit, men de ska oavsett bara boosta i 100 sekunder för s.k. "PL2" (källa) om inte moderkortets default är annorlunda eller om du själv tagit bort begränsningarna.

@loefet:
Det skulle vara en möjlig förklaring om inte för att jag kontrollerat hastigheten och den va platt som en pannkaka på 5GHz både innan och efter jag bytte kylpasta, visserligen loggade jag bara med Prime95 och inte Cinebench men då Cinebench är mindre krävande så bör den också ha klarat sig på 5GHz rakt igenom.
Så det är lite mystiskt ändå tycker jag att jag kunde få nästan 3% högre score än tidigare bästa.

Permalänk
Medlem

@Galadhnen: Räknar som 3% inom felmarginalen, kan ju vara något bakomliggande program som gör något som drar lite prestanda ena gången och inte andra. En liten viruskoll eller annat.

Permalänk

@loefet:
Ja det är inte en stor förändring procentuellt sett men min erfarenhet av att köra R20 säger mig att det fluktuerade tidigare mellan strax under 5000 och 5045, det senare va alltså mitt bästa resultat sett över ett flertal körningar. Nu körde jag en omgång det första jag gjorde efter jag startat datorn (och väntat på eventuella bakgrundsprocesser att lugna ner sig) och fick 5203 poäng. Körde en gång till, fick 5136, nästa blev 5174. Så poängen varierar förstås men det finns en mätbar och konsekvent förbättring och det enda jag ändrade va kylpastan, som sagt samma Kryonaut tub som tidigare men extra noggrann applicering och extra noggrann montering.

Jag hade nämligen lite funderingar efter första gången jag monterade kylaren, då råkade jag glida lite med kopparplattan vilket jag tänkt kanske skavde av lite kylpasta och lämnade en lucka någonstans. Just Kryonaut tycker jag är mer trögflytande än andra kylpastor jag använt och den tenderar att... inte "klumpa sig" exakt men när man drar applikatorn över kylpastan och man kanske trycker lite för hårt så man skapar ett litet hålrum i kylpastan, då är det som att kylpastan därefter gärna också lossar, lite som om man skulle börja "rulla upp den". Det är svårt att förklara exakt vad jag menar men de som använt Kryonaut kanske vet vad jag talar om.

En annan tanke va att eftersom kylpastan är mer trögflytande så behövs lite extra tryck för att den verkligen ska sprida ut sig jämnt. Så jag va extra noggrann att öka trycket långsamt i det klassiska X-mönstret och skruva åt en aning mer än jag gjorde tidigare.

Och återigen jag hoppades på en liten förbättring i temperatur vilket jag fick men jag trodde inte det skulle öka prestanda på något sätt öht då jag trodde att CPUn körde på i fullt ös ändå och va en rätt bra bit från TjMax innan jag bytte kylpasta.