Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2011

Spelskärm - 1 ms vs 4 ms?

Finns det någon märkbar skillnad upplevelsemässigt av att köra med spelskärm på 1 ms vs en spelskärm på 4 ms?

Jag kollar på följande skärmar med olika ms (0,5 ms, 1 ms och 4 ms):
https://www.webhallen.com/se/product/302212-ASUS-VG248QG-24-1...
https://www.webhallen.com/se/product/317468-Asus-VP249QGR-24-...
https://www.webhallen.com/se/product/285436-BenQ-Zowie-XL2411...

Minst 1080p och minst 144Hz är krav som sagt var. Och pris på 3000 kr eller lägre.

När ms:n är för snabb så kan det bli pixelöverflöde som ger någon tråkig artefarkt precis som om den är för långsam i ms:n?

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Låg pixelresponstid är aldrig sämre, om värdena stämmer och det inte bara är marknadsförings-crap.

Kolla LTTs video om det så blir du lite klokare.

Jag är av den uppfattningen att vid 4ms så spelar det ingen roll att du går lägre, för när jag spelar i 165 hz tar det ändå ~6ms mellan bildrutorna.

Vidare så finns det inget som heter "pixelöverflöde". Pixelresponstiden (som mäts i millisekunder) är den tiden tillverkaren påstår att det tar för en individuell pixel att gå från grått till grått, en rätt enkel sak för pixeln att göra.

i7 7770K @ 5 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. RTX 2080 Super. Kingston KC2000 1TB nvme. AOC AG271QG@165hz 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Arctis pro Wireless. Surface Pro 6 (i7, 8GB, 256GB).

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011

Kort svar: ¯\_(ツ)_/¯

Långt svar: Se @Laxpuddings inlägg nedan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

Grejen är att ms är ofta GTG dvs grey to grey och ger inte alltid en bra representation men mer ett best case. Problemet ligger i att responstiden är inte någon "delay" i sig utan hur lång tid det tar för skärmen att faktiskt visa bilden oavsett FPS, du kommer oftast ha mer än den angivna tiden.

Det som sker är typ att säg att varje ny bild så "tänder" skärmen alla sina lampor i den kombination som du ber den att göra med den frame som genererats på ditt grafikkort så exempelvis; om du vill ha en röd pixel tänder den röda lampan och för en lila så tänder den säg röda till 50% och blå till 60% eller så. Det tar dock tid för lamporna att tändas, olika tid för röd, grön eller blå och olika för till vilken nivå de ska till och olika beroende på vad de hade för inställning kvar från bilden innan.

Så när bilden laddar om säg varje 6ms så är det inte säkert att en skärm med 4ms hinner helt tända klart alla lampor till rätt nivåer varje gång, det ger antingen over-shoot eller under-shoot när skärmen gör sitt bästa för att hinna med. Det kan ge en effekt av ghosting eller halos m.m. varierar lite på vad det är som händer och vad den visar på skärmen.

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Ferrat:

Grejen är att ms är ofta GTG dvs grey to grey och ger inte alltid en bra representation men mer ett best case. Problemet ligger i att responstiden är inte någon "delay" i sig utan hur lång tid det tar för skärmen att faktiskt visa bilden oavsett FPS, du kommer oftast ha mer än den angivna tiden.

Det som sker är typ att säg att varje ny bild så "tänder" skärmen alla sina lampor i den kombination som du ber den att göra med den frame som genererats på ditt grafikkort så exempelvis; om du vill ha en röd pixel tänder den röda lampan och för en lila så tänder den säg röda till 50% och blå till 60% eller så. Det tar dock tid för lamporna att tändas, olika tid för röd, grön eller blå och olika för till vilken nivå de ska till och olika beroende på vad de hade för inställning kvar från bilden innan.

Så när bilden laddar om säg varje 6ms så är det inte säkert att en skärm med 4ms hinner helt tända klart alla lampor till rätt nivåer varje gång, det ger antingen over-shoot eller under-shoot när skärmen gör sitt bästa för att hinna med. Det kan ge en effekt av ghosting eller halos m.m. varierar lite på vad det är som händer och vad den visar på skärmen.

Ja, det var det där jag funderade på om det gick att ha något hum om hur vanligt det skulle bli med en högre ms på 4 ms eller högre jämfört med en lägre ms på 1 ms eller lägre. Frågan är om det överhuvudtaget finns någon spelskärm oavsett prislapp som kan mer eller mindre eliminera artefakter som uppstår när man typ flickar till i skjutspel?

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av AplAy:

Ja, det var det där jag funderade på om det gick att ha något hum om hur vanligt det skulle bli med en högre ms på 4 ms eller högre jämfört med en lägre ms på 1 ms eller lägre. Frågan är om det överhuvudtaget finns någon spelskärm oavsett prislapp som kan mer eller mindre eliminera artefakter som uppstår när man typ flickar till i skjutspel?

Alltså du kommer aldrig kunna bli av med det till 100% men min rekommendation om du har möjlighet är att åka och testa några skärmar, dra snabbt med musen eller så. Folk är olika känsliga mot olika saker och hjärnan kan även lära sig att ignorera saker av vana så rent när det kommer till spelupplevelsen så tror jag de flesta inte märker mycket skillnad om det är inte side by side eller att man av någon anledning är extra känslig.

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av AplAy:

Finns det någon märkbar skillnad upplevelsemässigt av att köra med spelskärm på 1 ms vs en spelskärm på 4 ms?

Är det någon skillnad så har det knappast med att göra ifall tillverkaren säger "1ms" eller "4ms".

De där siffrorna mäter hur lång tid det tar för pixlarna på skärmen att byta färg. Ja, att byta mellan två specifika färger det vill säga.
Andra färgövergångar kan ta kortare eller längre tid - det framgår i stort sett aldrig av skärmens specifikation.

Så hur skall man då tolka att en skärm är "1ms" medan en annan är "4ms"? Inget av dem säger egentligen någonting mer än att tillverkaren försökt göra en skärm anpassad för spelande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av AplAy:

Finns det någon märkbar skillnad upplevelsemässigt av att köra med spelskärm på 1 ms vs en spelskärm på 4 ms?

Nej

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019
Skrivet av Alling:

Långt svar: Se @Laxpuddings inlägg nedan.

Var?

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av AplAy:

Finns det någon märkbar skillnad upplevelsemässigt av att köra med spelskärm på 1 ms vs en spelskärm på 4 ms?

Ja absolut! Det är ju tre olika skärmar, sprungna ur olika generationer av tillverkning, där en av skärmarna dessutom är en IPS-panel. Så upplevelsen av skärmarna kan vara väldigt olika.

Men detta har inget med "ms"-siffran på kartongen att göra eftersom dessa siffror är påhittade. Siffrorna är mer en fingervisning om tillverkningsår och ängsliga normer. Det är nog inte många tillverkare som vill sätta högre än "1 ms" på kartongen år 2020, så det blir bara lägre och lägre siffror år för år.

Denna bild har jag postat rätt många gånger nu, från bildskärmsguiden: https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Skrivet av AplAy:

När ms:n är för snabb så kan det bli pixelöverflöde som ger någon tråkig artefarkt precis som om den är för långsam i ms:n?

Den faktiska responstiden varierar med situationen och vad man jämför. I princip alla spelskärmar idag har inställningar för overdrive där du kan få artefakter som over- och undershoot där kristallerna förvisso är snabbare men skapar olika typer av konturartefakter i rörelse. Men det är en inställning- och produktfråga och har inget med "ms" på kartongen att göra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av CymbalCrasher:

Han kommer, oroa dig inte

edit: lol samma sekund som jag postade detta

i7 7770K @ 5 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. RTX 2080 Super. Kingston KC2000 1TB nvme. AOC AG271QG@165hz 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Arctis pro Wireless. Surface Pro 6 (i7, 8GB, 256GB).