Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

En extern spel-SSD som delas mellan olika datorer?

Permalänk
Medlem

En extern spel-SSD som delas mellan olika datorer?

Jag har två stationära datorer. En i vardagsrummet och en i sovrummet. Skulle det gå att installera ett spel på SSDn från ena datorn. Sen ta bort spelet (ej avinstallera utan endast radera) och installera det igen från den andra datorn men på exakt samma plats på SSDn så att spelet kan köras (om jag tänker rätt?) via SSDn på båda datorerna. Skulle det gå? Alltså, att spelet skapar de nödvändiga filerna på respektive windows-partition och att jag sedan kan flytta SSDn till valfri dator jag tänkt spela på. Jag har nämligen TV i ena rummet och projektor i andra rummet. Skulle vilja prova prestandaskillnaderna mellan datorerna. Då vore det smidigast att ha en enda extern SSD och bara flytta över den till den dator som ska användas. Varför jag frågar är för att jag inte införskaffat mig någon extern SSD ännu, utan tänkte därför höra med er om ni vet om det funkar eller ej.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det bör fungera. Användar-data sparas ju i regel i din os-profilkatalog. Du behöver nog inte ens radera filerna efter den första installationen. Nästa installation kan ju helt enkelt bara skriva över filerna.

Jag gjorde nåt liknande för många år sen när jag dualbootade två Windows-versioner på samma dator.

Permalänk
Skrivet av felplacrd:

Det bör fungera. Användar-data sparas ju i regel i din os-profilkatalog. Du behöver nog inte ens radera filerna efter den första installationen. Nästa installation kan ju helt enkelt bara skriva över filerna.

Jag gjorde nåt liknande för många år sen när jag dualbootade två Windows-versioner på samma dator.

Vet inte om jag hänger med riktigt, men en stor fördel vore ju om man inte behövde spara fler filer än nödvändigt, för att helt enkelt kunna använda en extern SSD för spelbiblioteket och spara plats på datorns disk/ar.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

Om spelet använder steam eller liknande brukar det räcka att lägga ett spelbibliotek via steam på disken på samma ställe från bägge datorer så hittas de på bägge när den pluggas in i aktuell dator.

Många spel som inte använder någon klient brukar räcka med att manuellt göra en genväg till exe filen eller starta direkt via den på varje dator så skapar den filerna den behöver själv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om spelet använder steam eller liknande brukar det räcka att lägga ett spelbibliotek via steam på disken på samma ställe från bägge datorer så hittas de på bägge när den pluggas in i aktuell dator.

Många spel som inte använder någon klient brukar räcka med att manuellt göra en genväg till exe filen eller starta direkt via den på varje dator så skapar den filerna den behöver själv.

Oj tack för tipset! Det hade nog inte funkat för 20 år sen när jag höll på med diverse spel som mest. Utvecklingen har visst gått framåt?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...