Nvidia Geforce RTX 3090 skymtas med referenskylare för tre kortplatser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur långt är ett snöre?

Hur eftermarknadskylarna kommer att se ut är det nog ingen som kan gissa, förutom att de i vanlig ordning antagligen inte kommer dela särskilt mycket med referenskylarna varken i utseende, storlek eller prestanda.

Aha. Första gången jag på riktigt intresserar mig för detta, så jag har ingen aning hur det brukar vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@wargreymon: Så du har sett det priset nu eller ? Dollarn ligger just nu på 8,8 dollar vilket i så fall blir strax under 11000 kr ...10 dagar kvar för dom att säljas så reorna har börjat gå in på prisjakt om priset nu är 999 dollar hur många 2080 ti hittar du under 11000 ? . 1199 dollar var priset .... Dom andra hittade man inte .

Har du helt gett upp om prestanda/pris nu och insett att 2000-serien är bättre? För det var det som diskuterades om du inte kommer ihåg.

Kronan har väldigt nyligen blivit starkare, det tar ett tag för butiker att justera efter det. Nvidia kör fortfarande 13990:- för 2080Ti, och då finns det 18 kort på prisjakt som är billigare än det. Sedan att det är ett rekommenderat pris behöver de inte följa om de slängt på en fet kylare eller så för att sticka ut. Bara att de kan tjäna pengar på kort för det priset, vilket de kan och säljer för.

Ska vi dra in AMD som rent ut sagt ljög om MSRP som egentligen var $100 högre efter att recensioner släpptes för Vega 56/64. Där kan vi snacka om en rejäl fuling och falsk marknadsföring.

Permalänk
Medlem

@wargreymon: Nej jag säger som innan att man höjde priset och att det var ett skämt . Alltså jag gillar Nvidia men att på stå att deras priser på 2000 var som lanseringarna innan är ett stort skämt . Jag lär köpa ett nytt kort men 2000 serien fick ju extrem kritik att du missat hela den diskussionen är ju lite så där .Samma med Nvidia i denna serien 2080 ti = 200 dollar mer 2080 = 100 dollar mer 2070 50 dollar mer . Amd gjorde säkert fel med 64 och 56 jag är ingen Fanboy .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

HNnnnnnghh 31cm D: Hoppades på att dom nya korten skulle vara lite kortare än mitt då det tar i AIOn i nuvarande chassi xD

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Va? Så man får inte jämföra 2070S mot 1080Ti i prestanda/pris? Varför inte? Vem har bestämt det?

Du kanske inte hängt med, men så gott som varje ny lansering har det alltid varit bättre att köpa gamla modellen när den reades ut jämfört med lanseringspriser på det nya. Så om något är helt irrelevant så är det den jämförelsen. Jämför lanseringspris mot lanseringspris i så fall.

det jag syftade på va att vid lanseringen av RTX serien så fick man inte mer prestanda per krona. dvs när nya kort kommer hur mycket mer prestanda får man just då för säg 4000kr jämfört med om man köper gamla kortet

som med RTX 2080, runt 9500-10 000kr vid lansering, prestar runt 7% bättre än 1080TI som vid den tiden gick att få tag på för runt 9000kr och hade även vart nere på så billigt runt 8000kr enligt prisjakt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@wargreymon: Nej jag säger som innan att man höjde priset och att det var ett skämt . Alltså jag gillar Nvidia men att på stå att deras priser på 2000 var som lanseringarna innan är ett stort skämt . Jag lär köpa ett nytt kort men 2000 serien fick ju extrem kritik att du missat hela den diskussionen är ju lite så där .Samma med Nvidia i denna serien 2080 ti = 200 dollar mer 2080 = 100 dollar mer 2070 50 dollar mer . Amd gjorde säkert fel med 64 och 56 jag är ingen Fanboy .

Prestanda/pris ökningen var ju inte lika stor som tidigare. Betyder ju inte att den inte var där. Men du verkar ju inte bry dig om fakta och inte kan bevisa dina påståenden själv. Så jag lägger mig, lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

det jag syftade på va att vid lanseringen av RTX serien så fick man inte mer prestanda per krona. dvs när nya kort kommer hur mycket mer prestanda får man just då för säg 4000kr jämfört med om man köper gamla kortet

som med RTX 2080, runt 9500-10 000kr vid lansering, prestar runt 7% bättre än 1080TI som vid den tiden gick att få tag på för runt 9000kr och hade även vart nere på så billigt runt 8000kr enligt prisjakt.

Läste du någonsin var jag skrev om det? VARJE ny serie som kommer är dyrare än föregående. Gamla kort måste ju säljas billigt, annars hade ju inte en själ med en hjärna köpt ett gammalt kort över de nya.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Joppis:

$1.300 är exkl moms även i USA. Bor man i Kalifornien så blir priset närmare $1.400 då de har 7,5% moms i den delstaten. Tror Kalifornien ligger bland de högsta och USA har ju utöver detta ingen nationell moms.

Är fullt medveten om att priser listas utan skatt i USA, som nog många andra svenskar kändes det "fel" första gången man köpte något där och insåg att man blev klämd på ett par procent högre pris än prislappen nämnde...

Tog bara ett konkret idag existerande exempel från en produkt som lanserats relativt nyligen och som låg nära $1400 för att illustrerar ungefär vad ett pris på $1400 (som om det stämmer lär även det vara pris utan skatter ) och vad vi kan tänkas få betala för RTX3090 här i Sverige.

Positiva för oss är att kronan har stärks mot dollarn sedan mars när MBA släpptes, så blir förhoppningsvis lite bättre kurs när Ampere släpps. Var inte så upplyftande att se $1300 översättas till 17000SEK inkl-moms bara för ett par månader sedan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Runt 15k är rimligt om den levererar och kyler effektivt och tyst.

15 k för ett grafikkort kan aldrig vara rimligt enligt mig. Spelar ingen roll hur bra den presterar.

Hoppas AMD levererar så priserna går ner

Permalänk
Medlem

@mrE1: Nvidia är i det läget att det är bara och bita i det sura äpplet och betala just nu . Vissa försvarar prishöjningen på 2000 serien nästan maniskt MEN faktum är att om bara en klarar av att tillverka korten alla vill ha så blir priserna därefter .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Aha. Första gången jag på riktigt intresserar mig för detta, så jag har ingen aning hur det brukar vara.

Jag förstår.

Jag tror inte det kommer vara några problem att hitta någon najs modell som passar chassit. Jag köpte själv en ganska kompakt tredjepartskylare i 20-serien som knappt är större än själva kortet, så det skulle förvåna mig mycket om det inte finns i 30-serien också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@mrE1: Nvidia är i det läget att det är bara och bita i det sura äpplet och betala just nu . Vissa försvarar prishöjningen på 2000 serien nästan maniskt MEN faktum är att om bara en klarar av att tillverka korten alla vill ha så blir priserna därefter .

Jo så är det ju. Så tråkig utveckling bara. Samma sak med nya topp telefoner som går för 15-20 k.
Jag kommer aldrig lägga dom pengarna även fast jag kan.
Konsumenten har även ett val. Om ingen är beredd att lägga mer än säg 9 k så kommer priserna landa på 9 k.

finns alltid personer som kommer lägga 15 k så vi får väl hoppas att det kommer in fler företag på grafikortsmarknaden snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är nog två fenomen som ligger bakom det, skatteplanering samt eventuellt oförmågan att hålla nere kostnaderna för företaget.

Tror du på fullt allvar att det är skitbra marginaler på elektronik här? Som det är bara en tillfällighet att alla företag går skitdåligt och en del har lagt ner. Dessutom har inte en enda lyckas att genomslåda det och starta en egen verksamhet och bli svinrik på kuppen. Jojo...

Men du har rätt i att Amazon liksom andra amerikanska företag kommer skatteplanera åt av helvete och högadeln kommer efter de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

15 k för ett grafikkort kan aldrig vara rimligt enligt mig. Spelar ingen roll hur bra den presterar.

Hoppas AMD levererar så priserna går ner

Det kostar på att ha det bästa komponenterna, om ”big navi” är kraftfullare än 3090 och priset hamnar på 17.000 är det då orimligt? AMD har processorer för ~50.000 inom entusiast segmentet.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

@wargreymon

Du räknar oerhört kreativt. Du får ett kort som i normalfallet kostar mellan 5500-6500, som presterar ca 6% bättre än 1080Ti referens (hur många köpte det förresten?) som kostade mellan 6500-7500 att bli 73% mer prisvärt. Detta drygt 3 år senare dessutom.

Vilseledande är väl ordet som jag tänker på. Men vi har ju käftat om det i den andra tråden redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@wargreymon

Du räknar oerhört kreativt. Du får ett kort som i normalfallet kostar mellan 5500-6500, som presterar ca 6% bättre än 1080Ti referens (hur många köpte det förresten?) som kostade mellan 6500-7500 att bli 73% mer prisvärt. Detta drygt 3 år senare dessutom.

Vilseledande är väl ordet som jag tänker på. Men vi har ju käftat om det i den andra tråden redan.

Vad har 3 år senare med saken att göra? Det tar ju 2 år mellan varje generation ungefär. Jag fattar inte alls hur det är ett argument? Vad vill du framföra med det? Sedan gick jag efter vad folk skrev för pris på 1080Ti, helt fel av mig att faktiskt lyssna på andra. Men även om du jämför de priserna som du själv skriver så är det minst 1000:- billigare och 7% snabbare REFERENS MOT REFERENS. Vilket hur du än vrider och vänder på det är bättre prestanda/pris vilket var det som diskuterades. Detta trots att kronan är skit just nu (ja jag vet att den stärkts senaste månaden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vad har 3 år senare med saken att göra? Det tar ju 2 år mellan varje generation ungefär. Jag fattar inte alls hur det är ett argument? Vad vill du framföra med det? Sedan gick jag efter vad folk skrev för pris på 1080Ti, helt fel av mig att faktiskt lyssna på andra. Men även om du jämför de priserna som du själv skriver så är det minst 1000:- billigare och 7% snabbare REFERENS MOT REFERENS. Vilket hur du än vrider och vänder på det är bättre prestanda/pris vilket var det som diskuterades. Detta trots att kronan är skit just nu (ja jag vet att den stärkts senaste månaden).

Som sagt vi har diskuterat innan. Referens på 1000 och 2000-serien är inte samma sak då Nvidia kraftigt förbättrat kylaren. Genomsnittliga 1080Ti som såldes presterade mycket bättre. Det där med tre år handlar om att man rimligtvis kan förvänta sig en större och bättre utveckling. 2070 Super är inte 73% (häftig siffra) mer prisvärt än 1080Ti var på sin tid.

Men nåja, jag lägger ner diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Som sagt vi har diskuterat innan. Referens på 1000 och 2000-serien är inte samma sak då Nvidia kraftigt förbättrat kylaren. Genomsnittliga 1080Ti som såldes presterade mycket bättre. Det där med tre år handlar om att man rimligtvis kan förvänta sig en större och bättre utveckling. 2070 Super är inte 73% (häftig siffra) mer prisvärt än 1080Ti var på sin tid.

Men nåja, jag lägger ner diskussionen.

Jag ska krypa till korset och erkänna att jag gjorde om mina beräkningar, jag hade skrivit lite fel och det var ~45% bättre prestanda/pris. Om man sedan räknade på 6500;- (Strix 2070S) mot 7500;- (Strix 1080Ti, egentligen var snittet över 8000:-, men hade en kort rea för 7500:-) så var det ~24%. 1080Ti FE vs 1080Ti Strix skiljer det sig 5%. 2070S FE vs 2070S Strix skiljer det sig 6%. Så vi snackar väldigt små marginaler. Så en mer rättvis siffra är att 2070S är 20-50% mer prestanda/pris än 1080Ti. Ursprungspåståendet var att 2000-serien var sämre än 1000-serien i prestanda/pris, vilket den inte är. Att det inte är lika stor förbättring som tidigare håller jag nog med om, det har garanterat varit större ökningar förut. Inflation och kronans värde har inte tagits i beaktning.

Så prestanda/pris ökar. Punkt och pricka. Vad man tycker om det, det är en smaksak som man inte kan bevisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Det kostar på att ha det bästa komponenterna, om ”big navi” är kraftfullare än 3090 och priset hamnar på 17.000 är det då orimligt? AMD har processorer för ~50.000 inom entusiast segmentet.

Ja då är det ännu mer orimligt. Man måste ändå tänka på att det faktiskt bara är ett grafikkort. Tänkt vad du kan få för 17000 kr. Du och jag och kanske en hel del till här i sverige har råd. Men det blir inte bra för konsumenterna om priserna är så orimliga att folk inte har råd att köpa.

17000 idag är det 25000 kr om 2 år? Vart går din gräns?

Permalänk
Medlem

Såg att Videocardz nu lagt upp nyhet om en Seasonic adapter för 2x8-pin till 1x12-pin enligt Nvidias nya anslutning som ryktats tidigare.
https://videocardz.com/newz/seasonic-confirms-nvidia-rtx-30-s...
"Recommended to use power supply rated 850W or higher with this cable"

Permalänk
Medlem

3090 är väl eg Titankortet. Titan försvinner och ersätts av 3090. Bara undrar vad Nvidia vet om kommande RDNA2? De är helt klart oroade då de gör om Titan till "konsumentkort" och verkar sänka priset på den om än nu den är svinigt dyr fortfarande. Detta betyder också att om nu BigNavi mot förmodan klår eller hamnar lika med 3090 så har inte Nvidia något att svara med.
De som eg skulle varit toppkortet blir nu 3080 istället för 3080ti.
Gissar att de planerade stegen blev flyttade ner ett steg. Dvs Titan blir 3090. 3080ti blir 3080. 3080 blir 3070 för att svara på det som kommer från AMD.
Vi kan nog kallt räkna med att AMD kommer vara mkt energieffektivare men sen hänger det på deras prestanda och prissättning.
Sen ev prisuppgifter. Nvidia har garanterat inte spikat det än utan de gör de just innan presentationen.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrE1:

Ja då är det ännu mer orimligt. Man måste ändå tänka på att det faktiskt bara är ett grafikkort. Tänkt vad du kan få för 17000 kr. Du och jag och kanske en hel del till här i sverige har råd. Men det blir inte bra för konsumenterna om priserna är så orimliga att folk inte har råd att köpa.

17000 idag är det 25000 kr om 2 år? Vart går din gräns?

Kan säga att min gräns går vid 7-8k för ett nytt kort direkt vid launch.

Betalade 5500kr för ett 2070 super för ca 1 månad sedan och de är OK med

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Ja då är det ännu mer orimligt. Man måste ändå tänka på att det faktiskt bara är ett grafikkort. Tänkt vad du kan få för 17000 kr. Du och jag och kanske en hel del till här i sverige har råd. Men det blir inte bra för konsumenterna om priserna är så orimliga att folk inte har råd att köpa.

17000 idag är det 25000 kr om 2 år? Vart går din gräns?

Som sagt det kostar på att ha det bästa, 15k om priset stämmer ger en av världens kraftfullaste grafikkort, massor av grafikminne och är en investering på 40 miljarder transistorer, kostsamt men ok om produkten levererar. AMD pöjkarna tycker som sagt 50k är prisvärt rent av billigt för en annan liten kisel-bit visar att de också tar rikligt betalt om dom lyckas få till något ledande, att dom sen klår nVidia på samma generation har inte hänt sen gemene man använde fetskärmar men boisen hoppas förstås.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

När tror ni vi får se RTX 3080 i butik?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

När tror ni vi får se RTX 3080 i butik?

Lär få veta lanseringsdatum 1 september på Nvidias event. Gissar att vissa kort finns att köpa senare i september.

Permalänk
Medlem

Haha Nvidia är så rädda för Big Navi att dom fick bygga ett monster. Det kommer bli varmt, det kommer dra sjukt mycket ström men förmodligen bli supersnabbt. Tips till AMD låt Nvidia kränga detta för 1000$ MSRP, ni kan sälja ett mindre och svalare kort som är nästan lika snabbt för 600-700$. Jag vet vilket jag hade köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Som sagt det kostar på att ha det bästa, 15k om priset stämmer ger en av världens kraftfullaste grafikkort, massor av grafikminne och är en investering på 40 miljarder transistorer, kostsamt men ok om produkten levererar. AMD pöjkarna tycker som sagt 50k är prisvärt rent av billigt för en annan liten kisel-bit visar att de också tar rikligt betalt om dom lyckas få till något ledande, att dom sen klår nVidia på samma generation har inte hänt sen gemene man använde fetskärmar men boisen hoppas förstås.

Alla har vi olika åsikter. Du tycker att priset är okej, jag gör det inte i förhållande vad man kan få för pengarna.

Du kommer kunna köpa Switch,Xbox och PS5 tillsammans för mindre än vad ett nytt toppkort kostar, Helt sjukt enligt mig. Grafikkort har som största syfte att driva spel och då är 15000 uppåt på tok för mycket. Förstår inte heller varför du gör en jämförelse med 50 k på CPU då det kan användas till bra mycket annat än spel och det är ingen som köper 50 k processorer för spel.

Köper inte heller att det på något sätt skulle vara för att få igen pengarna på utvecklingen av korten. Nvidia skulle säkert kunna sälja toppkorten för 7000 kr och fortfarande gå plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

När tror ni vi får se RTX 3080 i butik?

Ryktet säger några veckor efter eventet så kanske om 1 månad?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Kan säga att min gräns går vid 7-8k för ett nytt kort direkt vid launch.

Betalade 5500kr för ett 2070 super för ca 1 månad sedan och de är OK med

Det är väl ungefär där jag är också innan jag tycker att det börjar bli orimligt mycket för den sista prestandan

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

3090 är väl eg Titankortet. Titan försvinner och ersätts av 3090. Bara undrar vad Nvidia vet om kommande RDNA2? De är helt klart oroade då de gör om Titan till "konsumentkort" och verkar sänka priset på den om än nu den är svinigt dyr fortfarande. Detta betyder också att om nu BigNavi mot förmodan klår eller hamnar lika med 3090 så har inte Nvidia något att svara med.
De som eg skulle varit toppkortet blir nu 3080 istället för 3080ti.
Gissar att de planerade stegen blev flyttade ner ett steg. Dvs Titan blir 3090. 3080ti blir 3080. 3080 blir 3070 för att svara på det som kommer från AMD.
Vi kan nog kallt räkna med att AMD kommer vara mkt energieffektivare men sen hänger det på deras prestanda och prissättning.
Sen ev prisuppgifter. Nvidia har garanterat inte spikat det än utan de gör de just innan presentationen.

Det är nog mer troligt att Nvidia har insett att det finns utrymme för ett kort mellan x80 Ti och Titan. Idag får de ju sälja allt som inte duger för Titan som 2080 Ti, vilket antagligen innebär att de slösar bort kretsar på ett relativt billigt kort. Jag tror att strategin kan vara så enkel som att man tar ett 3080 Ti, justerar prestandan, bumpar upp minnesmängden till 20 GB och slår på ett flertal tusen och så att man får ett kort till.

17000-18000 är trots allt väldigt mycket mindre än de närmare 30000 ett Titan går loss på. På det sättet blir det inga förvirrande namnscheman, framförallt inte eftersom det inte funnits några Geforce x90-kort på väldigt länge.