SweClockers uppdaterar testsystemen för grafikkortshösten 2020

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Falcon:

Vid 4k(i vissa spel även vid 1440p) så är 5700XT likvärdigt med ett 2080Ti.
Det beror på bandbredden PCIe3, om ett 2080Ti är begränsat av PCIe3, så förstår man ju med normal IQ att ett 3090 lär var kraftigt begränsat av PCIe3. Därav är en Intel med 10900k ett felaktigt val, idag;
Men som jag skrev tidigare, Swec lär ju ha insideinfo...d.v.s Intel kommer snart med PCIe4, då är 10900k ett givet val, men det vet vi ju inte idag....

Hur menar du exakt med likvärdigt? I våra tester är det rätt stor prestandaskillnad mellan RX 5700 XT och RTX 2080 Ti i 4K. Menar du likvärdigt i prestandavinst/förlust mellan x8- och x16-banor PCI-Express 3.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Tråkigt val, när majoriteten köper AMD
Det finns väldigt många på forumet som idag kör ryzen 3xxx och det ökar snabbt. Och Troligen 75% av alla nyinköpta, och det kommer öka ännu mer när 4xxx släpps.

Det kommer göra att testerna bara är relevanta för en liten del av läsarna.

Två riggar eller en modern, för mig är en test av ett grafikkort i en begränsande plattform ointressant. Och inget jag kommer läsa, troligen kommer många ryzen ägare läsa andra tester.

Det är på samma sätt som om teknikens värld skulle testa bensinversionen av alla nya bilar, och göra ett litet extratest på hybrid versionen.

Ja, men de köper inte samma CPU och speciellt inte en 3950X för 7k så ditt argument är irrelevant och är osäker om du är ironisk eller inte och driver med fanbois?
Skulle peci 3 vara begränsade, är jag ganska säker på att Sweclockers kommer att bita i det sura äpplet och bygga en ny testrigg och testa om alla GPUer.
Men de tester som finns mellan pcie x8 och 16x så är skillnaden mindre än skillnaden mellan Intel och amd i speltester.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte folk som klagar. De har satts i en dålig situation, att PCIE 4.0 plattformarna som är tänkta att ta prestandakronan oavsett upplösning kommer senare än Ampere och att de behöver en CPU NU NU, inte NU SEN.

Då har de fattat ett val som landar i att de tar den snabbaste processorn just nu. Om det visar sig rätt eller fel gör inte så stor skillnad, då de har fattat ett val och det är helt ok att göra "fel" så länge man inte gör det med onda avsikter (vilket man kan konstatera att de absolut inte har). Sedan så kan de ju omvärdera valet när de nya plattformarna väl kommer och vi kommer få se tester med PCIE 4, bara att det dröjer vad, några dagar, några veckor?

De som vill se tester med PCIE 4 och Ampere kommer att få se dem på releasedagen hos hardware unboxed. Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem

Intressant diskussion men är säker på att OM pcie4 skulle ge 3090 korten fördelar så kommer nog testpanelen att ge oss resultat med både pcie3 och pcie4. Vi får snart veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vid 4k(i vissa spel även vid 1440p) så är 5700XT likvärdigt med ett 2080Ti.
Det beror på bandbredden PCIe3, om ett 2080Ti är begränsat av PCIe3, så förstår man ju med normal IQ att ett 3090 lär var kraftigt begränsat av PCIe3. Därav är en Intel med 10900k ett felaktigt val, idag;
Men som jag skrev tidigare, Swec lär ju ha insideinfo...d.v.s Intel kommer snart med PCIe4, då är 10900k ett givet val, men det vet vi ju inte idag....

Om du har några bevis för ditt påstående så skulle det vara intressant, men du presenterar inga bevis för ditt påstående?
Jämför vi 1440p mot 4k med Sweclockers prestandaindex så har du fel.
Skillnaden mellan 5700xt vs 2080ti I 1440p är 40% och I 4k är skillnaden 48%.. Så exakt vad bygger du ditt påstående på, hade det funnits en flaskhals hade skillnaden var mindre vid 4k?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dizzö:

@jonast

Varför kör ni inte ett system med 10900k och ett med 3950x.

Med tanke på att Ampere och RDNA2 kommer stödja PCIE 4.0.

Ni har ju ändå två testriggar 😉

Anledningen att vi har två identiska testriggar är för att både jag och Kenneth ska kunna testa kort parallellt för att göra det tidsmässigt hållbart att hinna göra recensioner av den här storleken. Men vi kommer som sagt att ha en PCIE4-kompatibel plattform redo att rulla i recensionen av både Ampere och RDNA2, så det är inget vi utesluter.

Skrivet av robbankentor:

Tråkigt val, när majoriteten köper AMD
Det finns väldigt många på forumet som idag kör ryzen 3xxx och det ökar snabbt. Och Troligen 75% av alla nyinköpta, och det kommer öka ännu mer när 4xxx släpps.

Det kommer göra att testerna bara är relevanta för en liten del av läsarna.

Två riggar eller en modern, för mig är en test av ett grafikkort i en begränsande plattform ointressant. Och inget jag kommer läsa, troligen kommer många ryzen ägare läsa andra tester.

Det är på samma sätt som om teknikens värld skulle testa bensinversionen av alla nya bilar, och göra ett litet extratest på hybrid versionen.

Fast med det argumentet borde vi baserat testriggarna kring en Ryzen 5 3600, eftersom det är den processorn som är bäst representerad bland Ryzen 3000-ägarna. Vi försöker skapa bästa möjliga förutsättningar för att de nya grafikkorten ska kunna sträcka på benen, vilket i dagsläget inte är 100% möjligt sett till att Intel saknar stöd för PCIE4 samtidigt som AMD är mätbart långsammare än Intel i spelscenarion där processorn spelar roll.

Vi har ingen kristallkula där vi kan se huruvida PCIE4 gör någon stor skillnad i praktiken för RTX 3090. Vi har däremot mätdata som säger att 10900K är en starkare processor i spel än säg 3950X/3900X, vilket skulle göra det till ett extremt konstigt beslut baserat på våra egna tester om vi valde att använda de sistnämnda processorerna som bas i systemen.

Med allt detta sagt är PCIE4 inget vi tänkt sopa under mattan utan detta är en väldigt viktig del av denna recension, vilket kommer att testas ordentligt.

Skrivet av gonace:

Med det sagt så kan ju det betyda att ni testar en PCI Express 4.0-kompatibel plattform som inte alltid ser lika dan ut, vilket gör att det blir mindre intressant, och man har då inget annat val än att vända sig till andra aktörer för godtyckliga tester.

Om ni ändå tänkt testa på en PCI Express 4.0-kompatibel plattform, kan ni ju lika gärna bygga två test-riggar och vara öppen med båda specificifikationerna.

[sarkasm]Eller har ni fingrarna lika långt ned i fickan på Intel som vissa andra?[/sarkasm]

Vi vinner inget på att variera konfigurationen en PCI Express 4.0-kompatibel plattform, då detta skulle göra att vi inte kan återanvända resultaten till kommande recensioner efter de första Ampere-korten. Exakt hur den plattformen kommer att se ut får vi helt enkelt se.

Skrivet av Ratatosk:

@JonasT:

Angående testsviten kanske ni borde ha två stycken.
En fullständig och en reducerad men fortfarande representativ.
När ni testar t.ex. nya RTX3080 kommer alla tester vara högintressanta, men efter ett tag dyker partnerkorten upp.
Ny kylare intressant! Överklockat 5%...Jaha?

Det kortet skulle kunna testas med en reducerad testsvit, kylningen ljudnivå och förbrukning är fortfarande intressant.
Efter att man testat prestanda i några tester, ser man hur kortet ligger till i förhållande till referenskortet, vi behöver inga grundliga tester.
Värden i övriga tester kan redovisas som beräknade, det räcker, felet för ett beräknat värde, ligger antagligen inom marginalen.

Det blir lite av ett snabbtest, men mer formellt.
Min idé för att spara tid.

Det kommer vi definitivt att göra! Det viktigaste med partnerkorten är onekligen kyllösningen, så att slösa tid på att köra igenom sjukt många prestandatester som säger samma sak är rätt poänglöst.

Vill bara avsluta med ett generellt uttalande, eftersom många verkar tro att vi struntar fullkomligt i PCI Express 4.0. Så är inte fallet, och vi kommer alltså att testa korten med en PCI Express 4.0-redo plattform i recensionen också.

Permalänk

Behöver ni folk som testar PCI 4.0 är jag på, Jag hade inte haft några problem och benchat det i några dagar

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du tänker rätt.
Det är när grafikkortet och något annat behöver kommunicera som PCI Express trafiken ökar.
Bildfrekvensen (fps) påverkar detta.
Men även andra faktorer som hur avancerade modeller, hur avancerade/stora texturer osv som måste skickas till/från grafikkortet.
Är därför inte helt lätt att svara på hur RT-ON, RT-OFF påverkar bandbreddskravet eftersom det inte är så lätt som att säga att det enbart är fps som påverkar.

DLSS, om jag förstått det rätt så skickas data till/från ens lokala dator och något nätverk/serverpark hos nvidia?
Borde öka behovet av pci express bandbredd jämfört med att ha det avslaget, men troligtvis relativt liten ökning.
Även om datan kan komprimeras så det är mindre data som skickas över nätverket än som skickas mellan CPU och GPU och även om CPU gör någon behandling av datan utöver komprimering/dekomprimering som innebär att det blir ytterligare mer data mellan CPU och GPU så borde det fortfarande vara en liten del av PCI Express bandbredden.
Däremot om DLSS påslaget ger bieffekten att antal bilder per sekund ökar markant så kan det ge bieffekten att kravet på pci express bandbredd ökar ytterligare och den ökningen kan vara större.

Svarar på det fetstilta. Nej så fungerar inte DLSS. De extra instruktionerna som grafikkortet behöver för att köra DLSS för respektive spel har bakats ihop på förhand av Nvidias serverpark så den finns redan lokalt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jösses, har du kollat mer än 30 sekunder? Eller annan video som är länkad.

Vid 4k(i vissa spel även vid 1440p) så är 5700XT likvärdigt med ett 2080Ti.
Det beror på bandbredden PCIe3, om ett 2080Ti är begränsat av PCIe3, så förstår man ju med normal IQ att ett 3090 lär var kraftigt begränsat av PCIe3. Därav är en Intel med 10900k ett felaktigt val, idag;
Men som jag skrev tidigare, Swec lär ju ha insideinfo...d.v.s Intel kommer snart med PCIe4, då är 10900k ett givet val, men det vet vi ju inte idag....

Kollade på lite drygt halva videon. Hurvida två grafikkort som normalt inte presterar lika gör det i en specifik titel kan bero på många saker. Länka görna till testet som påvisar att det är pcie som är flaskhalsen.

Eftersom du påstår dig varit på forumet i över 20 år tycker jag du bör värdera tonläget i forumet högre än att slänga ur sig personangrepp sådär. Jag kommer bara tolka dessa som att du inte har något bättre att säga.

Permalänk
Medlem

Sicket liv det vart . Alltså finns ju 2 sidor på varje mynt . I vissa spel som Horizon Zero Dawn tjänar man på pci 4 . Med det sagt 10900 k är starkare i spel troligtvis mer än det du tjänar på pci express 4 . Dom skall ju testa båda systemen vilket är bra . Jag litar på att sidan ger en trovärdig bild och gör vad dom tror är bäst . Bästa hade naturligtvis varit 2 system men om det inte finns folk eller pengar så får man ju förstå det . Tack för en bra och objektiv sida som testar hårdvara ( vilket jag älskar ) .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

@DevilsDad: Du ser det när dom testar 5700xt i både pci express3 och 4 . Det är upp till 5 % skillnad i vissa spel så NEJ det har med pci express 4 o göra . Sen är ju 10900 k 10 % starkare i 1080 p så vet faktiskt inte vilket man borde använda men dom skall ju testa båda systemen

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Hårdisk

Alla pratar om grafikkort men jag ska bygga en system snart och fann hårdisklösningen intressant. Ni väljer att ha en snabb NVME hårddisk samt en SSD för operativsystemet? Är det många som kör på det här sättet? Blir inte Windows slöare då eller spelar det ingen roll?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Alla pratar om grafikkort men jag ska bygga en system snart och fann hårdisklösningen intressant. Ni väljer att ha en snabb NVME hårddisk samt en SSD för operativsystemet? Är det många som kör på det här sättet? Blir inte Windows slöare då eller spelar det ingen roll?

Båda enheter är ju SSD det finns vad jag vet inga nvme hårddiskar. Att de kör operativsystemet på en sata SSD gör det slöare (även om jag inte skulle kalla det slött) än om det var på nvme ssdn men inget som bör påverka prestandan i spelen, som är installerade på den snabbare enheten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Ja, men de köper inte samma CPU och speciellt inte en 3950X för 7k så ditt argument är irrelevant och är osäker om du är ironisk eller inte och driver med fanbois?
Skulle peci 3 vara begränsade, är jag ganska säker på att Sweclockers kommer att bita i det sura äpplet och bygga en ny testrigg och testa om alla GPUer.
Men de tester som finns mellan pcie x8 och 16x så är skillnaden mindre än skillnaden mellan Intel och amd i speltester.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/20176?key=326b9f345b42ce38103c08c2a3709fd0
https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-2080-ti-pci-express-scaling/images/far-cry-5-3840-2160.png

Fast är inte Far Cry spelen idag bland de mer udda exemplet att ta upp? De hör väl mer till de äldre generationens spel, med större beroende av singeltrådprestanda.

Inför nästa generations konsoler borde man väl snarare kolla på titlar bättre optimerade för CPUer med många kärnor och trådar? Fanns väl även spel med större påverkan mellan PCIe 3.0 8x vs 16x, typ Hell Blade. Vad är det som säger att den skillnaden inte kommer att öka i framtidens grafikkort och nexgenspel?

Just nu kanske det inte spelar så stor roll men inte alls säkert 10900k fortfarande presterar bättre mot ett PCIe 4.0 system framöver, speciellt då när Ryzen 4000-serien lanserar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Hur menar du exakt med likvärdigt? I våra tester är det rätt stor prestandaskillnad mellan RX 5700 XT och RTX 2080 Ti i 4K. Menar du likvärdigt i prestandavinst/förlust mellan x8- och x16-banor PCI-Express 3.0?

Fast det jag antar han pratar om är att när 5700xt och 2080ti körs på en PciE 4 plattform blir skillnaden liten i 4k.
Altså kör du 5700xt och 2080 Ti på en x570 dator så blir skillnaden mindre än om du kör samma kort på en z390 dator. Sen om det är så har jag ingen aning om. Kan vara värt att ni testar för att få svaret.

Eller så har jag tolkat falcons inlägg helt tokigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@DevilsDad: Du ser det när dom testar 5700xt i både pci express3 och 4 . Det är upp till 5 % skillnad i vissa spel så NEJ det har med pci express 4 o göra . Sen är ju 10900 k 10 % starkare i 1080 p så vet faktiskt inte vilket man borde använda men dom skall ju testa båda systemen

Åter igen, vill du länka vart du får informationen ifrån?

Men även om det nu stämmer att det är 5% skillnad för 5700xt med pcie 3 och 4, så är det långt under den normala prestandaskillnaden mellan 5700xt och 2080ti på mer än 40%. Så uppenbarligen är ju inte pcie huvudsakliga orsaken till avvikelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@DevilsDad:
Lätt att glömma bort att 100% ökning av bandbredd = upp till 5% skillnad. Finns väldigt stor marginal då. x8 är halva bandbredden av x16 indeed.

Förstår inte alls vad du försöker säga? I vissa tester ledde det till 5% ökning, men det betyder inte att ytterligare 100% ökning av bandbredden fortsätter att öka prestandan..

Permalänk
Medlem

@DevilsDad: Se hela programmet . Alltså jag blir ibland väldigt trött när det är så uppenbart att pci express 4 gör skillnad i vissa nya spel . https://www.youtube.com/watch?v=PAwIh1nSOQ8

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

@DevilsDad:
Min poäng. Om 100% ökning av bandbredd (x8 till x16) ger upp till 5% högre prestanda finns det en extremt stor marginal kvar för oanvänd bandbredd på PCI-E 3.0 för grafikkort. I andra ord kommer PCI-E 3.0 inte vara en begränsande faktor överhuvudtaget i största sannolikhet.

En 3900X flaskhalsar ett 2080Ti mer än PCI-E 3.0 x8 på intel processorer. Förstår inte varför folk vill se ett AMD testsystem just nu för att "intel är gammalt".

Bäst är bäst, testriggen ska vara bäst.

Permalänk

Jag förväntar mig inget annat än två snabba voodoo 2 kort rev. b på 125mhz i den nya uppgradering.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Fast, den videon visar ju att dagens grafikkort ligger på gränsen av vad x8 pcie 3.0, vilket är halva bandbredden av x16.

Eller så kan vi se det som att dagens grafikkort börjar få PCI-Express 2.0 (x16) att flaska.

Permalänk
Medlem

Jag gillar AMD.
Men tycker att detta var rätt beslut för stunden!

Folk är sånna gnällspikar. Gör något själv istället!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@DevilsDad: Se hela programmet . Alltså jag blir ibland väldigt trött när det är så uppenbart att pci express 4 gör skillnad i vissa nya spel . https://www.youtube.com/watch?v=PAwIh1nSOQ8

Jag är sjukt trött på folk som länkar massa videos och inte kan visa den fakta de vill få fram. Vem sjutton vill spendera 13 minuter (ibland postar folk videos på 30-60 minuter!) för att leta reda på något? Nu tog jag och skummade igenom videon eftersom du inte kan ta fram det, 3 av 6 spel hade ingen skillnad och de andra 3 såg man max 5 FPS (140 vs 145), I de flesta fall 1-3, som lika gärna kan vara felmarginal. Vette sjutton om det är "så uppenbart".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@DevilsDad: Se hela programmet . Alltså jag blir ibland väldigt trött när det är så uppenbart att pci express 4 gör skillnad i vissa nya spel . https://www.youtube.com/watch?v=PAwIh1nSOQ8

Kan du säga var i denna video som PCIe 4 gör skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@DevilsDad: Se hela programmet . Alltså jag blir ibland väldigt trött när det är så uppenbart att pci express 4 gör skillnad i vissa nya spel . https://www.youtube.com/watch?v=PAwIh1nSOQ8

Har inte hävdat att det aldrig gör skillnad, men i många fall var det ju inte skillnad på 8x och 16x pcie 3. Känns som vi pratar om olika saker. Blir lättare om du citerar så jag vet vad du svarar på.

Permalänk
Medlem

@wargreymon: Du kan ju även lyssna på vad han säger i slutet . så slipper du de 13 minuter .....

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

@DevilsDad: Pci express 4 kommer göra skillnad i nya spel under året RÄTT eller FEL ? .Alltså jag är inte av uppfattningen att dom valde fel när dom byggde testrigg . Jag är ingen fanboy som hejar på Amd eller intel eller Nvidia . Utan jag älskar hårdvara och gillar och spela spel etc . Det är jobbigt i bland när man tex skall rekommendera någon datorer när fanboys kommer in . Tex en som gillar Amd över allt annat och rekommenderar tex en 3600 till ett 2080 ti för maximal fps . Eller en Intel fanboy som tex påstår att man tjänar ju 10 % med en Intel processor i 1080 p-1440 p och väljer ett 2070 ......

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@wargreymon: Du kan ju även lyssna på vad han säger i slutet . så slipper du de 13 minuter .....

Eller så kan du ju bara skriva ner vad han säger i så fall, vilket man gör om man ska länka till något, vill jag faktachecka så kollar man källan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@DevilsDad: Pci express 4 kommer göra skillnad i nya spel under året RÄTT eller Fel ? .Alltså jag är inte av uppfattningen att dom valde fel när dom byggde testrigg . Jag är ingen fanboy som hejar på Amd eller intel eller Nvidia . Utan jag älskar hårdvara och gillar och spela spel etc . Det är jobbigt i bland när man tex skall rekommendera någon datorer när fanboys kommer in . Tex en som gillar Amd över allt annat och rekommenderar tex en 3600 till ett 2080 ti för maximal fps . Eller en Intel fanboy som tex påstår att man tjänar ju 10 % med en Intel processor i 1080 p-1440 p och väljer ett 2070 ......

Kommer, som alltid, variera från titel till titel. Vissa titlar kommer förmodligen ha nytta av den extra bandbredden, men många kommer inte göra det.

Vet inte riktigt vad du vill ha sagt med fanboys.. Visst kanske vissa är helt blinda för andra märken, men tror de är relativt få. Gissar de flesta helt enkelt prioriterar olika benchmarks olika högt. Det finns ju ingen "perfekt" datorkonfiguration, utan hur en väljer att spendera budgeten kan mycket väl styras av vilket spel man prioriterar högst. Som välbekant varierar det mycket från spel till spel om intel eller amd är mest prisvärt alternativ.

Permalänk
Medlem

@wargreymon: Ja ibland behövs fakta koll .Tex när man pratar om prissättningen av 2000 serien .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm