Nvidias nya referenskylare officiell – dubbla fläktar med olika funktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Ah, jag trodde detta var "titan ampere", ja isåfall väntar man ju såklart på tredjepartstillverkarna, nvidia har aldrig imponerat med sina kylare och det jag såg av denna ser inte livet bra ut för mig en en feting threadripper och en noctua luftkylare...

Jag vore förvånad om det inte kommer en Titan Ampere, men det KAN förstås vara så att Nvidia tjorvar till det hela nu, eftersom Jen-Hsun säger att 3080 är det nya "flaggskeppet". Drar man växlar på det så kan man tänka sig att 3090 är en Titan-ersättare.

Å andra sidan trodde många att 2080 Ti var Titan-ersättaren förra gången, och det visade sig vara fel, så ... det vette Jen-Hsun hur det blir i slutändan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Är väl inga konstigheter att grafikkortet skickar varmluften rakt upp, det är bara ta en bit kartong och vinkla luftflödet så det hamnar på varma sidan om CPU-kylaren om man har en towerkylare, så sugs allt ut genom bakersta fläkten. Vill man vara riktigt fancy så 3D-printar man något sånt.

Visst kan det gå, beroende på hur trångt det är, men då tycker jag att Nvidia borde skicka med en sådan. Konsumenten ska inte behöva ta till fullösningar på egen hand för att lösa tillverkarens problem.

I mitt fall, med pci-e-platsplaceringen på mitt moderkort och min breda tornkylare (NH-U14S) så finns så gott som inget utrymme alls för att kunna skicka luften förbi cpu-kylaren på något sätt (utan att blockera cpu-kylaren på något vis).

Så för min del blir det antingen vattenkylning eller ett tredjepartskort (förutsatt att inte alla kör med samma idé som Nvidia), och då är tredjepartskort både enklare och billigare (än vattenkylningsalternativet alltså).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Är väl inga konstigheter att grafikkortet skickar varmluften rakt upp, det är bara ta en bit kartong och vinkla luftflödet så det hamnar på varma sidan om CPU-kylaren om man har en towerkylare, så sugs allt ut genom bakersta fläkten. Vill man vara riktigt fancy så 3D-printar man något sånt.

Hur hade du tänkt göra det? Du har några få millimeter utrymme mellan en normalstor tornkylare och baksidan av grafikkortet i den första pci-e x16 slotten (som ju vanligtvis är den enda pci-e slot med länk-hastighet som du kan ha GPU i)

Random bilder från nätet:

Finns absolut inget utrymme att vinkla luftflödet från en GPU fläkt i bakkanten av kortet på nåt sätt förbi en CPU fläkt om du har insug mot fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag vore förvånad om det inte kommer en Titan Ampere, men det KAN förstås vara så att Nvidia tjorvar till det hela nu, eftersom Jen-Hsun säger att 3080 är det nya "flaggskeppet". Drar man växlar på det så kan man tänka sig att 3090 är en Titan-ersättare.

Å andra sidan trodde många att 2080 Ti var Titan-ersättaren förra gången, och det visade sig vara fel, så ... det vette Jen-Hsun hur det blir i slutändan.

Han säger bokstavligen att 3090 är ersättaren till Titan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Han säger bokstavligen att 3090 är ersättaren till Titan.

Jaså, det har jag totalt missat. Var i videon och exakt vad sa han?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av backfeed:

Blåsa värme rakt in i cpu-kylaren? Nej tack.

Sen kan man ju fråga sig varför fläkten sitter på baksidan, då det brukar vara effektivare att placera fläkten före kylflänsen än efter. Båda fläktarna borde alltså vara på samma sida (precis som 3070 har det). Enda anledningen varför det inte är så är väl för att det ska se "tufft" ut med 3080 och 3090. Personligen tycker jag att det ser för taskigt ut.

Som alltid är det 3:e-partskylarna som blir mer intressanta.

Alternativet är ju en varmluftficka under kortet.
Bäst är, enligt min mening, en bra blåsutkylare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

@backfeed: Inte OP men han säger det aldrig rakt ut. Han hintar indirekt om att 3090 är RTX Titans direkta efterträdare i egenskap av ett stort beräkningskraftigt kort som kan klara av mer workstation relaterade uppgifter. Men om det betyder att "folk behöver ett stort fett jävla kort så detta får ni klara er med.... för nu" eller om detta faktiskt är Amperes Titan kan tiden bara avgöra.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jaså, det har jag totalt missat. Var i videon och exakt vad sa han?

När han presenterar kortet berättar han att de gjort Titan-kort länge, men att det nu senast var så stor efterfrågan att de den här gången gör ett "vanligt" kort av det, men samma tillgänglighet internationellt som övriga kort, i stället för den ganska begränsade Titan från förr.

Så, vänta er inget Titan, för detta ÄR 3000-seriens motsvarighet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av hg:

Hur hade du tänkt göra det? Du har några få millimeter utrymme mellan en normalstor tornkylare och baksidan av grafikkortet i den första pci-e x16 slotten (som ju vanligtvis är den enda pci-e slot med länk-hastighet som du kan ha GPU i)

Random bilder från nätet:

https://i.imgur.com/7iiAWey.jpg
https://i.imgur.com/Mebpbnal.jpg

Finns absolut inget utrymme att vinkla luftflödet från en GPU fläkt i bakkanten av kortet på nåt sätt förbi en CPU fläkt om du har insug mot fronten.

Om man bortser från sk blowers som blåser ut varmluft bakåt (som de flesta här ratar) så hur blir det värre med nya kylaren? Vart tar varma luften vägen på en vanlig eftermarknadskylare? Inte är det direkt ut utan att passera cpukylaren iaf...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

När han presenterar kortet berättar han att de gjort Titan-kort länge, men att det nu senast var så stor efterfrågan att de den här gången gör ett "vanligt" kort av det, men samma tillgänglighet internationellt som övriga kort, i stället för den ganska begränsade Titan från förr.

Så, vänta er inget Titan, för detta ÄR 3000-seriens motsvarighet.

Jag är nog skeptisk till det. Titan RTX kostar sist och slutligen hela 1000 dollar mer än 3090, och jag kan inte tro att Nvidia skulle sänka priset med 40% i en kategori där kunderna är ovanligt villiga att betala. Om något så kan det ta en tid innan titan-korten släpps...

Men ja... Det här var ju verkligen intressant! Frågan är nu bara om man ska köpa 3070, eller vänta på big navi, och kanske 3060? Egentligen har jag redan den prestanda jag behöver med RX 5700, men nytt är ju gött. Sen så skulle jag också ha lust att sälja hela datorn och bygga närmare 10 liter...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Alternativet är ju en varmluftficka under kortet.
Bäst är, enligt min mening, en bra blåsutkylare.

Skrivet av Trigger:

Om man bortser från sk blowers som blåser ut varmluft bakåt (som de flesta här ratar) så hur blir det värre med nya kylaren? Vart tar varma luften vägen på en vanlig eftermarknadskylare? Inte är det direkt ut utan att passera cpukylaren iaf...

En riktigt effektiv och tyst blower med en gigantisk fläkt vore det optimala. Synd att ingen tredjepartstillverkare ger sig på det.

Skillnaden är att med en traditionellt öppen kylare så blockerar grafikkortet i praktiken en stor del av luftflödet från att åka rakt in i cpu-kylaren. Inte allt, men det mesta (särskilt om man har ett väldigt brett grafikkort, som mitt 2080 Ti Strix). Med Nvidias nya kylare så finns ingen blockering alls, genomblåset kör ut varmluften mer eller mindre rakt in i cpu-kylaren.

Men tester får visa hur rätt eller fel jag har.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Om man bortser från sk blowers som blåser ut varmluft bakåt (som de flesta här ratar) så hur blir det värre med nya kylaren? Vart tar varma luften vägen på en vanlig eftermarknadskylare? Inte är det direkt ut utan att passera cpukylaren iaf...

Du har en poäng
... fast här har vi en fläkt på GPU:n som nästan koncentrerar all värmen just vid insuget till CPU-fläkten.
Med en vanlig eftermarknadskylare gissar jag att mer av luften kan slinka ut bak eller förbi CPU-kylaren utan att sväljas upp av den.

Skrivet av backfeed:

Sen kan man ju fråga sig varför fläkten sitter på baksidan, då det brukar vara effektivare att placera fläkten före kylflänsen än efter. Båda fläktarna borde alltså vara på samma sida (precis som 3070 har det). Enda anledningen varför det inte är så är väl för att det ska se "tufft" ut med 3080 och 3090. Personligen tycker jag att det ser för taskigt ut.

Låter rimligt när man tänker på det.. Jag håller med det vore snyggare om fläktarna satt på samma sida, och troligen är det minst lika effektivt också.

Skrivet av hulkenstrong:

om du kör med AIO eller vattenkylning i front/top så kan den vara bättre då en bakre 120mm fläkt bör ta mycket av värmen direkt ut, utan att den når cpu.

Vettigt! För gemene entusiast lär frontmonterad rad vara bästa lösningen.
(själv vill jag ha lyftkylning! )

Skrivet av FL3JM:

Är väl inga konstigheter att grafikkortet skickar varmluften rakt upp, det är bara ta en bit kartong och vinkla luftflödet så det hamnar på varma sidan om CPU-kylaren om man har en towerkylare, så sugs allt ut genom bakersta fläkten. Vill man vara riktigt fancy så 3D-printar man något sånt.

Ett mindre trångt alternativ vore kanske en duct från GPU-kylaren till en toppfläkt som blåser ut luften? (om lådan nu har toppfläktar alltså ) (kanske lite samma spår som kanske @lambdan var inne på i början av tråden)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

@backfeed: Inte OP men han säger det aldrig rakt ut. Han hintar indirekt om att 3090 är RTX Titans direkta efterträdare i egenskap av ett stort beräkningskraftigt kort som kan klara av mer workstation relaterade uppgifter. Men om det betyder att "folk behöver ett stort fett jävla kort så detta får ni klara er med.... för nu" eller om detta faktiskt är Amperes Titan kan tiden bara avgöra.

Skrivet av cyklonen:

När han presenterar kortet berättar han att de gjort Titan-kort länge, men att det nu senast var så stor efterfrågan att de den här gången gör ett "vanligt" kort av det, men samma tillgänglighet internationellt som övriga kort, i stället för den ganska begränsade Titan från förr.

Så, vänta er inget Titan, för detta ÄR 3000-seriens motsvarighet.

Jag tror det när han säger det rakt ut, otvetydigt och bokstavligt (inte bildligt).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag tror det när han säger det rakt ut, otvetydigt och bokstavligt (inte bildligt).

Han säger det rakt ut, i presentationen. Bara titta så ser du det.

Men även om du inte förstår vad han säger kan du ju kika på specifikationerna. 24 GB minne är ju Titan-nivå. Inget de skulle stoppa in i en spelversion av grafikkort. Där har de ju i stället minskat till 10 från 11 GB om man ser 2080 Ti som föregångaren till 3080. För om de nu skulle göra en Titan-version, hur mycket minne skulle den få då? 48? Då är vi på Quadro-nivå, och det kommer inte att hända!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Hur hade du tänkt göra det? Du har några få millimeter utrymme mellan en normalstor tornkylare och baksidan av grafikkortet i den första pci-e x16 slotten (som ju vanligtvis är den enda pci-e slot med länk-hastighet som du kan ha GPU i)

Random bilder från nätet:

https://i.imgur.com/7iiAWey.jpg
https://i.imgur.com/Mebpbnal.jpg

Finns absolut inget utrymme att vinkla luftflödet från en GPU fläkt i bakkanten av kortet på nåt sätt förbi en CPU fläkt om du har insug mot fronten.

Du har fan rätt. Men det man skulle kunna göra är att vända på hela flödet i chassit så man trycker ut varmluften i fronten och uppåt, så CPU-fläkten suger in färsk luft bakifrån.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av backfeed:

En riktigt effektiv och tyst blower med en gigantisk fläkt vore det optimala. Synd att ingen tredjepartstillverkare ger sig på det.

Skillnaden är att med en traditionellt öppen kylare så blockerar grafikkortet i praktiken en stor del av luftflödet från att åka rakt in i cpu-kylaren. Inte allt, men det mesta (särskilt om man har ett väldigt brett grafikkort, som mitt 2080 Ti Strix). Med Nvidias nya kylare så finns ingen blockering alls, genomblåset kör ut varmluften mer eller mindre rakt in i cpu-kylaren.

Men tester får visa hur rätt eller fel jag har.

Ja optimalt är det ju inte, får se hur illa det blir.
Man kanske kan vända flödet på CPU-kylaren, ändra fläkten i bakkant till att suga in, och ordna utblås i toppen på lådan.

edit ser nu att @FL3JM är inne på samma sak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

@Dallebull: 320W att forsla bort med 1 fläkt? Glöm det.

Som jag redan skrev, denna design är inget nytt, har funnits AIB lösningar som fungerar på samma sätt. Funkar bra så länge man svänger på luftflödet i chassit så inte varmluften från GPU fläkten blåser in rakt i insuget för CPU fläkten, men Nvidia ställer till det extra då de har 1 av fläktarna att blåsa ut varmluft bakåt, vilket du inte vill ha om du har svängt om luftflödet så att chassi-insug är bakåt.

Tja troligen just därför man gjort som man gjort.
Man väljer att skyffla bort så pass mycket värme direkt ur chassit så att värmen i chassit kanske landar i 2080 trakter.
Att man inte tar mer än så beror troligen på att det blir ett högre statiskt tryck för denna fläkten att överkomma och flytta ur luften direkt ur chassiet vilket brukar resultera i högre fläktvarvtal och mer ljud för att kompensera för tryckfallet.
På så vis får vi en härlig medelväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Skillnaden är att med en traditionellt öppen kylare så blockerar grafikkortet i praktiken en stor del av luftflödet från att åka rakt in i cpu-kylaren. Inte allt, men det mesta (särskilt om man har ett väldigt brett grafikkort, som mitt 2080 Ti Strix). Med Nvidias nya kylare så finns ingen blockering alls, genomblåset kör ut varmluften mer eller mindre rakt in i cpu-kylaren.

Men tester får visa hur rätt eller fel jag har.

Med en traditionellt öppen kylare så vispas varmluften runt i chassit innan den får chansen att passera ut och en del kommer sugas in i cpu kylaren i en vanlig luftkyld dator och grafikkortet bidrar till en högre temperatur inne i chassit oavsett.

Men du har rätt i att en traditionellt öppen kylare inte riktar luftflödet lika direkt mot cpu kylaren som de här korten. Men även traditionell lösning bidrar till högre insugsluft för cpu kylare.
Så frågan är hur stor skillnaden blir i praktiken.

Jag misstänker att om de nya korten har ca 100W mer att dumpa än förra generationen så kommer det troligtvis göra större skillnad för cpu temperatur än den nya kylardesignen.

Det bästa är om man inte måste ha det på releasedagen så man har chans att läsa recensioner och jämförelser innan man bestämmer sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Kan denna fläktplats bli användbar eller kommer ens tornkylare suga in det mesta ändå?
https://lambdan.se/img/2020-09-01_19-18-18.136.jpg

Chassifläkten och CPU-fläkten kommer motarbeta varandra om de drar luft åt olika håll. En variant som däremot skulle kunna funka är att vända CPU-fläktarna så de drar in luft från baksidan av chassit, och sen har du utblås i toppen.

Permalänk
Medlem

Vansinne att skicka in varmluften till CPU, men jag antar att Nvidia skiter i andra komponenter. Kort med dessa kylarlösningar bör ju monteras i taket.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag vill se rejäla värme tester på dessa i chassi inte i ngn testbänk!

Jag vill se om founder är så bra som det sägs i ett chassi samt hur mycket det påverkar cpu framför allt på luftkyld cpu, men även att se skillnad mot eftermarkand och det röda laget.

Inte ens Sweclockers kan väl ge kort utmärkt produkt belöning om de påverkar luftkylda proppar negativt

Permalänk
Medlem

Nästan alla andra grafikkort skickar ju värmen till Cpu-kylaren så ser inga problem här. Tycker det är synd att 3070 inte får samma kylare, intressant design

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Med de effekter som det handlar om så börjar vätskekylning bli mer och mer intressant och med en radiator som man kan ställa utomhus, åtminstone på sommaren.

Dessutom så konsumerar kortet ganska mycket utrymme i lådan, vilket minskar möjligheterna till andra kort. Hur skall dessutom det vertikala luftflödet fungera om man kör dubbla kort - eller är det inte längre möjligt? Dubbla kort är något man gillar om man har tyngre beräkningar och inte vill lägga pengar på Quadro-kort.

Permalänk
Medlem

Den är snygg men skeptisk till fläktdesignen som många andra. Tester kan inte komma fort nog!

Visa signatur

Skärm: Acer 28" Nitro VG280K 4K
Dator: Ryzen 5 3600 | X570 Aorus Elite | 32GB 3200Mhz | RTX 2060 Super | SSD 500GB | NH-D15
Operativsystem: Pop!_OS
Konsol: Xbox Series X | PS4 Slim

Permalänk
Medlem

Det som skrämmer mig lite är hur de kommer prestera i tex Louqe Ghost, och andra liknande chassit där de sitter upp och har en nästan täckande rygg/"spine" som blockar flödet...

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Nästan alla andra grafikkort skickar ju värmen till Cpu-kylaren så ser inga problem här. Tycker det är synd att 3070 inte får samma kylare, intressant design

Blir intressant att se tester. Kanske kan bättre luftflöde som denna lösning ger minska nackdelen av att direkt blåsa upp varmluft mot CPU-området. Andra kort blåser varmluft åt sidorna och mot fronten som sen flödar upp mot CPU oavsett. Det blir utspridd värme men sämre luftflöde.

Permalänk
Medlem

Känns spontant som en bra kylare för kort som monteras vertikalt. Även om luftflödet mot sidopanelen blir sämre så finns en fläkt bak som kan forcera bort värme.

Visa signatur

| Ryzen 3600 | RX5700XT | 16GB DDR4@3200MHz | Asus b450 ROG Strix | Corsair RM750X | Corsair Carbide 275R |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norlin:

Känns spontant som en bra kylare för kort som monteras vertikalt. Även om luftflödet mot sidopanelen blir sämre så finns en fläkt bak som kan forcera bort värme.

Värmen kommer blåsa direkt mot mitt moderkort och steka m.2 disken

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Värmen kommer blåsa direkt mot mitt moderkort och steka m.2 disken

Om du inte spelar några spel så är det lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Värmen kommer blåsa direkt mot mitt moderkort och steka m.2 disken

Vid utblåset borde det inte vara mer än 50 grader så jag tror din m.2 sitter säkert

Visa signatur

| Ryzen 3600 | RX5700XT | 16GB DDR4@3200MHz | Asus b450 ROG Strix | Corsair RM750X | Corsair Carbide 275R |