Jag kan inte logga in på routersida 192.168.1.1

Permalänk
Medlem

Jag kan inte logga in på routersida 192.168.1.1

Jag har en router Huawei B593s-22 som någon gång fick av Tele2 och som senare låste upp. Jag har nyligen bytt internetleverantör, har A3 som fibernätverksleverantör och kan nu bara koppla 2 eller 3 enheter samtidigt. Det funkar bra för min iPhone och för mina 2 datorer men inte för min iPad även om jag stängde av alla andra enheter. Jag loggade in på routers administration, som jag hade gjort tidigare (http://192.168.1.1), och testade göra någon liten ändring i inställningarna. Men problemet kvarstår, det är som tidigare, alla andra enheter har internet förutom paddan, men skillnaden är att jag inte kan logga in nu på routern för att ångra ändringen. Jag skriver adressen på datorn, på iPad, på telefonen men det går inte att öppna administrationens sida för routern. Vad kan jag göra för att öppna den?

Permalänk
Rekordmedlem

Din router är kanske på ett annat logiskt nät ? I så fall måste du manuellt byta ip på den enhet du vill logga in i routern med så att den finns på samma nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det bör väl finnas en "reset"-knapp för att återställa den till fabriksinställningarna?

Tillägg: "Knapp" kan även betyda litet hål där man får stoppa in ett utböjt gem e dyl.

Permalänk
Medlem

Du behöver en router, inte ett 4G-modem med routerfunktion utan WAN-port.

När du kopplar inkommande internet till en av dina LAN-portar så får alla enheter publika IPs inte lokala från 4G-routern.

Sälj din 4G-router och köp en vanlig bredbandsrouter. Ge inte TS dåliga råd här som han slösar tid på

Permalänk
Medlem

Om internet fungerar på de andra enheterna testa att köra en ipconfig (eller motsvarande för OS som inte är Windows) och kolla vad default Gateway är. Det borde vara adressen för att komma in på routerns administration.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du behöver en router, inte ett 4G-modem med routerfunktion utan WAN-port.

När du kopplar inkommande internet till en av dina LAN-portar så får alla enheter publika IPs inte lokala från 4G-routern.

Sälj din 4G-router och köp en vanlig bredbandsrouter. Ge inte TS dåliga råd här som han slösar tid på

Nej, har den ingen WAN-port så går det förstås inte så vidare värst bra. En hel del nätdrivna 4G-routrar har ju dock en sådan eller en port som är kombinerad WAN/LAN, men du har rätt i att det vid en sökning inte ser ut som att den frågeställaren har är utrustad med sådan.

Permalänk
Medlem

Låter som du switchar uppkopplingen, dvs enheterna får publika IP adresser och är inte anslutna lokalt. Förmodligen har du bara 3st publika IP adresser vilket gör att det inte går att ansluta fler enheter samtidigt (plus ev. lease tid).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Om internet fungerar på de andra enheterna testa att köra en ipconfig (eller motsvarande för OS som inte är Windows) och kolla vad default Gateway är. Det borde vara adressen för att komma in på routerns administration.

Tack. Jag körde ipconfig och kunde se att Default gateway inte var 192.168.1.1 och då kollade jag på nätet hur man skulle ändra det. Jag hittade det på https://www.howtogeek.com/103190/change-your-ip-address-from-... och ändrade i cmd-rutan så här:
netsh interface ipv4 set address name="YOUR INTERFACE NAME" static IP_ADDRESS SUBNET_MASK GATEWAY

netsh interface ipv4 set address name="Wi-Fi" static 192.168.1.1 255.255.255.0 192.168.1.1

Tyvärr fick jag ingen wifi internet på datorn efter det. Jag körde Windows felkörning men det hjälpte inte. Nu har jag följande ipconfig:
ipv4 address: 192.168.1.4
255.255.255.0
Default gateway: 192.168.1.1
Link-local iPv6 address: helt annan adress med bokstäver och siffror

Media state: Media disconnected
Connection-specific DNS suffix: ingenting

Hur kan jag ändra tillbaka till min tidigare ipconfig, när wifi fungerade på min dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Om internet fungerar på de andra enheterna testa att köra en ipconfig (eller motsvarande för OS som inte är Windows) och kolla vad default Gateway är. Det borde vara adressen för att komma in på routerns administration.

Skrivet av ztenlund:

Nej, har den ingen WAN-port så går det förstås inte så vidare värst bra. En hel del nätdrivna 4G-routrar har ju dock en sådan eller en port som är kombinerad WAN/LAN, men du har rätt i att det vid en sökning inte ser ut som att den frågeställaren har är utrustad med sådan.

Skrivet av Northbane:

Låter som du switchar uppkopplingen, dvs enheterna får publika IP adresser och är inte anslutna lokalt. Förmodligen har du bara 3st publika IP adresser vilket gör att det inte går att ansluta fler enheter samtidigt (plus ev. lease tid).

Skrivet av okean:

Tack. Jag körde ipconfig och kunde se att Default gateway inte var 192.168.1.1 och då kollade jag på nätet hur man skulle ändra det. Jag hittade det på https://www.howtogeek.com/103190/change-your-ip-address-from-... och ändrade i cmd-rutan så här:
netsh interface ipv4 set address name="YOUR INTERFACE NAME" static IP_ADDRESS SUBNET_MASK GATEWAY

netsh interface ipv4 set address name="Wi-Fi" static 192.168.1.1 255.255.255.0 192.168.1.1

Tyvärr fick jag ingen wifi internet på datorn efter det. Jag körde Windows felkörning men det hjälpte inte. Nu har jag följande ipconfig:
ipv4 address: 192.168.1.4
255.255.255.0
Default gateway: 192.168.1.1
Link-local iPv6 address: helt annan adress med bokstäver och siffror

Media state: Media disconnected
Connection-specific DNS suffix: ingenting

Hur kan jag ändra tillbaka till min tidigare ipconfig, när wifi fungerade på min dator?

Som sagt slösa inte TS tid på villospår, det går inte att använda TS 4G-router som router.

Inga modeller av 4G-router från operatörerna har WAN-port av de jag känner till, själv är jag bekant med TS-modell i att jag stött på den tidigare, men jag dubbelkollade ändå innan jag postade mitt inlägg.

TS har säkert 4 IP-adresser, men det får inte finnas en upptagen lease för att fyra enheter ska fungera samtidigt och det är det typiska beteendet han beskriver när det är "direktkopplat". Koppla in en router, vänta eventuellt 20-240 min eller så (ibland längre) så att routern kan få IP innan inkoppling (eller om den protesterar) och saken är löst.

Permalänk
Medlem

netsh interface ipv4 set address name=”YOUR INTERFACE NAME” source=dhcp

Och sedan läser du kommentaren av PetterK ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlborg:

netsh interface ipv4 set address name=”YOUR INTERFACE NAME” source=dhcp

Och sedan läser du kommentaren av PetterK ovan.

Jag gjorde så men får följande svar:
"Felaktig syntax för filnamn, katalognamn eller volymetikett". Eller måste jag skriva min interface namn? Jag vet inte riktigt vad man menar med det.

Just nu är min prioritet att återställa ipconfig som det var för en timme sedan.

Permalänk
Medlem

Inställningar > Nätverk & Internet > Ändra nätverkskortsalternativ > Högerklicka på WiFi (eller ethernet beroende på vad du använder) och välj Egenskaper > Välj IPv4/Egenskaper > Kryssa i Erhåll en IP-adress automatiskt och eventuellt Erhåll adress till en DNS-server automatiskt och tryck på OK.

Detta går också att göra direkt via Windows 10s inställningar-app och då väljer du bara automatisk på DHCP: https://support.microsoft.com/sv-se/help/15089/windows-change...

Sen ansluter du dig mot din nya router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Jag gjorde så men får följande svar:
"Felaktig syntax för filnamn, katalognamn eller volymetikett". Eller måste jag skriva min interface namn? Jag vet inte riktigt vad man menar med det.

Just nu är min prioritet att återställa ipconfig som det var för en timme sedan.

Ja, du ska skriva ditt interface namn, alltså det interfacenamn du använde när du satte den statiska IP-adressen.

Eller så kör du via det grafiska gränssnittet som PetterK beskriver ovan, tänkte att du ville köra via kommandoprompten eftersom det var så du satte den statiska IP-adressen.

Såg att PetterK också svarat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inställningar > Nätverk & Internet > Ändra nätverkskortsalternativ > Högerklicka på WiFi (eller ethernet beroende på vad du använder) och välj Egenskaper > Välj IPv4/Egenskaper > Kryssa i Erhåll en IP-adress automatiskt och eventuellt Erhåll adress till en DNS-server automatiskt och tryck på OK.

Detta går också att göra direkt via Windows 10s inställningar-app och då väljer du bara automatisk på DHCP: https://support.microsoft.com/sv-se/help/15089/windows-change...

Sen ansluter du dig mot din nya router.

Jag har gjort som du förklarade och jag har det korrekt i IPv4/Egenskaper, har "Erhåll en IP-adress automatiskt" och "Erhåll adress till en DNS-server automatiskt". I Windows felkörning får jag svaret: "Din dator verkar rätt konfigurerad men enheten eller resursen (www.microsoft.com) svarar inte". Är det kanske så att jag har igen rätt konfiguration men att jag måste vänta, som du skrev, eventuellt 20-240 min så att routern kan få IP innan inkoppling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlborg:

Ja, du ska skriva ditt interface namn, alltså det interfacenamn du använde när du satte den statiska IP-adressen.

Eller så kör du via det grafiska gränssnittet som PetterK beskriver ovan, tänkte att du ville köra via kommandoprompten eftersom det var så du satte den statiska IP-adressen.

Det namn på interface jag skrev när jag satte den statiska IP-adressen var bara "YOUR INTERFACE NAME"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Som sagt slösa inte TS tid på villospår, det går inte att använda TS 4G-router som router.

Inga modeller av 4G-router från operatörerna har WAN-port av de jag känner till, själv är jag bekant med TS-modell i att jag stött på den tidigare, men jag dubbelkollade ändå innan jag postade mitt inlägg.

TS har säkert 4 IP-adresser, men det får inte finnas en upptagen lease för att fyra enheter ska fungera samtidigt och det är det typiska beteendet han beskriver när det är "direktkopplat". Koppla in en router, vänta eventuellt 20-240 min eller så (ibland längre) så att routern kan få IP innan inkoppling (eller om den protesterar) och saken är löst.

Slösar inte hans tid, säger bara vad som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Jag har gjort som du förklarade och jag har det korrekt i IPv4/Egenskaper, har "Erhåll en IP-adress automatiskt" och "Erhåll adress till en DNS-server automatiskt". I Windows felkörning får jag svaret: "Din dator verkar rätt konfigurerad men enheten eller resursen (www.microsoft.com) svarar inte". Är det kanske så att jag har igen rätt konfiguration men att jag måste vänta, som du skrev, eventuellt 20-240 min så att routern kan få IP innan inkoppling?

Du har ingen router, det är din dator som får IP direkt från nätet. Just nu låter det dock som du får IP från 4G-routern och då får du såklart inte internet.

Under tiden skulle jag göra detta: Koppla nätverkskabel till datorn, inget annat.

Sedan beställer eller letar du reda på vilken router du vill köpa och åker och hämtar den på ombudet eller i butiken. 4G-routern kan du lägga upp en annons på för att sälja.

Skrivet av Northbane:

Slösar inte hans tid, säger bara vad som är fel.

Ditt citat föll bara med som exempel på att han är fel ute om han följer några av de andra inläggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Det namn på interface jag skrev när jag satte den statiska IP-adressen var bara "YOUR INTERFACE NAME"...

Skrivet av okean:

netsh interface ipv4 set address name="Wi-Fi" static 192.168.1.1 255.255.255.0 192.168.1.1

Här ser det ut som att du skrivit "Wi-Fi" men det stämmer alltså inte?

Jag ser nu att du följde instruktionerna från PetterK så du kan bortse från detta. Samma resultat på två olika sätt (GUI vs CMD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlborg:

Här ser det ut som att du skrivit "Wi-Fi" men det stämmer alltså inte?

Jag ser nu att du följde instruktionerna från PetterK så du kan bortse från detta. Samma resultat på två olika sätt (GUI vs CMD)

Eftersom han försökte sätta 192.168.1.1 som statisk och fick 192.168.1.4 tvivlar jag på att han någonsin ändrat

Höll inte på att köra med massor direktkopplat via switch (LAN-portar), i värsta fall kan nätägaren stänga av din port för att den spammar deras DHCP så mycket. I bästa fall blir det ett lås som varar minuter/timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlborg:

Här ser det ut som att du skrivit "Wi-Fi" men det stämmer alltså inte?

Jag ser nu att du följde instruktionerna från PetterK så du kan bortse från detta. Samma resultat på två olika sätt (GUI vs CMD)

Ursäkta, det stämmer, nu skrev jag "Wi-Fi" som mitt interface och fick svaret DHCP is already enabled on this interface, så det verkar korrekt, det är bara Wi-Fi fungerar inte.

Permalänk
Medlem

Kort och gott, behöver du logga in i 4G-routern koppla då inte in någon kabel till den. Här har du nog ingen anledning att logga in, gör en fabriksåterställning (om du ändrat något tidigare och behöver ställa in igen) och använd den med SIM-kort eller sälj den.

Kör du internetdelning från telefonen ser du säkert att WiFi fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem

@Petterk:
Jag kan så småningom köpa en ny router, men innan jag bytte internetleverantör fungerade min router (ja, den heter så enligt manualen) med alla mina enheter. Under tiden kan jag använda nätverkskabel till min laptop men då kan jag inte använda wifi för min telefon och iPad, det som är besvärligt. Det hade fungerat tidigare och jag förstår inte varför jag inte kan använda wifi på min dator, när jag kunde för ett par timmar sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

@Petterk:
Jag kan så småningom köpa en ny router, men innan jag bytte internetleverantör fungerade min router (ja, den heter så enligt manualen) med alla mina enheter. Under tiden kan jag använda nätverkskabel till min laptop men då kan jag inte använda wifi för min telefon och iPad, det som är besvärligt. Det hade fungerat tidigare och jag förstår inte varför jag inte kan använda wifi på min dator, när jag kunde för ett par timmar sedan.

Nej, det är en 4G-router alltså ett 4G-modem med inbyggd routerfunktion.

Du hade inte annan internetleverantör tidigare du hade en mobiloperatör.

Du spammar dit näts DHCP-server när du kör "direktkopplat" och försöker ansluta flera prylar, DHCP-servern från 4G-routern riskerar också att börja prata med nätet om det inte är uppsatt för att skydda för det. Du riskerar att få din port (internet) helt avstängd om du fortsätter försöka använda 4G-routern. Skulle det fungera skulle du ändå drabbas av att du återkommande kastas ut.

Du behöver köpa en router omgående om du vill använda WiFi.

Permalänk
Medlem

Och vilken router kan ni rekommendera mig som är billig och är hyfsad bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, det är en 4G-router alltså ett 4G-modem med inbyggd routerfunktion.

Du hade inte annan internetleverantör tidigare du hade en mobiloperatör.

Nej, det stämmer inte, jag hade INTE en mobiloperatör, utan en internetleverantör genom stadsnätet. Jag hade A3 för ett par år sedan och då funkade det bra med routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Nej, det stämmer inte, jag hade INTE en mobiloperatör, utan en internetleverantör genom stadsnätet. Jag hade A3 för ett par år sedan och då funkade det bra med routern.

Du kan ha haft färre enheter då, eller de kan ha haft annan DHCP-konfiguration då. Jag kan bara svara utifrån vad du skriver i tråden och då nämner du bara Tele2 och A3.

När du kopplar in på LAN-sidan får alla enheter publika IPs eller din leverantörs privata IPs. Det har du fått eftersom du inte kom åt routerns administrationsgränssnitt.

Du kan också ha haft en av LAN-portarna konfigurerade som WAN, men sedan kopplat in i en annan port eller ändrat konfigurationen. Omöjligt för oss att svara på då vi inte har manual för just din firmware eller vet vad du har kört för inställningar. Det är ingen funktion Huawei marknadsför för B593s-22 hur som helst.

Permalänk
Medlem

@Petterk:
Jag förstår att det är svårt för er att svara när ni inte kan se hur allt ser ut. Jag frågade bara, trodde att problemet var enklare att lösa. Som sagt funkade allt med samma antal enheter och samma router. Jag hade A3 som internetleverantör, sedan bytte jag till Bredband 2 och alldeles nyligen bytte jag tillbaka till A3, och då började krångla för min iPad. Men trots allt, för några timmar sedan, hade jag wifi på min dator utan problem. Sedan tyvärr gjorde jag ändringen i cmd-rutan, det som jag kopierade här, och då slutade min Wifi via laptop att fungera. Det är det som jag nu skulle vilja lösa o första hand innan jag köper en ny router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

@Petterk:
Jag förstår att det är svårt för er att svara när ni inte kan se hur allt ser ut. Jag frågade bara, trodde att problemet var enklare att lösa. Som sagt funkade allt med samma antal enheter och samma router. Jag hade A3 som internetleverantör, sedan bytte jag till Bredband 2 och alldeles nyligen bytte jag tillbaka till A3, och då började krångla för min iPad. Men trots allt, för några timmar sedan, hade jag wifi på min dator utan problem. Sedan tyvärr gjorde jag ändringen i cmd-rutan, det som jag kopierade här, och då slutade min Wifi via laptop att fungera. Det är det som jag nu skulle vilja lösa o första hand innan jag köper en ny router.

Din dator fungerar om den får IP från 4G-routern eller din internetdelande telefon, det har vi redan avhandlat

Permalänk
Medlem

Och vilken router kan ni rekommendera mig som är billig och är hyfsad bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Och vilken router kan ni rekommendera mig som är billig och är hyfsad bra?

Jag är tyvärr inte rätt person att rekommendera något billigt då jag själv sitter med produkter i "small business"-segmentet hemma.

Men jag brukar rekommendera Ubiquiti Amplifi HD alternativt Ubiquiti AmpliFi Instant om man inte är i behov av fler än en (1) LAN-port.
Sen om dessa är billiga kan inte jag avgöra men de är stabila och enkla att ha att göra med.