Jag kan inte logga in på routersida 192.168.1.1

Permalänk
Medlem

@okean - Din router stödjer visst WAN. Du kan alltså ställa in så att din Huawei B593s-22 med fyra Ethernet-portar varav en är konfigurerbar som antingen LAN eller som WAN. För anslutning till fast nätverksanslutning såsom fiber fail over till 4G vid driftstörning på fasta länken.

Du behöver alltså inte köpa något nytt. Om jag vore du så skulle jag se över att fabriksåterställa din router och sedan ansluta din dator till LAN porten, utan någon nätverkskabel från din fiberomvandlare för tillfället och se till att komma åt gränssnittet på din router och ställa om så att en av LAN portarna agerar WAN port.

Koppla därefter in nätverkskabeln från fiberomvandlaren så att du får in ditt stadsnät från din nuvarande operatör via den WAN porten. Koppla därefter din dator eller andra enheter på resterande LAN portar och Wi-Fi enligt uppsatt trådlöst nätverk.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

@Nucky: Beror helt på vilken firmware den kör, det är ingen funktion Huawei marknadsför på B593s-22 och det är ingen funktion som finns i manualerna för den heller. När Huawei pratar om automatic internet failover i B593s-22:s-kapacitet så talar de om att den kan anslutas till andra trådlösa nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlborg:

Jag är tyvärr inte rätt person att rekommendera något billigt då jag själv sitter med produkter i "small business"-segmentet hemma.

Men jag brukar rekommendera Ubiquiti Amplifi HD alternativt Ubiquiti AmpliFi Instant om man inte är i behov av fler än en (1) LAN-port.
Sen om dessa är billiga kan inte jag avgöra men de är stabila och enkla att ha att göra med.

Tack! Skulle den här routern duga för mina ändamå?:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

Permalänk
Medlem

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s452077014&o=produ...

11ac, Gigabit LAN, fysiska butiker och sorterat efter pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

@okean - Din router stödjer visst WAN. Du kan alltså ställa in så att din Huawei B593s-22 med fyra Ethernet-portar varav en är konfigurerbar som antingen LAN eller som WAN. För anslutning till fast nätverksanslutning såsom fiber fail over till 4G vid driftstörning på fasta länken.

Du behöver alltså inte köpa något nytt. Om jag vore du så skulle jag se över att fabriksåterställa din router och sedan ansluta din dator till LAN porten, utan någon nätverkskabel från din fiberomvandlare för tillfället och se till att komma åt gränssnittet på din router och ställa om så att en av LAN portarna agerar WAN port.

Koppla därefter in nätverkskabeln från fiberomvandlaren så att du får in ditt stadsnät från din nuvarande operatör via den WAN porten. Koppla därefter din dator eller andra enheter på resterande LAN portar och Wi-Fi enligt uppsatt trådlöst nätverk.

Tack så mycket, det låter intressant! Jag ska försöka testa få igång routern fungerande tillsammans med min dators wifi. Problemet är att jag inte kommer åt routers sida som tidigare: 192.168.1.1. Där gjorde jag ungefär som du skriver, minns att det tog mig ganska lång tid att fixa det för några år sedan, men sedan dess hade det fungerat fint. Och jag har inte gjort ingenting särskilt nu förutom att ha bytt leverantör och att ha gjort någon ändring senaste gången jag loggade in på routers adminsida. Sedan dess får jag inte logga in, det är därför jag startade denna tråd. Sedan tyvärr försökte jag också ändra Default gateway via cmd-ruta och allt blev värre... Om jag kunde logga in på router sida, men har misslyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Tack så mycket, det låter intressant! Jag ska försöka testa få igång routern fungerande tillsammans med min dators wifi. Problemet är att jag inte kommer åt routers sida som tidigare: 192.168.1.1. Där gjorde jag ungefär som du skriver, minns att det tog mig ganska lång tid att fixa det för några år sedan, men sedan dess hade det fungerat fint. Och jag har inte gjort ingenting särskilt nu förutom att ha bytt leverantör och att ha gjort någon ändring senaste gången jag loggade in på routers adminsida. Sedan dess får jag inte logga in, det är därför jag startade denna tråd. Sedan tyvärr försökte jag också ändra Default gateway via cmd-ruta och allt blev värre... Om jag kunde logga in på router sida, men har misslyckats.

Som sagt – strunta i att koppla in internet till 4G-routern så kan du ansluta till den via WiFi eller nätverkskabel. Skulle admingränssnittet ändå gett upp, gör en fabriksåterställning.

Det är inte säkert du hittar någon inställning för att göra om den till en router. Det är ingen funktion som ska finnas i din modell enligt manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Problemet är också att jag får stadsnätet bara från ett uttag, och då kan det bara en kabel bli kopplad till en LAN-port. Om det fanns två uttag skulle det vara enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s452077014&o=produ...

11ac, Gigabit LAN, fysiska butiker och sorterat efter pris.

Tack.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av okean:

Du behöver försäkra dig om att datorn är på samma logiska nät, om nu routerns admininterface nås på 192.168.1.1/24 så prova att sätta datorn till exempelvis 192.168.1.30/24,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad har du för hastighet på bredbandet?

Permalänk
Medlem

Har samma problem. @okean:

Permalänk
Medlem

@okean: Morsan fick i veckan en router som ser ut som din. Den hade då ip 192.168.32.1, testa det.

För att dementera lite kommentarer i tråden - Jo den har WAN port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@okean: Morsan fick i veckan en router som ser ut som din. Den hade då ip 192.168.32.1, testa det.

För att dementera lite kommentarer i tråden - Jo den har WAN port.

Din morsas kanske har det, men TS router har ingen dedikerad WAN-port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Din morsas kanske har det, men TS router har ingen dedikerad WAN-port.

Saxat från Dustin.

"Enheten är utrustad med fyra Ethernet-portar varav en är konfigurerbar som antingen LAN eller som WAN. För anslutning till fast nätverksanslutning såsom fiber eller ADSL med fail over till 4G vid driftstörning på fasta länken (eller tvärt om)."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Saxat från Dustin.

"Enheten är utrustad med fyra Ethernet-portar varav en är konfigurerbar som antingen LAN eller som WAN. För anslutning till fast nätverksanslutning såsom fiber eller ADSL med fail over till 4G vid driftstörning på fasta länken (eller tvärt om)."

Det är tyvärr ingen källa då det kräver att firmware på routern har stöd för det. Fast det är bara att logga in och kolla under ethernet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Tack! Skulle den här routern duga för mina ändamå?:

Edit:
Den här är mkt bättre:

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Den är inte att rekommendera, bara N-standarden för wifi är ingen höjdare.

Den här är väl en av de billigaste jag skulle rekommendera:

Du får tänka på att den är begränsad till 100 Mbit/s på WAN och LAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får tänka på att den är begränsad till 100 Mbit/s på WAN och LAN.

Du har rätt, jag blandade ihop den med en annan Asus.

Den här är det jag tänker på:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navod:

Har samma problem. @okean:

Jag lyckades logga in i routers administrationssida. Jag anslöt min dator med nätverkssladden till en port i routern och då kunde jag logga in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad har du för hastighet på bredbandet?

10 Mbit/s

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Och tack för alla tips i denna tråd. Problemet med att logga in i routers administrationssida är åtminstone löst, det var det som var anledningen till att jag startade tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Tack så mycket! Och tack för alla tips i denna tråd. Problemet med att logga in i routers administrationssida är åtminstone löst, det var det som var anledningen till att jag startade tråden.

Man ska ALLTID ansluta med kabel när man ska in i en router för administrera den. Inget jäkla wi-fi. Fick uppfattningen av att det var det du försökt med men uppenbarligen inte.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ToddTheOdd:

Man ska ALLTID ansluta med kabel när man ska in i en router för administrera den. Inget jäkla wi-fi. Fick uppfattningen av att det var det du försökt med men uppenbarligen inte.

Av ren nyfikenhet: varför det? Jag administrerar mina över wifi utan problem.
Dock om man ska göra en uppdatering eller liknande stämmer det ju

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Jo, jag hade tidigare också kabeln, men problemet var att jag hade även den andra nätverkskabeln från stadsnätet till routern och då kunde jag inte logga in.

Permalänk
Medlem

@okean:

"2020-09-04 13:59
Kort och gott, behöver du logga in i 4G-routern koppla då inte in någon kabel till den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

10 Mbit/s

Då duger egentligen vilken router som helst, men ska du köpa en ny köp då en med 1000 Mbit/s / 1 Gigabit/s-portar. Dessa routrar börjar från ~450 kr.

När det gäller att du kom in i din 4G-router, då kan du enkelt se under ethernet (settings/inställningar) om den kan ställas om till router med WAN-port eller inte.

Skrivet av ToddTheOdd:

@okean:

"2020-09-04 13:59
Kort och gott, behöver du logga in i 4G-routern koppla då inte in någon kabel till den"

För att förtydliga detta syftade på kabeln till bredbandet

Sen kan administrationssidan antingen vara öppen att komma åt över WiFi eller inte. Huaweis standard är nog att den är öppen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Jo, jag hade tidigare också kabeln, men problemet var att jag hade även den andra nätverkskabeln från stadsnätet till routern och då kunde jag inte logga in.

Jag hade förresten också försökt utan kablar, alla möjliga alternativ jag kom på men till sist funkade, huvudsaken var att stadsnätet inte var kopplad till routern, utan bara routern till datorn. Inget internet då, men man kan åtminstone logga in i administrationssidan till routern. För övrigt tänker jag köpa en ny router, min har fungerat i några år men jag är redan less på problem de senaste dagarna.
Mvh