Permalänk
Medlem

Corsair CX650M bra/dåligt?

Har för närvarande ett corsair cx650m i min burk. Jag har haft nätagget i drygt 3 år och inte haft några problem. Min fundering är om jag vågar fortsätta använda det när jag uppgraderar mitt grafikkort till 3070 och eventuellt byter CPU.

Vad tycker ni, är det skit som riskerar att ta med sig hela datorn när det brakar eller törs man köra på några år till.

Mina specs:

Aorus B450 Elite
ryzen 7 2700x
16gb corsair 3200mhz ram
rtx 2070 super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Har för närvarande ett corsair cx650m i min burk. Jag har haft nätagget i drygt 3 år och inte haft några problem. Min fundering är om jag vågar fortsätta använda det när jag uppgraderar mitt grafikkort till 3070 och eventuellt byter CPU.

Vad tycker ni, är det skit som riskerar att ta med sig hela datorn när det brakar eller törs man köra på några år till.

Enligt vad jag kan hitta på nätet är det ett hyfsat bra nätagg som borde hålla ett par år till.

Permalänk
Medlem

Du törs köra. Inget snack om det, Det är ett helt ok agg som lär tuffa på ett par år. Folk lär sökert föreslå RM osv, men det är standard på swe nuförtiden.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Det kommer funka nej risken är minimal det finns skydd om det ska paja cx650m inte toppklass men ett helt okey nätagg som du kan köra lika länge till sen hade jag nog tittat på ett toppklassat nätagg.

Det är lite sämre kondensatorer på sekundär sidan iallfall på cx500m troligtvis samma på ditt men inget du behöver oroa dig för det håller nog 3 år till utan problem.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Du törs köra. Inget snack om det, Det är ett helt ok agg som lär tuffa på ett par år. Folk lär sökert föreslå RM osv, men det är standard på swe nuförtiden.

Skulle det palla ett 3080? Kan psun förstöra andra delar om det skulle haverera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Skulle det palla ett 3080? Kan psun förstöra andra delar om det skulle haverera?

Om du inte har någonting annat strömhungrigt i datorn så fungerar det nog fint med ett 3080.
En PSU som havererar kan förstöra andra delar, men gör det oftast inte. Det beror helt på hur det havererar.
En PSU som blir överbelastad skall normalt stänga av sig självt då och sen är det inte mer med det - ingenting som går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Om du inte har någonting annat strömhungrigt i datorn så fungerar det nog fint med ett 3080.
En PSU som havererar kan förstöra andra delar, men gör det oftast inte. Det beror helt på hur det havererar.
En PSU som blir överbelastad skall normalt stänga av sig självt då och sen är det inte mer med det - ingenting som går sönder.

Jag har en nvme disk, två sata ssd, en ryzen 7 2700x och 5 fläktar. Lästa att Nvidia rekommenderar 750w pst för rtx 3080, vad skulle du rekommendera för psu om jag uppgraderar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Jag har en nvme disk, två sata ssd, en ryzen 7 2700x och 5 fläktar. Lästa att Nvidia rekommenderar 750w pst för rtx 3080, vad skulle du rekommendera för psu om jag uppgraderar?

Det stämmer bra att det är deras rekommendation. Sådana rekommendationer brukar dock alltid inkludera en ganska rejäl marginal, så i de allra flesta fall går det alldeles utmärkt med en något svagare PSU

Men om du ändå vill uppgradera så skulle jag rekommendera ett av följande nätagg
Corsair RM750X V2
Seasonic Focus GX 750W
eller 850W versionerna av dessa om du vill ha ännu mer kraft - men jag tror inte du har något större behov av 850W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det stämmer bra att det är deras rekommendation. Sådana rekommendationer brukar dock alltid inkludera en ganska rejäl marginal, så i de allra flesta fall går det alldeles utmärkt med en något svagare PSU

Men om du ändå vill uppgradera så skulle jag rekommendera ett av följande nätagg
Corsair RM750X V2
Seasonic Focus GX 750W
eller 850W versionerna av dessa om du vill ha ännu mer kraft - men jag tror inte du har något större behov av 850W.

Okej tack så mycket, får fundera lite på det! Hur hade du gjort om det var din dator?