Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

internet relä för grindöppning

Hej

Jag har köpt en ny villa grind för in och utpassage för bil.
man kan öppna grinden via fjärrkontroll finns även en input i kontrollen för potential fri slutning som jag vill använda till öppning via någon app eller liknande.

I min dröm värld finns det ett enkelt internet uppkopplat impulsrelä som gör en potential fri slutning men jag har inte hittat något sådant.

min tanke för var att köra plejd relä och deras gateway men då måste jag dels köpa plejd + gateway för 1500kr och ett till relä för att få slutningen potential fri.
och om jag fattat deras app rätt så är det på eller av man väljer och går inte att fixa en inpuls så man måste klicka på och av för att öppna sen på och av för att stänga och det kan vara krångligt för vissa i hemmet?

Till min fråga, Någon som vet ett relä jag kan använda? vill inte ha gsm relä då jag har fiberuppkopling i huset och inte vill ha ett till abonumang att hålla koll på.

Permalänk
Medlem

Det känns som man borde kunna använda en RPi till en sådan uppgift.

Permalänk
Medlem

En Esp32 och ett 5V relä borde ju fixa biffen lätt som en plätt med en timmes programmering?

Har du några kunskaper i microkontrollers/programmering?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Jag styr min garageport med en z-wave-puck. Den gör precis det du efterfrågar. Drivs även av 24V vilket den får via garagemotorn. Problemet är bara att den kräver en gateway, liknande plejd.

Om du vill köra utan någon gateway, kika på Shelly. De har väldigt prisvärda enheter som går över wifi. Vet inte vilken av dem du kan använda, men det kan du enkelt googla fram.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med en openrouce wifi baserad garageöppnare.
https://opengarage.io/ Man kan beställa den färdigbyggd för 50$.
Funkar sjukt bra och är väldigt prisvärd. Den behöver wifi access samt att man sätter upp en koppling mot en BlynkApp. I grunden en väldigt simpel lösning med ett relä som som styrs via Internet.
Sen kan man koppla på tempmätare och fuktmätare vilket jag har gjort. Den går även att ställa in så att den stänger dörren efter Xmin ifall man glömmer att stänga. (Bra funktion då ungarna jämt lämar garagedörrent öppen.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

Hej

Jag har köpt en ny villa grind för in och utpassage för bil.
man kan öppna grinden via fjärrkontroll finns även en input i kontrollen för potential fri slutning som jag vill använda till öppning via någon app eller liknande.

I min dröm värld finns det ett enkelt internet uppkopplat impulsrelä som gör en potential fri slutning men jag har inte hittat något sådant.

min tanke för var att köra plejd relä och deras gateway men då måste jag dels köpa plejd + gateway för 1500kr och ett till relä för att få slutningen potential fri.
och om jag fattat deras app rätt så är det på eller av man väljer och går inte att fixa en inpuls så man måste klicka på och av för att öppna sen på och av för att stänga och det kan vara krångligt för vissa i hemmet?

Till min fråga, Någon som vet ett relä jag kan använda? vill inte ha gsm relä då jag har fiberuppkopling i huset och inte vill ha ett till abonumang att hålla koll på.

z-wave, kolla på qubino dom har detta, torr kontakt, (samma signal in som ut) vill du komma undan billigt och inte köpa till en kontroller så köp en grind kontroller från aliexpress, eller imed du redan har fjärrkontroll kolla om den använder 433mhz så kan du troligen köpa en billig brodlink och styra via telefonen, den borde kunna läsa av din nuvarande fjärrkontroll.

Ska du styra fler saker i huset skulle jag valt z-wave utan att tveka

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.