Veckans fråga: Ska du köpa Geforce RTX 3000 eller väntar du på RDNA 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Bara för att de inte lanseras på ett litet tag (en månad) betyder ju inte att det inte finns testkort. De kan nog också gissa fram ganska exakt hur 3070 kommer prestera utifrån hur 3080 och 3090 presterar. Ni får givetvis tro och tycka vad ni vill. Jag delade bara med mig om hur jag uppfattat ifrån mina erfarenheter. Sedan tror jag inte någon på Sweclockers redaktion inte vet hur de nya korten presterar. Alla lär nog hålla sig uppdaterade. Det är en väldigt fin linje jag har märkt, och att säga "den presterar snabbare" är ingen lögn eftersom Nvidia själva sagt det, på samma sätt är "Nvidia säger att den presterar snabbare" också sanning, men den första hintar mer att de vet, medan den andra är att de inte håller med eller inte vet.

Vi får helt enkelt se

NDA - Non disclosure agreement. Jag tvivlar på att dom som testar och har skrivit på NDA och dom som inte skrivit på NDA ens pratar om allmän känd fakta angående korten med varandra i kafferummet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

https://m.sweclockers.com/test/26250-nvidia-geforce-rtx-2080-...
5 till 10% snabbare köper jag att det var.

Medan hoppet från 980ti till 1080 var 25%

Nog ett resultat av tidiga drivrutiner där då skillnaderna i FPS är större idag än vad det testet återspeglar, men visst var det ett något större hopp från 980 Ti till 1080 var, som du säger. Nu säger ju facit att det blev en tydlig teknologisk brytpunkt mellan 10-serien och 20-serien, där 20-serien har ett flertal nya teknologier såsom DLSS, RTX samt att det får stöd för RTX IO. DX12-stödet på 10-serien vs 900-serien verkar inte ha spelat någon större roll eftersom DX12 inte fått något större genomslag ens nu när kortet är obsolet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nja, ett 2080 är ju närmare 20% snabbare, så det var nog snarare ett fall av folks högt uppskruvade förväntningar. Övergången från 980 Ti till 1080 var inte direkt något att jubla över heller.

Detta drabbar ju tyvärr AMD också eftersom deras releaser ofta kännetecknas av en nära religiös hype kring prestandaförbättringarna de nya produkterna ska föra med sig, och när de lägger sig strax under Nvidia så verkar många bli så besvikna att de inte köper dem bara p.g.a. glappet mellan förväntningar och verklighet, trots att skillnaden kan vara obetydlig.

20% snabbare?
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-2080-vs-Nvid...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Benchmarks för 3080 har börjat komma in, om än möjligen från mindre kända källor.
https://www.bilibili.com/video/BV1m5411b7NG

Maxade inställningar:

Forza Horizon 4 - 4K at 150FPS
Far Cry 5 - 4K at 100FPS
Borderlands 3 - 4K at 61FPS
Horizon Zero Dawn: 4K at 76FPS
Assassin's Creed Odyssey: 4K at 67FPS

Shadow of the Tomb Raider:
RTX with DLSS ON - 100FPS at 4K
RTX with DLSS OFF - 84FPS at Native 4K

Control:
RTX with DLSS ON - 100FPS at 4K
RTX with DLSS OFF - 50-60FPS at Native 4K

Death Stranding:
DLSS ON - 160-170FPS at 4K
DLSS OFF - 100FPS at Native 4K

3DMark Fire Strike - 32000
3DMark Fire Strike Extreme - 20000
3DMark Fire Strike Ultra - 12000

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Vem mäter FPS med CSGO? Det säger det mesta om validiteten i deras "test". Men ok, jag köpte faktiskt mitt sent. Det som kom ut vid releasen är ju dock bara marginellt långsammare.

De stora nyheterna med 20-serien är som sagt ett knippe teknologier vi kommer få se implementerade större utsträckning framöver, vilket är svårt att kvantifiera eftersom de saknar stöd på 10-serien.

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa ett 3080 eller kanske 3090, men inte direkt vid release utan senare under hösten!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

NDA - Non disclosure agreement. Jag tvivlar på att dom som testar och har skrivit på NDA och dom som inte skrivit på NDA ens pratar om allmän känd fakta angående korten med varandra i kafferummet.

Jag vet vad NDA står för, men tackar. Får är djur med ull på ryggen, om du tror att alla håller NDA heligt som aldrig bryts så har du fel. Gäller bara att inte någon vet om att det bryts. Sedan kan ju hela redaktionen ha fått skrivit på NDA, vet vi ju inte heller.

Som sagt, vi får se, ena sitter någon och tänker "sheeeet, han är oss på spåren" eller "haha, fan vad han är ute och cyklar!". Vi kommer aldrig veta Däremot vet vi hur prestandan blir inom en nära framtid.

Permalänk
Medlem

Köpa grafikkort vid släppet? Nej knappast.

Begagnade kort för en bråkdel av summan är min smak!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Castanea:

Benchmarks för 3080 har börjat komma in, om än möjligen från mindre kända källor.
https://www.bilibili.com/video/BV1m5411b7NG

Maxade inställningar:

Forza Horizon 4 - 4K at 150FPS
Far Cry 5 - 4K at 100FPS
Borderlands 3 - 4K at 61FPS
Horizon Zero Dawn: 4K at 76FPS
Assassin's Creed Odyssey: 4K at 67FPS

Shadow of the Tomb Raider:
RTX with DLSS ON - 100FPS at 4K
RTX with DLSS OFF - 84FPS at Native 4K

Control:
RTX with DLSS ON - 100FPS at 4K
RTX with DLSS OFF - 50-60FPS at Native 4K

Death Stranding:
DLSS ON - 160-170FPS at 4K
DLSS OFF - 100FPS at Native 4K

3DMark Fire Strike - 32000
3DMark Fire Strike Extreme - 20000
3DMark Fire Strike Ultra - 12000

Hmm, skulle nog vilja höra om andra testare fått sina drivrutiner än innan jag litar på dessa siffror än. Att de är villiga att bryta NDA kan jag köpa, att de fått tag i drivrutinerna i förväg låter mindre sannolikt...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag väntar på nya generationens kort runt 3000kr.
Om det blir Nvidia eller AMD får framtiden utvisa. Det lär ju i alla fall under hösten komma en fingervisning om vilken arkitektur som ger bäst energieffektivitet och prestanda/krona. Jag skulle bli förvånad om inte RDNA2 på sin mindre nod vinner i effektivitet, men AMDs prissättning är svår att spekulera i.

7nm vs 8nm det kan knappast vara någon skillnad på dessa energimässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

7nm vs 8nm det kan knappast vara någon skillnad på dessa energimässigt.

Du tittar blint på siffran. En siffra som knappt går att jämföras mellan två tillverkare, ibland inte ens hos samma tillverkare. Vad nm betyder för företagen är helt olika. Så att 7 är 14% mindre än 8 är inte hela sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Du tittar blint på siffran. En siffra som knappt går att jämföras mellan två tillverkare, ibland inte ens hos samma tillverkare. Vad nm betyder för företagen är helt olika. Så att 7 är 14% mindre än 8 är inte hela sanningen.

Det påstods i inlägget jag citerade till att AMD's 7nm var mindre än Samsung 8nm och därför mer energi effektiv. Jag undrar därför om detta kan stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är detta bara för att Nvidia inte har allt i sina drivrutiner öppet, eller är det för att de funkar sämre än AMD?

Nvidias proprietära drivrutin för Linux gör många saker på sitt eget sätt istället för att följa de API:er som alla andra drivrutiner använder. Den tydligaste konsekvensen av detta är att den (utan instabila, osupportade fulhack) inte går att använda till Wayland, som är ersättaren till X11. Nvidias egen drivrutin stödjer bara X11.

Permalänk
Medlem

Kommer köpa det kort som ger MIG mest prestanda för de 10000 jag tänkt spendera på GPU !!

Sen m det blir nVidia eller AMD spelar nada roll för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

7nm vs 8nm det kan knappast vara någon skillnad på dessa energimässigt.

8nm från Samsung bygger på 10nm medans TSMC 7nm är en helt egen nod som redan förbättrats flera gånger.
Det går inte att jämföra dem.
Sen verkar Samsung ha lite problem med tillverkningen fortfarande så får se hur många kort som nvidia släpper vid release.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

Väntar till dess att Sweclockers med flera har testat både Ampere och RDNA2 innan jag väljer kort.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Sitter nu med bärbar Lenovo 740y med RTX 2070 max-q som mer eller mindre motsvarar GTX 1070 i prestation. Skulle skaffat en desktop i somras men fick snällt vänta på 3000 serien. Kör en LG C9 i upplösningen 1080p/120hz, tänkte skaffa en 3080 eller 3070 beroende på hur många fps de kan pumpa i 1080p. Hela systemet kommer att vara ny, antagligen en Intel 10700k.

Kanske 1440p/120hz om nu 3080 är bra på det, vi får se i benchmarks...

PCn ska vara tyst, därför rog strix med passiv kylning. Kom gärna med ett förslag om det finns billigare alternativ som är lika tyst som Rog Strixen. Prestandan på några fps bryr jag mig inte om men så tyst som möjligt ska det vara...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozze666:

8nm från Samsung bygger på 10nm medans TSMC 7nm är en helt egen nod som redan förbättrats flera gånger.
Det går inte att jämföra dem.
Sen verkar Samsung ha lite problem med tillverkningen fortfarande så får se hur många kort som nvidia släpper vid release.

OK tack för klar görandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det har varit väldigt tyst från AMD, så jag hoppas de kommer med någon info snart. Som det låter från rykten så finns viss risk att RDNA 2-kort kommer först i början av 2021, om AMD väljer att fila lite till för att möta konkurrensen bättre.

Tidigaste spekulationerna jag hört är någon gång i november, så i så fall två månader, i bästa fall.

Med det sagt så tror jag inte en sekund på Nvidias extremt cherrypickade benchmarkresultat (och det gäller ju även Eurogamer eller vad fasen de heter som fick betalt av Nvidia för att göra förhandstest), det borde ingen göra, så det blir självklart inget köp förrän jag läst några oberoende recensioner som visar att prestandaökningen är värt besväret.

Ja tyvärr känns AMD alltid något sena på bollen. Men vi får se, vi har ju inte sett så mycket efter GCN och jag hoppas givetvis att RDNA2 kan överraska.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Är ditt svar köpa innan du vet vad konkurrenten erbjuder så är du troligen ekonomiskt oberoende eller fanboi.
EDIT: (alt låst på VRR pga monitor).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Eftersom jag spenderar majoriteten av mitt liv i Linux så väntar jag på AMD. Föredrar att stödja ett Linux- och FOSS-vänligt företag även om jag inte får absolut topp-prestanda.

+1 en på den. Bytte till AMD nyligen efter tröttnat på nVidias stängda drivrutiner för Linux. Hoppas på att AMD bjuder upp till dans med sin lansering (för allas skull).

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Är ditt svar köpa innan du vet vad konkurrenten erbjuder så är du troligen ekonomiskt oberoende eller fanboi.

Nja, Nvidia har ju t.ex. DLSS, RTX (snart RTX IO), Shadowplay, G-Sync och liknande grejer implementerade sedan länge. Det ska nog ganska mycket till för de allra flesta för att överge allt det för ett nytt oprövat kort i sammanhanget, oavsett hur benchmarks ser ut.

Permalänk
Medlem

Har siktet inställt på 3080. Kommer antagligen bli det, men väntar nog ändå på att se vad AMD har att komma med först. Har aldrig ägt ett kort för mer än typ 3500 (har ett 1070 nu som kostade kanske 3600 på black friday?), så det blir en trevlig uppgradering tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Sitter nu med bärbar Lenovo 740y med RTX 2070 max-q som mer eller mindre motsvarar GTX 1070 i prestation. Skulle skaffat en desktop i somras men fick snällt vänta på 3000 serien. Kör en LG C9 i upplösningen 1080p/120hz, tänkte skaffa en 3080 eller 3070 beroende på hur många fps de kan pumpa i 1080p. Hela systemet kommer att vara ny, antagligen en Intel 10700k.

Kanske 1440p/120hz om nu 3080 är bra på det, vi får se i benchmarks...

PCn ska vara tyst, därför rog strix med passiv kylning. Kom gärna med ett förslag om det finns billigare alternativ som är lika tyst som Rog Strixen. Prestandan på några fps bryr jag mig inte om men så tyst som möjligt ska det vara...

De flesta kort från samtliga tillverkare kommer med passiv kylning idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Eftersom jag spenderar majoriteten av mitt liv i Linux så väntar jag på AMD. Föredrar att stödja ett Linux- och FOSS-vänligt företag även om jag inte får absolut topp-prestanda.

Hm.. Fungerar AMDs kort i Linux numera? (genuin fråga, har inte testat sedan mitt radeon 6870) På den tiden var både AMDs egna, och open source-varianten väldigt buggiga, och jag fick artefakter i spel etc. De öppna drivrutinerna för nvidia dög iofs inte så mycket till, men deras proprietära har jag inte haft några problem med, så Nvidia var då ett solklart val för att de fungerade i Linux.

Ska bli intressant när intel lanserar grafikkort eftersom de har haft helt öppna drivrutiner om jag minns rätt ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vem mäter FPS med CSGO? Det säger det mesta om validiteten i deras "test". Men ok, jag köpte faktiskt mitt sent. Det som kom ut vid releasen är ju dock bara marginellt långsammare.

De stora nyheterna med 20-serien är som sagt ett knippe teknologier vi kommer få se implementerade större utsträckning framöver, vilket är svårt att kvantifiera eftersom de saknar stöd på 10-serien.

Hur menar du? Det är 12 olika spel med i jämförelsen, CSGO är bara ett av dessa. Men man kan nog kolla på vilket test som helst för att se att skillnaden snarare (i spelväg) ligger någonstans 0-10% beroende på spel osv. Med tanke på att det var en ny generation så skulle jag säga att man kunnat förvänta sig högre prestanda. Det var bara 2080 TI som var en faktisk förbättring prestandamässigt, och det kostade över 12 000:-.

Ny tech, så som RTX är såklart välkommet, men drog ju ner prestandan till sån grad att det aldrig var värt att ha påslaget.

Jag vidhåller iaf att det är helt korrekt att beskriva 2080 som en knapp förbättring av 1080 TI.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hm.. Fungerar AMDs kort i Linux numera? (genuin fråga, har inte testat sedan mitt radeon 6870) På den tiden var både AMDs egna, och open source-varianten väldigt buggiga, och jag fick artefakter i spel etc. De öppna drivrutinerna för nvidia dög iofs inte så mycket till, men deras proprietära har jag inte haft några problem med, så Nvidia var då ett solklart val för att de fungerade i Linux.

Ska bli intressant när intel lanserar grafikkort eftersom de har haft helt öppna drivrutiner om jag minns rätt ^^

AMD har mycket bra stöd i Linux numera, med Open Source-drivrutiner. Helt överlägset Nvidia.

Nvidias proprietära drivrutin för Linux gör många saker på sitt eget sätt istället för att följa de API:er som alla andra drivrutiner använder. Den tydligaste konsekvensen av detta är att den (utan instabila, osupportade fulhack) inte går att använda till Wayland, som är ersättaren till X11. Nvidias egen drivrutin stödjer bara X11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hm.. Fungerar AMDs kort i Linux numera? (genuin fråga, har inte testat sedan mitt radeon 6870) På den tiden var både AMDs egna, och open source-varianten väldigt buggiga, och jag fick artefakter i spel etc. De öppna drivrutinerna för nvidia dög iofs inte så mycket till, men deras proprietära har jag inte haft några problem med, så Nvidia var då ett solklart val för att de fungerade i Linux.

Ska bli intressant när intel lanserar grafikkort eftersom de har haft helt öppna drivrutiner om jag minns rätt ^^

Mina upplevelser är att det fungerar väldigt bra. Spelar mest i Linux och so far har allt fungerar fint. Även linux-communityn verkar positivt inställda till AMDs open-source-drivers.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hm.. Fungerar AMDs kort i Linux numera? (genuin fråga, har inte testat sedan mitt radeon 6870) På den tiden var både AMDs egna, och open source-varianten väldigt buggiga, och jag fick artefakter i spel etc. De öppna drivrutinerna för nvidia dög iofs inte så mycket till, men deras proprietära har jag inte haft några problem med, så Nvidia var då ett solklart val för att de fungerade i Linux.

Ska bli intressant när intel lanserar grafikkort eftersom de har haft helt öppna drivrutiner om jag minns rätt ^^

Deras gamla proprietära (fglrx) sög ordentligt, på den tiden körde jag mest Nvidia. Dom "nya" öppna amdgpu drivarna har utvecklats ordentligt senaste åren, nästan dag 1 stöd för Navi & Vega kort om man kör en ny kernel, och känns rätt jämnbördiga feature mässigt med Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Hur menar du? Det är 12 olika spel med i jämförelsen, CSGO är bara ett av dessa. Men man kan nog kolla på vilket test som helst för att se att skillnaden snarare (i spelväg) ligger någonstans 0-10% beroende på spel osv. Med tanke på att det var en ny generation så skulle jag säga att man kunnat förvänta sig högre prestanda. Det var bara 2080 TI som var en faktisk förbättring prestandamässigt, och det kostade över 12 000:-.

SweClockers prestandaindex placerar 2080 ca 18-19% högre än 1080 Ti, det är mer relevanta tester som ligger till grund för det än vad enskilda användare rapporterat in.

Skrivet av M-atri-X:

Ny tech, så som RTX är såklart välkommet, men drog ju ner prestandan till sån grad att det aldrig var värt att ha påslaget.

Det vet jag inte om jag håller med om generellt, men visst finns det titlar som av olika skäl haft dålig prestanda med raytracing beroende på att det är en omogen teknologi. Att det inte är värt att ha det påslaget definieras nog av vilken typ av spelupplevelse man förväntar sig och vilka spel man spelar. Att första iterationen av en ny teknologi inte är perfekt kan man ändå ha visst överseende med, för hur skulle man övertyga någon om nyttan med en teknologi som inte går att demonstrera?

Skrivet av M-atri-X:

Jag vidhåller iaf att det är helt korrekt att beskriva 2080 som en knapp förbättring av 1080 TI.

10-serien blev obsolet mycket snabbare än 20-serien, tack vare nämnda stöd. Minecraft är nästa stora titel jag förutser får ett uppsving tack vare raytracing, finns oerhört mycket att bygga där som är sjukt mycket snyggare med raytracing, om de bara lyckas dra tummen Minecraft med RTX ur beta-hålet.