Vilket är ditt bästa spel någonsin?

Permalänk
Medlem

Vilket är ditt bästa spel någonsin?

Vilket är ditt bästa spel genom tiderna?

  • Det får bara vara en speltitel, det inkluderar eventuella expansioner

  • Spelet får vara hur gammalt/nytt som helst

  • Varför tycker du att det är det de bästa spelet enligt dig?

Jag börjar.
Det bästa spelet genom tiderna enligt mig är Diablo 2, Lord of destruction.
under tiden detta spelet släpptes var vi i en era där spelet stack ut, man kunde göra saker i det
som man inte kunde i något annat spel, och man kunde döda otroligt många timmar i det.
Så efter alla dessa år, så ligger det mig fortfarande väldigt varmt om hjärtat, och jag spelar titt som tätt lite än idag.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

-Skyrim
-Spelat det fram och tillbaka sen jag fick upp ögonen för det 2012. Hittar alltid nya mods eller annat spännande jag vill pröva mellan varven som gör att jag spelar mer. Tycker egentligen att både Morrowind och Oblivion har bättre quests och fler intressanta karaktärer men svag som jag är faller det på att skyrim helt enkelt ser bättre ut, särskilt när man kör med ENB och bättre texturer.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Ooooh, svårt!
Men får man bara välja ett så måste det bli Half-Life.

Man var ju helt mind blown när det kom ut. Det var spännande, roligt, snyggt och verkligen etsade sig fast. Alla ljuden är fortfarande inbrända i hjärnbarken, irritationen av en forskare som gnäller "I refuse to take another step". Känslan av när man i full panik försöker skaka sig av en headcrab som skrämt skiten ur dig i ett mörkt rum under jord satt i länge.

Half-Life.

Permalänk
Medlem

Super Mario Bros. utan tvekan.

Det var Det spelet som startade allt för mig och säkerligen många andra i och med den enorma spridning det fick.
Bra spel kommer alltid att finnas men det är få spel som faktiskt påverkar historien på ett så omfattande vis som Super Mario Bros. har gjort.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Diablo ligger bra till och det var genom 2:an som jag för första gången kom i kontakt med konceptet att minmaxa en build och hålla sig till den. Första Metal Gear ligger också varmt om hjärtat på grund av den närmast filmiska berättartekniken som den introducerade mig för, men inget av dem når upp riktigt till Civ. Det första 4x spelet som jag kom i kontakt med och som jag spenderade ändlösa timmar med genom sommarnätterna.

Permalänk
Medlem

Baldurs Gate.

Permalänk
Avstängd

Halo 2 när man drog ihop hela gänget och körde 4-man split screen på 2 enheter så det blev 4v4

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Diablo 2 LOD eller Witcher 3. D2 vinner på spelupplevelsen, speciellt map på att man kan spela ihop med vänner. Witcher vinner på berättelsen.

Permalänk
Medlem

Måste jag välja ett enda så blir det nog Fallout 2, spelat igenom det spelet helt mer än 10 gånger och oräkneliga påbörjade och ej avslutade omgångar. Nog det spel jag har flest spelade timmar i, men på den tiden så hade jag bara råd med max 2 spel per år, så konkurrensen var inte så stor som idag heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Diablo ligger bra till och det var genom 2:an som jag för första gången kom i kontakt med konceptet att minmaxa en build och hålla sig till den. Första Metal Gear ligger också varmt om hjärtat på grund av den närmast filmiska berättartekniken som den introducerade mig för, men inget av dem når upp riktigt till Civ. Det första 4x spelet som jag kom i kontakt med och som jag spenderade ändlösa timmar med genom sommarnätterna.

Hänvisar till EN speltitel, så vilken är det?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Half life med alla moddar helt klart

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Kane & Lynch: Dead Men

Bra story, kändes som en bra actionfilm. Sällan jag lyckas hitta spel som är så välgjorda. Det behövs inte cutting-edge-stor-värld eller sprillans grafik för mig, utan en välkomponerad story gör allt. Sen var karräktärerna rätt roliga/sjuka.

Permalänk
Medlem

Dragon Age Origin.

En levande värld och ett alldeles enastående magisystem. Den synergin man kunde åstadkomma genom att kontrollera 2-3 magiker med komplexa och varierande magier är något speciellt. Spel som skyrim där magin bara är ett jobbigt skjutvapen är för vanliga. I DA:O kunde man utnyttja strategier och vara kreativ på ett intuitivt sätt, inte bara trycka "fireball" om och om igen.

Sen är världen mycket välbyggd. Tydliga inspirationer från A Song Of Ice And Fire böckerna. Städer som Orzammar med en tydlig kultur och historia är så mycket mer intressant än bara en samling byggnader. De olika "origins" man kan välja är också mycket väl gjorda, även om det är lite poänglöst då resten av spelet ändå är bättre som magiker.

Välgjorda karaktärer också. Det är inte många spel där jag kommer ihåg hela uppsättningen och deras personligheter, men jag tror jag gör det i detta spelet.

Jag tyckte också att bakgrundshistorian, med religionen och de olika institutionerna, var bra. Där kändes verkligen ASOIF inspirationen och sättet att berätta det på påminde om Sagan om Ringen filmerna.

Rekommenderar starkt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jagged Alliance 2, utan tvekan. Spelat igenom det fler gånger än något annat spel. Och sen med mods... OMG...

Skulle aldrig i mitt liv kunna döda en levande varelse, men min vapenfixering i spel är oöverträffad.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Det är inte bäst på något. Men jag måste säga World of Warcraft. Tusentals roliga timmar i över 15 år. Det kommer vara det spel jag har flest minnen utav när jag dör

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Broken Sword: The Shadow of the Templars

Fatta 0 som ungdom 1996 på playstation.
Det var otroligt svårt och lite skrämmande samtidigt.
På den tiden fanns inga guides, men jag och mina vänner kände några vänners föräldrar som bodde 3 gårdar bort det enda dom gjorde va kedjeröka och spela alla typer av spel. Fastna otroligt många gånger tror inte ens vi hade ett memorycard så vi kunde spara spelet, va även så med RE1 innan vi lyckades varva båda spelen.

Permalänk

Baldur's Gate II

Lite oklart på vad du menar med ett spel, men självklart bättre med expansionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Baldur's Gate II

Lite oklart på vad du menar med ett spel, men självklart bättre med expansionen.

Ett spel, en speltitel inklusive expansioner.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Mass effect 2 får jag nog säga. Även om jag gärna vill nämna flera och helst hela serien.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Everquest 1! återkommer alltid till det förr eller senare

Permalänk
Medlem

Farcry 1.

Så sorgligt att de aldrig gjort en riktigt efterföljare, även om Crysis på sätt och vis är det.

Så besviken på övriga Farcry.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Perfect dark håller jag varmt

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Diablo 2 hejdlöst spelar det fortfarande ibland .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

För mig är det tveklöst ArmA 3!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Diablo 2 hejdlöst spelar det fortfarande ibland .

Jag också! jag har skapat en tråd till det, för oss som spelar plugy

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1588356-diablo-2-holy-...

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

System shock 2. Utan tvekan. Tappat räkning på timmar och genomspelningar. Hoppas verkligen remaken blir av. Ser lite mörkt ut just nu.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Farcry 1.

Så sorgligt att de aldrig gjort en riktigt efterföljare, även om Crysis på sätt och vis är det.

Så besviken på övriga Farcry.

Håller med om att Farcry 1 var riktigt bra. Dock föll jag för Farcry 5 rejält!

Det är nog musiken och den allmänna stämningen i femman som fick mig att älska det. Och utvecklarnas Montana-miljö är fantastisk.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Har spelat tv/data spel sedan 89 och inget slår Zelda Ocarina of time. Men diablo 2 ligger lätt på min topp 5 lista.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk

Final Fantasy VII

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Heroes of might and magic III och alla dess expansioner
Hot-seat, spelade det senast i somras. Fortfarande roligt!

Visa signatur

| P4 2,8GHz @ ~3,2ghz 860fsb, 2*512Mb DDR A-DATA3200, 280gig hdd (1x200, 1x80), albatron PX865P, ExcalibuR Radeon 9800Pro @ 411/351(ej maxat) |