3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det kan man förstå. Troligen kan det dock ändå vara värt att leva med en lite mindre "clean" burk tills tillverkaren börjar få in lite fler reservdelar eller tills de börjat dyka upp på diverse marknadsplatser. I annat fall riskerar du att sitta där utan kort i månader och samtidigt eventuellt få betala det dubbla för det. Då skulle jag personligen hellre köpa en svart fläkt nu och sedan byta den igen när du hittar vita fläktar. Kör du inte kortet monterat vertikalt så kommer du ju ändå inte se den.

Det är helt klart en klok tanke helt klart, jag får överväga trycka dit en svart variant. Min fasa var att det inte fanns några vita att få tag på som reservdel, men det är en orimlig tanke, det bör dyka upp förr eller senare

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem

Det gör ont i hjärtat att se denna 🤣😂
Men ändå kyl, kommer nog bli likadant i år när marknaden går ner 🔥

https://youtu.be/8EoxggHmWxY

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawkstege:

Det är helt klart en klok tanke helt klart, jag får överväga trycka dit en svart variant. Min fasa var att det inte fanns några vita att få tag på som reservdel, men det är en orimlig tanke, det bör dyka upp förr eller senare

I normala fall hade jag utnyttjat garantin för att antingen få en ny fläkt eller ett nytt kort, precis som du tänkte.

Ja, risken finns ju att det kommer vara svårare att få tag på en vit ersättningsfläkt även längre fram men förr eller senare brukar de flesta reservdelarna leta sig ut på marknaden. Gigabyte borde också få in dem i sitt reservdelslagar (som jag antar att de i normala fall har) när efterfrågan dämpats lite. Det faktum att du redan kontaktat dem borde vara bevis för att detta är ett ursprungsfel, även om du kontaktar dem igen längre fram.

Som exempel har jag personligen fått Nvidia att byta ut en fjärrkontroll till en Nvidia Shield TV ett år efter att garantin gått ut eftersom jag kunde visa att jag kontaktat dem om det något år tidigare. Batteriet var dött även på den nya fjärrkontrollen de skickade ut, så jag lyckades övertyga dem att frångå sina interna rutiner och istället skicka en senare version av fjärrkontrollen andra gången, trots att det är en annan produkt.

I ditt fall tänker jag mig att du förmodligen kan få en ny fläkt inom garantitiden, bara lite längre fram. De flesta tillverkare brukar ju också gärna undvika en kostsam RMA om det går att lösa enkelt genom att skicka ut en billig reservdel som är någorlunda lätt för användaren att byta.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Någon mer som varit med om att webhallen avbrutit order på RTX 3080 kort?
Ska ringa dem imorgon och fråga vad som har hänt..

Avbeställd
2021-04-27 22:40
Order avbeställd.
Webhallen Centrallager
2021-01-05 19:18
Leveransen är inte redo att paketeras då följande produkter saknas i lager:
325941 saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.
Webhallen
2021-01-05 19:18
Order mottagen.

Permalänk
Medlem

Hej!
Någon som vet hur det funkar när man fått tillbaka pengar från Klarna pga reservationstid?

Får man ett Mail med inbetalningslänk, eller dras det bara?
Gäller framförallt Webbhallen.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av r0og:

Någon mer som varit med om att webhallen avbrutit order på RTX 3080 kort?
Ska ringa dem imorgon och fråga vad som har hänt..

Avbeställd
2021-04-27 22:40
Order avbeställd.
Webhallen Centrallager
2021-01-05 19:18
Leveransen är inte redo att paketeras då följande produkter saknas i lager:
325941 saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.
Webhallen
2021-01-05 19:18
Order mottagen.

Inte 3080 i mitt fall, men 3070.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0og:

Någon mer som varit med om att webhallen avbrutit order på RTX 3080 kort?
Ska ringa dem imorgon och fråga vad som har hänt..

Avbeställd
2021-04-27 22:40
Order avbeställd.
Webhallen Centrallager
2021-01-05 19:18
Leveransen är inte redo att paketeras då följande produkter saknas i lager:
325941 saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.
Webhallen
2021-01-05 19:18
Order mottagen.

Har du köpt ett kort av samma modell innan så tar dom bort kortet efter ett tag om du beställer det igen.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Hej!
Någon som vet hur det funkar när man fått tillbaka pengar från Klarna pga reservationstid?

Får man ett Mail med inbetalningslänk, eller dras det bara?
Gäller framförallt Webbhallen.

Ja, du får ett mail och även ett SMS med en betalningslänk när ditt kort finns i lager och är redo att skickas. Texten i mitt var enligt nedan.

Citat:

Snart är din order xxxxxxxx redo att skickas från oss. Du kommer få ett mejl eller sms från Klarna för att slutföra betalningen så vi kan skicka ordern till dig. Du kan också välja att betala direkt här (en länk).

Betalningen kan slutföras inom de kommande två dagarna, efter det avbeställs din order automatiskt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Har du köpt ett kort av samma modell innan så tar dom bort kortet efter ett tag om du beställer det igen.

Nää, jag har inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0og:

Nää, jag har inte det.

Vilken modell hade du beställt? Vissa modeller tillverkas ju inte längre. Då borde de dock byta din order mot tillverkarens ersättande modell tycker man.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0og:

Någon mer som varit med om att webhallen avbrutit order på RTX 3080 kort?
Ska ringa dem imorgon och fråga vad som har hänt..

Avbeställd
2021-04-27 22:40
Order avbeställd.
Webhallen Centrallager
2021-01-05 19:18
Leveransen är inte redo att paketeras då följande produkter saknas i lager:
325941 saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.
Webhallen
2021-01-05 19:18
Order mottagen.

Hände mig med ringde de sa att det var jag som avbeställde, så jävla surt VARFÖR i helvete skulla jag avbesälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Hände mig med ringde de sa att det var jag som avbeställde, så jävla surt VARFÖR i helvete skulla jag avbesälla.

https://i.ibb.co/4WknmLM/Untitled.png

Komplett har gjort så med två kort innan. Tror det är ett sätt för att få bort folk som ligger i kö.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av murzoo:

Skulle vi kunna få antal fingrar på 3080 av samma modell? Kanske i alla fall från den 17/9.

Tyvärr inte. Jag får som vanligt, vänligen, hänvisa till det förväntade leveransdatumet som du ser på ordersidan. //Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallish:

Vem är det som köper dessa 3090 för 25k+? Miners? Eller finns det gamers med 8K-cravings där ute?

Haha ja du... jag plockade ihop en dator på inet och väntade på att beställningar på 3080-korten skulle öppnas upp, men det lär ju inte hända på ett bra tag till. Läste mig fram till att det var enorm brist över hela världen och att det är jävligt långa kötider överallt så var jag tvungen att snällt och fint hosta upp drygt 25k för en MSI 3090 Suprim. Jag har inte tålamodet att vänta till jul eller ännu längre. Ska även flytta snart och bo helt själv för första gången i mitt liv och jag är inte den som gillar att ruttna framför TVn när jag är hemma, så är verkligen i behov av en bra gamingdator...

Är fullt medveten om att det är kraftigt överpris men det är som det är. Får försöka tänka som så att jag lär vara framtidssäkrad i bra många år framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Hände mig med ringde de sa att det var jag som avbeställde, så jävla surt VARFÖR i helvete skulla jag avbesälla.

https://i.ibb.co/4WknmLM/Untitled.png

Skrivet av r0og:

Komplett har gjort så med två kort innan. Tror det är ett sätt för att få bort folk som ligger i kö.

Hade inte varit förvånad om någon gjort en bot som testar läckta mailadresser + lösenord hos svenska återförsäljare för att avbeställa folks ordrar så att de själva hamnar längre fram i kön. Ni kan ju testa och se om era lösenord finns på vift på https://haveibeenpwned.com/

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Min ordrar har också blivit avbeställda från webhallen ser jag

Permalänk
Skrivet av Lerners:

Min ordrar har också blivit avbeställda från webhallen ser jag

LOL När så många fick avbeställningar va jag tvunge att kollaupp om min har blivit avbeställd också.
Som tur va så ligger det kvar...än så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Hade inte varit förvånad om någon gjort en bot som testar läckta mailadresser + lösenord hos svenska återförsäljare för att avbeställa folks ordrar så att de själva hamnar längre fram i kön. Ni kan ju testa och se om era lösenord finns på vift på https://haveibeenpwned.com/

Jag ser att mitt e-mail har blivit pwned också!
Edit: den är pwned här på sweclockers lol.

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Hade inte varit förvånad om någon gjort en bot som testar läckta mailadresser + lösenord hos svenska återförsäljare för att avbeställa folks ordrar så att de själva hamnar längre fram i kön. Ni kan ju testa och se om era lösenord finns på vift på https://haveibeenpwned.com/

det där visar väl bara att spam bottar och annat suspekt kan hitta och skicka mail till din mail adress? att suspekta sidor och annat dylikt har ditt mail namn bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubbashegge650:

det där visar väl bara att spam bottar och annat suspekt kan hitta och skicka mail till din mail adress? att suspekta sidor och annat dylikt har ditt mail namn bara?

Det visar vilka sidor som din info blivit läckt ifrån och datadumps du är med i. Det är inte bara mailadress utan kan vara all möjlig annan info beroende på vad det är för sida som blivit hackad.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Skrivet av r0og:

Någon mer som varit med om att webhallen avbrutit order på RTX 3080 kort?
Ska ringa dem imorgon och fråga vad som har hänt..

Avbeställd
2021-04-27 22:40
Order avbeställd.
Webhallen Centrallager
2021-01-05 19:18
Leveransen är inte redo att paketeras då följande produkter saknas i lager:
325941 saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.
Webhallen
2021-01-05 19:18
Order mottagen.

Köpte du en annan 3080 kort innan? eller är det först kort från webhallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubbashegge650:

det där visar väl bara att spam bottar och annat suspekt kan hitta och skicka mail till din mail adress? att suspekta sidor och annat dylikt har ditt mail namn bara?

De har kommit över pass och mer.
Såg nu att sweclockers var hackad 2016 eller nåt enligt den sidan och de kom över en massa.

Permalänk
Skrivet av Lerners:

Min ordrar har också blivit avbeställda från webhallen ser jag

Det finns en ny (ett kort-kund) regel. Köpte du ett annan RTX 3080 kort innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahmedabdulamir:

Det finns en ny (ett kort-kund) regel. Köpte du ett annan RTX 3080 kort innan?

När började dom med den? Vart står det? Många har ju "1 st av denna produkt", alltså den enskilda produkten. Såg någon som hade "1 kort i RTX-serien" dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davham:

När började dom med den? Vart står det? Många har ju "1 st av denna produkt", alltså den enskilda produkten. Såg någon som hade "1 kort i RTX-serien" dock

Det stämmer inte. Du får ha fler olika 3080s.

Jag hade 2 olika 3070s och den andra som inte har kommit in finns fortfarande kvar.

Permalänk
Skrivet av Davham:

När började dom med den? Vart står det? Många har ju "1 st av denna produkt", alltså den enskilda produkten. Såg någon som hade "1 kort i RTX-serien" dock

Jag fick den svar från webhallen support efter jag skickade ett mail till dem med (ett kort-kund) fråga

"ja tyvärr så är det så att det enbart är en st per kund. 
Så chansen finns att ordern ni har avbeställs eller nekas att hämtas ut i butiken om ni har en beställning på gång där. "

Permalänk
Skrivet av Ravnit:

Det stämmer inte. Du får ha fler olika 3080s.

Jag hade 2 olika 3070s och den andra som inte har kommit in finns fortfarande kvar.

Jag hoppas att nån från @webhallen kan ge en klar kommentar om den regel

Permalänk
Medlem

Söker efter folk som beställt ASUS Strix 3080 OC ifrån Netonnet undrar när ni beställt och om ni fått det.

Om någon lyckades beställa här senast så kontakta mig gärna i PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahmedabdulamir:

Jag hoppas att nån från @webhallen kan ge en klar kommentar om den regel

Jag förstår ju varför de skulle införa en sådan regel, även om jag inte håller med, men då måste de ju informera om den tydligare. Gäller det även de som väntar i kö på sitt? De som köpt ett 2080 får nu inte uppgradera till 30-serien? Köpt ett 3060 men önskar ett 3090? Nää, låter orimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahmedabdulamir:

Jag hoppas att nån från @webhallen kan ge en klar kommentar om den regel

Tvekar på att detta stämmer, kanske om du beställt fler av exakt samma modell. Har plockat ut ett gäng 3080's och det har aldrig varit nått problem, aldrig 2 av samma modell dock.

Edit: Men klart att det är bra med ett officiellt svar i denna fråga ^^