Hogwarts Legacy Officiella tråden

Permalänk
Medlem

Extremt bra prestanda med A770 16gb i Hogwarts Legacy:

https://youtube.com/watch?v=beT2EBXDPpY&feature=shares

Bättre än 3070?

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Pröva att manuellt uppgradera DLSS till en nyare version, givit mig och många andra bättre frames.

https://github.com/beeradmoore/dlss-swapper

https://old.reddit.com/r/HarryPotterGame/comments/10we3qz/upd...

Kul att se att den blev länkad till här också
Den tråden tog en oerhörd fart och låg under natten på toppen på den subredditen. Låg innan 24 timmar ens hade gått på 216k visningar på den. Verkar som om väldigt många som postat där faktiskt har blivit av med en massa stutters och fått bättre fps, som vilket jag nämnde tycker är konstigt, men alla som känner av dessa problem borde verkligen testa uppdatera sin DLSS på den ifall ni har turen att det skulle hjälpa er. Uppdaterade den för ett tag sedan med länk till pre-release version av DLSS-Swapper som inte behöver krånglas med certifikat vid installation, utan simpelt installeras som vanligt och finns som portable version.

Som sagt, väldigt många som hörde av sig och sa att det hjälpte med just detta. Har testat massa andra olika grejer (bla den såkallade fixen med "sårbarhetskyddet CFG (Config flow guard)") osv utan att det hjälpt. Även testat med resizeable bar utan någon märkvärd skillnad. Något som hjälpte lite var att stänga av alla Overlays, Nvidia overlay och Steam overlay. Även ändringar i config filen för spelet. Som sagt utan någon skillnad efter att ha benchat det. Tror det mesta att göra är att vänta på Nvidia drivisar (det släpptes nya idag som innehåller ändringar för Hogwarts legacy och skulle potentiellt kunna vara game ready drivers för det) och day one patchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Kul att se att den blev länkad till här också
Den tråden tog en oerhörd fart och låg under natten på toppen på den subredditen. Låg innan 24 timmar ens hade gått på 216k visningar på den. Verkar som om väldigt många som postat där faktiskt har blivit av med en massa stutters och fått bättre fps, som vilket jag nämnde tycker är konstigt, men alla som känner av dessa problem borde verkligen testa uppdatera sin DLSS på den ifall ni har turen att det skulle hjälpa er. Uppdaterade den för ett tag sedan med länk till pre-release version av DLSS-Swapper som inte behöver krånglas med certifikat vid installation, utan simpelt installeras som vanligt och finns som portable version.

Som sagt, väldigt många som hörde av sig och sa att det hjälpte med just detta. Har testat massa andra olika grejer (bla den såkallade fixen med "sårbarhetskyddet CFG (Config flow guard)") osv utan att det hjälpt. Även testat med resizeable bar utan någon märkvärd skillnad. Något som hjälpte lite var att stänga av alla Overlays, Nvidia overlay och Steam overlay. Även ändringar i config filen för spelet. Som sagt utan någon skillnad efter att ha benchat det. Tror det mesta att göra är att vänta på Nvidia drivisar (det släpptes nya idag som innehåller ändringar för Hogwarts legacy och skulle potentiellt kunna vara game ready drivers för det) och day one patchen.

Ja det är kul när det kommer tips som faktisk fungerar, händer inte så ofta, så tack för det

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk

Med DLSS swapen och lite tweak i inställningar ligger jag för det mesta över 100fps i 1440p med ett 3080. Grymt trevligt spel, inte kommit så långt med 5h spelat men tänker inte stressa och vill verkligen uppleva spelet

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wheezymoon:

Med DLSS swapen och lite tweak i inställningar ligger jag för det mesta över 100fps i 1440p med ett 3080. Grymt trevligt spel, inte kommit så långt med 5h spelat men tänker inte stressa och vill verkligen uppleva spelet

vilken DLSS version kör ni med som fungerar bra?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

2.5.1, den senaste.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Riktigt sugen på att spela nu, förköpte Deluxe på Playstation Store då jag hade pengar liggandes i den plånboken.
Första spelet då jag känner behovet av ett PS5, men tar emot att lägga 7000kr på en konsol idagsläget..
Får sitta ner i båten fram till imorgon då jag får installera det på mitt PS4 som inte fick early access
Kikat lite på Twitch och det har ju inte gjort mig mindre sugen!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Ja det är kul när det kommer tips som faktisk fungerar, händer inte så ofta, så tack för det

Kör du med kontroll?
Tror att många steam spelare kopplar in sina kontroller, såg man måste slå på steam input grejen för att få igång Rumble på kontrollen, problemet är bara att steam uppfattar ju Dualshock 4 som en Xbox kontroll så måste ställa in allt verkar det som..

Ett tips till de som kör med kontroll är att stäng av "camera acceleration" helt och sätta "camera sensetivity" på max, får man tillbaka känslan

Permalänk
Medlem
Skrivet av antherz:

Riktigt sugen på att spela nu, förköpte Deluxe på Playstation Store då jag hade pengar liggandes i den plånboken.
Första spelet då jag känner behovet av ett PS5, men tar emot att lägga 7000kr på en konsol idagsläget..
Får sitta ner i båten fram till imorgon då jag får installera det på mitt PS4 som inte fick early access
Kikat lite på Twitch och det har ju inte gjort mig mindre sugen!

Spelet släpps väl inte till PS4 förens april?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaharax:

Spelet släpps väl inte till PS4 förens april?

vafan?!? orimligt....
Det sög ju stenhårt...

Framgick inte av Playstation store där det stod 10 februari men nu när jag googlar så ser det ut som det är april som du skriver

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Aa precis kör senaste 2.5.1 sen DLSS Quality ingame

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk
Medlem

Hajpat Harry Potter-spel i blåsväder: Fansen saboterar
https://www.svt.se/kultur/hajpade-harry-potter-spelet-hogwart...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

Hajpat Harry Potter-spel i blåsväder: Fansen saboterar
https://www.svt.se/kultur/hajpade-harry-potter-spelet-hogwart...

De där människorna borde spärras in på psyk.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wheezymoon:

Aa precis kör senaste 2.5.1 sen DLSS Quality ingame

Vet inte om jag upplevde en stor förändring, jag spelar i ultra med dlss på quality fast jag har stängt av raytracing helt och hållet då det kändes alldeles för ostadigt i fps. Kanske kommer en patch som åtgärdar problemet eller performance lite.

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antherz:

vafan?!? orimligt....
Det sög ju stenhårt...

Framgick inte av Playstation store där det stod 10 februari men nu när jag googlar så ser det ut som det är april som du skriver

Dags att köpa ett PS5 trots allt då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaharax:

Den varianten körde jag på.
Egentligen inte enbart för detta spel, men passade bra att slå till i samband med en lansering som jag var sugen på.

Alternativen var ju i stort 7K för en PS5 eller än mer för en ny GPU som orkar driva dagens spel på vettigt sätt,
vilket troligen hade medfört ett behov av att uppdatera hela plattformen till något modernare.

Var inte helt sugen på det alternativet med dagens priser på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Egentligen inte enbart för detta spel, men passade bra att slå till i samband med en lansering som jag var sugen på.

Alternativen var ju i stort 7K för en PS5 eller än mer för en ny GPU som orkar driva dagens spel på vettigt sätt,
vilket troligen hade medfört ett behov av att uppdatera hela plattformen till något modernare.

Hrmm…
https://youtube.com/watch?v=beT2EBXDPpY&feature=shares

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaharax:

Skrivet av Cerb:

Hahaha ja jo det lockar men svårt att motivera nu efter prishöjningen av PS5. Inte för det lär bli mycket billigare framöver men ändå, går ju alltid köpa begagnat till en vettigare peng också.
Har precis uppgraderat GPU så PS5 får nog vänta, skickade in om återbetalning på PSN så får det bli ett köp på Steam istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, kanske man hade kunnat komma någolunda nära.. men det är ju bara i det spelet som a770 hävdar sig väl.

5K för A770 och sedan nytt mobo, cpu, minnen... lär ju ändå hämna en bit norr om 10K

(Ber om ursäkt för OT, ska genast sluta)

Permalänk
Medlem

Jag har köpt deluxversionen på steam men har inte kunnat få igång spelet en enda gång hittills. Kommer bara till varningen om epilepsi sen stängs allt ner och man är tillbaka i steam igen. Har provat allt nedan men inget har fungerat. Så sjukt tråkigt att det inte fungerar för så många när man betalt extra för att kunna spela det tidigare.

- Restarted computer 100 times
- Restarted Steam 100 times
- Reinstalled game 3 times
- Login several times
- Verify game files 100 times (98 % of times 832 files validated and rest 430 files validated)
- repaired steam library
- Updating graphic drivers and other drivers up to date
- Started Steam as admin
- Started game from desktop and from main folder .exe

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Jo, kanske man hade kunnat komma någolunda nära.. men det är ju bara i det spelet som a770 hävdar sig väl.

5K för A770 och sedan nytt mobo, cpu, minnen... lär ju ändå hämna en bit norr om 10K

(Ber om ursäkt för OT, ska genast sluta)

Förslag på dator:

Grafikkortet:
https://www.proshop.se/Grafikkort/Intel-Arc-A770-Limited-16GB...

Skulle bli ca 11700kr totalt.
Så visst, något norr om, men ändå, en riktigt bra burk.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Jag har köpt deluxversionen på steam men har inte kunnat få igång spelet en enda gång hittills. Kommer bara till varningen om epilepsi sen stängs allt ner och man är tillbaka i steam igen. Har provat allt nedan men inget har fungerat. Så sjukt tråkigt att det inte fungerar för så många när man betalt extra för att kunna spela det tidigare.

- Restarted computer 100 times
- Restarted Steam 100 times
- Reinstalled game 3 times
- Login several times
- Verify game files 100 times (98 % of times 832 files validated and rest 430 files validated)
- repaired steam library
- Updating graphic drivers and other drivers up to date
- Started Steam as admin
- Started game from desktop and from main folder .exe

Låter ju otroligt att spelet inte skulle starta på din burk. Har du en massa skit som körs i bakgrunden som spökar? Jag köpte deluxe varianten igår och allt startade direkt som det skulle, har inte kraschat en enda gång på 4h spel hittills

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Låter ju otroligt att spelet inte skulle starta på din burk. Har du en massa skit som körs i bakgrunden som spökar? Jag köpte deluxe varianten igår och allt startade direkt som det skulle, har inte kraschat en enda gång på 4h spel hittills

Tyvärr när man läser alla trådar i Steams forum så verkar det typ som att det handlar om tur om något fungerar eller inte. Vissa behöver bara starta om Steam, vissa behövde logga ut och in igen, vissa har behövt göra annat. Har provat allt många gånger och aldrig kommit längre. Även på WB hemsida för hogwartslegacy är det massa tickets, jag kunde inte ens skapa en ticket då sidan hängde sig. Har dock fått ett mail från WB där de ville att jag skulle skicka in en crashfile som jag gjort.

Har även uppgraderat till nyaste drivrutinerna för mitt 4080 som kom igår. Avinstallerade spelet och installerade det igen nu idag utan framgång. Riktigt tråkigt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Tyvärr när man läser alla trådar i Steams forum så verkar det typ som att det handlar om tur om något fungerar eller inte. Vissa behöver bara starta om Steam, vissa behövde logga ut och in igen, vissa har behövt göra annat. Har provat allt många gånger och aldrig kommit längre. Även på WB hemsida för hogwartslegacy är det massa tickets, jag kunde inte ens skapa en ticket då sidan hängde sig. Har dock fått ett mail från WB där de ville att jag skulle skicka in en crashfile som jag gjort.

Har även uppgraderat till nyaste drivrutinerna för mitt 4080 som kom igår. Avinstallerade spelet och installerade det igen nu idag utan framgång. Riktigt tråkigt.

Kör du ngt anitvirusprogram? Hl kör denuvo eller vad det heter, och har för mig att vissa av-program har haft lite problem med det.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Kör du ngt anitvirusprogram? Hl kör denuvo eller vad det heter, och har för mig att vissa av-program har haft lite problem med det.

har avvaktiverat det och testat också, har AVG. Körde även och provade nytt DLSS till det nyaste. Fattar verkligen inte vad som är fel. Även ändrat alla inställningar till lägsta i grafikkortsinställningarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är helt enkelt inte spelbart för mig på min UW-skärm (3440x1440). TV:n som är i 4K går utan några större bekymmer konstigt nog.

Ultra -> Low i settings gör ingen skillnad.
DLSS Ultra performance -> Quality gör ingen skillnad.

I ett rum kan jag ha 140-150FPS (90-ish DLSS off, TAA High) oavsett DLSS-preset, för att sedan utanför ligga på 30-40fps konstant. Spelar ingen roll vilka settings jag har eller något. Systemet ligger på 18% GPU Usage och 7GB VRAM (1.1GB shared VRAM????) och CPU ligger på 40%. RAM är däremot uppe i 26-27GB av mina 32GB. Vet inte riktigt vad jag ska göra längre, pallar inte flytta datorn fram och tillbaka till TV:n varje gång jag vill spela

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

har avvaktiverat det och testat också, har AVG. Körde även och provade nytt DLSS till det nyaste. Fattar verkligen inte vad som är fel. Även ändrat alla inställningar till lägsta i grafikkortsinställningarna.

Jäkla märkligt :S Kör du någon överklock? Vet själv att jag haft problem med vissa spel som krashat vid startup när jag kört lite för aggressiv oc(BFV tvärvägrade köra när jag körde 5,3ghz, medans andra spel körde fine).

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är helt enkelt inte spelbart för mig på min UW-skärm (3440x1440). TV:n som är i 4K går utan några större bekymmer konstigt nog.

Ultra -> Low i settings gör ingen skillnad.
DLSS Ultra performance -> Quality gör ingen skillnad.

I ett rum kan jag ha 140-150FPS (90-ish DLSS off, TAA High) oavsett DLSS-preset, för att sedan utanför ligga på 30-40fps konstant. Spelar ingen roll vilka settings jag har eller något. Systemet ligger på 18% GPU Usage och 7GB VRAM (1.1GB shared VRAM????) och CPU ligger på 40%. RAM är däremot uppe i 26-27GB av mina 32GB. Vet inte riktigt vad jag ska göra längre, pallar inte flytta datorn fram och tillbaka till TV:n varje gång jag vill spela

Kanske hålla ut tills första patchen kommer, lär väll dyka upp rätt snart efter den officiella Launch datum

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Nja det där med att det skulle vara tur på spel har jag väldigt svårt att se, självklart jäkligt tråkigt att det inte fungerar för dig, kanske vänta på den första patchen som jag skrev ovan men samtidigt så ska det såklart fungera

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Nja det där med att det skulle vara tur på spel har jag väldigt svårt att se, självklart jäkligt tråkigt att det inte fungerar för dig, kanske vänta på den första patchen som jag skrev ovan men samtidigt så ska det såklart fungera

Varför skulle det inte kunna vara med tur? Det verkar helt random de som får det att fungera och de som crashar både vid första varningstexten samt även ingame och även många som förlorat många timmars spelande då save-filerna blir korrupta. Du får gärna motbevisa mig och komma med ett tips som fungerar, jag har gärna fel i detta fallet.

Visa signatur