Microsoft Surface Duo uppges lida av kvalitetsproblem

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Surface Duo uppges lida av kvalitetsproblem

Microsofts telefon med dubbla skärmar har hyllats för hårdvaran, vilken enligt rapporter från användare inte håller måttet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är därför man ska låta bli att ha onödiga kontakter, Qi laddare har funnit länge och det borde vara tvingande bestämmelser om att nya telefoner ska ha det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är därför man ska låta bli att ha onödiga kontakter, Qi laddare har funnit länge och det borde vara tvingande bestämmelser om att nya telefoner ska ha det.

Du vill ha en lag på att det ska finnas Qi-laddning och ingen USB? Är du galen?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är därför man ska låta bli att ha onödiga kontakter, Qi laddare har funnit länge och det borde vara tvingande bestämmelser om att nya telefoner ska ha det.

i dagsläget ger dom bästa qi laddare typ 15watt som bäst medans usb-c laddare finns upp till 120watt
sedan är det lite jäkligt att använda qi samtidigt som man vill spela på telefonen

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara lite kört att reparera då plastkanten antagligen är ihopgjutet med chassit.
Ifixit verkade också ha lite problem med hålet kring USB-C:

Permalänk
Medlem

nackdelen med att vara early adopter och det känns som detta är sånt som ingår.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Du vill ha en lag på att det ska finnas Qi-laddning och ingen USB? Är du galen?

Jag vill i vart fall inte tvingas använda kontakter i telefoner och helst inte ha hål i telefonernas ytterhölje så jag är för tvång på trådlös laddning och så kan man nöja sig med en rekommendation att avlägsna alla kontakter och hål, man kan låta de som vill göra så dumma saker som att använda kontakter få förstöra sina telefoner bäst de vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag vill i vart fall inte tvingas använda kontakter i telefoner och helst inte ha hål i telefonernas ytterhölje så jag är för tvång på trådlös laddning och så kan man nöja sig med en rekommendation att avlägsna alla kontakter och hål, man kan låta de som vill göra så dumma saker som att använda kontakter få förstöra sina telefoner bäst de vill.

De enda som är dumma i detta fallet är microsoft som har gjort en överdrivet ömtålig design.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

i dagsläget ger dom bästa qi laddare typ 15watt som bäst medans usb-c laddare finns upp till 120watt
sedan är det lite jäkligt att använda qi samtidigt som man vill spela på telefonen

Oppo har 65W trådlös laddning om vi pratar om icke standardlösningar. Annars är QI speccad till max 30W och USB pd till 100W.

Själv hade jag aldrig köpt en telefon utan både Qi och USB C laddning i dagsläget. Båda har sina platser.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De enda som är dumma i detta fallet är microsoft som har gjort en överdrivet ömtålig design.

Jag tycker framförallt att det generellt brister i testningen av det flesta techprylar och sånt här borde upptäckts innan telefonen släpptes till konsumenter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag vill i vart fall inte tvingas använda kontakter i telefoner och helst inte ha hål i telefonernas ytterhölje så jag är för tvång på trådlös laddning och så kan man nöja sig med en rekommendation att avlägsna alla kontakter och hål, man kan låta de som vill göra så dumma saker som att använda kontakter få förstöra sina telefoner bäst de vill.

Så man ska inte kunna använda telefonen utan headset menar du? Inga hål...

Däremot borde det finnas riktlinjer som säger att man inte får sätta laddportar på moderkort. Pajar något så är det de, och sitter de på moderkortet är det jobbigt. Har brorsans rätt bra Dell-laptop hos mig nu som är stendöd då laddporten (icke vanlig standard USB-C) helt enkelt lossnade från moderkortet. Hade datorn haft en vettig design hade man enkelt kunna byta, men nu är den en 10tkr dörrstop (hände precis efter garantin gått ut).

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker framförallt att det generellt brister i testningen av det flesta techprylar och sånt här borde upptäckts innan telefonen släpptes till konsumenter.

Jo men sen vet vi inte hur skadan uppstod heller. Är det faktiskt så att det skedde vid normalt användande eller blev den slängd i marken.
Det ser ju ut som att personen har tappat telefonen innan, är ju redan märken i plasten om man kollar på nedre skärmen där den viks. Kanske var så att usb sladden satt i när den slog i marken.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Meathim:

Så man ska inte kunna använda telefonen utan headset menar du? Inga hål...

Det behövs inga hål för att telefoner ska fungera att använda till röstsamtal bara för att gamla telefoner såg ut på det viset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är därför man ska låta bli att ha onödiga kontakter, Qi laddare har funnit länge och det borde vara tvingande bestämmelser om att nya telefoner ska ha det.

Qi laddare har funnits länge och fortfarande används det inte så mycket som du sannolikt tror om du tycker att det ska vara någon slags tvingande bestämmelse Finns ingen anledning att alla ska betala för en feature bara vissa använder.

Jag har en trådlös laddare till min Mate 20 Pro som kör 15W och har ett par svagare liggande från andra telefoner, men sedan jag bytte bil till en som inte har trådlös laddning så använder jag det inte alls. Att koppla in den på USB-C medan jag duschar på morgonen och kvällen brukar hålla den igång utan problem, alternativt måste jag hålla på att lägga den på rätt ställe hela tiden för att ladda. Visst är det trevlig att ha, men även i situationer som i bilen när det är mer logiskt så blir det ändå rätt irriterande att den slutar ladda varje gång man plockar upp den- och även när jag använde trådlös laddning i bilen så slutade det att jag körde laddning via kabel vid längre resor då jag navigerade via telefonen då det vart för bökigt/långsamt med trådlös laddning.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Inaktiv

Första generationen har alltid barnsjukdomar. Därför man väntar till 2:a eller 3:e generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vill i vart fall inte tvingas använda kontakter i telefoner och helst inte ha hål i telefonernas ytterhölje så jag är för tvång på trådlös laddning och så kan man nöja sig med en rekommendation att avlägsna alla kontakter och hål, man kan låta de som vill göra så dumma saker som att använda kontakter få förstöra sina telefoner bäst de vill.

Du vill alltså lagstifta om dina preferenser...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jag vill i vart fall inte tvingas använda kontakter i telefoner och helst inte ha hål i telefonernas ytterhölje så jag är för tvång på trådlös laddning och så kan man nöja sig med en rekommendation att avlägsna alla kontakter och hål, man kan låta de som vill göra så dumma saker som att använda kontakter få förstöra sina telefoner bäst de vill.

Är ju bara att köpa en Iphone då. Det enda den inte uppfyller är ju laddporten. Men du kan ladda den trådlöst med QI om du har en 8:a eller nyare.

Permalänk
Inaktiv

Jag beställde en Duo från USA, ganska meckigt och garantin kan man nog glömma, såvida man inte är beredd att åka till BestBuy och lämna tbx den.

Jag älskar formatet, testade min gamla telefon efter ett par dagars användande, det kändes väldigt handikappat. Dock har även jag upplevt problem i form av att ena skärmen buktar ut, som om den inte har limmats ordentligt. Detta har resulterat i att skärmarna tar i varandra på en icke-optimalt sätt när jag fäller ihop enheten. Funderar på att ta bort skärmen och applicera nytt lim, men det såg ganska riskfyllt ut på ifixit, så vetefan. Någon som har något tips?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

Oppo har 65W trådlös laddning om vi pratar om icke standardlösningar.

Sådär spontant så skulle jag aldrig vilja lägga min telefon på en 65W "trådlös" (som har en tråd!) laddare. Effektiviteten är ju dyngkass för "trådlös" laddning, så man skulle sänka typ 20-30W värme rätt in i telefonen, kanske mer om den hamnar lite på sniskan på laddaren.

Inge bra för batteriet och säkert även andra komponenter att hettas upp på sådant vis, särskilt inte igen och igen. Dessutom ett fruktansvärt slöseri med elström. Om alla batteriladdade enheter i världen använde "trådlös" laddning skulle vi behöva bygga en massa nya kraftverk bara för att driva spillvärmen som bildas i laddprocessen... Rena stolleriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är därför man ska låta bli att ha onödiga kontakter, Qi laddare har funnit länge och det borde vara tvingande bestämmelser om att nya telefoner ska ha det.

Det är ju tyvärr rätt ineffektivt att ladda trådlöst jämfört med trådat, så blir ju inte så bra för miljön. Har personligen aldrig haft problem med laddningsporten, men vet en del personer som är oförsiktiga och rycker ut kabeln. Då kan det bli bekymmer på sikt.

Sen vore det bra med båda två utifall att. Precis som jag vill ha Bluetooth och 3,5mm då de fyller lite olika behov och ger möjlighet att ha backup om någondera lösning krånglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Oppo har 65W trådlös laddning om vi pratar om icke standardlösningar. Annars är QI speccad till max 30W och USB pd till 100W.

Själv hade jag aldrig köpt en telefon utan både Qi och USB C laddning i dagsläget. Båda har sina platser.

hmm visste inte att det nu finns 30w qi laddare, kan du länka till det?
(jag letade som sjutton efter något som kan ge mer än 15w i bilen)

sant med max 100w kollade precis på min laddare, det står för visso 120w på den men max på en usb port var 100w.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

hmm visste inte att det nu finns 30w qi laddare, kan du länka till det?
(jag letade som sjutton efter något som kan ge mer än 15w i bilen)

sant med max 100w kollade precis på min laddare, det står för visso 120w på den men max på en usb port var 100w.

Hittar ingen till bilen men denna ska ge 30W https://www.amazon.com/QI-EU-Multifunction-Nightlight-Compati...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är därför man ska låta bli att ha onödiga kontakter, Qi laddare har funnit länge och det borde vara tvingande bestämmelser om att nya telefoner ska ha det.

Vet inte om du trollar eller inte. Troligen det första.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det behövs inga hål för att telefoner ska fungera att använda till röstsamtal bara för att gamla telefoner såg ut på det viset.

Hur länge tar det tills den tekniken finns i alla telefoner på marknaden?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Meathim:

Hur länge tar det tills den tekniken finns i alla telefoner på marknaden?

Det får du fråga tillverkarna, de satsar ju oftare på trams än hållbarhet men en telefon går att få att fungera både trådlös och hållös även om många kunder också verkar kämpa emot bättre hållbarhet genom att vilja ha onödiga hål i höljet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Du vill ha en lag på att det ska finnas Qi-laddning och ingen USB? Är du galen?

Skrivet av mrqaffe:

Jag vill i vart fall inte tvingas använda kontakter i telefoner och helst inte ha hål i telefonernas ytterhölje så jag är för tvång på trådlös laddning och så kan man nöja sig med en rekommendation att avlägsna alla kontakter och hål, man kan låta de som vill göra så dumma saker som att använda kontakter få förstöra sina telefoner bäst de vill.

Tack för att du bekräftade Niorehs fråga i alla fall!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det får du fråga tillverkarna, de satsar ju oftare på trams än hållbarhet men en telefon går att få att fungera både trådlös och hållös även om många kunder också verkar kämpa emot bättre hållbarhet genom att vilja ha onödiga hål i höljet.

Bästa hållbarhet är ju att man själv kan ta isär telefonen och byta t ex batteri skärm enkelt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Meathim:

Bästa hållbarhet är ju att man själv kan ta isär telefonen och byta t ex batteri skärm enkelt.

Ja det borde vara lag på reparerbarhet också och då inte bara telefoner och om en tillverkare "överger" en proodukt så borde de behöva frisläppa all dokumentation på den. Telefonert är ju riktigt löjliga och då speciellt Apple som har alla sina befängda lås på separata delar i telefonerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Sådär spontant så skulle jag aldrig vilja lägga min telefon på en 65W "trådlös" (som har en tråd!) laddare. Effektiviteten är ju dyngkass för "trådlös" laddning, så man skulle sänka typ 20-30W värme rätt in i telefonen, kanske mer om den hamnar lite på sniskan på laddaren.

Inge bra för batteriet och säkert även andra komponenter att hettas upp på sådant vis, särskilt inte igen och igen. Dessutom ett fruktansvärt slöseri med elström. Om alla batteriladdade enheter i världen använde "trådlös" laddning skulle vi behöva bygga en massa nya kraftverk bara för att driva spillvärmen som bildas i laddprocessen... Rena stolleriet.

Var länge sen det var så dålig effektivitet på trådlös laddning. Vi pratar snarare om <10W värme. Oppo säger själva 88% effektivitet som dock får antas vara optimistisk, sen har den sensorer som håller nere temperaturen. har kört trådlös laddning, visserligen med endast 15w, i snart 2 år och ingen märkbar degeneration av batteriet https://www.engadget.com/oppo-125w-flash-charge-65w-airvooc-5...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aragon:

hmm visste inte att det nu finns 30w qi laddare, kan du länka till det?
(jag letade som sjutton efter något som kan ge mer än 15w i bilen)

sant med max 100w kollade precis på min laddare, det står för visso 120w på den men max på en usb port var 100w.

Huawei har 27 W trådlösa billaddare men inga andra verkar vilja peta på dem för då blir de väl bannade av Trump...
https://consumer.huawei.com/en/accessories/supercharge-wirele...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.