Windows sänker micen till 32%

Permalänk

Windows sänker micen till 32%

Hallå eller!

Märkt en skum grej när jag har suttit i discord med folk, Windows sänker ljudet på micen till 32% lite då och då.
Någon som har en aning om vad det är som kan sänka den sådär och vad jag kan göra åt det?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Finns att ställa in i ljud under kommunikations tabben. Högerklicka på högtalaren, välj ljud sen kommunikation så finns det där

Permalänk
Skrivet av Krakkan:

Finns att ställa in i ljud under kommunikations tabben. Högerklicka på högtalaren, välj ljud sen kommunikation så finns det där

Det där med att "Minsta volymen på andra ljud med 80%" och "Gör ingenting" och det där? Det funkar inte.

Det verkar som detta bara händer när jag startar cs/ow och så, i alla fall mest då det hänt.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Vet att vissa av mina spel ändrat min mic på det viset om man vid någon tidpunkt ställt in i spelet att det inte ska vara 100%. Då applicerar den %'ten i windows vid varje spel-uppstart..

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Skrivet av Zeedarn:

Vet att vissa av mina spel ändrat min mic på det viset om man vid någon tidpunkt ställt in i spelet att det inte ska vara 100%. Då applicerar den %'ten i windows vid varje spel-uppstart..

Aha okej, någon bra lösning på detta eller?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Hej jag lånar din tråd drakelito Har nämligen exakt samma problem och har sökt lösningar som en galning de senaste månaderna. Känns som att jag testat alla dum-dum tutorials där ute...

För mig uppstår problemet då jag använder micken i Steam spel.

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Hej jag lånar din tråd drakelito Har nämligen exakt samma problem och har sökt lösningar som en galning de senaste månaderna. Känns som att jag testat alla dum-dum tutorials där ute...

För mig uppstår problemet då jag använder micken i Steam spel.

Jo men precis, det är främst när jag startar CS men även OW som det blir såhär, kan även hända att det kommit utanför spelen med, men har aldrig varit med om detta innan.

Har iofs trådlösa hörlurar med eget program, kan inte vara nåt sånt kanske?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Testa att gå in på ljudinställningar på kontrollpanelen. Under fliken "inspelning", högerklicka på din mick och välj "egenskaper". Under fliken "avancerat", bocka ur "Tillåt program att ta full kontoll över denna enhet".

Se om det hjälper!

Permalänk
Medlem

För att fixa så att CS inte ändrar micken så kan du gå till C:\Program Files (x86)\Steam\userdata\<ID>\730\local\cfg och öppna config.cfg och gå till raden voice_mixer_volume "1.0", och ändra till vad du vill ha, jag vill ha 86% mic volym i windows så jag ändrar till 0.86, vill du ha 50% så tar du 0.5 osv, men om det händer med OW och även utan spel igång så är det nog något annat också

Edit: Kanske funkar att ändra till -1 också istället för att ställa in en specifik volym

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Aha okej, någon bra lösning på detta eller?

Ställa upp det till 100% i alla spel, och dubbelkolla så det behåller sig på 100% efter en omstart av spelet. Det var min lösning iallafall

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

För att fixa så att CS inte ändrar micken så kan du gå till C:\Program Files (x86)\Steam\userdata\<ID>\730\local\cfg och öppna config.cfg och gå till raden voice_mixer_volume "1.0", och ändra till vad du vill ha, jag vill ha 86% mic volym i windows så jag ändrar till 0.86, vill du ha 50% så tar du 0.5 osv, men om det händer med OW och även utan spel igång så är det nog något annat också

Edit: Kanske funkar att ändra till -1 också istället för att ställa in en specifik volym

Ändrat detta nu och ska se om det hjälper, tack!

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)