Asus ROG Strix Radeon RX 6800 XT huserar "Rage"-läge i BIOS

Permalänk
Melding Plague

Asus ROG Strix Radeon RX 6800 XT huserar "Rage"-läge i BIOS

Lägena Quiet, Balanced och Turbo får sällskap av ett fjärde läge med illavarslande namn i kommande Asus-grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och ändå kommer många kort att undervoltas

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Och den obligatoriska frågan, NÄR kan man beställa de nya korten från AMD? CPUn släpptes igår, men jag hittar inget om när GPUerna skall släppas.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Och den obligatoriska frågan, NÄR kan man beställa de nya korten från AMD? CPUn släpptes igår, men jag hittar inget om när GPUerna skall släppas.

Den 18/11 släpps 6800 samt 6800 XT. Radeon RX 6900 XT vid den 8/12.

SweClockers artikel

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Och den obligatoriska frågan, NÄR kan man beställa de nya korten från AMD? CPUn släpptes igår, men jag hittar inget om när GPUerna skall släppas.

Bestämt dig om CPU än? Utifrån recensionerna så skulle jag säga att man kan kräma ur många års användande ur Ryzen 5000 serien, om man som jag inte uppgraderar hela tiden. Heck jag har ju första generationens Ryzen och den rullar på fint fortfarande, men börjar bli dags att levla upp!

Får man ut lika mycket ur Ryzen 5000 som Ryzen 1000 så kommer Ryzen 10 000 var släppt vid nästa uppgradering

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Och ändå kommer många kort att undervoltas

Hmm, frågan är om man köper just detta värsting ASUS-kort om man planerar att undervolta?

Känns ju inte särskilt smart enligt mig.

Permalänk
Medlem

Enligt bilden har ju quiet och turbo också förhöjda strömbudgetar? Vad är speciellt med just Rage menar ni?

Permalänk
Hjälpsam

Quit låter bra, för mig.
Litar dock inte på Asus, deras senare AMD grafikkort har varit skitdåliga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Quit låter bra, för mig.
Litar dock inte på Asus, deras senare AMD grafikkort har varit skitdåliga.

Ja, man kan ju hoppas på att de har rätt längd på skruvarna den här omgången, så att heatsinken inte svävar ovanför komponenterna som den gjorde sist

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Skrivet av Reiker:

Bestämt dig om CPU än? Utifrån recensionerna så skulle jag säga att man kan kräma ur många års användande ur Ryzen 5000 serien, om man som jag inte uppgraderar hela tiden. Heck jag har ju första generationens Ryzen och den rullar på fint fortfarande, men börjar bli dags att levla upp!

Får man ut lika mycket ur Ryzen 5000 som Ryzen 1000 så kommer Ryzen 10 000 var släppt vid nästa uppgradering

https://youtu.be/iZBIeM2zE-I

Om man som dig inte uppgraderar ofta? Och du har en ryzen från två år sen?

Jag har en i7 4770K som jag köpte 2013. Den rullar på kanon fortfarande. Men det blir en helt ny burk i vår. ☺️

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är konstigt att ingen butik har satt ut något pris för något av korten. Brukar de inte sätta ut priser ett bra tag i förväg? Nu är det mindre en två veckor kvar innan de ska börja säljas men det finns inte ett enda pris på prisjämförelsesajterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag tycker att det är konstigt att ingen butik har satt ut något pris för något av korten. Brukar de inte sätta ut priser ett bra tag i förväg? Nu är det mindre en två veckor kvar innan de ska börja säljas men det finns inte ett enda pris på prisjämförelsesajterna.

Det pågår ett lågintensivt kallt krig mellan Nvidia och AMD, AMD har världens chans att ta marknadsandelar från Nvidia med denna lansering och min misstanke är att de mörkar så mycket som möjligt så nära lansering som möjligt, korten kan bli ännu billigare om Nvidia släpper någon Ti variant av sina 3070 och 3080, pris prestanda är AMDs främsta vapen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Quit låter bra, för mig.
Litar dock inte på Asus, deras senare AMD grafikkort har varit skitdåliga.

Skrivet av Wikai:

Ja, man kan ju hoppas på att de har rätt längd på skruvarna den här omgången, så att heatsinken inte svävar ovanför komponenterna som den gjorde sist

Säkrast är nog att gå på Sapphire eller Powercolor
Skulle vara kul om referens är tillräckligt bra denna gång så att man slipper betala 1000+ över MSRP.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Viking
Skrivet av magma86:

Säkrast är nog att gå på Sapphire eller Powercolor
Skulle vara kul om referens är tillräckligt bra denna gång så att man slipper betala 1000+ över MSRP.

Sapphires Nitro+ ser bra ut. Iaf det lilla man ser av det.
https://videocardz.com/newz/sapphire-teases-radeon-rx-6800-xt...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

vill veta priser already :/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

RX6800XT och RX6800: 18'e November för Referens kort och en vecka senare för Partner kort.
RX6900XT: 8'e December

Hur ligger det till... Kommer en större mängd kort finnas i butik den dagen eller är detta bara förbokning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Om man som dig inte uppgraderar ofta? Och du har en ryzen från två år sen?

Jag har en i7 4770K som jag köpte 2013. Den rullar på kanon fortfarande. Men det blir en helt ny burk i vår. ☺️

De presenterade Ryzen 1000 serien i slutet av 2016, och snart är det 2021, så enligt min räkning är det snart 4 år då jag köpte den Q1 2017. Jag ska köpa ny GPU och PSU först så kan säkert dröja innan jag uppgraderar CPU m.m. och just nu ligger nya RX 6800 bra till. Hoppas nu de gjort en bra kyllösning som är tyst på referenskorten!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Hur ligger det till... Kommer en större mängd kort finnas i butik den dagen eller är detta bara förbokning?

Skulle gissa på att det kommer finnas ungefär lika många kort som vid 3080-lanseringen. Så Sverige for nog en 600-1000 kort. AMD har ju redan varnat för att korten kommer ta slut snabbt, så förvänta dig inget mirakel att de kommer ha mer än Nvidia.

Däremot börjar ju marknaden bli ganska mättad då många 3080 och 3090 pumpas ut. Är bara vissa modeller som har längre köer.

Permalänk
Medlem

Så sugen på att köpa en helt ny AMD baserad dator men har så dåliga erfarenheter med drivrutinerna till grafikkorten men blir nog att ta chansen ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det pågår ett lågintensivt kallt krig mellan Nvidia och AMD, AMD har världens chans att ta marknadsandelar från Nvidia med denna lansering och min misstanke är att de mörkar så mycket som möjligt så nära lansering som möjligt, korten kan bli ännu billigare om Nvidia släpper någon Ti variant av sina 3070 och 3080, pris prestanda är AMDs främsta vapen.

Mvh

Det pågår även huggsexa om tillverkningskapacitet. PS5, Xbox, Ryzen och RXkorten ska samsas hos TSMC. De verkar inte kunna leverera tillräckliga Ryzen, PS5 eller krysslådor så troligtvis kommer tillgången även på AMDs GPUer att vara ganska dålig i början. Det verkar dock som AMD har lyckats träffa rätt både på CPU och GPUfronten och äntligen leverera toppnivå i båda kategorierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Bestämt dig om CPU än? Utifrån recensionerna så skulle jag säga att man kan kräma ur många års användande ur Ryzen 5000 serien, om man som jag inte uppgraderar hela tiden. Heck jag har ju första generationens Ryzen och den rullar på fint fortfarande, men börjar bli dags att levla upp!

Får man ut lika mycket ur Ryzen 5000 som Ryzen 1000 så kommer Ryzen 10 000 var släppt vid nästa uppgradering

https://youtu.be/iZBIeM2zE-I

Ja jag "grunnar och grunnar" på detta. Jag har börjat med att köpa på mig allt utom CPU, CPU kylare och moderkort. Skall bygga en Ghost s1 rigg så jag måste köpa typ allt nytt...utom RAM minnena som går att återanvända, till att börja med.

Det som var lite tråkigt var att jag tänkt köpa AMDs motsvarighet till i7 10700k så att säga...men de är typ helt likvärdiga och priset skiljer inte speciellt mycket.
Sen har vi det där med att moderkorten måste flashas om med ny BIOS direkt när man köpt dem.
Jag tror nog jag kommer köra "safe" och köra på Intel igen. Där vet jag åtminstone vad jag håller på med och känner mig trygg.
Jag kommer nog tänka likadant på GPU sidan, Nvidia vs AMD. Prestanda och pris samt buggfria drivrutiner väger tungt. Här blir det RTX 3070 vs rx 6800.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Undra hur lång tid efter reference-lanseringen dessa och sapphire kommer ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja jag "grunnar och grunnar" på detta. Jag har börjat med att köpa på mig allt utom CPU, CPU kylare och moderkort. Skall bygga en Ghost s1 rigg så jag måste köpa typ allt nytt...utom RAM minnena som går att återanvända, till att börja med.

Det som var lite tråkigt var att jag tänkt köpa AMDs motsvarighet till i7 10700k så att säga...men de är typ helt likvärdiga och priset skiljer inte speciellt mycket.
Sen har vi det där med att moderkorten måste flashas om med ny BIOS direkt när man köpt dem.
Jag tror nog jag kommer köra "safe" och köra på Intel igen. Där vet jag åtminstone vad jag håller på med och känner mig trygg.
Jag kommer nog tänka likadant på GPU sidan, Nvidia vs AMD. Prestanda och pris samt buggfria drivrutiner väger tungt. Här blir det RTX 3070 vs rx 6800.

Vill du bygga i Ghost S1 (som är ett fantastiskt chassi) så behöver du tänka på energieffektivitet och total värmeutveckling då det är trångt och ju svalare komponenter desto lättare att kyla. Intel 10700k kommer producera väldigt mycket mer värme än AMD:s motsvarighet, kolla denna sida på TechPowerUp där de jämför energieffektivitet: TechPowerUp Ryzen 5600X

I flertrådat är det extremt stor skillnad som du kan se i tabellerna. AMD har förfinat 7nm-processen nu och Ryzen 5000 är nog det bästa man kan köpa i prestanda/W tills CPU:er släpps på 7nm+ eller 5nm.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Vill du bygga i Ghost S1 (som är ett fantastiskt chassi) så behöver du tänka på energieffektivitet och total värmeutveckling då det är trångt och ju svalare komponenter desto lättare att kyla. Intel 10700k kommer producera väldigt mycket mer värme än AMD:s motsvarighet, kolla denna sida på TechPowerUp där de jämför energieffektivitet: TechPowerUp Ryzen 5600X

I flertrådat är det extremt stor skillnad som du kan se i tabellerna. AMD har förfinat 7nm-processen nu och Ryzen 5000 är nog det bästa man kan köpa i prestanda/W tills CPU:er släpps på 7nm+ eller 5nm.

Ja..jag har suttit o kollat hela morgonen nu. Det ser ut som AMD blir drygt tusenlappen billigare och dessutom svalare.
Jag har skickat en fråga till Inet om detta moderkortet är kompatibelt med 5600x Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI samt om det behöver BIOS uppdatering direkt. Om jag förstått det rätt kan man göra det utan CPUn är på plats (om det tar lång tid att få tag på en). Läste samtidigt att MAD CPU + GPU skulle vara en fördel, någonting med minnesbredd. Sitter på jobbet nu så jag får leta fakta på hålminuterna och rasterna så att säga ;D
Är mer vilsen än någonsin haha Förr har jag alltid varit spiksäker på vad jag velat uppgradera med.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Det gär låter ju konstigt. Varför har silent högre strömbudget än balanced och vad menar ni med att rageläget ger 20W mer när både turbo och rage ligger på 6% strömbudget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja..jag har suttit o kollat hela morgonen nu. Det ser ut som AMD blir drygt tusenlappen billigare och dessutom svalare.
Jag har skickat en fråga till Inet om detta moderkortet är kompatibelt med 5600x Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI samt om det behöver BIOS uppdatering direkt. Om jag förstått det rätt kan man göra det utan CPUn är på plats (om det tar lång tid att få tag på en). Läste samtidigt att MAD CPU + GPU skulle vara en fördel, någonting med minnesbredd. Sitter på jobbet nu så jag får leta fakta på hålminuterna och rasterna så att säga ;D
Är mer vilsen än någonsin haha Förr har jag alltid varit spiksäker på vad jag velat uppgradera med.

Alla Gigabytes x570 moderkort kan flashas utan cpu så det är lugna puckar.

Edit: och ja det bör uppdateras till senaste bios innan du trycker in din ryzen 5xxx cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Alla Gigabytes x570 moderkort kan flashas utan cpu så det är lugna puckar.

Edit: och ja det bör uppdateras till senaste bios innan du trycker in din ryzen 5xxx cpu.

Vet du vad det är för skillnad på x570 och B550 mer exakt? Det enda jag hittar är M.2 gränssnittet som är annorlunda. Jag förstår det som att x570 har dubbel bandbredd med 2 M.2er inkopplade samtidigt? Är det enda skillnaden?

EDIT:
Jag gillar ju ASUS moderkort så jag funderar på denna ASUS ROG STRIX B550-I GAMING som borde vara flash bios vad jag förstår.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vet du vad det är för skillnad på x570 och B550 mer exakt? Det enda jag hittar är M.2 gränssnittet som är annorlunda. Jag förstår det som att x570 har dubbel bandbredd med 2 M.2er inkopplade samtidigt? Är det enda skillnaden?

EDIT:
Jag gillar ju ASUS moderkort så jag funderar på denna ASUS ROG STRIX B550-I GAMING som borde vara flash bios vad jag förstår.

Mer PCIE4.0 på X570, annars väldigt snarlika. Fördel med B550 kan ju vara att du slipper chipsetfläkt om det skulle vara något som stör.

Skrivet av Maximo:

Alla Gigabytes x570 moderkort kan flashas utan cpu så det är lugna puckar.

Edit: och ja det bör uppdateras till senaste bios innan du trycker in din ryzen 5xxx cpu.

Dessutom verkar inte allra nyaste bios behövas för att kunna köra nya ryzen, mitt ASUS TUF har stöd sen bios från i somras.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

vågar man vänta på ett rog kort när dom släpps 1-2v senare när det verkar vara dålig tillgång :/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av Maximo:

Det gär låter ju konstigt. Varför har silent högre strömbudget än balanced och vad menar ni med att rageläget ger 20W mer när både turbo och rage ligger på 6% strömbudget?

Läs texten, titta inte bara på bilderna. Så får du svar!

Visa signatur

9900k på vatten