Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Har Webhallens verkstad bytt ut mitt M365 moderkort till en piratkopia?

Permalänk
Medlem

Har Webhallens verkstad bytt ut mitt M365 moderkort till en piratkopia?

Hej!

Lång historia så kör en TLDR; här:

Webhallens verkstad ljög för mig att min motor har brunnit och bytte ut ett moderkort, nu fungerar skotern dåligt... är detta ett Äktamoderkort.

Lång historia.

Köpte i april en M365 Pro för att kunna transportera mig utan att använda kollektivtrafiken under corona.
Den har fungerat underbart och tagit mig fram och tillbaka till jobbet.
den 9e oktober började den dock helt plötsligt hacka och bete sig dåligt.. som tur e så var jag runt 100 meter från Webhallen Kista, så jag åker dit och lämnar in den. Jag har läst en del om att MOSFETs på dessa gamla M365Pro ryker ibland, så var rätt säker på att detta var problemet. (Kändes som att jag tappat en fas på motorn).

Jag lämnar iaf in skotern utan några problem och inväntar svar från verkstaden.
Någon vecka senare får jag svar där de hävdar att min motor har brunnit upp! efter att jag säger emot och hävdar att motorn är hel och det inte är ett handhavande fel, utan att det är ett fabrikationsfel på moderkortet (fartreglaget):

Citat:

"Vi har hanterat över 300 M365/Pro och vi har sätt att flera PRO versioner har kommit in med detta problemet med moderkortet som är överbelastat. Xiaomi har byggt om just PRO moderkort att klara mer belastning men dessa moderkort sitter inte i de äldre versionerna. Dessa byter vi till när de gå sönder. Så moderkortet skulle vi säga att det finns en chans att det är ett fabrikationsfel. Men på nästan alla enheter som vi har hanterat har motorn inte vart ett fabrikationsfel på. Detta är mycket ovanligt och vad vi kan avgöra på denna motorn att den har blivit belastad på fel sätt eller överbelastad med vikt eller liknande."

Webhallen säger att de står för kostnaden för moderkortet, men inte motorn. Jag ber dem byta ut moderkortet och skicka tillbaka skotern.

får svaret att jag måste betala hanteringsavgift:

Citat:

Meddelar verkstaden och ser ifall dem godkänner denna lösningen. Ifall dem godkänner detta kommer du dock fortfarande behöva stå för frakt och hantering av sparkcykeln på 500:- då det primära felet är utanför garanti tyvärr.

Svarar att "ifall moderkortet inte löser mina problem så betalar jag gladligen 500 kr i frakt" .

Några dagar senare så får jag ett meddelande att skotern är reparerad och jag kan hämta den på webhallen kista. det har nu gått ca 5 veckor vid detta laget.

Jag hämtar skotern, motorn är inte bytt (BRA!) och den fungerar fint, åker hem.

Helt sjukt att de försökte lura på mig en ny motor för 2800(?) kronor.

Jag börjar senare märka att skotern beter sig konstigt, batteriet dras fort och har inte samma kraft som innan, knapparna känns laggiga och batterispänningstabben i Xiaomis app är tom.

Jag försöker uppdatera skotern via appen med den sitter fast på 0% vägrar uppdatera.. söker på internet ifall det går att fabriksåterställa och försöker det med. Inget händer.

Ställer en fråga på Facebook i en Xiaomi grupp och får svaret att jag ska kolla vilken version av Firmware jag har och att de misstänker att mitt moderkort inte är en originaldel. jag öppnar upp skotern och ser moderkortet, skickar bild till både ett par reparationsverkstäder och till facebook gruppen, där jag får svaret att det jag fått är en kopia som inte kan kommunicera med Xiaomi Appen.

Återgår nu till Webhallen. hävdar att Produkten deras verkstad installerar är en piratkopia och inte fungerar. lämnar in skotern igen och får svar någon dag senare att verkstaden säger att: "Vi har papper på att produkten är original". och där är jag nu.
Flera personer och verkstäder hävdar att produkten är fejk, men verkstaden säger att den är äkta

Citat:

Nu är skotern inlämnad igen, företaget har monterat in ett felaktigt moderkort (kopia) som ej kommunicerar med resterande system på skotern.
Verkstaden skriver följande:
"Även om vi endast arbetar med originaldelar så har kunden varken efterfrågat detta eller blivit informerad om delarna är pirat eller original.
Vi har underlag på att reservdelen är original. ...
...Jag har även pratat med E&W (som kunden dessutom har pratat med då det var dom som först kontaktade oss). E&W har även erbjudit sig att agera en opartiskt verkstad i ärendet och ta in elsparkcyklen för kontroll av samtliga delar.

Jag är fortfarande utan skoter, mer än 6 veckor senare (var några dagar karantän där i som jag inte kunde hämta upp skotern).

Ni som är kunniga, vad fan ska jag göra. Om jag skickar iväg skotern till E&W så kommer det väl troligtvis kosta mig.. skotern fungerar ju inte som den ska oavsett om moderkortet är pirat eller original.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Cykelbanorna i Stockholm blev just säkrare med en elskooter mindre. Hade gjort en reklamation, fejk eller inte så fungerar ju inte deras reservdelar. Kanske också värt att härja med Webhallen om de där 500 kronorna du blev lurad på?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Cykelbanorna i Stockholm blev just säkrare med en elskooter mindre. Hade gjort en reklamation, fejk eller inte så fungerar ju inte deras reservdelar. Kanske också värt att härja med Webhallen om de där 500 kronorna du blev lurad på?

Blev inte ombedd att betala när jag hämtade skotern. Så det var bra iaf.

Jag kör rätt säkert, behöver hålla mig under 20km/h för att batteriet ska räcka till jobbet

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Jag tycker du siktar in dig på helt fel saker. Istället för att anklaga Webhallen/verkstad för att installera tredjepartsdelar är det betydligt vettigare att påtala vad som faktiskt är fel med scootern.
Nu har du hamnat i en bajskastning istället för att ärendet hållts sakligt och tydligt för annan part.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag tycker du siktar in dig på helt fel saker. Istället för att anklaga Webhallen/verkstad för att installera tredjepartsdelar är det betydligt vettigare att påtala vad som faktiskt är fel med scootern.
Nu har du hamnat i en bajskastning istället för att ärendet hållts sakligt och tydligt för annan part.

Jo, du har säkert rätt. Blir bara irriterad på att de ska skicka tillbaka produkten till samma verkstad som försökte lura mig på nästan 3000 för något som inte var trasigt och sen använda delar som inte fungerar och dessutom tjafsat när jag säger att vissa saker inte är trasiga och tagit 6 veckor på sig och har fortfarande inte en hel produkt.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Jo, du har säkert rätt. Blir bara irriterad på att de ska skicka tillbaka produkten till samma verkstad som försökte lura mig på nästan 3000 för något som inte var trasigt och sen använda delar som inte fungerar och dessutom tjafsat när jag säger att vissa saker inte är trasiga och tagit 6 veckor på sig och har fortfarande inte en hel produkt.

Det är fullt rimligt att bli irriterad, men mer konstruktivt att fokusera på att få en fungerande scooter.
"Min scooter, som jag hämtade ut för någon dag sedan efter en reparation som tog oacceptabla x veckor, fungerar fortfarande inte. A, B, och C är problemen. Jag behöver min scooter för att kunna ta mig till jobbet varje dag. Hur löser vi detta?"

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är fullt rimligt att blir irriterad, men mer konstruktivt att fokusera på att få en fungerande scooter.
"Min scooter, som jag hämtade ut för någon dag sedan efter en reparation som tog oacceptabla x veckor, fungerar fortfarande inte. A, B, och C är problemen. Jag behöver min scooter för att kunna ta mig till jobbet varje dag. Hur löser vi detta?"

Jag vet inte om jag kan lita på reparationen.. Där ligger mitt problem. Även om den" lagas" nu så kan jag inte räkna med att sakerna kommer fungera.. Och vad händer om skiten brinner när man är ute och kör och det orsakar en olycka.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Jag vet inte om jag kan lita på reparationen.. Där ligger mitt problem. Även om den" lagas" nu så kan jag inte räkna med att sakerna kommer fungera..

Om den inte fungerar får du reklamera igen, och naturligtvis dra åt dina egna krav varje gång. Skälig reparationstid bör vara ungefär tre veckor, drar det över tiden kräver du ersättning för detta. Milersättning för att ta dig till WH för att reklamera. Ersättning för att betala alternativt färdmedel så du kan ta dig till jobbet. etc. Det brukar inte krävas särskilt mycket för att WH skall inse att den bästa lösningen är att häva köpet eller leverera en ny scooter.

Citat:

Och vad händer om skiten brinner när man är ute och kör och det orsakar en olycka.

Det där gäller ju även helt nya produkter. Bristande tillit är nog inte ett särskilt effektivt argument, faktiska fel på produkten och dess konsekvenser för dig och butiken är betydligt mer effektiva.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är fullt rimligt att bli irriterad, men mer konstruktivt att fokusera på att få en fungerande scooter.
"Min scooter, som jag hämtade ut för någon dag sedan efter en reparation som tog oacceptabla x veckor, fungerar fortfarande inte. A, B, och C är problemen. Jag behöver min scooter för att kunna ta mig till jobbet varje dag. Hur löser vi detta?"

Fast om man kör din taktik så vet han aldrig när han får tillbaks sin scooter, och den kommer bara skickas fram och tillbaka utan åtgärd. Bättre att vara tydligt i sin beskrivning, även om han nämner att en pirat del har använts än att låtsas att man inte vet vad som är fel.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Kräv återköp. Det är nog kass kvalitet på alla såna där produkter så att dom går sönder är nog helt normalt. Det är ju designat och massproducerat i Kina, det dom designar själva är bara gjort för att hålla ett par provturer.

Det är nog bättre att du köper en beprövad elcykel istället.