Har Webhallens verkstad bytt ut mitt M365 moderkort till en piratkopia?
Hej!
Lång historia så kör en TLDR; här:
Webhallens verkstad ljög för mig att min motor har brunnit och bytte ut ett moderkort, nu fungerar skotern dåligt... är detta ett Äktamoderkort.
Lång historia.
Köpte i april en M365 Pro för att kunna transportera mig utan att använda kollektivtrafiken under corona.
Den har fungerat underbart och tagit mig fram och tillbaka till jobbet.
den 9e oktober började den dock helt plötsligt hacka och bete sig dåligt.. som tur e så var jag runt 100 meter från Webhallen Kista, så jag åker dit och lämnar in den. Jag har läst en del om att MOSFETs på dessa gamla M365Pro ryker ibland, så var rätt säker på att detta var problemet. (Kändes som att jag tappat en fas på motorn).
Jag lämnar iaf in skotern utan några problem och inväntar svar från verkstaden.
Någon vecka senare får jag svar där de hävdar att min motor har brunnit upp! efter att jag säger emot och hävdar att motorn är hel och det inte är ett handhavande fel, utan att det är ett fabrikationsfel på moderkortet (fartreglaget):
"Vi har hanterat över 300 M365/Pro och vi har sätt att flera PRO versioner har kommit in med detta problemet med moderkortet som är överbelastat. Xiaomi har byggt om just PRO moderkort att klara mer belastning men dessa moderkort sitter inte i de äldre versionerna. Dessa byter vi till när de gå sönder. Så moderkortet skulle vi säga att det finns en chans att det är ett fabrikationsfel. Men på nästan alla enheter som vi har hanterat har motorn inte vart ett fabrikationsfel på. Detta är mycket ovanligt och vad vi kan avgöra på denna motorn att den har blivit belastad på fel sätt eller överbelastad med vikt eller liknande."
Webhallen säger att de står för kostnaden för moderkortet, men inte motorn. Jag ber dem byta ut moderkortet och skicka tillbaka skotern.
får svaret att jag måste betala hanteringsavgift:
Meddelar verkstaden och ser ifall dem godkänner denna lösningen. Ifall dem godkänner detta kommer du dock fortfarande behöva stå för frakt och hantering av sparkcykeln på 500:- då det primära felet är utanför garanti tyvärr.
Svarar att "ifall moderkortet inte löser mina problem så betalar jag gladligen 500 kr i frakt" .
Några dagar senare så får jag ett meddelande att skotern är reparerad och jag kan hämta den på webhallen kista. det har nu gått ca 5 veckor vid detta laget.
Jag hämtar skotern, motorn är inte bytt (BRA!) och den fungerar fint, åker hem.
Helt sjukt att de försökte lura på mig en ny motor för 2800(?) kronor.
Jag börjar senare märka att skotern beter sig konstigt, batteriet dras fort och har inte samma kraft som innan, knapparna känns laggiga och batterispänningstabben i Xiaomis app är tom.
Jag försöker uppdatera skotern via appen med den sitter fast på 0% vägrar uppdatera.. söker på internet ifall det går att fabriksåterställa och försöker det med. Inget händer.
Ställer en fråga på Facebook i en Xiaomi grupp och får svaret att jag ska kolla vilken version av Firmware jag har och att de misstänker att mitt moderkort inte är en originaldel. jag öppnar upp skotern och ser moderkortet, skickar bild till både ett par reparationsverkstäder och till facebook gruppen, där jag får svaret att det jag fått är en kopia som inte kan kommunicera med Xiaomi Appen.
Återgår nu till Webhallen. hävdar att Produkten deras verkstad installerar är en piratkopia och inte fungerar. lämnar in skotern igen och får svar någon dag senare att verkstaden säger att: "Vi har papper på att produkten är original". och där är jag nu.
Flera personer och verkstäder hävdar att produkten är fejk, men verkstaden säger att den är äkta
Nu är skotern inlämnad igen, företaget har monterat in ett felaktigt moderkort (kopia) som ej kommunicerar med resterande system på skotern.
Verkstaden skriver följande:
"Även om vi endast arbetar med originaldelar så har kunden varken efterfrågat detta eller blivit informerad om delarna är pirat eller original.
Vi har underlag på att reservdelen är original. ...
...Jag har även pratat med E&W (som kunden dessutom har pratat med då det var dom som först kontaktade oss). E&W har även erbjudit sig att agera en opartiskt verkstad i ärendet och ta in elsparkcyklen för kontroll av samtliga delar.
Jag är fortfarande utan skoter, mer än 6 veckor senare (var några dagar karantän där i som jag inte kunde hämta upp skotern).
Ni som är kunniga, vad fan ska jag göra. Om jag skickar iväg skotern till E&W så kommer det väl troligtvis kosta mig.. skotern fungerar ju inte som den ska oavsett om moderkortet är pirat eller original.
Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."