Permalänk
Medlem

Vilket luftflöde bör jag ha?

Det är Cooler master NR200P (ett 18L chassi som kommer stå på skrivbordet)
Jag tänker mig att det är väl bäst att ha ett övertryck i chassit så den inte samlar för mycket damm?
Då bör väl egentligen båda radiatorerna dra in luft i chassit och fläktarna i toppen köra ut luften.
Tänker jag rätt?

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Medlem

Har aldrig märkt skillnad på damm mellan övertryck och undertryck.
Det som har funkat bäst för hela systemet har varit när jag tänkt att all varm luft ska UT ur chassit, dvs fläktarna på radiatorerna är alltid vända så den varma luften går utåt. Det har gjort att alla andra komponenter går svalare.
Har man en radiator som trycker in varm luft i chassit och sen har man en radiator i toppen som suger ut luft ur chassit så får man ju både varm luft rakt på prylarna plus att radiatorn i toppen blir matad med varm luft.

Bäst är egentligen att du provar lite olika och kollar tempsen. Men som sagt, försök hålla varm luft borta från allt, det är absolut enklaste sättet att få det att funka bra.

Permalänk
Medlem

Med radiatorer så skulle jag pressa ut den varma luften från radiatorn ur chassit istället för att ta in varm luft genom radiatorerna och låta den värma upp inne i chassit och sedan skicka ut den med en annan fläkt.

Fläktar in i golvet och ledig sida och radiatorer ut så högt som möjligt i chassit.