Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fråga om vlan och Containers.

Permalänk
Medlem

Fråga om vlan och Containers.

Hej.
Jag kör en container med vpn/transmission på min server ( haugene/transmission-openvpn https://haugene.github.io/docker-transmission-openvpn/ ) och det funkar bra förutom att jag har problem att nå gui via andra vlan.
Det finns en post om detta att man kan köra (haugene/transmission-openvpn-proxy https://haugene.github.io/docker-transmission-openvpn/access/ ) men detta kräver --link som kommer försvinna snart och denna pajar så fort man uppdaterar vanliga containern då den får ett nytt id.

Så nu till min fråga hur fixar man detta lättast om man inte vill köra med Proxyn?
Vanliga nätet: 192.168.1.0/24
Pi-net: 192.168.20.0/24
VPN-net: 192.168.30.0/24

Kan bara nå Gui via 192.168.1.0/24 då jag bara köra med:
-e LOCAL_NETWORK=192.168.1.0/24 \
Men är jag på något av mina andra vlan så räknas jag som non-local..

Skulle man kunna lägga till alla dessa i mitt docker cli script alltså köra med 3st:
-e LOCAL_NETWORK=192.168.1.0/24 \
-e LOCAL_NETWORK=192.168.20.0/24 \
-e LOCAL_NETWORK=192.168.30.0/24 \

Eller hur fixar man detta?

Permalänk

Har du provat att ställa in din router att skicka trafiken mellan näten?

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linux Lover:

Har du provat att ställa in din router att skicka trafiken mellan näten?

Ja det gör den och alla såna regler funkar som det ska..

Är bara att containern klassar trafiken som non-local eftersom det kommer från ett annat subnät och blir därför stoppad.

Med proxy så går jag genom den och kommer med trafiken via rätt subnät.

Tänkte om man kunde lägga till flera subnät som local_networks eller måste man göra egna nät i docker tro?

Permalänk
Medlem

Kan du pinga devices på de andra vlanen?
Du behöver routing och en valid gateway för varje subnät om de ska kommunicera bland varandra.

Lite luddigt vad proxy i det hela sammanhanget ska lösa. Vad är det du vill åstadkomma som inte fungerar?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Kan du pinga devices på de andra vlanen?
Du behöver routing och en valid gateway för varje subnät om de ska kommunicera bland varandra.

Lite luddigt vad proxy i det hela sammanhanget ska lösa. Vad är det du vill åstadkomma som inte fungerar?

Jag kan pinga, jag kan köra saker via mina vlan osv.
Enda jag har är att mitt iot-vlan inte kan komma åt andra saker osv.

Alltså mina regler i brandväggen är som dom ska.

Det är just denna container som inte tillåter trafik från något annat vlan av säkerhetsskäl. Därför man måste köra med reverse proxy.. För den containern alltså proxy tillåter trafik från andra vlan och den är länkad till transmission som inte tillåter.
Men eftersom proxy ligger på samma subnät så funkar det.

https://haugene.github.io/docker-transmission-openvpn/access/

Permalänk
Medlem

Så som jag förstår det är det en brandvägg i dockern typ som har olika regler beroende på vilket nätverk man kommer ifrån. Där man helt enkelt får göra mer saker när man kommer från ett lokalt nätverk.

Vet inte hur du skriver växlarna, men hela 192.168.0.0/16 är ju lokala adresser. Så du borde ju kunna köra -e LOCAL_NETWORK=192.168.0.0/16 för att komma åt det från alla interna nät

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Så som jag förstår det är det en brandvägg i dockern typ som har olika regler beroende på vilket nätverk man kommer ifrån. Där man helt enkelt får göra mer saker när man kommer från ett lokalt nätverk.

Vet inte hur du skriver växlarna, men hela 192.168.0.0/16 är ju lokala adresser. Så du borde ju kunna köra -e LOCAL_NETWORK=192.168.0.0/16 för att komma åt det från alla interna nät

Oooh det ska jag testa!

Just nu kör jag bara
-e LOCAL_NETWORK=192.168.1.0/24
Men tänkte om man kunde lägga till flera alltså

-e LOCAL_NETWORK=192.168.1.0/24 \
-e LOCAL_NETWORK=192.168.2.0/24 \
-e LOCAL_NETWORK=192.168.30.0/24 \

Men ska testa om 192.168.0.0/16 funkar för det vore det bästa!

Edit..

Det funkade kanon, tack för hjälpen!