Problem med ljud via optisk kabel till tv

Permalänk
Medlem

Problem med ljud via optisk kabel till tv

Hej! Hoppas allt är bra med er.

Jag har en LG smart tv och kopplat in två Jamo Power 230R och en harmon/hardon förstärkare med optisk kabel. Jag får bra ljud när jag kollar Netflix, Youtube och såna vanliga grejer men såfort jag vill dunka lite musik från TV:n med Spotify så blir ljudet jättedåligt när det är mycket bas. Det knastrar liksom, men när jag kör vanlig aux till mobilen med Spotify så låter det jättebra och basen är grym, så något problem borde det vara med den optiska kabeln eller någon inställning på TV:n. Den optiska kabeln är ny dessutom.

Någon som har någon idé?
Tack på förhand.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är i vart fall inget fel på fibern för den ger ljud eller inte, den kan inte påverka på det sätt du beskriver.
Däremot kan det ha att göra med inställningar i både tvn och dekodern för de kan ju skilja per ljudformat så se över setuperna eller prova via garanterat samma format typ LPCM ut från tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Går det att justera volymen från tvn? Om så är fallet, testa att sänk volymen ut från tvn, och höj på förstärkaren istället.

Visa signatur

.:bjorn