Problem när jag ansluter mer än en dator till min skärm, det går inte att byta input

Permalänk
Medlem

Problem när jag ansluter mer än en dator till min skärm, det går inte att byta input

Hej, som vi alla vet är det ju mycket hemmaarbetande just nu.

Jag har min bärbara jobbdator hemma i en dockstation uppkopplad till min skärm. Nyligen köpte jag en till skärm, en Gigabyte G27Q, som jag är väldigt nöjd med. Den har 1 DisplayPort och 2 HDMI-portar. DP:n har jag satt i min Hem-PC och tänkte att det är ju rätt segt att slita ut min DP-kabel ur skärmen och byta till den som går till min jobbdator två gånger per dag, bara för att ha 2 skärmar uppkopplade till motsvarande dator. Men så tänkte jag, borde inte jobbdatorn kunna vara kopplad med HDMI-kabel till Gigabyten istället samtidigt, så får den kabeln sitta i hela tiden, och sen med hjälp av skärmens inställningar byta från DP:n till HDMI. Men nej, det här går inte... Den vägrar erkänna att det finns en HDMI-kabel inkopplad till min jobbdator, så länge en sladd sitter i DP:n. Följande är saker jag har provat:

- Provat båda HDMI-portarna.
- Laddat ner ny Firmware till skärmen. Hjälpte inte.
- Stängt av en inställning kallad Input Auto Switch, så den inte ska switcha tillbaka till DP:n. Funkade inte. Nu blev det snarare svårt att hitta tillbaka eftersom skärmmenyn syns inte när min skärm sätts i viloläge, vilket den gör när den inte får någon koppling... Så man måste navigera i blindo (man styr knappen åt höger för att komma in i displaylägemenyn)

Jag har bifogat lite bilder på hur min skärmmeny ser ut. Jag fattar inte varför det här ska vara så krångligt. Det är inte något fel på min jobbdators HDMI-port heller eftersom jag har använt den innan. Det finns inte heller nån bildskärmsinställning jag kan sätta på heller eftersom den vill inte ens identifiera min Gigabyte.

https://imgur.com/a/jtQluEr

Edit: Jag har inte provat köra endast HDMI till min Hem-PC än. Jag ska göra det senare idag, bara för att prova så inte det är nåt fabrikatsfel.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM