Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köra fjärrstyrt till datorn utan skärm.

Permalänk
Medlem

Köra fjärrstyrt till datorn utan skärm.

Hej
Jag har köpt 2 st datorer jag skulle vilja fjärrstyra utan att dem är anslutna till någon skärm.
Varför är för att tex anställda skall kunna jobba mot bra prestanda och på distans och jag har då tänkt mig ha igång datorerna 24/7.
Jag får det att funka sålänge hdmi kabeln är ikopplad men när jag drar ut den så fryser datorn sig för tills jag kopplar in den igen.
Är detta någon energisparfunktion någonstans man kan stänga av eller hur kan jag kringå detta problemet?
Tacksam för hjälp!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vad använder du för mjukvara? Teamviewer strömmar ju vad som är på skärmen, och utan kabel inkopplad så har du inget att strömma, för mjukvaran vet inte om upplösning osv.

Om du kör inbyggda RDP-funktionen i Windows så skapas en virtuell skärm, och ingen skärm behöver då vara inkopplad

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Det låter konstigt! Vitt jag vet startar en dator helt normalt även utan skärmen igång. Kanske är ditt grafikkort som inte vill att man drar ut skärmen när den väl är igång? Men med rätt mjukvara borde datorn klara att starta upp och sätta igång programvaran utan att du ens har skärmen igång från början. Det vill säga konfigurera allt och sätt in så det startar automatiskt, starta om utan skärm, kanske funkar?

Permalänk
Medlem

Hej, fans skärmemulatorer åh köpa man kopplar in i hdmi porten för endast 90kr så jag löser det troligen via den vägen väntar på produkten ^^ tack för er som svarat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Hej, fans skärmemulatorer åh köpa man kopplar in i hdmi porten för endast 90kr så jag löser det troligen via den vägen väntar på produkten ^^ tack för er som svarat

Stötte nyligen på exakt samma problem och köpte just en sådan sak som du nämner och kan verifera att det fungerar perfekt!

Kan köra den upplösning jag vill nu.

Köpte en sådan här: https://lagaiphone.se/shop/hdmi-dummy-plug-headless-ghost-dis...

Skrivet av Printscreen:

Vad använder du för mjukvara? Teamviewer strömmar ju vad som är på skärmen, och utan kabel inkopplad så har du inget att strömma, för mjukvaran vet inte om upplösning osv.

Om du kör inbyggda RDP-funktionen i Windows så skapas en virtuell skärm, och ingen skärm behöver då vara inkopplad

Jag körde Anydesk förut till min lilla server som hade ett 610 GT och då behövde jag ingen adapter. Bytte till ett 1050 ti och då slutade det fungera. Tydligen någon ny "funktion", tackar för den!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"