Permalänk
Medlem

Asus R553L Sonicmaster bios problem?

Sitter här med en Asus sonicmaster som inte vill som jag :s
Så fort jag startar den så blinkar skärmen till å vips så är jag i bios..
Vet inte vad som e fel å vet dåligt var jag skall börja..
Kan börja med de jag vet är att ngn har bytt hdd i den och att den registreras i bios under sata menyn men finns ej med under boot menyn Hmm
Dvdn finns ej under sata menyn oå kan ej hitta den i boot menyn heller hmm
Funderar på om den som bytt hdd gjort ngt fel alt dvd å hdd e kass?? (bara en fundering)
försökte boota med en live dvd men ingen lycka med de

Bios vendor: American megatrends
Version: 209
VBios ver: 2170.I15S551.009
Ec Version: B01S090101

Mvh Christopher

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffe1:

Sitter här med en Asus sonicmaster som inte vill som jag :s
Så fort jag startar den så blinkar skärmen till å vips så är jag i bios..
Vet inte vad som e fel å vet dåligt var jag skall börja..
Kan börja med de jag vet är att ngn har bytt hdd i den och att den registreras i bios under sata menyn men finns ej med under boot menyn Hmm
Dvdn finns ej under sata menyn oå kan ej hitta den i boot menyn heller hmm
Funderar på om den som bytt hdd gjort ngt fel alt dvd å hdd e kass?? (bara en fundering)
försökte boota med en live dvd men ingen lycka med de

Bios vendor: American megatrends
Version: 209
VBios ver: 2170.I15S551.009
Ec Version: B01S090101

Mvh Christopher

Kan vara kass HDD, laptopen är trots allt över fem år gammal. Kan också vara full av damm, dvs. överhettas. Men tror mer på kass hårddisk. Annars är fem år rätt gammalt på en laptop, de brukar inte leva särskilt länge. Kan du kolla med en annan HDD/SSD?

Permalänk
Medlem

Ja jo inte ny direct men inte min så... vill inte lägga för mycket tid på den
skall prova med en annan hdd å se.
mvh

Permalänk
Medlem

Så har nu provat 2 hdd:s som jag vet fungerar ..
Jag får nog se mig besegrad av denna laptop..
Ena stunden finns både hdd å dvd nästa omstart försvinner dvd å för att kanske komma tillaka nästa omstart samma med hdd X3 så vet inte vad mer jag kan göra..
Ngt virus i bios kanske? inte så vanligt men.... alt kolla om där finns en nyare version av bios till den å brova att flasha bios helst utan att "bricka" den hahaha dock e de det lindrigaste jag skulle villja göra med den just nu

ngr andra ideer tankar mottages gärna =D
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffe1:

Så har nu provat 2 hdd:s som jag vet fungerar ..
Jag får nog se mig besegrad av denna laptop..
Ena stunden finns både hdd å dvd nästa omstart försvinner dvd å för att kanske komma tillaka nästa omstart samma med hdd X3 så vet inte vad mer jag kan göra..
Ngt virus i bios kanske? inte så vanligt men.... alt kolla om där finns en nyare version av bios till den å brova att flasha bios helst utan att "bricka" den hahaha dock e de det lindrigaste jag skulle villja göra med den just nu

ngr andra ideer tankar mottages gärna =D
Mvh

Kan vara någon flatkabel som fått glappkontakt. De är väldigt känsliga, de små rackarna. Alternativt klassikern att någon spillt vätska i datorn.

Permalänk
Medlem

Får se över kablarna å de i morgon ganska trött i ögonen nu ..
btw kan dock inte se ngra bevis för vätske spill men de räcker ju med de lilla på fel ställe så kan man få gremlins i datorn
//