Apple lanserar brusreducerande hörlurarna Airpods Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

"Rumsligt ljud som dynamiskt följer huvudets rörelser skapar en bioliknande surround­upplevelse för filmer och tv-program. AirPods Max och din iPhone eller iPad använder inbyggda gyroskop och accelerometrar för att följa huvudets minsta rörelse och förankra ljudet till enheten."

Finns det några konkurrerande produkter som använder sig av liknande teknologi?

Ja, airpod pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Skönt, då kanske man ser färre fula beats-lurar i fortsättningen.

Hade hållit med om inte dessa sett ut som tvålkoppar.
Men vad gör man inte för att sticka ut...

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Jag gissar att det är på grund av att de vill ha en och samma kontaktstandard för hela AirPods-segmentet. De andra airpods-modellerna har ju lightning. Håller med om att det vore snyggare med USB-C på alla enheter, men ärligt talat är det lite av ett icke-problem. Finns nog större möjligheter att få tag i en lightningkabel än en USB-C om man är iväg någonstans och har glömt sin laddare.

Nu när jag kikade på ipad så släppte de senaste Ipad AIR med USB c och vanliga Ipad med Lightning i år. Så tror inte de är så noga med att det ska vara samma över produktfamiljerna, utan de tjänar nog pengar på Lightning tillbehör och kör därför med den kontakten där de kommer undan med det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur både boses och sonys truly wireless spöar airpods pro när det kommer till ljudkvalité så bådar det inte bra för apple när dom ger sig in i en marknad som redan har mycket bra alternativ

Permalänk
Skrivet av Fuskobot:

Beats har aldrig varit ett audiofil märke utan lagt mest (läs allt) krut på stil. Jag förstår de startar ett nytt märke då man inte kan tvätta bort stämpeln "skit-ljud" som beats har vid det här laget.

Stämmer säkert. Har verken hållt eller lyssnat på ett par Beast.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Med fodralet ser det ut som en handväska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

"Rumsligt ljud som dynamiskt följer huvudets rörelser skapar en bioliknande surround­upplevelse för filmer och tv-program. AirPods Max och din iPhone eller iPad använder inbyggda gyroskop och accelerometrar för att följa huvudets minsta rörelse och förankra ljudet till enheten."

Finns det några konkurrerande produkter som använder sig av liknande teknologi?

audeze mobius har vet jag. Sen, vad man ska ha för nytta av det undrar jag dock. på en sån liten skärm som ipad eller iphone så vrider man inte mycket på huvet direkt?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

LLLLLLLLLite dyra tveksamt så mycket bättre än XM4 men måste ju testas såklart!

Kan du inte skriva ett inlägg när detta är klart och berätta för resten av oss om man ska sälja XM4 i förmån för detta?

f.övr. förväntar mig sig någon typ av IP-klassning på den prisnivån.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Delerium:

"Rumsligt ljud som dynamiskt följer huvudets rörelser skapar en bioliknande surround­upplevelse för filmer och tv-program. AirPods Max och din iPhone eller iPad använder inbyggda gyroskop och accelerometrar för att följa huvudets minsta rörelse och förankra ljudet till enheten."

Finns det några konkurrerande produkter som använder sig av liknande teknologi?

De talar om spatialt ljud. Lättare att få det att låta som något unikt när man översätter det fel, helt plötsligt kan folk få för sig att det är en ny funktion.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Att Apple kan göra bra lurar vet vi , men det här osar flopp pga priset. Det är en bra bit över de världsledande konkurrenterna och ANC är inget som säljer bland audiofiler som är beredd att öppna plånboken för bra ljud. Applefrälsta känns heller inte som typen som bär stora hörlurar med bygel, utan de lär köra vidare på Airpods.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Kan du inte skriva ett inlägg när detta är klart och berätta för resten av oss om man ska sälja XM4 i förmån för detta?

f.övr. förväntar mig sig någon typ av IP-klassning på den prisnivån.

Sjävklart har den högsta IP klassning.
Men garantin täcker inte vattenskador.
😏

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mithras:

Kan du inte skriva ett inlägg när detta är klart och berätta för resten av oss om man ska sälja XM4 i förmån för detta?

f.övr. förväntar mig sig någon typ av IP-klassning på den prisnivån.

Kommer med 99 % säkerhet ej vara värt pengarna.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Tycker det är konstigt att Apple satsar så mycket på olika ljudenheter när de har Beast. Ska "Apple-lurarna" vara mer premium eller vad är tanken. Älskar mina Airpods men fattar inte hur Apple resonerar.

Apple vet att en del av deras kunder kommer att köpa deras produkt istället för konkurenternas alternativ så länge den har en Apple logga på sig. Vilket gör att de kan nå en annan kundkrets än Beats. De är även mindre priskänsliga så de kan ha högre marginaler.

Permalänk
Medlem

Låter säkert inte bättre än ett par för 99:- på Biltema

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sunix:

Låter säkert inte bättre än ett par för 99:- på Biltema

Snacka om verklighetstroligtsvar

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Hm, du köper ju inte Apple-prylar pga utseende, de har ju typ inte gjort en snygg produkt sedan Apple Pro Mouse. Inte för prisvärdheten heller, mja, M1:or verkar ju konstigt nog vara ett undantag. Ljudet kommer förmodligen inte heller matcha lurar i samma prisklass. Kommer förmodligen vara duktigt lättanvända och älskvärda dock. Och bygga klubb. Flipp förmodligen.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Hade hållit med om inte dessa sett ut som tvålkoppar.
Men vad gör man inte för att sticka ut...

Jag tycker nog åtminstone att det var ett klart steg upp designmässigt från vanliga Airpods som ser ut som man klippt av sladdarna från ett headset för 59 kr.

Jag ställer mig dock väldigt tveksam till priset då det känns som man inte kommer få så mycket för pengarna. Apple är ju inte direkt ett företag som får en att tänka "hifi" och det finns rätt bra konkurrens vad gäller brusreducering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kommer med 99 % säkerhet ej vara värt pengarna.

Det intressanta blir ju huruvida den presterar bättre än XM4 ljudmässigt, sen blir det subjektivt om det är värt 3000 kr mer (förlåt 2700 kr). Kommer finnas mer än några som hävdar att det är värt de extra pengarna "bara för att kunna växla mellan prylarna sömlöst" etc.

Battertiden blir också spännande, Sony hävdar ju 30 timmar med XM4.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mithras:

Det intressanta blir ju huruvida den presterar bättre än XM4 ljudmässigt, sen blir det subjektivt om det är värt 3000 kr mer (förlåt 2700 kr). Kommer finnas mer än några som hävdar att det är värt de extra pengarna "bara för att kunna växla mellan prylarna sömlöst" etc.

Battertiden blir också spännande, Sony hävdar ju 30 timmar med XM4.

"Kommer finnas mer än några som hävdar att det är värt de extra pengarna "bara för att kunna växla mellan prylarna sömlöst" etc."!
Tyvärr är jag en sådan

Det är sjjjukt smidigt idag med Airpod pro och ipad / iphone (Edit: Apple watch med)

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"Kommer finnas mer än några som hävdar att det är värt de extra pengarna "bara för att kunna växla mellan prylarna sömlöst" etc."!
Tyvärr är jag en sådan

Det är sjjjukt smidigt idag med Airpod pro och ipad / iphone

Hahaha dåså, då är det värt pengarna för somliga

Skulle dock dessa inte klara av att vara minst lika bra som XM4, då blir det en väldigt prekär situation.

Spännande spännande!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av tvelander:

LLLLLLLLLite dyra tveksamt så mycket bättre än XM4 men måste ju testas såklart!

hahahaha när jag såg priset så tänkte jag att är de nån på swec som garanterat köper är de fan du.

Permalänk
Medlem

Får säga nu efter att ha (tänkte säga sett dom IRL) kollat mer på bilderna...dom är inte direkt snygga. Apple burkar annars göra subjektivt tänmligen snygga produkter, däremot tror jag dom känns kvalitativa i handen.
Dom som gör snyggast brusreducerande är Bose med sin Quiet Comfort serie, ingen skrikande design och så minimalistiska som det går skulle jag säga. Deras 700-isch modell är däremot ännu mer hidius än ex ett par skull-candy eller liknande när det kommer till design.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av FlytPojken:

hahahaha när jag såg priset så tänkte jag att är de nån på swec som garanterat köper är de fan du.

Ja om dom är riktigt bra såklart jag blir sugen!!!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Ja om dom är riktigt bra såklart jag blir sugen!!!

Jag tror på dig om du vill köra reviews på yt!

Permalänk
Medlem

Är inte inne i Apple-världen. Alls. Men hu vad de kostade... Mina XM4 känns som rena klippet.

En stilla undran, varför kan de inte leverera dem med ett riktigt fodral? Det medföljande ser ju mer ut som en handväska:

Men visst, tillbehörsmarknaden lär jubla...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Musikälskare

Intressant, kanske blir ett köp

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Så pass 'stilrena' att de är asfula i mitt tycke? Men då tillhör jag inte Apple-kulten

Jag var på väg att rata utseendet men ju mer jag kollar på dem desto härligare blir de. De känns väldigt retro-inspirerade, specielt i färgerna utanför gråskalan. De ser inte så "techiga" ut som konkurensen, om det finns ett par lurar som gör sig hemma in i ett SMEG-utrustat kök, så är det dessa.

Det är inte min smak, men jag uppskattar designen.

Permalänk
Medlem

Hmmm. Intressant. Detta priset lägger dom på en nivå där man faktiskt kan få riktigt bra "audiofil-nivå" hörlurar.
Inte riktigt det som jag tror dom flesta använder detta till. Hur bra ljud behöver man när man har dessa och är out and about på stan, på tunnelbanan, etc?

Gillar Apple's produkter och försvarar ofta priset för att dom är såpass mycket bättre användarupplevelse men 6700 kr för ett par hörlurar... nja. Call me skeptical. Men ska avvakta på recensioner och se.

Permalänk
Medlem

Ingen USB-C.
Till och med Apple verkar ju ha fattat att det är framtiden, även om iPhone av någon anledning släpar efter lite. När jag köpte mina Momentum wireless var USB-C en bidragande aspekt och jag tvivlar att jag är ensam.

Dyr.
Kanske är prestandan värdig priset men även om den är det är priset högre än vad nästintill alla är beredda att betala för hörlurar.

Tveksam design.
Efter att ha sett några bilder så lutar jag nog åt att gilla designen. Men den är lite speciell så jag förstår att många inte gillar den.

En "digital crown" för att styra volym, låtval osv.
Kalla mig gammalmodig men till hörlurar vill jag ha knappar som gör att jag snabbt kan ändra saker. Även med vantar och dyl. Jag är tveksam till att en sån här krona är önskvärt på hörlurar.

Meioker batteritid.
20 timmar är bra, men långt ifrån bäst. Kostar den dubbelt så mycket som andra Svenssonpremiumlurar känns batteritiden lite låg.

Gissningsvis inte aptx ll eller motsvarande.
Eftersom Apple är Apple så vet vi inte detta säkert men gissningsvis saknar den codecs som gör att hörlurarna är brukbara för filmtittande. Vissa stör sig inte på osynkat ljud men jag och många andra gör.

Summa summarum.
Jag tror inte att det här kommer bli en succe. Självklart kommer de sälja men troligtvis inte som smör i solsken. Om ljudet inte är fenomenalt finns till och med risken att det blir en flopp. Återstår att se.

Permalänk
Medlem

*Beställt*
Har idag iPods Pro på jobbet främst för telefon och lite ljudböcker, smidigt format som rymms i fickan, grymt ljud och älskar syncningen mellan enheterna, iPad-iPhone-Mac, den är helt enkelt oslagbar för den som är i ekorrhjulet.

Ser fram emot leveransen och min julklapp, men detta verkar tyvärr bli i januari enligt orderbekräftelsen..

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”