GSync/Vsync vid lägre FPS än HZ?

Permalänk

GSync/Vsync vid lägre FPS än HZ?

Hej

Haft en 144Hz skärm länge men endast spelat spel där jag haft högre FPS än Hz typiskt CS:GO osv.

Blir ju Cyberpunk nu till jul där jag kommer ligga på 60-70 fps kanske.
Som jag vet kan man få problem med screen tearing osv om man har högre Hz.
Är det då man använder Vsync eller Gsync osv? Vilken ska man köra på?

Visa signatur

i7-10700KF | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

Har du G-sync så är det helt klart det bästa alternativet. V-sync har vad jag vet ingen fördel mot G-sync överhuvudtaget, om man då inte räknar att det är gratis och finns överallt.
Det enda rimliga alternativet är att köra V-sync off (för potientiellt lite lägre input lag) men då får du ju som sagt tearing.

Blur Busters har en fantastisk om än lång och detaljerad guide om G-Sync: https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Vill du inte läsa så rekommenderar jag att du kollar in näst sista sidan med optimala inställningar, åtminstone om du bryr dig om låg input lag. Om inte så är det i princip bara att slå på G-Sync i NVIDIA Control Panel (under "Set up G-SYNC") och sätta "Vertical Sync" till "On" under "Manage 3D Settings" (istället för att låta spelet bestämma).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS