AMD fortsatt akterseglade av Nvidia vid videoredigering

Permalänk
Föredetting
Skrivet av WDac:

så jävla mycket tillför inte mitt 2070 Super när jag renderar mina videos, de är CPUn som tar det mesta av renderings lasten. GPUn ligger knappt på 15% när jag renderar och CPUn 90+% load.

Om du kör Davinci Resolve, och inte Studio-versionen har du inte ens tillgång till GPU-renderaren, så det är inte så konstigt. Jag kör själv Studio och ett 2070 Super, med Nvidia-renderaren är förhållandet last på GPU/CPU det omvända av det du beskriver.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Du menar samma användare som för två år sedan absolut skulle ha Intel-processor för att den var marginellt bättre i spel och långt efter på allt annat?

Nej, det låter som precis samma användare som i dag skulle välja ett AMD-kort eftersom de bara vill åt spelprestanda.

Sen är skillnaden i användningsområdesbredd väldigt liten mellan Intels och AMD:s processorer jämfört med hur stor skillnaden är mellan Nvidias och AMD:s grafikkort (mycket pga CUDA:s dominans).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, det låter som precis samma användare som i dag skulle välja ett AMD-kort eftersom de bara vill åt spelprestanda.

Eftersom Ampere ligger ett fåtal procent före i spel väljer de inte AMDs kort.

Skrivet av cyklonen:

Sen är skillnaden i användningsområdesbredd väldigt liten mellan Intels och AMD:s processorer ...

... vilket är varför jag refererade till tidigare förhållanden.
Jämför Core i7-7700K mot Ryzen 7 1800X eller Core i7-8700K mot Ryzen 7 2700X.

Permalänk
Skrivet av Jagers:

Skönt att du länkade 1080p tester när i princip vad som helst kan köra 1080p idag, allt över 1080p och allt som är raytracing så ligger amd mycket längre bakom nvidia än vad dem borde, jag personligen är inte ett dugg imponerad över amd's 6000 serie speciellt inte med tanke på priserna, och deras shitty drivers

Du vet väl att procentuellt sett är det extremt få spel som faktiskt stödjer RayTracing för tillfället?
Sen undrar jag verkligen om du väntade dig att AMD skulle piska Nvidia på RayTracing när det är AMDs första steg in i det när Nvidia redan är på sin andra generation av RayTracing? Jag väntade mig det absolut inte iaf.
För tillfället är det i runda slängor 30-40 spel som stödjer RayTracing när det finns tusentals spel som inte stödjer det.
För tillfället är egentligen inte ens Nvidias RayTracing faktiskt något man vill ha påslaget utan att du faktiskt tvingas använda DLSS.
När RayTracing faktiskt är fullt moget ska du inte tvingas använda DLSS för att få vettig framerate (speciellt jämfört med icke-RayTracing).
Då RayTracing bara ger ytterst liten Performance-loss och inte kräver (i stort sett) DLSS påslaget för vettig framerate i högre upplösningar, då kan man börja på allvar snacka om att det är användbart för alla.
Sen ska det inte kosta 8kkr-16kkr för ett 3080/3090 (för dom billigaste varianterna av respektive kort) om du verkligen ska ha "bra" RayTracing-prestanda i dagsläget är inte något som är överkomligt för allmänheten, speciellt om du ska köra i 4k-upplösning.

Här är förresten länkar till 4k-testerna av dom spelen en annan användare länkade till tidigare:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/22475?key=488311a0ce4eef604865f5a6fb910f6c

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/22467?key=b9c7f5bd4a1fc3468aa7758d2986bf8e

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/22439?key=604343700e4e5d6d6fdec83d45330b29

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Crucial M.2 NVMe P1 1TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master