3-pin + Noctua 4-pin på Noctuas 4-pin splitter?

Permalänk
Hedersmedlem

3-pin + Noctua 4-pin på Noctuas 4-pin splitter?

Pga väldigt höga CPU-temperaturer med ny GPU som spottar ur sig värme tänkte jag öka på lite med åtminstone en chassifläkt till.
Den enda fanheadern som är ledig på moderkortet är dock CPU_OPT, och jag undviker helst att använda den eftersom chassifläkten isåfall kommer styras identiskt med CPU-fläkten.

Därmed har jag kollat på andra lösningar. Om jag köper en Noctua NF-A15 så ingår en 4-pin Y-splitter. Kan jag koppla den till moderkortets chassifläkt-header och sedan koppla in nya Noctuan via 4-pin och en äldre 3-pins-fläkt i splittern?
Isåfall tänker jag mig att jag ställer in DC-fläktstyrning i UEFI, så att de båda fläktarna justeras till samma spänning, och PWM-pinnen inte används.

Bonusfråga: Vet någon om NF-A15 kommer passa tillsammans med en 120mm i fronten på Define C?
Kollar lite mått imorgon, men om någon har testat så vore det ju kul att höra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Pga väldigt höga CPU-temperaturer med ny GPU som spottar ur sig värme tänkte jag öka på lite med åtminstone en chassifläkt till.
Den enda fanheadern som är ledig på moderkortet är dock CPU_OPT, och jag undviker helst att använda den eftersom chassifläkten isåfall kommer styras identiskt med CPU-fläkten.

Därmed har jag kollat på andra lösningar. Om jag köper en Noctua NF-A15 så ingår en 4-pin Y-splitter. Kan jag koppla den till moderkortets chassifläkt-header och sedan koppla in nya Noctuan via 4-pin och en äldre 3-pins-fläkt i splittern?
Isåfall tänker jag mig att jag ställer in DC-fläktstyrning i UEFI, så att de båda fläktarna justeras till samma spänning, och PWM-pinnen inte används.

Bonusfråga: Vet någon om NF-A15 kommer passa tillsammans med en 120mm i fronten på Define C?
Kollar lite mått imorgon, men om någon har testat så vore det ju kul att höra.

Jag tänker mig att du ska ha samma typ av fläkt om du ska använda någon sådan splitter. Dvs, antingen två PWM eller två "enkla".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304